Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuki pitäisi poistaa!

Vierailija
23.07.2021 |

Jos ei ole vara asua niin muuttaa halvempaan.

Ihan naurettavaa että valtio maksaa asunistukea. Kohta on syömistuki, autotuki…

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki nostaa vuokratason niin korkeaksi ettei pienituloinen enää pärjää ilman. Tuki pois ja hinnat putoaa tai sitten työvoima muuttaa pois kaliista kaupungeista. Vääristyneet nämä markkinat ovat.

Ei se taida ihan noin mennä. Asuntojen omistajillakin kun on kuluja ja riskejä. Itse vahvasti epäilen, että jos asumistuki poistettaisiin, niin vuokrien hinnat eivät juurikaan nykyisestään tippuisi, mutta vähävaraiset ihmiset olisivat sitäkin suuremmassa kusessa.

Kyllä vuokrat tulisivat aika paljon alaspäin koska itse kokonaan kallista vuokraa maksavia vuokralaisia on aika vähän. On aivan pervoa että yhteiskunta joutuu "paikkaamaan" järjettömän kallista asumista. Työnantajat joutuisivat myös maksamaan kunnon palkkaa niin että työntekijä voi asua kohtuullisen lähellä työpaikkaansa. 

Huohh, 1. työnantajilla ei ole varaa maksaa parempaa palkkaa 2. vuokrat voivat tippua vähän, mutta loppupeleissä käy niin, että ainostaan vuokralla olevien ostovoima heikkenee, koska jossainhan pitää suomen olosuhteissa asua - ei auta mikään. Halvempia vaihtoehtoja ei tule olemaan.

Vierailija
122/140 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asumistuki yhtäkkiä lopetetaan joutuisin hakemaan toimeentulotukea.

Niinkuin moni muukin pienituloinen.

Ei se pieni rahamäärä siitä mihinkään nousisi jonkun tuen lakkauttamisella.

Vuokrat eivät alene hetkessä, tuskin lainkaan, ainoastaan kävisi niin, että vain itse kokonaan maksaville vuokrataan asuntoja.

Mihin sitten pistettäisi ne köyhät asumaan?

Tuskin kaikille löytyy sopivaa asuntoa. Pitää ottaa huomioon opiskelijat, perheelliset, vanhukset, huumeongelmaiset ym.

Ei niitä kaikkia voi samaan sumppuun sulloa.

Tai voi, mutta pian tulee lisää ongelmia ja siitä taas lisämenoja yhteiskunnalle.

Ehkä jopa enemmän ja peruuttamattomia asioita kuin asumistuen maksamisesta.

Koska köyhyys ja muut ongelmat eivät poistu napista painamalla niin jokin järkevä keino pitää olla, että yhteiskunta on asumiskelpoinen ja inhimillinen kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt niin kauan, että muistan, kun itsensä elättäminen oli kunnia-asia. Nyt on ihan luontevaa hankkia asunto, johon ei ole varaa, ja hakea sitten asumistukea ja toimeentulotukea. Ei ihme, että syrjäseudut autioituvat, kun kuka tahansa voi Kelan piikkiin muuttaa viihtyisään jugend-taloon.

Vierailija
124/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä käytännössä toteutetaan? Helsinki tyhjenee ja muut kunnat vastaanottaa paljon työttömiä ja pienituloisia, tilalle pitäisi kehittää toinen tuki. Tarvitseeko vaikkapa Ilomantsi paljon uusia työttömiä ja loputtomasti hoitajia, joilla ei ole varaa asua muualla? Kestääkö kunnan talous? Käytännössä toimeentulotuki korvaisi asumistuen.

Olen samaa mieltä siitä, että asumistuki vääristää vuokramarkkinoita, mutta en keksi ratkaisua siirtymävaiheeseen. Aina löytyy niitä, joilla on varaa maksaa törkyhintoja, enkä usko, että vuokralainen voi alkaa uhkailemaan vuokranantajaansa, että lähden pois ellet kohtuullista vuokraa. 

Vierailija
125/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että syrjäseudut autioituvat, kun kuka tahansa voi Kelan piikkiin muuttaa viihtyisään jugend-taloon.

Höpö höpö. Kohtuullisina pidettyjä asumismenoja ovat esim. Tampereen kokoisessa kaupungissa 400 euroa. Jos asuu liian kalliisti antaa tyypillisesti Kela aikaa kolme kuukautta hankkia halvemman asunnon.

Vierailija
126/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiltähän se on jo poistettu. Muut ikäryhmät tulevat perässä.

Asumistukea saadaan myös omistus asuntoihin.Ei ole vain vuoralla olevien oikeus .Tulosi  ratkaisee asumistuet ja ei sästötililä rahaa! Ratkasisee  asumistuen oikeuden! Ei omistamasi osake,Tai talosi, ne eivät ole  este asumistuelle.Kuhan ei säästötilejä,oplikaatioita ole.

Vierailija
127/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EIKÄ OLE,ÄLä puhu jaskaa!

Vierailija
128/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat asuloot vanhemmillaan, kunnes ovat työllistyneet ja itse kustantavat asumisensa.

Hullua, että yhteiskunta kustantaa nuoren itsenäistymisen.

Vierailija
129/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat asuloot vanhemmillaan, kunnes ovat työllistyneet ja itse kustantavat asumisensa.

Hullua, että yhteiskunta kustantaa nuoren itsenäistymisen.

Aika moni opiskelija taitaa muuttaa opintojen perässä toiseen kaupunkiin.

Vierailija
130/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs saadaan matalapalkkatyöläiset pääkaupunkiseudulle jos meidän täytyy muuttaa täältä pois kun ei ole enää varaa asua täällä? Lähiöissäkin ovat vuokrat jo liian isoja kaikkein pienimpiä palkkoja saaville. Monet näistä aloista ovat yhteiskunnan kannalta välttämättömiä. Ehkä teillä paremmilla ihmisillä on tähän joku fiksu ratkaisu.

Lisäksi on paljon ihmisiä joilla ei ole varaa asua enää yhtään missään jos asumistuet poistetaan. Haluat ilmeisesti nämä ihmiset kadulle.

Jossain vaiheessahan tämä teidän köyhienvihaajien toive tulee kyllä toteutumaan, kaikki merkit siitä ovat ilmassa, tuskin minäkään tulen saamaan mitään tukia sitten kun olen vanha enkä pärjää eläkkeelläni. Täytyykin sitä varten ottaa hyvissä ajoin selvää siitä millaisilla lääkkeillä on helpointa päästää itsensä siististi päiviltä ja miten näitä lääkkeitä saa.

Vierailija
131/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkeellä saan asumistukea 261€/kk vuokra on 412 €/kk.

Vierailija
132/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä käytännössä toteutetaan? Helsinki tyhjenee ja muut kunnat vastaanottaa paljon työttömiä ja pienituloisia, tilalle pitäisi kehittää toinen tuki. Tarvitseeko vaikkapa Ilomantsi paljon uusia työttömiä ja loputtomasti hoitajia, joilla ei ole varaa asua muualla? Kestääkö kunnan talous? Käytännössä toimeentulotuki korvaisi asumistuen.

Olen samaa mieltä siitä, että asumistuki vääristää vuokramarkkinoita, mutta en keksi ratkaisua siirtymävaiheeseen. Aina löytyy niitä, joilla on varaa maksaa törkyhintoja, enkä usko, että vuokralainen voi alkaa uhkailemaan vuokranantajaansa, että lähden pois ellet kohtuullista vuokraa. 

Pysyisi koko Suomi asuttuna ja työtä oikeasti tekevät saisivat niitä kämppiä, samalla myös hintataso putoaisi kauttaaltaan siedettävämmäksi.

Vierailija
133/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs saadaan matalapalkkatyöläiset pääkaupunkiseudulle jos meidän täytyy muuttaa täältä pois kun ei ole enää varaa asua täällä? Lähiöissäkin ovat vuokrat jo liian isoja kaikkein pienimpiä palkkoja saaville. Monet näistä aloista ovat yhteiskunnan kannalta välttämättömiä. Ehkä teillä paremmilla ihmisillä on tähän joku fiksu ratkaisu.

Lisäksi on paljon ihmisiä joilla ei ole varaa asua enää yhtään missään jos asumistuet poistetaan. Haluat ilmeisesti nämä ihmiset kadulle.

Jossain vaiheessahan tämä teidän köyhienvihaajien toive tulee kyllä toteutumaan, kaikki merkit siitä ovat ilmassa, tuskin minäkään tulen saamaan mitään tukia sitten kun olen vanha enkä pärjää eläkkeelläni. Täytyykin sitä varten ottaa hyvissä ajoin selvää siitä millaisilla lääkkeillä on helpointa päästää itsensä siististi päiviltä ja miten näitä lääkkeitä saa.

Ei tässä ole kyse köyhien vihaamisesta vaan luonnottoman hintakuplan poistamisesta, tämän on asumistuki mahdollistanut. Halpatyövoimallakin olisi varaa hankkia niitä kämppiä kun pitkäaikaisen sossutukiporukan tulisi hakea asuntonsa syrjemmästä.

Vierailija
134/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt niin kauan, että muistan, kun itsensä elättäminen oli kunnia-asia. Nyt on ihan luontevaa hankkia asunto, johon ei ole varaa, ja hakea sitten asumistukea ja toimeentulotukea. Ei ihme, että syrjäseudut autioituvat, kun kuka tahansa voi Kelan piikkiin muuttaa viihtyisään jugend-taloon.

Mitä luulet "vanhoina hyvinä aikoina" tapahtuneen sille joka ei vain kyennyt elättämään itse itseään vaikka kuinka olisi pitänyt sitä kunnia-asiana? Minäpä tiedän ihmisen joka on elänyt sellaistakin aikaa kun miehestä eronneelle naiselle joka ei pystynyt elättämään lapsiaan, annettiin ainoaksi "avuksi" tämä: lapset lastenkotiin ja itse eläköön missä nyt sitten elää, vaikka kadulla.

Vierailija
135/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole kyse köyhien vihaamisesta vaan luonnottoman hintakuplan poistamisesta, tämän on asumistuki mahdollistanut. Halpatyövoimallakin olisi varaa hankkia niitä kämppiä kun pitkäaikaisen sossutukiporukan tulisi hakea asuntonsa syrjemmästä.

Kyllä vuokra-asuntoihin aina löytyy myös maksukykyisiä vuokralaisia, vuokrat eivät alenisi yhtään vaikka asumistuet poistettaisiin. Ainakaan tämä ei tapahdu nopeasti joten mistä ajattelit löytää asunnot tässä siirtymävaiheessa heille, joilla ei ole varaa maksaa nykyisiä vuokria?

Vierailija
136/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiestuen poisto ei ehkä sujuisi niinkuin näiden haaveilijoiden mielikuvissa, että vuokrat noin vaan tipahtaisi heti seuraavana päivänä, kaikilla olisi asiat okei ja nautittaisiin edullisemmista vuokrista. Todennäköisesti paljon väkeä joutuisi kadulle asumaan, kun eivät löydä asuntoa johon on varaa, sen myötä myös rikollisuus yms. lisääntyisi. Tällanen mahdollinen skenaario.

Vierailija
137/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, tuet pois näiltä elämäntapa-työttömiltä ja muilta loiseläjiltä. Ainoastaan opiskelijoille ja eläkeläisille tuki, kaikilta muilta pois kokonaan, niin työmoti kasvaa.

Muista sitten kertoa myös työnantajille, että olisi syytä palkata muutakin kuin vain "priimalaatua". Itsekin näin keski-ikäisenä heikkolahjaisena tiedän sen oikein hyvin, kuinka paljon (=vähän) merkitystä on työmotivaatiolla jos on niinsanotusti rajoitteita. Jos menetän nykyisen työni, niin en ikinä saa uutta vaikka todellakin haluaisin elättää itse itseni.

Vierailija
138/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työtön työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen saaja, asuin kivasti remontoidussa, suht uudessa kerrostaloasunnossa palveluiden lähellä, vuokra 650e/kk. Täysiä asumistukia en saanut, mutta Kela maksoi loput toimeentulotuessa. Nyt työssäkäyvänä jouduin muuttamaan halvempaan 450e/kk maksavaan rupuseen rivarikämppään joka on kaukana kaikesta. Ei kyllä hirveästi työntekoon tällainen järjestelmä kannusta.

Vierailija
139/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ähhähä, taas joku isin firmassa suojatyöpaikassa huutelemassa heikommilleensa...

Kyllä ne vaikeat ajat sullekkin vielä eteen tulee tuolla asenteella.

Minä maksoin paljon veroja taksiyrittäjänä ollessani, voinen hyvillä mielin ottaa osan takaisin.

Vierailija
140/140 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumiestuen poisto ei ehkä sujuisi niinkuin näiden haaveilijoiden mielikuvissa, että vuokrat noin vaan tipahtaisi heti seuraavana päivänä, kaikilla olisi asiat okei ja nautittaisiin edullisemmista vuokrista. Todennäköisesti paljon väkeä joutuisi kadulle asumaan, kun eivät löydä asuntoa johon on varaa, sen myötä myös rikollisuus yms. lisääntyisi. Tällanen mahdollinen skenaario.

Tähän on ainakin perussuomalaisilla ratkaisuna piikkilanka-aidatut, vartioidut kolhoosit huono-osaisille joista voi ehkä päästä pois hyvällä käytöksellä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi