Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lukiolaista pyytää käymään työssä?

Vierailija
02.08.2014 |

Tyttäreni aloittaa syksyllä lukion. Saa tietysti asua kotona ja ruoat ja kirjat maksetaan tietysti, mutta minusta saisi kyllä itse ansaita taskurahansa tekemällä jotain ilta tai viikonlopputyötä pari kertaa viikossa. Vaateostoksiin voin osallistua jos osaa perustella miksi tarvitsee esim uusi talvitakki ostetaan tietysti.

Olenko ihan kamala kun edellytän että nuori ymmärtää rahan arvon ja ymmärtää että itsekin pitää hiukan jo ansaita?

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä nuorisotyöttömyys on todella kova. Oletteko oikeasti valmiita elättämään nuorenne sitten lukion jälkeenkin? Itse olen varma, että jos nuori ei ole vielä 18v tehnyt mitään töitä, niin on se työnsaanti paljon vaikeampaa, kuin niillä, jotka aloittavat kesätyöt jo 15v ikäisenä. Itse ainakin olen kannustanut omia lapsia hakemaan töitä jo 14v ja ovatkin saaneet mm. Lastenhoitokeikkaa jo sen ikäisenä. Nyt 15v ja 17v ja on jo kokemusta molemmilla useista eri kesätyöpaikoista ja meillä lukiolainen haluaa ihan itse tehdä keikkaa myös iltaisin ja viikonloppuisin, jotta saa omaa rahaa. Meillä raha ei kasva puussa, enkä halua opettaa lapsia siihen, että me maksetaan kaikki humputukset ilman että tarvii itse tehdä mitään asian eteen.

Vierailija
42/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän sun Ap mennä omien töittesi lisäksi vielä parina iltana toiseen duuniin? Tulis vähän lisätuloja, joilla voisit sitten ELÄTTÄÄ LAPSESI.

Kyllä työnteon pitää olla vielä tuossa iässä ihan vapaaehtoista. Ehkä kesätöihin voi patistaa vähäksi aikaa, mutta opiskelu on on lukiolaisen työtä! Opeta pikemminkin lapsellesi järkevää rahankäyttöä, niin ei tarvitse koko ajan olla hiki hatussa tienaamassa kaikenmaailman muotikamppeiden ja härpäkkeiden vuoksi. Vapaa-aikakin on tärkeää ja rentoutuminen. Oppiminen on rankkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lukiolaista. Molemmat oli kesä töissä.

Lukion ekalla oleva tyttö tekee yhtä työtä kerran viikossa lauantaisin. Sen lisäksi urheilee sm-tasolla.

Esikoisella kolmas vuosi lukiossa menossa kirjoittaa nyt syksyllä 2 ainetta keväällä loput. Käy autokoulua. Ja tekee kahta eri työtä iltaisin/viikonloppuisin.

Kummmankin koe numerot on 8-10 välillä, joten halutessaan ehtii. Nuo työ rahat säästävät itsellen tulevaisuutta  ja opiskeluja varten. Niillä ei tarvitse lukio kirjoja, vaatteita ym muuta ostella.

Vierailija
44/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:18"]

Voi! Itse jaoin koko ylä-asteen ja lukio ajan mainoksia. Kaksi kertaa viikossa. Kyllähän se vitutti useampaankin otteeseen, mutta se oli keino saada rahaa. Rahat käytin mm. cd-levyjen hankintaan, vaateisiin, elokuvissa käyntiin ja vanhempana baariin ja festareihin. Aloitin mainosten jaon 12v (vanhempien luvalla, täytin 13v 3kk päästä mikä silloin oli alailäraja) ja jaoin mainoksia 19-vuotiaaksi asti, kun muutin pois kotoa. Säästöillä ostin myös itselleni ensimmäiseen omaan asuntoon huonekaluja. Oli luksusta ostaa uusia, eikä ottaa käytettyjä! :) 

Uskon että tämä kokemus edesautoi saamaan hyvän työmoraalin ja kasvatti vastuuntuntoa. En jättänyt kertaakaan jakamatta. 

[/quote]

Just festareita ja ryyppäämistä. Siks kannattaakin lasten antaa jakaa mainoksia.. Varmasti tulo "vastuuntuntoinen" ja "hyvätyömoraali".. :D

Vierailija
45/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy itse 8 tuntia töissä, laske 2 tuntia vaikeita matikan tehtäviä. Mene sen jälkeen vielä uudestaan töihin. Kuulostaako hauskalta päivältä, äiti?

Vierailija
46/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyjä, esseitä, esitelmiä jne koulun jälkeen + harrastukset jos niitä on. Kuka sen jälkeen lähtee töihin vielä? Missä muutaman tunnin oma vapaa-aika että säilyy mielenterveys? Ap ei ole varmaankaan käynyt lukiota tai jos on niin paskoin arvosanoin.

Vierailija
47/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän lähdette 16-kesäselle töitä ettimään, onnea matkaan. Niitä ei ole edes kaikille 18-vuotiaille halukkaille. Nim. Kokemus

Vierailija
48/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein koko lukioajan töitä pari päivää viikossa. Välillä grillillä, välillä lastenhoitokeikkaa jne. Mun mielestä se oli outoa että monet kaverit eivät tehneet töitä. Muutin puoli vuotta ennen kirjoituksia omillenikin ja silloin tein töitä 3krt viikossa. Koulut meni ihan ok, kirjoitin M paperit. Olen ihan tyytybäinen niihin.

Vierailija
49/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin lomat täytyy töitä tehdä. Nykyään kasvatetaan niin pullamössönuoria

Vierailija
50/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 06:08"]Kyllä ainakin lomat täytyy töitä tehdä. Nykyään kasvatetaan niin pullamössönuoria

[/quote]

Katso että olet myös itse töissä lomien ajan. Vai oletko näitä "älä elä niin kuin minä vaan niin kuin minä opetan" -tyyppejä?

Vierailija
51/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suoritin kaksoistutkinnon (yo-merkonomi), kirjoitin vielä reaalin ylimääräisenä. Tein toisen vuoden opinnoista lähtien töitä viikonloppuisin (4h) ja kaikki lomat, mulle teki todella hyvää, opin kyllä, ettei raha kasva puissa. :) Mutta tapauskohtaistahan jaksaminen on. Kesätöitä olen tehnyt 13-vuotiaasta saakka. Tosin vanhempani olivat pienituloisia, että oli vähän pakko, että sain hommattua itselleni ylimääräistä, meikkejä ja merkkivaatteita, jotka olivat tuossa iässä jotenkin niin tärkeitä ollakseen. :)

Vierailija
52/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voit pyyttää. Raja menee oppivelvollisuudessa. Oppivelvollisella työ ei saa vaarantaa koulunkäyntiä (lukee laissa), mutta lukiolaisesta ei ole enää niin väliä.

Vanhempana olet nuoresi elatusvelvollinen siihen asti että hän päättää opinnot, jotka aloitti alaikäisenä. Lukion loputtua voit heittää hänet pihalle.

Vierailija
53/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se rankkaa. Koulua lähes päivittäin 8-16, sitten vielä 4-5 tunniksi töihin ja sen jälkeen vielä vähintään tunti tai pari läksyihin. Ennen kokeita vielä kertaaminen. Missä välissä on tarkoitus nukkua kun päivöt venähtää helposti ainakin 15 tuntisiksi. Mä tein vuoden töitä ja opiskelin ahkerasti. Lopputuloksena nukuin usein noin 4 tunnin yöunia ja kiskoin energiajuomia pysyäkseni hereillä tunnit koulussa.

Vierailija
54/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:58"]

Olet. Miksi 16 vuotias ei saa opiskella rauhassa vaan siihen pitää sotkea työt päälle. Kuitenkin on koko loppuelämä aikaa tehdä töitä.

[/quote]Ei tämä maailma niin pyöri että kaikki vaan opiskelisi rauhassa. Jostain pitää hankkia myös rahat elämiseen ja jos vaikka yh-äipällä on rahat vähissä, niin elämä voi helpottua paljon jos nuorikin saa tienattua muutaman lantin.

Vierailija
55/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytää ja edellyttää on kaksi eri asiaa, trolli. Pyytäähän aina voi.

Vierailija
56/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä äiti olet!!

Vierailija
57/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:03"]Voi äly mitä pullamössövanhempia täällä on!! Ei tässä varmastikaan ollut kyse kokopäivätyöstä vaan muutamasta tunnista viikossa. Miten ne teidän lapset oikein tulevat pärjäämään oikeassa koulussa jos lukion aikana ei edes voi työskennellä? Yliopisto ja muut jatko-opinnot kuitenkin ovat huomattavast vaativimpia kuin lukio. Näitä kun lukee, en yhtään ihmettele nuorisotyöttömyyttä kun vanhemmatkin ovat kuin jotain lapamatoja.

[/quote]

Kyllä lukio oli vaativampi työmäärältään kuin yliopisto.

Terv, maisteri

Vierailija
58/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:03"]Voi äly mitä pullamössövanhempia täällä on!! Ei tässä varmastikaan ollut kyse kokopäivätyöstä vaan muutamasta tunnista viikossa. Miten ne teidän lapset oikein tulevat pärjäämään oikeassa koulussa jos lukion aikana ei edes voi työskennellä? Yliopisto ja muut jatko-opinnot kuitenkin ovat huomattavast vaativimpia kuin lukio. Näitä kun lukee, en yhtään ihmettele nuorisotyöttömyyttä kun vanhemmatkin ovat kuin jotain lapamatoja.

[/quote]

Kyllä lukio oli vaativampi työmäärältään kuin yliopisto.

Terv, maisteri

[/quote]

Olen eri mieltä. 

T. Maisteri myös

Vierailija
59/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ehdottaa. Itse aloitin työt heti 15v täytettyäni. Toin ja ostin ruokani itse kaupasta, tein ruuat itse ja maksoin haluamani tavarat/vaatteet itse. Muutin sitten kuukautta ennen 18v syntymäpäivääni omaan kämppään ja selviämisessä ei mitään ongelmaa. Työnteko jatkunut sieltä asti tähän päivään. (Tällä hetkellä olen 18.)

Vierailija
60/109 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko kommentoida.itse olin töissä lukion kakkos ja kolmosvuoden kaupassa,kävin lukion neljässä vuodessa sillä olin vaihto-oppilaana vuoden,josta en saanut juurikaan hyväksilukuja.itse ainakin jaksoin aivan hyvin,läksyjä ei todellakaan ole niin paljoa,ja enpä juurikaan niihin panostanut.menin töihin ihan omasta tahdostani,vanhempani ovat hyvätuloisia eivätkä edes ehdottaneet,jotenkin vain oli itsestäänselvää että kun olin vaihdossa käynyt vanhempieni kustantamana,elätän itseni. Sain kyllä kotoa ruuan ja asunnon,mutta harrastukset,baarikäynnit,koulukirjat ja vaatteet ja puhelinlaskut maksoin itse.. Tein töitä yleensä kolmena päivänä viikossa,opettajat toki marmatti kun jouduin joskus lähtemään tunnilta aiemmin mutta tein jotain lisätehtäviä korvatakseni poissaolot. Tällähetkellä olen yliopistossa opiskelemassa tekniikkaa ja hyvin olen pärjännyt. Nykyään teen töitä vain kesät,ja elän niillä rahoilla koko vuoden, kun elää säästeliäästi rahat riittävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi