Raivostuttava naapuri!
Asumme omakotialueella ja meidän pihallamme on trampoliini. Naapurin poika (7 vuotta) tulee joka päivä luvatta hyppimään siinä. Kun olen ohjannut häntä ja sanonut kauniisti, että hän ei voi tulla luvatta meidän puolellemme pomppimaan, hän ei ymmärrä ollenkaan, miksei. Nyt hänen vanhempansa ovat niin loukkaantuneita meille, koska heidän poikansa ei saa hyppiä meillä, että ovat lakanneet tervehtimästä.
Eikö lapsille enää opeteta mitään rajoja? Meidän lapsemme ei ole koskaan saanut mennä toisten puolelle lupaa kysymättä. Tämä naapurin poika hakee meidän puolelta leikkikaluja ja vie omalle puolelleen ja välillä hän leikkii meidän leikkimökissä kaikessa rauhassa, kun me tulemme kotiin mökiltä. Lapsi on ihan kiva, mutta minua raivostuttaa, että he eivät kunnioita meidän omaisuuttamme pätkääkään ja nyt käyttäytyvät ikäänkuin me olisimme ihan kauheita, kun kiellämme heidän poikaansa tulemasta pihallemme.
Ja mainittakoon, että lapsemme eivät ole keskenään kavereita, sillä heillä on niin iso ikäero.
Miten itse toimisitte, jos olisitte minä? Onko teidän mielestänne ihan normaalia, että lapsenne lähtevät naapureiden omakotitonteille leikkimään toisten tavaroilla, kun nämä eivät ole kotona?
Kommentit (145)
Olen käyttänyt tuonkin argumentin, että kun kukaan ei ole valvomassa, niin voi käydä jokin onnettomuus trampalla ja senkään takia ei saa siinä hyppiä luvatta. Mutta ei mene jakeluun. No, tänään sentään pelkästään se, että menin ulos ja aloin kävellä tramppaa kohti, aiheutti sen, että lapsi alkoi kiivetä ulos trampalta. Eli ymmärsi, että en halua hänen pomppivan siellä. Mutta me olemme paljon mökillä, joten kyllä hän siellä aina pomppii, kun emme ole paikalla. Joskus salaa toivon, että hän oikeasti loukkaisi...
ap
Kaiva vallihauta teidän pihan ympärille.
Jos muu ei auta, rakentakaa tarpeeksi korkea aita tontin ympäri tai purkakaa tramppa. Tai hankkikaa vahtiakoira
kylläpä alkoi raivostuttaa tätä lukiessa! eikai siinä muu auta, kuin ystävällisesti mutta silti topakasti mennä perusteellisesti selittämään vanhemmille homman nimi. jos eivät kuuntele, kirjoita lappu. ja lapsen menette joka kerta komentamaan pois. vaikka ilkeä ei saa olla, en voi olla miettimättä pysyisikö lapsi poissa jos tälle sanoisi niin ilkeästi että säikähtäisi. :D
Hei 6, toivottavasti olet mun naapuri ja ymmärrät, että sun pitää kasvattaa lapsesi sellaiseksi, että se osaa kunnioittaa sosiaalisia normeja ja tulet pyytämään meiltä anteeksi ja lakkaat sen kiukuttelun ja kannat vastuun omasta vanhemmuudestasi. Kiitos.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:04"]
Olen käyttänyt tuonkin argumentin, että kun kukaan ei ole valvomassa, niin voi käydä jokin onnettomuus trampalla ja senkään takia ei saa siinä hyppiä luvatta. Mutta ei mene jakeluun. No, tänään sentään pelkästään se, että menin ulos ja aloin kävellä tramppaa kohti, aiheutti sen, että lapsi alkoi kiivetä ulos trampalta. Eli ymmärsi, että en halua hänen pomppivan siellä. Mutta me olemme paljon mökillä, joten kyllä hän siellä aina pomppii, kun emme ole paikalla. Joskus salaa toivon, että hän oikeasti loukkaisi...
ap
[/quote]
Millainen ihminen ihan oikeasti edes sajaa toivoo tuollaista?!
Laita nastoja trampalle. Tai jotain chilipippuria.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:06"]
Jos muu ei auta, rakentakaa tarpeeksi korkea aita tontin ympäri tai purkakaa tramppa. Tai hankkikaa vahtiakoira
[/quote]
Tai aina voi antaa sen lapsen sillä hyppiä. Ei se maailma voi siihen kaatua, että joku hyppii teidän trampoliinillä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:09"]
ap
[/quote]
[/quote]
Joo, olen varmaan ihan kamala ihminen :D Minusta se olisi ihan hyvä opetus tälle lapselle. Jos nilkka nyrjähtäisi, niin eipä sitten enää hyppisi hetkeen aikaan. Asiasta on monta kertaa nyt sanottu ja selitetty kauniisti. Että turha siellä on jonkun jeesustella, että voi hirveää, kun joku ajattelee noin rumasti.
ap
Oma piha on oma piha. Hittovie, täytyis kaikkien tajuta pysyä omallaan!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:09"]
ap
[/quote]
[/quote]
Joo, olen varmaan ihan kamala ihminen :D Minusta se olisi ihan hyvä opetus tälle lapselle. Jos nilkka nyrjähtäisi, niin eipä sitten enää hyppisi hetkeen aikaan. Asiasta on monta kertaa nyt sanottu ja selitetty kauniisti. Että turha siellä on jonkun jeesustella, että voi hirveää, kun joku ajattelee noin rumasti.
ap
[/quote]
Voi jumalauta. Ei kai se lapsen vika ole, että hänelle ei ole opetettu peruskäytöstapoja?! Missä vika?! Tunnepuolen köyhydessä?! Kyvyttömyydessä asettua toisen asemaan?! Vai ihan vaan yleisessä välinpitämättömyydessä?! Sitä voi lapsiltakaan vaatia, kun ei näköjään aikuisetkaan osaa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:17"]
Oma piha on oma piha. Hittovie, täytyis kaikkien tajuta pysyä omallaan!
[/quote]
Ja oma napa lähin napa.
Laita niiden postilaatikkoon lappu jossa toivot yksityisyyttänne ja omaisuuttanne kunnioitettavan.
Ei ainakaan mitään menetettävää enää kerran ovat jo loukkaantuneita :)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:06"]
[/quote]
Tai aina voi antaa sen lapsen sillä hyppiä. Ei se maailma voi siihen kaatua, että joku hyppii teidän trampoliinillä.
[/quote]
Ja mihin sitten vedetään ne rajat? Lapsi kävelee myös meille sisälle omia aikojaan, jos ovi on auki. Ottaa karkit kulhosta suuhunsa ja istuu meidän sohvalle. Ei se "maailma siihen kaadu", mutta mikä on sitten seuraava askel? Että hän menee meidän lompakolle ja ottaa sieltä rahaa? Siihenkään ei "maailma kaadu". Voihan hän sitten vaikka ottaa meidän avaimet ja alkaa asumaan täällä samantien! Taidat olla meidän naapuri, koska noita samoja sanoja hekin käyttivät. Että ei maailma kai siihen kaadu, ja että ei se trampoliini siitä kulu, ja että lapset nyt ovat tuollaisia... Tietysti voisimme mekin toisaalta mennä heidän pihalleen ja käyttää heidän Webergrilliään, joka on paljon parempi kuin meidän oma. Heillä on mukavampi puutarhakalustekin, joten ehkä aletaan käyttää heidän pihaansa meidän olohuoneena. Eihän se maailma siihen kaadu...
ap
Laita kookosöljyä trampalle :). Tai pura se osiin teidän loman ajaksi.
Hanki vahtikoira joka saa juosta vapaana pihalla, ei poitsu uskalla tulla enään.
Värikynät on oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön.
Kuspäänaapurit teillä :(. Pura trampoliini osiin ja poliisille soitto jos joku ylimääräinen tunkeutuu sisään. Sinulla on oikeus omaan kotiin ja rauhaan. Teidän piha ei ole yleistä aluetta.
Nyt ruvetaan olemaan jo jännän äärellä...pitääkin kaivaa popcornit esille.
Pakko avata 'ärsyttävä naapuri'-aloitukset aina kun nään sellaisen.Itseäni etsin jos tahattomasti ärsytän jotain naapuriani :D