Miksi amerikkalaiset sanovat aina osavaltion mistä ovat?
Eikö pelkkä kaupunki riitä?
Olen tässä ajankulukseni seurailut kaikkia amerikkalaisia hömppäohjelmia. Siellä ihmiset esittelevät itsensä aina tyyliin: nimi, kaupunki ja osavaltio
Ptäiskö Suomessakin alkaa sanoa, olen Riitta Rovaniemeltä Lapista....:)
Kommentit (12)
No hei haloo :D USA on ihan jättiläismäisen suuri. Mitä sinulle sanoo, jos Matt esittelee olevansa kotoisin Altoonasta, USA:sta. Tai vaikka Nashuasta. Itse en ainakaan osaa laittaa kuin ehkä kymmenkunta isoa tai muuten merkittävää Amerikan kaupunkia kartalle edes suurinpiirtein (tyyliin Los Angeles, Houston, Dallas, New York, Washington D.C., Seattle jne.), mutta osavaltioista kaikki. Ja vaikka suomalaisista suurin osa ei osaakaan, niin amerikkalaisista toivottavasti osaa. Suomen vertaaminen USA:an nyt on muutenkin ihan älytöntä, kun sieltä löytyy montakin Suomea suurempaa osavaltiota.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 13:37"]
Eikö pelkkä kaupunki riitä?
Olen tässä ajankulukseni seurailut kaikkia amerikkalaisia hömppäohjelmia. Siellä ihmiset esittelevät itsensä aina tyyliin: nimi, kaupunki ja osavaltio
Ptäiskö Suomessakin alkaa sanoa, olen Riitta Rovaniemeltä Lapista....:)
[/quote]
No sanoohan sen maan nimikin,Yhdysvallat,ei siis ole mikään könttämaa niin kuin Suomi,vaan koostuu osavaltioista,joissa on mm. omat lait. Joten jos sanoo olevansa Amerikasta,se ei välttämättä kerro mitään,osavaltion kertominen taas selittää mistä päin Amerikkaa(vähän sama kuin suomalainen sanoo mistä kaupungista on.)
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 13:41"]Kyllähän Suomessakin kaikki juntit kehuskelevat olevansa Savosta, Karjalasta, Pohjanmaalta, Lapista ym. provinsseista.
[/quote]
Miksi juntit?
Tavalliset suomalaiset ovat ylpeitä kotiseudustaan, kuten kuuluukin.
Amerikassa puolestaan on useita samannimisiä kaupunkeja ympäri maata. Järkevää ilmoittaa myös osavaltio.
Niin iso maa, että pelkka kaupunki ei välttämättä kerro yhtään mitään
Saman nimisiä kaupunkeja on useassa eri osavaltiossa.
Tekevät tuota enimmäkseen vain toisilleen jutellessa. Ulkomaalaisten kanssa kertovat useasti vain valtion.
On vähän tuota koko eroa.. meinaan Suomella ja Jenkeillä. Sanoohan eurooppalaisetkin mistä maasta ovat, kko luokk aon suurinpiirtein sama.. taitaa olla USA vielä suurempi?
Oletko miten yksinkertainen? Yhdysvallat on pikkasen eriasia kuin Suomi. Jos et tätä tajua niin menepä opiskelemaan. Jenkit ei ehkä tunne kaikkia osavaltioiden kaupunkeja ulkoa, sama jos kertoisit että olet Tiina ja asut Euroopassa Jyväskylässä, tottakai kertoisit että Tiina (Euroopasta) ja asut Suomessa Jyväskylässä.
Yhdysvallat on liittovaltio. Osavaltioilla on omat identiteetit.
Kyllähän Suomessakin kaikki juntit kehuskelevat olevansa Savosta, Karjalasta, Pohjanmaalta, Lapista ym. provinsseista.
Jokainen Jenkkien osavaltio on kun tulisi eri maahan, heillä on omat osavaltiokohtaiset lait ja jopa omat myyntiveronsa mikä on joissakin osavaltioissa 0% mutta osassa saattaa olla 10%. Siksi moni saattaa mennä naapuriosavaltioon ostoksille, vähän sama asia kun suomalaiset haki halvempaa voita Ruotsista aikoinaan, ja viinaa Virosta tänä päivänä :)