Feminismi ja maskulinismi - miesten ja naisten yhteisyöllä kohti tasa-arvoa
Tasa-arvon punnukset tasoihin. Jokaisella sillallakin on kaksi puolta. Ehdotan termiä maskulinismi feministien viljelemän haukkumasanan, sovinismin sijaan. Ajatuksia, mielipitieitä, keskustelua?
Kommentit (49)
Miksei sovinismia opeteta yliopistoissa?
Intersektionaalista marxilaista feminismiä opetetaan jokaisessa Suomen yliopistossa totuutena. Käytännössä kolikon kaksi puolta.
Se miksi minulla oli aikoinaan vaikeuksia feminismin kanssa (en ole varmaan 20 vuoteen miettinyt koko asiaa) johtui varmaankin siitä, että olen loppujen lopuksi androgyynin 80-luvun lapsi/nuori ja toisaalta feminismi tuolloin korosti kovasti naiserityisyyttä ja tasa-arvoa, joista kumpaakaan en kokenut omakseni.
En esimerkiksi koskaan tajunnut miksi kotitöistä täytyy niin kovasti melskata ja meuhastaa. Eikö niitä vain voi jättää vähemmälle jos ei huvita ja sama feminiinisen habituksen suhteen. Innostuin Judith Butlerista siksi niin paljon, että hänen performatiivisen sukupuolen ideansa sisälsi autoeroottisuuden elementin, leikittelevän ja itsereflektiiviisen feminiinisyyden patriarkaalisen, uhriutuvan ja syrjivän feminiinisyyden sijasta.
Tasa-arvo feminismi ja naiserityisyys (ajatus naisen erityisyydestä, essentialismi) esittivät mielestäni (ja olen edelleen samaa mieltä) jälleen yhden ideaalin naisena elämisestä, jonka koin vielä "patriarkaalista femininiinisyyttäkin" enemmän kahlitsevana ja uhriutumisasemaa korostavana ideologiana. Tälläytymiseen, leipomiseen ja siivoamiseen liitetään nykuisin aivan erilaisia, jopa karnevalistisia merkityksiä kuin silloin, joten en odotakaan, että kukaan ymmärtäisi mitä tässä tarkoitan, koska täällä käy minua nuorempia ihmisiä, jotka eivät tuota aikaa eläneet.
Vinkki naiselle, joka ihmetteli ettei häntä ole koskaan ahdisteltu.
Voithan sinä somessa valittaa kuinka sinua ahdistellaan päivittäin. Saat uskottavuutta, mainetta ja näkyvyyttä. Niin muutkin tekee. Etenkin somejulkkikset. Ei kukaan uskalla kyseenalaistaa ahdistelukokemuksien todenperäisyyttä.
Kannattaa käyttää etuoikeuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sovinismi ja feminismi ole toistensa vastakohdat.
Myöskään sovinismi ja maskulismi eivät ole sama asia.Hyvä lähteä keskustelemaan aiheesta, kun suurin osa ei ymmärrä edes termejä.
Sovinismi, chauvinismi on kyllä ollut olemassa kauan ennen feminismiä.
Ja kyllä, feminismi ja maskulismi voivat tehdä yhteistyötä.
Minä näen että feminismi syrjii ja polkee minun asioita koska olen mies.
Feminismi siis tarkoittaa sitä että naisia valitaan sukupuolensa vuoksi esimerkiksi virkoihin ja se on aina miehiltä pois.
Feminismi myös pyrkii siihen että minä miehenä joudun tekemään entistä enemmän kotitöitä ja olemaan töistä pois entistä enemmän, tämä vaikuttaa urakehitykseeni ja eläkkeisiini. Koen tämän syrjivänä.
Feminismi myös pyrkii siihen että naiset ajattelisi minun olevan etuoikeutettu paholainen vaikka sitä minä en koe olevani vaan päinvastoin, ei minulla ole sukupuolestani hyötyä vaan taakka kun taas naisilla on sukupuolestaan hyötyä monessa asiassa.
Sitten sun kannattaa perustaa oma liike asioitasi ajamaan. Mua ei feministinä kiinnosta lähteä yhteistyöhön tuolta pohjalta, näkemyksemme ovat lähtökohtaisesti niin erilaisia.
Feminismi kuolee jos se ei halua tai kykene vuoropuheluun.
Ei ole osoittamassa kuolemisen merkkejä. Vuoropuhelua käydään tiiviisti esim. rasisminvastaisen liikkeen kanssa ja kehityskysymyksissä kansainväliseati.
Klikin sisäistä kähmintää tuskin voi kutsua vakavalla naamalla vuoropuheluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisryhmissä - kuten feministit - kahjoin 1% ottaa vallan ja pitää muut kyykyssä pelolla ja uhkailuilla. Ei sellaisten hullujen kanssa voi mitään yhteistyötä tehdä missään asiassa.
Öyhötyksesi kertoo että feminismiä tarvitaan.
Vastauksesi kertoo, että kommentti osui ja upposi :D
Kokeile joskus olla tekemättä pelkästään tyhmiä juttuja kuten väsynyttä trollaamista ja äänekkäimmän vähemmistön hölmöimpien iskulauseiden jankutusta. Ei kukaan aikuinen ota sinun viestejä todesta.
Sinä taisit kuitenkin ottaa, koska olet ilmiselvästi harmistunut ja avauduitkin asiasta...
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisryhmissä - kuten feministit - kahjoin 1% ottaa vallan ja pitää muut kyykyssä pelolla ja uhkailuilla. Ei sellaisten hullujen kanssa voi mitään yhteistyötä tehdä missään asiassa.
Öyhötyksesi kertoo että feminismiä tarvitaan.
Vastauksesi kertoo, että kommentti osui ja upposi :D
Kokeile joskus olla tekemättä pelkästään tyhmiä juttuja kuten väsynyttä trollaamista ja äänekkäimmän vähemmistön hölmöimpien iskulauseiden jankutusta. Ei kukaan aikuinen ota sinun viestejä todesta.
Sinä taisit kuitenkin ottaa, koska olet ilmiselvästi harmistunut ja avauduitkin asiasta...
Teen vain sen mitä teidän äitinne jättivät tekemättä eli kasvatin teitä.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä somessa valittaa kuinka sinua ahdistellaan päivittäin. Saat uskottavuutta, mainetta ja näkyvyyttä. Niin muutkin tekee. Etenkin somejulkkikset. Ei kukaan uskalla kyseenalaistaa ahdistelukokemuksien todenperäisyyttä.
Ollaan kuljettu pitkä matka, kun Speden jutut ovat muuttuneet sketseistä opetusvideoiksi
Vierailija kirjoitti:
Sinä käytät kaikki olemassaolevat keinot uhrien vähättelyyn ja ahdistelijoiden puolustamiseen. Eivätköhän kaikki fiksut ihmiset tiedä syynkin siihen. Kopioi kirjoitus yli laudalle sillä yleisösi ja komppaajasi ovat siellä niin kuin koko henkinen mielenmaisemakin.
Feminismi kuolee siinä vaiheessa, kun se on tuhonnut koko yhteiskunnan. Tähän ollaan kovaa vauhtia menossa. Feministi on feministi vain hyvinvointiyhteiskunnassa.
eri