Voiko lukiolaista pyytää käymään työssä?
Tyttäreni aloittaa syksyllä lukion. Saa tietysti asua kotona ja ruoat ja kirjat maksetaan tietysti, mutta minusta saisi kyllä itse ansaita taskurahansa tekemällä jotain ilta tai viikonlopputyötä pari kertaa viikossa. Vaateostoksiin voin osallistua jos osaa perustella miksi tarvitsee esim uusi talvitakki ostetaan tietysti.
Olenko ihan kamala kun edellytän että nuori ymmärtää rahan arvon ja ymmärtää että itsekin pitää hiukan jo ansaita?
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 23:55"]
Voi ja pitääkin pyytää. Itse olin töissä 18h/viikko (välillä enemmänkin) puhelinmyyjänä lukion ekalta lukion kolmannelle asti. Kirjoitin kaksi E:tä, M:n ja B:n.
[/quote]
ja olisit ollut vielä parempi jos olisit keskittynyt kouluun ;) Jos työ on "harrastusmainen" niin silloin ok , mutta muuten vaikeuttaa nuoren elämää turhaan
[/quote]
Mitä mä tämän paremmilla papereilla tekisin? En tosin edes vielä tiedä, minne pyrin jatkossa, mutta nyt pidän välivuoden koulusta ja korjailen päätäni (jonka viat muuten vain paranivat osittain työssäkäynnillä).
Tiedän olevani älykäs ja tiedän, että oisin voinut loistaa koulussa. Se vaan ei kiinnostanut mua muutenkaan juuri yhtään, joten työnteko tuskin vaikutti mitenkään negatiivisesti. En mä läksyjä jaksanut tehdä ennen töihin menoakaan, eli lukion ekan syksyllä. Ja jos ois kiinnostanut, tuskin työstä ois siltikään haittaa ollut.
Ei voi vaatia. Mutta kyllä tuon ikäinen hyvin voi työskennellä vähän. Oma tyttäreni aloitti lukion toisella luokalla työn pienessä liikkeessä lauantaisin 3h, nyt kesällä hän pyöritti liikettä itse 4 viikkoa ja on lomaillut loput kesälomasta, koulun alettua hän jatkaa taas lauantai vuoroa. Sopiva määrä työtä minun mielestä, saa vähän omaa rahaa ja työ kokemusta. Tyttö hoitaa koulun hyvin ja hänellä on myös vaativa aikaa vievä harrastus, silti myös kavereille jää aikaa.
Ainoastaan kesälomien aikaan voi olla töissä ja ei koko lomaa. Koulu on nuoren työ.
kahden lukiolaisen äiti
No paljonko 16-19v pitää olla käyttörahaa? Itselläni on vasta teini menossa kasille ja toinen lapsi viidennelle, mutta olen jo miettinyt että mitä sitten kun (kuulemma) menee lukioon. Pakko hänen on varmaan kotona asua. Enköhän osta kirjat jne. Mutta esimerkiksi kyllä ajokortin lapset saavat itse kustantaa. Heille säästetyt rahat (eli siis tulevaisuudessa n. 10 000€ per lapsi) on odottamassa sitä hetkeä kun he aloittavat lukion jälkeen opiskelun. Saavat nostaa kuukausierissä sitten jonkin sopivan summan tai vaihtoehtoisesti säästää tulevaisuuteen. Silloin pitää vaan sitten mennä töihin.
Ovat ajat näköjään muuttuneet. Vajaa 30 vuotta sitten kun kävin itse lukiota, tein töitä muutaman kerran viikossa muutaman tunninkerrallaan. Kesät olin aina kokonaan töissä, yhtenä kesänä minulla oli samaan aikaan kaksikin työtä. Ei siinä mitään kummallista ollut ja koulu sujui hyvin.
Miksi muuten osa ehtii sitten lukion ohella harrastaa useita tunteja viikossa. Entä jos työssäkäynti korvaa harrastuksen?
Niin ihan opiskelijana (16v) mietin itsekin töiden hakemista. Vanhemmat kyllä ostavat kaiken tarpeellisen, mutten saa yhtään viikkorahaa ym. Työn tarvitsisin tietokoneen ostoon, jonka arvioitu kokonais hinta olisi noin 2000 euroa. Mutta työn löytäminen lukion ohelle on haastavaa, ehdottakaa jotakin, jos löydätte PK-seudun alueelta töitä lukiolaiselle, joka on hyvä aikalailla kaikessa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 00:12"]
Niin ihan opiskelijana (16v) mietin itsekin töiden hakemista. Vanhemmat kyllä ostavat kaiken tarpeellisen, mutten saa yhtään viikkorahaa ym. Työn tarvitsisin tietokoneen ostoon, jonka arvioitu kokonais hinta olisi noin 2000 euroa. Mutta työn löytäminen lukion ohelle on haastavaa, ehdottakaa jotakin, jos löydätte PK-seudun alueelta töitä lukiolaiselle, joka on hyvä aikalailla kaikessa.
[/quote]
2000 euroa tietokoneeseen? Olen IT-alalla ja tuollaista summaa ei laiteta ihan heppoisin perustein tietokoneeseen, kelpo koneen saa reilusti alle 1000 eurolla. Etenkin mikäli olet lukiolainen jonka suurin käyttö on koulutyöt, facebook, netin selaus ja ehkä pienet pelit, riittää ihan hyvin 500-600 euroa kestävään koneeseen. 2000 euron kone voisi olla tarpeen työkseen raskaita laskentoja tarvivalle, esimerkiksi graafiselle suunnittelijalle joka tarvitsee monta muistia varaavaa ohjelmistoa työnsä tekoon tai raskaita virtuaaliympäristöjä pyörittävälle, mutta en usko että 16-vuotias sellaista tarvitsee. Kalleimmatkin pelikoneet maksavat ehkä 1300 euroa, ja sillä hinnalla saa viimeisintä teknologiaa hyödyntävän ja tehokkaan laitteen alleen. Ethän ole hankkimassa jotain trendi-macbookkia jossa hinnasta yli puolet tulee omenalogosta? Jos kyllä, niin suosittelen harkitsemaan uudelleen. 2000 euron kone lukiolaiselle kuulostaa ihan järjettömältä rahantuhlaukselta.
Itse kävin iltatöissä lukion ohella, tosin 17-vuotiaasta. Minusta se oli omasta mielestäni vain hyvä asia että sai vähän taskurahaa omiin juttuihin ja säästöön. Eikä tuntunut rankalta vaikka aamulla piti lähteä taas penkkiä kuluttumaan (en ole ollut kympin oppilas niin että olisi mennyt vettä vaan).
Vanhemmat kyllä maksoivat kirjat, mopokortin ja B-ajokortin mutta kaikki muut omat menot kuten esim. elokuvaliput, vaate- ja bensaostokset maksoin itse. Ainakin saa vastuuntuntoa ja jos lapsesi itse kannattaa ajatusta niin mikäs siinä.
Ei