Voiko lukiolaista pyytää käymään työssä?
Tyttäreni aloittaa syksyllä lukion. Saa tietysti asua kotona ja ruoat ja kirjat maksetaan tietysti, mutta minusta saisi kyllä itse ansaita taskurahansa tekemällä jotain ilta tai viikonlopputyötä pari kertaa viikossa. Vaateostoksiin voin osallistua jos osaa perustella miksi tarvitsee esim uusi talvitakki ostetaan tietysti.
Olenko ihan kamala kun edellytän että nuori ymmärtää rahan arvon ja ymmärtää että itsekin pitää hiukan jo ansaita?
Kommentit (109)
Ei kannata tehdä duunia lukioaikana jos ei ole pakko. Käy päin vastoin kun kuvittelet, ymmärtää rahan arvon paremmin kun elää vanhempien antamilla viikkorahoilla eli pa:na. Opiskelu kärsii eikä mitään jää säästöön kuitenkaan, ihan turhaa. Jos on pakko perheen taloustilanteen takia niin sitten ihan eri asia.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:14"]Ok eli oli huono idea. No paljon sitä rahaa sitten pitäisi antaa kuukaudessa? Paljon itse olette antaneet? Ja onko teillä minkälaiset säännöt 16v lukiolaiselle. Annatteko nähdä kavereita kouluiltoina? Kuinka suuren vastuun opiskelusta olette antaneet lukiolaisillenne?
Oma tyttäreni on hiukan menevää sorttia. Päästötodistuksen keskiarvo oli 8.9. En kyllä jaksaisi enää noin isoa vahtia hirveästi. Huonoilla lukiopapereillahan ei oikein tee mitään.
[/quote]
Itse sain 50e kuukaudessa ja sillä ostin vaatteet ja meikit mitä tarvitsin. Laita kirpparille myymään vanhat vaatteensa, niin sinne vaatekaappiin mahtuukin jotain. Ei tule osteltua turhuuksia, kun on vähemmän rahaa käytössä. :) Kesätöitä sain vaivalla kun täytin 18.. Tottakai pitää voida nähdä kavereita! Mutta nukkumaankin pitää ehtiä, muuten ei jaksa.
Aluksi keskiarvo hyvin luultavasti tippuu, kun yhtäkkiä pitääkin osata se 6-7 oppikirjaa 6 viikossa. Etkai aio joka ilta puuskuttaa selän takana vahtimassa läksyjen tekemistä? Kyllä se vastuu pitää olla nuorella. Et voi opiskella hänen puolestaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:03"]
Voi äly mitä pullamössövanhempia täällä on!! Ei tässä varmastikaan ollut kyse kokopäivätyöstä vaan muutamasta tunnista viikossa. Miten ne teidän lapset oikein tulevat pärjäämään oikeassa koulussa jos lukion aikana ei edes voi työskennellä? Yliopisto ja muut jatko-opinnot kuitenkin ovat huomattavast vaativimpia kuin lukio. Näitä kun lukee, en yhtään ihmettele nuorisotyöttömyyttä kun vanhemmatkin ovat kuin jotain lapamatoja.
[/quote]
Poikani paasi juuri laakikseen. Ja olen niita vanhempia jotka uskovat siihen etta on parempi panostaa lukioon kuin johonkin hanttihommiin.
[/quote]
En usko että on sinun poika joka pääsi lääkikseen kun et osaa itse panna edes ä:n pilkkuja kirjoitukseesi, jos ei näppäimistöstäsi löydy, tapoja on monia. Eli miksi valehtelet?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:03"]Voi äly mitä pullamössövanhempia täällä on!! Ei tässä varmastikaan ollut kyse kokopäivätyöstä vaan muutamasta tunnista viikossa. Miten ne teidän lapset oikein tulevat pärjäämään oikeassa koulussa jos lukion aikana ei edes voi työskennellä? Yliopisto ja muut jatko-opinnot kuitenkin ovat huomattavast vaativimpia kuin lukio. Näitä kun lukee, en yhtään ihmettele nuorisotyöttömyyttä kun vanhemmatkin ovat kuin jotain lapamatoja.
[/quote]
itse en työskennellyt lukion aikana, koulua oli päivittäin vähintään 6h ja lisäksi läksyt. Koeviikoilla kaikki aika meni lukemiseen. Luokallani oli yksi hlö joka teki myös töitä ja hänelle kaikki oli huomattavasti vaikeampaa ja juuri ja juuri valmistui samaan aikaan. Amkissa taas olin töissä 10-20h/vk ja toki oli stressaavaa mutta koulupäivät oli lyhyemmät ja opintojen sisältö niin erilainen että onnistui. Projekti- ja tiimityöt oli pääosassa, ei pahemmin läksyjä tai kokeita, välillä vapaa päiviä ja loma-ajat olivat pidemmät.
Olen saanut lapsilisän itselleni teini-ikäisestä ja siitä maksanut mm. Puhelinlaskun. Jos vaatevarastoa piti uusia enemmän, sain lisää rahaa mutta tein kotona kotitöitä, ruokaa yms. Sen ansaitakseni. Lukion kirjat yms. Tarvikkeet vanhempani maksoivat.
Ei ketään lukiolaista saa vaatia menemään töihin, niillä on jo päivätyö. Kyllä ne hakeutuvat sinne itse jos tarvitsevat rahaa ja jaksavat. Lukiolaisten kuormittuminen opinnoista on hyvin yksilökohtaista, jotkut stressaavat paljon ja tekevät läksyt ajan kanssa ja tunnollisesti, toisia koulunkäynti taas ei juurikaan kuormita. Olisin ennemmin kiinnostunut siitä, tunnetko lukiolaisesi niin hyvin, että osaat tarvittaessa kieltää työnteon jos tarve vaatii.
Itse kärsin aikanaan käänteisestä ongelmasta: koulussa tolkutettiin koko ajan, että töitä ei saa tehdä kun opiskelu kärsii peruuttamattomasti. Luin itse pitkää matikkaa, fysikkaa ja kieliä lähes kympin keskarilla ja kaikki olivat kauhuissaan kun olin kaikki viikonloput ja loma-ajat (myös kirjoitusten lukuloman) töissä. Kukaan ei uskonut, etten tehnyt läksyjä ikinä ja ettei ne lukiokurssit mulle mitään stressiä aiheuttaneet. Kirjoitin normaalisti kolmessa vuodessa E - L paperit ja sain Helsingin yliopistosta ja TKK:lta kaikki hakemani eli yhteensä kolme opiskelupaikkaa abikeväänä - siitä kamalasta viikonlopputyöskentelystä huolimatta.
MUTTA tärkeintä on tuntea se oma teini: jos se panikoi ja stressaa herkästi, vanhempien homma on olla tukena eikä kasvattaa mitään lisäpaineita työntekovaatimuksilla. Jos taas homma on ihan lonkanvetoa (riippumatta kouluarvosanoista, kyllä ne kympin tytötkin saattaa alisuorittaa), voi hyvällä omallatunnolla hyväksyä työssäkäynnin ja kannustaakin siihen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:03"]
Voi äly mitä pullamössövanhempia täällä on!! Ei tässä varmastikaan ollut kyse kokopäivätyöstä vaan muutamasta tunnista viikossa. Miten ne teidän lapset oikein tulevat pärjäämään oikeassa koulussa jos lukion aikana ei edes voi työskennellä? Yliopisto ja muut jatko-opinnot kuitenkin ovat huomattavast vaativimpia kuin lukio. Näitä kun lukee, en yhtään ihmettele nuorisotyöttömyyttä kun vanhemmatkin ovat kuin jotain lapamatoja.
[/quote]
Pöh. Yliopisto-opiskelu oli minusta paljon helpompaa kuin lukio, koska siellä ei enää tarvinnut stressata tai opetella kaikki turhakin tieto 150-prosenttisesti, jotta pääsisi yliopistoon sisään. Enkä opiskellut millään pilipalialalla.
Mä itse uuvuin ja masennuin, kun tein lukioajan töitä. Lukulomalla en jaksanut lukea ylppäreihin, potkujen pelossa otin kaikki työvuorot vastaan (sekaisin iltaa, aamua ja yötä). Koin alisuoriutuvani lukiossa, vaikka ihan hyvät paperit sieltä tuli - olen aina pärjännyt koulussa keskivertoa paremmin näkemättä kovasti vaivaa. En jaksanut lukea pääsykokeisiinkaan (en siis päässyt opiskelemaan). Enkä muuten oppinut käyttämään rahaa :D Sitä kun ei koskaan aikaisemmin ollut, palkka tuntui ihan huimalta, ostelin kaikkea kivaa enkä heti tajunnut, että nekin summat kuluvat nopeasti jos ostelee kaikkea. Noh, opinpahan kantapään kautta.
Kirjoituksista tuli eetä, ämmää ja yksi c. Välivuoden jälkeen pääsin opiskelemaan mitä halusin. Lukion loppua ja välivuotta muistelen yhtenä elämäni kurjimmista ajoista.
En nyt sano, että työn tekeminen olisi ehdottomasti pahasta. Mulla oli muutenkin kotiolot mitä oli, ja tukea tai kannustusta ei herunut. Omia lapsiani en pyytäisi menemään töihin, vaan perusjuttujen lisäksi aion antaa vähän taskurahaa. Töihin saa mennä, jos välttämättä haluaa. Edessä on kuitenkin opiskelijaelämä pienellä opintotuella (+mahdollisesti työssäkäyntiä), ja haluaisin, että viimeiset vuodet kotona saa vielä ottaa rennosti ja panostaa opiskeluun. Ja rahan köytön opettamisessa äärimmäinen piheys ei välttämättä ole hedelmällisin keino ;)
Jos vanhempi on itse valmis tekemään kahta työtä, sitten työnteosta voi keskustella myös lukiolaisen kanssa. Kotitöihin toki pitää osallistua, mutta oman lapseni kohdalla valitsen mieluummin hyvät arvosanat ja ei töissä- yhdistelmän kuin huonot/keskinkertaiset arvosanat ja töissä koulun ohessa. Töitä kerkeää tehdä vielä kymmeniä vuosia, lukio on sitä varten että pedataan hyvä opiskelupaikka mieluisalta alalta.
Meillä aloittaa nyt lukion 17v, asuttiin vuosi ulkomailla, josta johtuen piti välivuoden Suomen lukiosta ja aloittaa sen vuoden myöhemmin. On ollut nyt kesätöissä, josta irtosi jatkoa siten, että tekee nyt ainakin elokuussa ja syyskuussa yhden viikon 4t/ilta. Mietittiin että sen jaksaa, kun ei ole säännöllistä. On ollut kesätöissä jo kaksi edellistä kesää ja ymmärtää oman rahan arvon. Meillä vanhemmilla ei ole antaa sellaisia rahoja kuussa omiin menoihin (useita lapsia) ja tuo noin 200€/kk on iso raha ihan omiin menoihin ja ylimääräiseen ekstraan. Todennäköisesti saa samasta työpaikasta pitkin talvea keikkoja silloin tällöin ja jos itse kokee että haluaa ja jaksaa tehdä sen tehköön. Päästötodistuksen ka oli 9.0 joten uskon hänen itse tietävän mitä jaksaa ja mikä on tärkeää. Vuoden päästä kuitenkin jo täysikäinen.
Voi! Itse jaoin koko ylä-asteen ja lukio ajan mainoksia. Kaksi kertaa viikossa. Kyllähän se vitutti useampaankin otteeseen, mutta se oli keino saada rahaa. Rahat käytin mm. cd-levyjen hankintaan, vaateisiin, elokuvissa käyntiin ja vanhempana baariin ja festareihin. Aloitin mainosten jaon 12v (vanhempien luvalla, täytin 13v 3kk päästä mikä silloin oli alailäraja) ja jaoin mainoksia 19-vuotiaaksi asti, kun muutin pois kotoa. Säästöillä ostin myös itselleni ensimmäiseen omaan asuntoon huonekaluja. Oli luksusta ostaa uusia, eikä ottaa käytettyjä! :)
Uskon että tämä kokemus edesautoi saamaan hyvän työmoraalin ja kasvatti vastuuntuntoa. En jättänyt kertaakaan jakamatta.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:56"]
Katso nyt ensin miten innokkaasti opiskelee. Jos ei tee läksyjä kunnolla niin sitten mutta jos numerot on 9 luokkaa niin sitten et kyllä pakota töihin.
[/quote]
Outo perustelu. Tuskin ne numerot ainakaan paranee, jos pitää vielä töissä käydä.
Varaudu siihen, että tekee paljon töitä ja jättää koulut vähemmälle. Työt vie ja koulu jää kesken.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:54"]Tyttäreni aloittaa syksyllä lukion. Saa tietysti asua kotona ja ruoat ja kirjat maksetaan tietysti, mutta minusta saisi kyllä itse ansaita taskurahansa tekemällä jotain ilta tai viikonlopputyötä pari kertaa viikossa. Vaateostoksiin voin osallistua jos osaa perustella miksi tarvitsee esim uusi talvitakki ostetaan tietysti.
Olenko ihan kamala kun edellytän että nuori ymmärtää rahan arvon ja ymmärtää että itsekin pitää hiukan jo ansaita?
[/quote]
... Eiköhän tyttösi ehdi ymmärtämään rahan arvon. Lukio vaatii paljon voimia, ja pitäähän sitä ehtiä tekemään muutakin kun töitä ja koulutehtäviä. Koulu on nyt lapsesi työtä.
Kyllä lukiolaiselle riittää se, että käy kesätöissä (ei koko koulun loma-aikaa kuitenkaan).
Siihe saakka kunnes lukiosta valmistuu ainoat ajat kun voi mielestäni velvoittaa hakemaan töitä ovat kesälomat. Lukio on oikeesti monelle haastavaa, minkä takia haluaisit laittaa lisää ihan turhaa stressiä lapsesi niskaan? Kuullostaa oudolta. Hän on vasta alaikäinen, hänen päätehtävänsä on opiskelu ei työnteko!! Töitä kerkeää tehdä niin monta vuotta, miksi haluaisit nyt jo vaikeuttaa lapsesi elämää tuolla tavalla? :o
mielestäni on myös hyvä huomata se, että nykyajan yläaste vastaa sisällöltään pitkältki 70-luvun lukiota, ja nykyajan lukio-opintojen sisältö on melko paljon haastavampaa. T. töitä kerran viikossa tekevä kahden alle kouluikäisen äiti, joka samalla käy lukiota ja on muuten helkkarin rankkaa, ettenkö sanois.
Mun mielestä lukioikäisen ei tarvi käydä töissä. Ei munkaan lukioaikana ollut kuin muutama tyyppi, jotka teki töitä. Tuntuu tosi oudolta edes ajatella, että olisin käynyt lukioaikana töissä, silloin on niin nuori. Kesätyöt on tietysti asia erikseen, niitä itse edellyttäisin lukioikäisen ainakin hakevan.
Antakaa lukiolaisten olla lapsia vielä, kyllä sitä töihin ehtii. Jos kunnolla tekee kaiken koulussa päivät on pitkiä.
Vanhemman kuuluu auttaa lastaan. Sain lukion 2 ekaa vuotta 70e/kk rahaa vanhemmiltani ja satunnaisesti myös vahdin tuttavaperheen lapsia, josta minulle maksettiin. Toisena vuotena masennuin ja vietin yli puolet lukuvuodesta vain kotona, mitä vanhempani katsoivat läpi sormien. Abivuonna tilanne alkoi olla hiukan parempi, vaikka kurssien suorittamisien kanssa oli hiukan ongelmaa. Siitä seuraavana kesänä olinkin sitten töissä aivan omasta tahdostani, muutin pois kotoa ja syksyllä jatkoin lukiota. E:n paperit kirjoitin ja nyt olen opiskelemassa. Että ihan ihminen minustakin tuli, vaikka sainkin lukiossa vanhemmiltani "ilmaista" rahaa, eikä pakotettu töihin tai pahemmin edes kouluunkaan.