Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lukiolaista pyytää käymään työssä?

Vierailija
02.08.2014 |

Tyttäreni aloittaa syksyllä lukion. Saa tietysti asua kotona ja ruoat ja kirjat maksetaan tietysti, mutta minusta saisi kyllä itse ansaita taskurahansa tekemällä jotain ilta tai viikonlopputyötä pari kertaa viikossa. Vaateostoksiin voin osallistua jos osaa perustella miksi tarvitsee esim uusi talvitakki ostetaan tietysti.

Olenko ihan kamala kun edellytän että nuori ymmärtää rahan arvon ja ymmärtää että itsekin pitää hiukan jo ansaita?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa joku kuukausi-/viikkoraha. Määrä riippuu ihan siitä, maksatteko kaikki tyttären kulut (hänen ei tarvitse käyttää rahaa vaatteisiin yms.) Vaikea sanoa mitään tarkkaa summaa, ehkä 50e? Ja kyllä nuoren täytyy saada tavata kavereitaan aina kun haluaa, kunhan kouluhommat on hoidettu. Tyttärelläsihän on ollut tosi hyvä keskiarvo peruskoulusta, yleensähän se lukiossa vähän laskee. Ja kyllä lukiolainen mun mielestä voi hoitaa opiskelunsa täysin itse, ei mitään läksykuulusteluja... Kunhan olette kiinnostuneita ja kyselette koulusta ja läksyistä, että tarviiko apua jne.

Vierailija
82/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:03"]

Voi äly mitä pullamössövanhempia täällä on!! Ei tässä varmastikaan ollut kyse kokopäivätyöstä vaan muutamasta tunnista viikossa. Miten ne teidän lapset oikein tulevat pärjäämään oikeassa koulussa jos lukion aikana ei edes voi työskennellä? Yliopisto ja muut jatko-opinnot kuitenkin ovat huomattavast vaativimpia kuin lukio. Näitä kun lukee, en yhtään ihmettele nuorisotyöttömyyttä kun vanhemmatkin ovat kuin jotain lapamatoja.

[/quote]

Poikani paasi juuri laakikseen. Ja olen niita vanhempia jotka uskovat siihen etta on parempi panostaa lukioon kuin johonkin hanttihommiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttäreni menee lukioon peruskoulun jälkeen, ka on nyt 9.3 ja koulu kuten lukio on hänen työtään.

Vierailija
84/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin lukioikäisenä varakkaamman isäni luota tuolloin opiskelleen äitini luokse ja jouduin alkaa tehdä töitä lukion lisäksi iltaisin lukion 3. luokalla. Niinpä monet numerot (aiemmin ysejä ja kymppejä) alkoivatkin laskea "kivasti" juuri abivuonna ja kirjoitukset menivät parin numeron verran alakanttiin. Lukion ekalla sain pitkästä matikasta ysejä ja kymppejä ja kolmosella sain pari kasia ja kuutostakin!

En vain enää ehtinyt tekemään läksyjä juuri koskaan, kun piti koulun jälkeen mennä siivoamaan pienellä palkalla. :( Itse en suosittelisi kenellekään työntekoa koulupäivien jälkeen ja varsinkaan lukion viimeisenä vuonna. Itse pääsin onneksi opiskelemaan lukion jälkeen ja muutinkin kotoa heti sen jälkeen pois, niin sain rauhassa panostaa opiskeluun.

Vierailija
85/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaista ei voi todellakaan velvoittaa käymään töissä koulunsa ohella. Lukiossa on jo ihan tarpeeksi haastetta ja tekemistä sen ikäiselle.

Sen sijaan että havittelet lapsestasi rahallista hyötyä itsellesi, mitä jos kannustaisit häntä hyvään koulumenestykseen ja riittävään lepoaikaan?

Vierailija
86/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin peruskoulun loputtua kaikki kesät töissä mutta lukuvuoden aikana en ollut töissä. Tienasin ihan tarpeeksi jotta pystyin maksaa omat kuluni (no pullakahvit koulussa, kirjoja, vaatteita, omia iltamenoja)

Nykyään voi olla vaikeampaa saada edes kesätöitä ja vanhempien on sponsoroitava enemmän.

Vierailija
87/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pakottaa, jos haluat lukiolaisesi menestyvän sen mitä kykyjä riittää. Jos taas puoliteholla opiskelu riittää, niin anna palaa. Voi tietty olla, että kun lukiolaisesi tajuaa mitä teit hänelle, ja miksi se unelma esim. lääkiksestä meni sivu suun, et saa ihan helposti anteeksi. 

Vierailija
88/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lukioaikana puhelinmyyjänä. Taisin tehdä pari iltaa vkossa 4h kerrallaan, en pitänyt erityisen rankkana. Selvisin lukiosta kolmessa vuodessa ja nyt olen yliopistossa. ...Mun ei olisi tarvinut tehdä töitä ja kk-raha juoksi, mutta olin kai niin rahanhimoinen, että halusin ekstraa. Työnteko kannatti siinä mielessä, että sain työkokemusta. Kauaa ei tarvinut puhelinmyyjänä olla, kun pääsin mäkkärin kassalle ja siitä kauppaan. En ole yhtenäkään kesänä ollut työttömänä ja edelleen työskentelen osa-aikaisesti, mutta nyt ihan jo "aikuisten töissä".

Kannattaa patistaa teinejänne töihin, ainakin kesäksi ja työkokemus kerrytetään aloittamalla pohjalta, eli just puhelimyyjänä/siivoojana tai vaikka mansikoiden noukkijana. Pääasia on, että tekee jotain, eikä odota mitään luksuspestiä luksuspalkalla heti kättelyynsä.

Vierailija
89/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:56"]

Katso nyt ensin miten innokkaasti opiskelee. Jos ei tee läksyjä kunnolla niin sitten mutta jos numerot on 9 luokkaa niin sitten et kyllä pakota töihin.

[/quote]

Outo perustelu. Tuskin ne numerot ainakaan paranee, jos pitää vielä töissä käydä.

[/quote]

Tarkoitin lähinnä sitä jos lukio ei kiinnosta eikä tee läksyjä niin on se ja sama vaikka olisi töissä. 

Vain typerät vanhemmat sabotoivat ahkerasti opiskelevien tulevaisuuden kasaamalla kaikenmoisia esteitä ;)

Vierailija
90/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä riipu mistään lukupäästä. Lukiolainen on sen ikäinen, että voi käydä kesätöissä. En iänkuunpäivänä velvoittaisi lukiolaista elätämään itseään edes osittain. Törkeä ajatus. Jos on haluja työn tekoon, niin miksipä ei, mutta koulu on tärkein. 

Vai että perheen elättäjäksi, olisiko kannattanut miettiä sitä lasren tekemistä?

Vierailija
91/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa nyt lukion kolmannelle syksyllä ja just kesätöitä lopettelen ja kirjotukset tulossa. Koko viime vuoden tein myös töitä joka toinen viikonloppu ja lomilla. Tekee ihan hyvää tehdä töitä ja ansaita omaa rahaa, mulle maistuu opiskelu ainakin, koska en todellakaan halua päätyä siivoamaan, mitä siis nyt teen.

En kyllä itse jaksaisi/kerkeäisi koulun jälkeen arkipäivinä töitä tekemään, eikä kyllä tekisi mielikään. Kyllä ne koulujutut ehtii viikolla tehdä ja ei ne viikonloputkaan kokonaan siellä töissä mene.

kakkos vuonna on hyvä aloittaa työt ja saakin helpommin kun täyttää 18v. :)

t. Lukiolainen

Vierailija
92/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse menin iltatöihin lukion ohella ensimmäisen lukuvuoden jälkeen, ja vähän ajan kuluttua sen huonot vaikutukset valitettavasti huomasin. En enää mitenkään saa käytyä lukiota 3 vuoteen, vaikka ensimmäisenä vuotena sain todella hyviä arvosanoja ja koulunkäynti oli mieluisaa. En suosittele ainakaan ohjaamaan lasta töihin, menee sitten jos itse haluaa.

Vierailija
93/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti jos itse joutuisit 7-8 tunnin (plus kotitehtävät, n. 1-3h/ päivä) työpäivän lisäksi tekemään toista työtä vaikka 2-3krt/vko, 6h/päivä. Aika rankkaa. Vielä kun muistelee omia lukioaikoja, oli paljon uutta, paljon mietittävää, elämä "käännekohdassa"...... Älä laita lasta töihin ellei itse välttämättä halua.

Vierailija
94/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein lukion ohella töitä välillä jopa 30h vk ja selvisin. Kyl ainaki ite toivoisin lapsenikin tekevän sen kaks iltaa/vk tos iäs.

Vierailija
95/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkkäri ei ota alle 18-vuotiaita töihin. 16-vuotiaan on erittäin vaikeaa saada töitä. Kesätyön saaminenkin on harvinaista ja yleensä vain suhteilla pääsee. Ja eikö sulla ole hajuakaan miten rankkaa lukio tai amis on?

Vierailija
96/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään pidä pakottaa teiniä duuniin lukioaikana, mutta jos sinne haluaa, niin eikai nyt estämäänkään pidä alkaa. Siinähän oppii omat rajansa, että mitä jaksaa ja mitä ei, saa vastuuta ja aikuistuu. Mulla on yliopistossa kavereita, jotka eivät ole koskaan olleet missään töissä. Ei kesinäkään. Onnea vaan heille työnhakuun myöhemmin!

Jos nyt ei lukuvuonna teini työskentele, niin kyllä pitää kesällä sitten ahkeroida. Työelämään sisälle pääseminen on muutakin kuin rahan saamista, se opettaa sosiaalisia suhteita ja työyhteisötaitoja puhumattakaan oman itsensä arvostamisesta.

Vierailija
97/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 23:33"]Olen menossa nyt lukion kolmannelle syksyllä ja just kesätöitä lopettelen ja kirjotukset tulossa. Koko viime vuoden tein myös töitä joka toinen viikonloppu ja lomilla. Tekee ihan hyvää tehdä töitä ja ansaita omaa rahaa, mulle maistuu opiskelu ainakin, koska en todellakaan halua päätyä siivoamaan, mitä siis nyt teen.

En kyllä itse jaksaisi/kerkeäisi koulun jälkeen arkipäivinä töitä tekemään, eikä kyllä tekisi mielikään. Kyllä ne koulujutut ehtii viikolla tehdä ja ei ne viikonloputkaan kokonaan siellä töissä mene.

kakkos vuonna on hyvä aloittaa työt ja saakin helpommin kun täyttää 18v. :)

t. Lukiolainen

[/quote]

En ymmärrä alapeukkuja? Vituttaako teitä kun omat pennut ei tee töitä ja olette kateellisia kun löytyy opiskelijoita, jotka pystyvät töihinkin? Lukiossa ne jotka ei käy töissä, eivät ole ahkeria opiskelijoita, päin vastoin kaikki tuntemani "hiket" käy töissä. Yleensä mamman kullat, ka sellanen 7max. saa istua kotona ja rillutella ja ajatellaan että ei voi töitä tehä kun opiskelu kärsii. Maksaapahan itse viikonlopun siiderinsä.

Vierailija
98/109 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ja pitääkin pyytää. Itse olin töissä 18h/viikko (välillä enemmänkin) puhelinmyyjänä lukion ekalta lukion kolmannelle asti. Kirjoitin kaksi E:tä, M:n ja B:n.

Vierailija
99/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ymmärrä alapeukkuja. Ihme päänsilittelijöitä. Jos lukio kärsii 1-2 lyhyestä työillasta viikossa, niin silloin on jossain muualla vikaa kuin niissä töissä. Ei ole normaalia, jos lukiolainen käyttää JOKA ILTA läksyjen tekoon yli 2h. Ehkä 1h on vielä normaalia, mutta itselläni ei mennyt sitäkään. Koeviikkoina sitten ahersin, mutta ei se lukio nyt muuten mitenkään rankkaa ole.

Vierailija
100/109 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 23:55"]

Voi ja pitääkin pyytää. Itse olin töissä 18h/viikko (välillä enemmänkin) puhelinmyyjänä lukion ekalta lukion kolmannelle asti. Kirjoitin kaksi E:tä, M:n ja B:n.

[/quote]

ja olisit ollut vielä parempi jos olisit keskittynyt kouluun ;)   Jos työ on "harrastusmainen"  niin silloin ok , mutta muuten vaikeuttaa nuoren elämää turhaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän