Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivostuttava naapuri!

Vierailija
31.07.2014 |

Asumme omakotialueella ja meidän pihallamme on trampoliini. Naapurin poika (7 vuotta) tulee joka päivä luvatta hyppimään siinä. Kun olen ohjannut häntä ja sanonut kauniisti, että hän ei voi tulla luvatta meidän puolellemme pomppimaan, hän ei ymmärrä ollenkaan, miksei. Nyt hänen vanhempansa ovat niin loukkaantuneita meille, koska heidän poikansa ei saa hyppiä meillä, että ovat lakanneet tervehtimästä. 

Eikö lapsille enää opeteta mitään rajoja? Meidän lapsemme ei ole koskaan saanut mennä toisten puolelle lupaa kysymättä. Tämä naapurin poika hakee meidän puolelta leikkikaluja ja vie omalle puolelleen ja välillä hän leikkii meidän leikkimökissä kaikessa rauhassa, kun me tulemme kotiin mökiltä. Lapsi on ihan kiva, mutta minua raivostuttaa, että he eivät kunnioita meidän omaisuuttamme pätkääkään ja nyt käyttäytyvät ikäänkuin me olisimme ihan kauheita, kun kiellämme heidän poikaansa tulemasta pihallemme.

Ja mainittakoon, että lapsemme eivät ole keskenään kavereita, sillä heillä on niin iso ikäero.

Miten itse toimisitte, jos olisitte minä? Onko teidän mielestänne ihan normaalia, että lapsenne lähtevät naapureiden omakotitonteille leikkimään toisten tavaroilla, kun nämä eivät ole kotona?

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin, että kerrostalossa asuvat eivät ymmärrä omaa pihaa :/ sanoo no.16

Vierailija
42/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:06"]

Jos muu ei auta, rakentakaa tarpeeksi korkea aita tontin ympäri tai purkakaa tramppa. Tai hankkikaa vahtiakoira

[/quote]

Tai aina voi antaa sen lapsen sillä hyppiä. Ei se maailma voi siihen kaatua, että joku hyppii teidän trampoliinillä. 

[/quote]

Ja mihin sitten vedetään ne rajat? Lapsi kävelee myös meille sisälle omia aikojaan, jos ovi on auki. Ottaa karkit kulhosta suuhunsa ja istuu meidän sohvalle. Ei se "maailma siihen kaadu", mutta mikä on sitten seuraava askel? Että hän menee meidän lompakolle ja ottaa sieltä rahaa? Siihenkään ei "maailma kaadu". Voihan hän sitten vaikka ottaa meidän avaimet ja alkaa asumaan täällä samantien! Taidat olla meidän naapuri, koska noita samoja sanoja hekin käyttivät. Että ei maailma kai siihen kaadu, ja että ei se trampoliini siitä kulu, ja että lapset nyt ovat tuollaisia... Tietysti voisimme mekin toisaalta mennä heidän pihalleen ja käyttää heidän Webergrilliään, joka on paljon parempi kuin meidän oma. Heillä on mukavampi puutarhakalustekin, joten ehkä aletaan käyttää heidän pihaansa meidän olohuoneena. Eihän se maailma siihen kaadu...

ap

[/quote]

Jotain viranomaisapua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:28"]

Taitaa olla niin, että kerrostalossa asuvat eivät ymmärrä omaa pihaa :/ sanoo no.16

[/quote]

Niin, ainakaan kunnan vuokraluukussa...

Vierailija
44/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muu ei auta, rakentakaa tarpeeksi korkea aita tontin ympäri tai purkakaa tramppa. Tai hankkikaa vahtiakoira

[/quote]

Tai aina voi antaa sen lapsen sillä hyppiä. Ei se maailma voi siihen kaatua, että joku hyppii teidän trampoliinillä. 

[/quote]

Ja mihin sitten vedetään ne rajat? Lapsi kävelee myös meille sisälle omia aikojaan, jos ovi on auki. Ottaa karkit kulhosta suuhunsa ja istuu meidän sohvalle. Ei se "maailma siihen kaadu", mutta mikä on sitten seuraava askel? Että hän menee meidän lompakolle ja ottaa sieltä rahaa? Siihenkään ei "maailma kaadu". Voihan hän sitten vaikka ottaa meidän avaimet ja alkaa asumaan täällä samantien! Taidat olla meidän naapuri, koska noita samoja sanoja hekin käyttivät. Että ei maailma kai siihen kaadu, ja että ei se trampoliini siitä kulu, ja että lapset nyt ovat tuollaisia... Tietysti voisimme mekin toisaalta mennä heidän pihalleen ja käyttää heidän Webergrilliään, joka on paljon parempi kuin meidän oma. Heillä on mukavampi puutarhakalustekin, joten ehkä aletaan käyttää heidän pihaansa meidän olohuoneena. Eihän se maailma siihen kaadu...

ap

[/quote]

Meillä nyt meidän ja naapurien lapset kulkevat tässä nurkissa kotien välissä. Ja jokainen vähän katsoo lasten perään jne... ja naapureidan kanssa grillataankin yhdessä niin voi olla vähän vaikea käsittää asioita sinun silmin katsottuna. Ja yhden perheen tramppa on ihan yleisssä käytössä. Yhdessä olemme perheinden kesken sopineet säännöt ja rajat.

Vierailija
45/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pystyttäisin älyttömän korkean aidan. 

Vierailija
46/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:04"]

Olen käyttänyt tuonkin argumentin, että kun kukaan ei ole valvomassa, niin voi käydä jokin onnettomuus trampalla ja senkään takia ei saa siinä hyppiä luvatta. Mutta ei mene jakeluun. No, tänään sentään pelkästään se, että menin ulos ja aloin kävellä tramppaa kohti, aiheutti sen, että lapsi alkoi kiivetä ulos trampalta. Eli ymmärsi, että en halua hänen pomppivan siellä. Mutta me olemme paljon mökillä, joten kyllä hän siellä aina pomppii, kun emme ole paikalla. Joskus salaa toivon, että hän oikeasti loukkaisi...

ap

[/quote]

Millainen ihminen ihan oikeasti edes sajaa toivoo tuollaista?! 

[/quote]

Joo, olen varmaan ihan kamala ihminen :D Minusta se olisi ihan hyvä opetus tälle lapselle. Jos nilkka nyrjähtäisi, niin eipä sitten enää hyppisi hetkeen aikaan. Asiasta on monta kertaa nyt sanottu ja selitetty kauniisti. Että turha siellä on jonkun jeesustella, että voi hirveää, kun joku ajattelee noin rumasti.

ap

[/quote]

Voi jumalauta. Ei kai se lapsen vika ole, että hänelle ei ole opetettu peruskäytöstapoja?! Missä vika?! Tunnepuolen köyhydessä?! Kyvyttömyydessä asettua toisen asemaan?! Vai ihan vaan yleisessä välinpitämättömyydessä?! Sitä voi lapsiltakaan vaatia, kun ei näköjään aikuisetkaan osaa. 

[/quote]

Lapsi on jo 7-vuotias. Ei siis mikään taapero enää. Minun hankkimat tavarat ovat minun omaisuuttani ja minä määrään niistä. Kunnioitan itse myös toisten omaisuutta, enkä oleta, että muiden tavarat ovat minua varten. Noudatan itse tätä ohjenuoraa ja toivon, että muut tekisivät samoin.

ap

Vierailija
47/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:34"]

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Meillä nyt meidän ja naapurien lapset kulkevat tässä nurkissa kotien välissä. Ja jokainen vähän katsoo lasten perään jne... ja naapureidan kanssa grillataankin yhdessä niin voi olla vähän vaikea käsittää asioita sinun silmin katsottuna. Ja yhden perheen tramppa on ihan yleisssä käytössä. Yhdessä olemme perheinden kesken sopineet säännöt ja rajat.

[/quote] Ja maksoitte osan ja auttelette syksyllä purkamaan sen ja keväällä kasaatte sen yhdessä?

Vierailija
48/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

ohis

"Yhdessä sovittu näin", mutta ap ei ole sopinut, kai?

Vierailija
49/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut meidän taloyhtiössä lisänimen. Olen "se neloskerroksen hulluämmä". Olen siis puuttunut asiaan, kun teini yrittää heittää pikkulapsia keinun istuinosalla. Alakerran pikkupojan olen myös vienyt kädestä pitäen vanhemmilleen, kun potkaisi toista pihan poikaa päähän. Ainiin! Yritin yksille vanhemmille jutella, kun poikansa yritti pudottaa meidän kissan parvekkeelta... Yritän siis kertoa sitä, että usein vanhempien mielestä heidän omissa pilteissään ei ole mitään vikaa. Ne on ne mystiset "muut", jotka on vaan ihan skitsoja.

En minä katkera ole, mutta kuitenkin ;)

T. Neloskerroksen hulluämmä

Vierailija
50/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässähän tulee ihan ikävä omaa 70-luvun lapsuutta! oli täysin tavallista ja hyväksyttyä, että lapset kulki pihasta pihaan leikkimässä oli joku kotona tai ei. eikä siitä kukaan hepulia saanut! aikuisetkin kyläili naapureissa paljon ja oltiin ystäviä. eipä silloin tullut mieleenkään valittaa naapureista vaikka johonkin lehden yleisönosastolle. ikävä kyllä, kaukana ollaan niistä ajoista! 

Vierailija
51/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:39"]

tässähän tulee ihan ikävä omaa 70-luvun lapsuutta! oli täysin tavallista ja hyväksyttyä, että lapset kulki pihasta pihaan leikkimässä oli joku kotona tai ei. eikä siitä kukaan hepulia saanut! aikuisetkin kyläili naapureissa paljon ja oltiin ystäviä. eipä silloin tullut mieleenkään valittaa naapureista vaikka johonkin lehden yleisönosastolle. ikävä kyllä, kaukana ollaan niistä ajoista! 

[/quote]

Oih näitä imeliä hurskastelijoita, jotka näkevät pilven kultaisen reunuksen aina Menneisyydessä, jossa tehtiin aina kaikki Yhdessä ja  Oikein!

diabeetikot, varokaa sokerin yliannostusta!

Vierailija
52/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siin trampalla ne suojareunat? Oisko mahdollista saada minkäänlaista lukkoa laitettua siihen? Ja leikkimökkiin myös. Etenkin silloin kun olette mökillä, niin kaikki pihalta piiloon ja lukkojen taakse! Ihan vaan periaatteesta, että ei kenenkään toisten pihalle voi mennä ilman lupaa!

Vierailija
53/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lastensuojeilmoitus laita perheen kuriin. Tuo kaikki on ihan estettävissä vanhenpien toimesta. Heillä selkee kasvatuksellinen ongelma ja varsinkin kun olet asian tuonutt esille ja sama meno jatkuu.

Oma lapseni juoksi yhden kerran naapurin trampalla ja nappasi hänet sieltä pois. Huokasin syvään, kun naapuri ei nähnyt tilannetta. Nimittäin siitä mua olisi syytelty pitkään ja juoruttu. Tästä aikaa jo 6v. vuotta.

Vierailija
54/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä päti kerrostaloyhtiöissä,  jopa 70-luvula kunnioitettiin toisten okt-pihoja...ainakin meidän kaupungissamme.

Vierailija
55/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Sinäpä sen sanoit: "Yhdessä olemme perheiden kesken sopineet säännöt ja rajat." TE olette sopineet. ME emme ole olleet sopimassa yhtään mitään näiden nimenomaisten naapureiden kanssa, koska lapsemme eivät ole kavereita keskenään eikä meillä ole mitään yhteistä intressiä olla tämän naapurin ystäviä tai katsoa yksipuolisesti heidän poikansa perään. Sen sijaan meillä on muita naapureita, joiden kanssa grillailemme ja vietämme yhteisiä pihatapahtumia. HE ovat ystäviämme. Kai meillä on helkkari soikoon oikeus valita, kenen kanssa olemme tekemisissä eikä joku muu päätä, että meillä on kiva piha, jonne kannattaa hakeutua omalta tylsältä pihalta, jonne ei ole vaivauduttu hankkimaan mitään lasten virikkeitä, vaikka rahaa ja varallisuutta on selvästi enemmän kuin meillä.

ap

Vierailija
56/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen trampoliinin laittaisi osiin aina kun AP menee lomalle. 

Tai AP voisi oikeasti piruuttaan kokeilla tunkeutumista naapurin pihalle, ihan vaikka vain asettua pihatuoliin lehteä lukemaan. Jos naapurit tulevat ihmettelemään, niin sitten voi vain todeta, että "Joo, mä nyt ajattelin kun meillä näyttää olevan nämä avoimet pihat... Ja kun siis teidän lapsi tulee meidän pihalle kutsumatta, niin mä ajattelin kokeilla samaa." 

Vierailija
57/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet toki naapurille grillaamaan kuten itse sanoit :D Soitto lastensuojeluun niin luulisi että vanhemmat ei enää päästäs lasta teijän pihalle.

Vierailija
58/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkimökin oveen lukko. Allekirjoituta vanhemmilla lappu jossa lukee ettet ole vastuussa jos lapsi tulee luvattomasti kotirauhaa rikkoen teidän pihaan/trampoliinille ja satuttaa siellä itsensä. Älä ole enää kiltti ja sano kauniisti. Sano lyhyesti ja ytimekkäästi että teidän pihalle ei voi tulla, piste. 

Hommaa riistakamera (omaa pihaa saat kuvata salaa) , sellainen malli joka lähettää kuvaa sinulle kun joku liikkuu pihalla. Soita heti lapsen vanhemmille että on luvattomasti pihassanne.

Ota käyttöön maksu. Tee selväksi naapurille, ja laita vaikka kyltti pihaan, että luvaton oleskelu kielletty. Tulemalla pihaan hyväksyt 50e korvausmaksun. Jne. Sodassa on kaikki keinot sallittuja.

Vierailija
59/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Joo, mutta kun piha-alue ei ole yleiseen käyttöön tarkoitettu. Edes jokamiehen oikeudet eivät ulotu piha-alueelle. Sinäkö sitten ottaisit kaikki vieraat lapset pihallesi leikkimään ja aikuiset grillaamaan?

Vierailija
60/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:47"]Jos sen trampoliinin laittaisi osiin aina kun AP menee lomalle. 

Tai AP voisi oikeasti piruuttaan kokeilla tunkeutumista naapurin pihalle, ihan vaikka vain asettua pihatuoliin lehteä lukemaan. Jos naapurit tulevat ihmettelemään, niin sitten voi vain todeta, että "Joo, mä nyt ajattelin kun meillä näyttää olevan nämä avoimet pihat... Ja kun siis teidän lapsi tulee meidän pihalle kutsumatta, niin mä ajattelin kokeilla samaa." 

[/quote]

Joo ja ap:n mies voi mennä miespuolisten kavereiden kanssa päiväkaljalle sinne naapurin pihaan! Ja ehkä vähän grillailla siinä. Vois vähän suu loksahtaa auki naapureilla, kun tulevat kotiin, kun pihalla jengiä grillaamassa.