Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lukiolaista pyytää käymään työssä?

Vierailija
02.08.2014 |

Tyttäreni aloittaa syksyllä lukion. Saa tietysti asua kotona ja ruoat ja kirjat maksetaan tietysti, mutta minusta saisi kyllä itse ansaita taskurahansa tekemällä jotain ilta tai viikonlopputyötä pari kertaa viikossa. Vaateostoksiin voin osallistua jos osaa perustella miksi tarvitsee esim uusi talvitakki ostetaan tietysti.

Olenko ihan kamala kun edellytän että nuori ymmärtää rahan arvon ja ymmärtää että itsekin pitää hiukan jo ansaita?

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä tuossa nyt ihmeellistä on? Arki illat opiskellaan tai käydään töissä. Viikonloput on hubailua varten. :D

Vierailija
22/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla kotona useita lapsia, joista osa on reilusti nuorempia? Valitettavasti kirjoituksestasi tulee olo, että 16v lukiolainen on pakollinen paha ja taloudellinen taakka, eikä oma rakas lapsi, jota tuetaan ja kannustetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap menee itse töiden jälkeen töihin pariksi tuntia, sitten tulee kotiin ja tekee lisää töitä (läksyt) ja sitten vielä 16-vuotiaalta odotettava panos kotitöihin eli imurointi jne. Lukio ei ole mikään yläasteen lepokoti vaan siellä täytyy oikeasti tehdä töitä että pärjää. Missä välissä ajattelit että tyttö harrastaa tai näkee kavereita? Sunnuntaisin klo 8 jälkeen? Ei kun ainiin! Silloin kirjoitetaan perse hiessä esseitä seuraavaksi päiväksi kun viikolla ei töiltä kerinnyt. Nyt järki käteen ap! Lukio on rankka ilmankin töitä, lukio on työtä! Kaveri teki 2 vuodesta eteenpäin töitä koska vanhemmat pakotti, ei olisi kannattanut. Tuloksena oli hermoraunio uupunut nippa-nappa ylioppilas joka ei ollut pitänyt pariin vuoteen päivääkään vapaata (joulua lukuunottamatta) jolla ei ollut mitään sosiaalista elämää, joka ei voinut osallistua wanhojentansseihin eikä abiristeilylle tms koska ei saanut töistä vapaata illoiksi. Sitäkö sinä ap nuorellesi haluat?

terv rahan arvon muutenkin oppinut

Vierailija
24/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kirjoitti 2 vuotta sitten ja "luokkakokouksessa" heinäkuun puolivälissä oli selkeä trendi: lukioaikana töitä tehneet oli harvemmin opiskelemassa unelma-ammattiaan (tai mitään muutakaan) kuin ne, jotka panosti hyviin numeroihin ja oppimiseen.

Vierailija
25/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miten ensin pakottaisit töihin ja seuraavaksi mietit ettei kavereita sitten kouluiltoina. Järki käteen nyt! Kyllä 16v osaa koulunsa hoitaa, kysyt onko läksyt tehty. Ja alle 18v kaikki todistukset jne tulee näytille anyway joten niistä näkee miten menee. Anna tytön elää ja hengittää.

Vierailija
26/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sain niin nuorena lapseni, että jouduin jatkamaan lukiota nyt myöhemmin loppuun. Ja kyllä se niin rankkaa on (kun toi 8-16 päivä ei riitä vaan sen päälle on kotiläksyjä 2h /päivä) usein nuoret turhautuvatkin loputtomaan työsarkaan ja se alkaa ahdistaa niin paljon, ettei viitsi tehdä mitään. Joten jos vanhemmat vielä sen päälle pakottaa töihin, niin en ihmettelisi jos lukio jää kesken. Sääliksi käy ne nuoret joide vanhemmat pakottaa. Toki jotain ihme super hyper tyyppejä on, jotka pystyy siihen. Mutta harvemmassa on ne.

Vierailija
27/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:o me mentiin itse töihin lukion ohessa omasta halusta mutta tais olla vasta viimeisenä vuonna kun täytimme 18. Kesätöissä oltiin oltu heti kun laki salli.

Olen tyytyväinen koska cv:ssä oli enemmän työkokemusta kuin monella ikätoverilla ja kuviot työn hankkimiseen ja töissä käymiseen tuli jo nuorena selväksi. Oli harjoitusta työelämästä ennen hyppäämistä kokopäivätyöhön.

Vierailija
28/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 21:51"]

:o me mentiin itse töihin lukion ohessa omasta halusta mutta tais olla vasta viimeisenä vuonna kun täytimme 18. Kesätöissä oltiin oltu heti kun laki salli.

Olen tyytyväinen koska cv:ssä oli enemmän työkokemusta kuin monella ikätoverilla ja kuviot työn hankkimiseen ja töissä käymiseen tuli jo nuorena selväksi. Oli harjoitusta työelämästä ennen hyppäämistä kokopäivätyöhön.

[/quote]

Eikö ollut vaikea ehtiä opiskella töiden ohella? Menitkö lukion jälkeen jonnekin vaikeapääsyiselle alalle vai sellaiseen koulutukseen, johon pääsee huonommillakin pisteillä?

Vierailija
29/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi äly mitä pullamössövanhempia täällä on!! Ei tässä varmastikaan ollut kyse kokopäivätyöstä vaan muutamasta tunnista viikossa. Miten ne teidän lapset oikein tulevat pärjäämään oikeassa koulussa jos lukion aikana ei edes voi työskennellä? Yliopisto ja muut jatko-opinnot kuitenkin ovat huomattavast vaativimpia kuin lukio. Näitä kun lukee, en yhtään ihmettele nuorisotyöttömyyttä kun vanhemmatkin ovat kuin jotain lapamatoja.

Vierailija
30/109 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ihan oikeasti ymmärrä, mikä vaivaa vanhempia jotka pistävät lapsensa töihin jo suurinpiirtein 15-vuotiaina ja vuokraa aletaan periä siitä päivästä lähtien, kun täytetään 18, vaikka lukio olisi vielä kesken. Jos kuukaudessa rahaa jää juuri tasan ruokaan eikä mihinkään ylimääräiseen, kannattaisiko katsoa sitä elämänhallintaa kohdilleen? Eivät ne lukiokirjat niin paljoa maksa etteikö voisi rahaa laittaa sen verran syrjään että on se satanen sijoittaa 4 kertaa vuodessa.  Käytettynä ostettuina pääsee vielä halvemmalla. Jos ei muuten, niin kirjastosta löytyy. Töitä ehtii hitto soikoon tehdä koko loppuelämänsä, varsinkin nykylapset pääsevät eläkkeelle ehkä vasta päälle 70-vuotiaina jos silloinkaan. Antakaa lasten nauttia nuoruudesta.  

Vierailija
31/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukion 2-luokkalainen, ja voin ihan suoraan sanoa että kyllä sitä työtä kannattaa tehdä siinä opiskelun ohella kunhan ei ole liikaa työpäiviä ja kokeita. Jotkut työnantajat voivat myös antaa lomaa koeviikkojen ajaksi että saa vähän pänttäystilaa.

Vierailija
32/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, mitä vastauksia :)

Ymmärrän, että nykyisin on alaikäisenä lähes mahdotonta saada töitä, mutta että lukio on muuttunut niin rankaksi, että sen ohessa ei mitenkään voi tehdä töitä? Koska?

Olen kirjoittanut vuonna 1990 L:n papereilla ja kävin koko lukioajan töissä Elannossa kassalla. Kesätöissä + 1-2 arki-iltaa ja monesti lauantait. Useimmat kaverit kävivät just kaupan kassalla tai HeVi -osastolla töissä, monet vielä paljon enemmän kuin minä.

No, me kyllä käytiin sitten Alpeilla laskettelemassa ja itse maksettiin, ei ollut kännyköitä yms. Itselleni maksettiin kaikki tarvittavat vaatteet ja harrastukset jne. kuten ap kirjoittaa, mutta se ekstra mitä halusi, ansaittiin töissä käymällä. Vaikka nyt joku merkkivaate. Lukion 3. luokalla ei tietty tehty niin paljoa töitä ja lukulomalla ei ollenkaan. Hyvin ollaan pärjätty. Itse olen lääkäri, samoin pari muuta lukiokaveria. Lisäksi on rahoitusalalla olevia ja paljon DI-pohjalta tai juristista lähteneitä. Enemmistö meni yliopistoon. Yksi kaikilla "katso Helsingin 1000 eniten tienannutta" -listojen keskivaiheilla komeilee lukiokaveri, joka paiski Elannon kassalla töitä koko lukioajan, ehkä eniten meistä. Enkä ole Ressusta tai SYK:istä, vaan ihan tavallisesta lähiölukiosta Länsi-Helsingistä.

Ymmärrän hyvin ettei nykyisin ihan samalla tavalla pääse yöihin kuin silloin, mutta tuo että on niin rankkaa. Katin kontit, Ennen ei edes ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin suorittaa se lukio kolmessa vuodessa. Jos et niin tehnyt niin yksinkertaisesti reputit.

Vierailija
33/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui tosi pahalta lukea aloituksesi, ap. Sinulla paistaa aika erikoinen asenne rivien välistä. Eikö nyt ole aivan normaalia, että 16-vuotias asuu kotona ja saa ruuan ym. tarpeelliset tavarat? Sitä paitsi hänestähän maksetaan vielä lapsilisää 17-vuotiaaksi asti ja sen jälkeen on mahdollista anoa opintotukea.

Olen tehnyt töitä kolmisenkymmentä vuotta lukioaisten kanssa. Kokemukseni on, että useimmat työssä käyvät menestyvät heikommin kuin heidän edellytyksensä lupaavat. Väsyttää, kun piti istua esim. neljä tuntia Sokoksen kassalla. Lisäksi monet työnantajat velvoittavat nuoret tulemaan töihin jo siihen aikaan, kun nuorella on vielä lukujärjestyksen mukaista opetusta.  Nuoret pinnaavat koulusta, kun eivät uskalla sanoa työnantajalle, että päsevät vasta tuntia tai kahta myöhemmin koulusta. Ja kun tehdään monen tunnin työrupeamia koulun jälkeen, jää läksyt huonolle lukemiselle. Aamulla väsyttää niin, että kouluunlähtö on vaikeaa. Koulussa nuokutaan puoliunessa aamupäivän tunnit. Milloin nuori rentoutuu ja viettää vapaa-aikaa?

Vierailija
34/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko koiran ulkoilutus, lasten hoito, vanhusten kauppa-apu tai vastaava sopiva duuni? Oppisi tekemään rahansa eteen, mutta voisi itse päättää milloin jaksaa työskennellä.

Vierailija
35/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän ne pelisäännöt vanhempana säädät. Eli jos katsot parhaaksi, että lapsesi hankkii työn, niin sitten toimit asian vaatimalla tavalla.

Viestistäsi välittyy jotenkin fiilis, että oot vanhempana vähän tossun alla. Onko näin?

Vierailija
36/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäämpä vähän että kaikki ne illat ja viikonloput kuluu sitte siihen lukioon ja koulutehtäviin myös, että jos nyt vaan jaksaisitte odottaa vaikka siihen kesälomaan ja tyytyä vaan kesätöihin.

Vierailija
37/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni kävi (omasta halustaan ja omasta aloitteestaan) lukion toisen ja kolmannen vuoden ajan lauantaiaamuisin siivoustyössä.

Riippuu paljon nuoresta. Omasta mielestäni lukio ei normaaliälyistä nuorta niin paljoa työllistä, etteikö jaksaisi töitäkin tehdä. Ja silti jaksoi ja ehti bilettämäänkin;)

Vierailija
38/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite tein lukion ohessa töitä. Kahtena/kolmena iltana kävin juontamassa ravintolatapahtumia, ja kahtena iltana hoitamassa lapsia. Hyvin jakso opiskella ja tienas omat rahat

Vierailija
39/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 17:32"]Oho, mitä vastauksia :)

Ymmärrän, että nykyisin on alaikäisenä lähes mahdotonta saada töitä, mutta että lukio on muuttunut niin rankaksi, että sen ohessa ei mitenkään voi tehdä töitä? Koska?

Olen kirjoittanut vuonna 1990 L:n papereilla ja kävin koko lukioajan töissä Elannossa kassalla. Kesätöissä + 1-2 arki-iltaa ja monesti lauantait. Useimmat kaverit kävivät just kaupan kassalla tai HeVi -osastolla töissä, monet vielä paljon enemmän kuin minä.

No, me kyllä käytiin sitten Alpeilla laskettelemassa ja itse maksettiin, ei ollut kännyköitä yms. Itselleni maksettiin kaikki tarvittavat vaatteet ja harrastukset jne. kuten ap kirjoittaa, mutta se ekstra mitä halusi, ansaittiin töissä käymällä. Vaikka nyt joku merkkivaate. Lukion 3. luokalla ei tietty tehty niin paljoa töitä ja lukulomalla ei ollenkaan. Hyvin ollaan pärjätty. Itse olen lääkäri, samoin pari muuta lukiokaveria. Lisäksi on rahoitusalalla olevia ja paljon DI-pohjalta tai juristista lähteneitä. Enemmistö meni yliopistoon. Yksi kaikilla "katso Helsingin 1000 eniten tienannutta" -listojen keskivaiheilla komeilee lukiokaveri, joka paiski Elannon kassalla töitä koko lukioajan, ehkä eniten meistä. Enkä ole Ressusta tai SYK:istä, vaan ihan tavallisesta lähiölukiosta Länsi-Helsingistä.

Ymmärrän hyvin ettei nykyisin ihan samalla tavalla pääse yöihin kuin silloin, mutta tuo että on niin rankkaa. Katin kontit, Ennen ei edes ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin suorittaa se lukio kolmessa vuodessa. Jos et niin tehnyt niin yksinkertaisesti reputit.
[/quote]

Olisko semmonen mahdotonta, että yhteiskunta, opiskelu ja työelämä on HIEMAN muuttuneet 24 vuodessa?

Vierailija
40/109 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onnistut hyvin opettamaan lapsellesi rahan arvon, kun pyydät häntä etsimään kesätyön ja toimimaan esim. kiireapulaisena satunnaisina viikonloppuina tai lomina. Iltatöitä en todellakaan suosittele.

Minut patistettiin kesätöihin, kun olin 15v (aluksi pelkkä kesäkuu, myöhemmin myös heinäkuun) ja rahoja käytin säästeliäästi pitkin vuotta. En saanut vanhemmiltani mitään viikko- tai kuukausirahaa, sain peruselannon, mutta esim. uusia vaatteita jouduin ostamaan itse. Koulukirjat maksettiin, perusvaatteet esim. paidat hankittiin ja joskus jopa housujakin mutta mitään kallista tai muodinmukaista en saanut, ellen ostanut itse. Ylioppilasvaatteetkin maksoin itse, mutta tilillä olikin useita tuhansia markkoja rahaa edelliskesän kesätöistä.

Ihan hyvä opetus tuokin. Opiskelijanakin pärjäilin ilman lainaa, kun käytin kesätöissä (ja tuolloin myös viikonlopputöissä) hankittuja rahoja pitkin vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä