Onko 57-vuotias mies mielestäsi vanha?
Rehellisesti ja kaunistelematta. Ikä on vain numeroita ei ole nyt vastaus.
Kommentit (222)
On vanha, mutta ei vielä vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies täyttää piakkoin 56.
Olen itse reilut kymmenen vuotta nuorempi ja lapsemme ovat teinejä.
Ei mieheni ole vielä vanha ja tuskinpa on vuodenkaan päästä kun täyttää 57, eli aloituksessa mainitun iän.
Toki on yksilöllistä miten kukin vanhenee ja miten sen iän kukin kokee ja näkee.
Mieheni on täysillä töissä ja varmaan on vielä vuosikymmenen jos mitään ei satu.
Kuntoilee ja harrastaa ja on teiniemme elämässä ja harrastuksissa mukana.
Ja jos sellainen oli kysyjällä mielessä, niin seksi sujuu kyllä, eikä minulla vaimona ole mitään valittamista.
Eikä muutenkaan ole valittamista, vaan mieheni on pysynyt samana miehenä rypyistä ja harmaista, pakenevista hiuksista huoliatta. Eli huomioi minua ja teinejä, juttelee, ja on kiinnostunut elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta;):)
Koska itse olet 10 vuotta nuorempi, ei sinulle ole vielä iskenyt tietoisuuteen se tosiasia, että meidän ikäluokassa alkaa olla jo sairastamista ja kuolemaa, jotka muuttavat tilanteen sekunneissa aivan toiseksi. Elämäntavat kuntoon, ulkonäkö ei kerro sitä mikä on tilanne sydän- ja verisuonitautien suhteen.
Vanheneva mies on minusta ihana, parempi kuin ennen, tulee kypsyyttä ja komea on komea vanhanakin. Se ei muutu, mutta sairauksien osalta tilanne on koko ajan riskaabelimpi. Meidän ikäisten kuolinilmoituksia on joka sunnuntai Hesarissa ja tuttavapiirikin on jo harventunut. Läheinen ystäväni kuoli kaksi vuotta sitten nopeasti edenneeseen syöpään. Kaukaisemmasta ystäväpiiristä on kuollut jo useampi.
Ei ole vanha, itse saman ikäinen ja mies 3 vuotta nuorempi, eikä sekään ole vielä vanha.
Mikäli oletetaan ihmisen kokonaisiäksi 75. Tuosta 18 vuotta on lapsuutta. Loppu menee aikuisuuden piikkiin. Jakaisin aikuisuuden kolmeen osaan. Aikuinen 18-37v, keski-ikäinen 38-56v ja vanhuus 57+.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli oletetaan ihmisen kokonaisiäksi 75. Tuosta 18 vuotta on lapsuutta. Loppu menee aikuisuuden piikkiin. Jakaisin aikuisuuden kolmeen osaan. Aikuinen 18-37v, keski-ikäinen 38-56v ja vanhuus 57+.
Ihminen elää nykyään kuitenkin jo kahdeksankympin pintaan, suuri osa ylikin. Miten saitkin vanhuuden alkamaan juuri 57- vuotiaana? Tämmöistä ikärajaa en ole nähnyt koskaan. Aika jyrkkä jako, koska nykyään on myös nuori aikuisuus, työikä jne. ja tuskin työikäistä vielä voi sanoa vanhukseksi. EU:n pykälien kukaan nuoriso on 13-29-vuotiaita. Tietenkin 57- vuotias on moniin tehtäviin liian vanha, mutta niin on kolmikymppinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen elää nykyään kuitenkin jo kahdeksankympin pintaan, suuri osa ylikin. Miten saitkin vanhuuden alkamaan juuri 57- vuotiaana? Tämmöistä ikärajaa en ole nähnyt koskaan. Aika jyrkkä jako, koska nykyään on myös nuori aikuisuus, työikä jne. ja tuskin työikäistä vielä voi sanoa vanhukseksi. EU:n pykälien kukaan nuoriso on 13-29-vuotiaita. Tietenkin 57- vuotias on moniin tehtäviin liian vanha, mutta niin on kolmikymppinenkin.
Olen eri, mutta se kuinka kauan elää ei mielestäni ole mikään mittari, koska en ainakaan itse haluaisi elää pitkään hyvin sairaana. 55+ ikäisenä sairauksien riski on moninkertainen vaikkapa nelikymppiseen verrattuna. Suurin osa tuon ikäisistä myös hahmottaa tosiasiat eli sen, että ollaan elämän loppupuolella, ei enää keskellä elämää, vaikka vanhuudesta ei vielä voi puhua, vain keski-iän loppupuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Isä kuoli 57v.
Tuo ei ollut perustelu mihinkään. Kuolee paljon nuorempiakin, isä on 93 ja elää itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vanha on, mikään ei pelaa. Vaikka miten yrittäs kuvitella muuta.
Kerrotko itsestäsi vai miesystävästäsi. Sinulla on ollut huono tuuri.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen 57-vuotias mies on vanhus. Ihan sama mitä on tehnyt aiemmin, koska geenit.
Vanhus.
Naisellahan on samat geenit.
Pelkkä ikä ei kerro kaikkea. Samanikäisetkin voivat olla hyvinkin erikuntoisia. Toiset ovat tuon ikäisinä jo raihnaisia ja huonokuntoisia, toiset puolestaan virkeitä ja jaksavaisia vielä 70-80-vuotiainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen 57-vuotias mies on vanhus. Ihan sama mitä on tehnyt aiemmin, koska geenit.
Vanhus.
Naisellahan on samat geenit.
Katsoppa Välimeren seudun ihmisiä tai lähi-itäläisiä. He ovat vanhoja viiskymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä kuoli 57v.
Tuo ei ollut perustelu mihinkään. Kuolee paljon nuorempiakin, isä on 93 ja elää itsenäisesti.
Minunkin vanhempani ovat vielä 80+ iässä itsenäisesti eläviä, perusterveitä, mutta yli 80v. on mielestäni heitä ja heidän kaveripiiriään seuratessa ikä, jolloin kaikilla alkaa olla jo terveysongelmia. Mutta jos kovat rasvat ja liikunnallinen elämäntapa (ihan vain arkiaskareissakin, puutarhahoito ym.) on ollut eikä ole syöpä iskenyt, niin vanhuus voi olla hyvää ja rauhallista aikaa. Kun itse olen 56v. niin tiedostan tuttavapiiristä, etteivät kaikki silti ole niin onnekkaita. Hyvistä elämäntavoista huolimatta voi sairastua. Kaksi ystävää sairastaa parhaillaan rintasyöpää. Yksi miespuolinen kuoli eturauhassyöpäään, toinen suolistosyöpään.
Vierailija kirjoitti:
Kun isä oli tuon ikäinen olin minä 32 v.
Mitä se kertoo mistään. Kun isä oli tuon ikäinen, olin kahdeksan. Erään tutun lapsi oli 38, isänsä ollessa tuon ikäinen.
Kolme vuotta siihen, että on 60, seitsemän vuotta eläkeikään. Ei voi nuoreksikaan sanoa eli entinen nuori.
Miks miestä täällä kaikkialla kaatuu
Kuin heinää, miestä, toiveen tosiaan
Miest' aatteen, tunteen miestä, kaikki maatuu
Tai kesken toimiansa katkeaa
Muualla tulta säihkyy harmaahapset
Vanhoissa hehkuu hengen aurinko
Meil' ukkoina jo syntyy sylilapset
Ja nuori mies on hautaan valmis jo
Ja minä itse, miksi näitä mietin?
Se merkki varhaisen on vanhuuden
Miks seuraa käskyä en veren vietin
Vaan kansain kohtaloita huokailen
M58
"Toimintakykyyn perustuva ikääntymiskäsitys määrittää vanhuuden alkavaksi 75 vuoden iässä, ja vain joka kolmas 70-74-vuotias pitää itseään vanhana. Iällä onkin useita erilaisia merkityksiä: biologinen, fysiologinen, psykologinen, sosiaalinen ja subjektiivinen ikä ovat saman ilmiön erilaisia ulottuvuuksia.
Kronologinen ikä on kalenteri-iän karttumista. Biologinen ja fysiologinen ikä kertovat ihmisen kunnosta. Subjektiivinen ja kulttuurinen ikä määrittyvät taas omien tuntemusten ja yhteisön odotusten mukaisesti. Ihminen voi vanheta iän erilaisilla merkitystasoilla eri tavoin."
Koska ihmisen elinikä nousee koko ajan, keski-ikä katsotaan asettuvan yleisimmin ajateltuna ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen, kutakuinkin ikävuodet 45-60.
Siispä voimme sanoa että pitää kyllä osittain paikkansa että ikä on vain numero. Jos on pitänyt itsestään ja terveydestään huolta, voi tuntea itsaensä hyvinkin nuorekkaaksi vielä 70-vuotiaana. Vuosia on ne 70, mutta mieli ja ruumiillinen kunto voi olla parikymmentä vuotta nuorempi. Ulkoisen olemuksen muutokset, miten nopeita ja radikaaleja ne sitten kenelläkin on, ovat väistämättömiä mutta ne eivät kerro ihmisen vireydestä ja jaksamisesta henkisesti ja ruumiillisesti yhtään mitään. Keho rapistuu vähitellen ja se on hyväksyttävä ja opittava elämään sen kanssa. Hyvin moni ei vain siihen ikävä kyllä kykene.
Koska elämme pinnallisia arvoja korostavaa aikaa, vain pinta merkitsee. Ja siksi ihmiset ovat onnettomia. Jos haliuat tuijottaa numeroita ja jäädä niihin riippumaan ja suremaan, tee se. Hyväkuntoinen vireä vanhempi ihminen sen sijaan nauttii elämästä viimeiseen hengenvetoon. Onnellisia ovat he. He elävät ensimmäisestä hetkestä viimeiseen, oikeasti elävät.
Elätkö sinä, vai onko tuossa kysymyksessäsi, ap, kuoleman pelko taustalla? Pelko vääjäämättömästä?
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä ikä ei kerro kaikkea. Samanikäisetkin voivat olla hyvinkin erikuntoisia. Toiset ovat tuon ikäisinä jo raihnaisia ja huonokuntoisia, toiset puolestaan virkeitä ja jaksavaisia vielä 70-80-vuotiainakin.
Pitää paikkansa, tunnen kaksi yli kasikymppistä, jotka ovat vikkeliä ja hyväkuntoisia, valitettavasti molemmat ovat dementoituneita ja vahdittavia.
Hassua, miten jotkut (miehet?) korostavat kovakuntoisuuttaan tässä ketjussa unohtaen, ettei kovakuntoisuus kerro terveydestä paljoakaan. Painonnosto on esimerkiksi sydänterveysriski, samoin muutama muukin rääkkäävän tyylinen urheilumuoto.
Maratoonarinkin suonet voivat olla täysin tukossa, jos koko ikä on syöty voita, makkaraa ja kananmunia. Kovakuntoisuudesta on dementikon tapauksessa omasta mielestäni ainoastaan haittaa.
Kyllä se keski-ikäinen vielä on. Vanha on sitten, kun jäädään vanhuuseläkkeelle eli n. 65-vuotiaasta eteenpäin.