Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raivostuttava naapuri!

Vierailija
31.07.2014 |

Asumme omakotialueella ja meidän pihallamme on trampoliini. Naapurin poika (7 vuotta) tulee joka päivä luvatta hyppimään siinä. Kun olen ohjannut häntä ja sanonut kauniisti, että hän ei voi tulla luvatta meidän puolellemme pomppimaan, hän ei ymmärrä ollenkaan, miksei. Nyt hänen vanhempansa ovat niin loukkaantuneita meille, koska heidän poikansa ei saa hyppiä meillä, että ovat lakanneet tervehtimästä. 

Eikö lapsille enää opeteta mitään rajoja? Meidän lapsemme ei ole koskaan saanut mennä toisten puolelle lupaa kysymättä. Tämä naapurin poika hakee meidän puolelta leikkikaluja ja vie omalle puolelleen ja välillä hän leikkii meidän leikkimökissä kaikessa rauhassa, kun me tulemme kotiin mökiltä. Lapsi on ihan kiva, mutta minua raivostuttaa, että he eivät kunnioita meidän omaisuuttamme pätkääkään ja nyt käyttäytyvät ikäänkuin me olisimme ihan kauheita, kun kiellämme heidän poikaansa tulemasta pihallemme.

Ja mainittakoon, että lapsemme eivät ole keskenään kavereita, sillä heillä on niin iso ikäero.

Miten itse toimisitte, jos olisitte minä? Onko teidän mielestänne ihan normaalia, että lapsenne lähtevät naapureiden omakotitonteille leikkimään toisten tavaroilla, kun nämä eivät ole kotona?

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:47"]Jos sen trampoliinin laittaisi osiin aina kun AP menee lomalle. 

Tai AP voisi oikeasti piruuttaan kokeilla tunkeutumista naapurin pihalle, ihan vaikka vain asettua pihatuoliin lehteä lukemaan. Jos naapurit tulevat ihmettelemään, niin sitten voi vain todeta, että "Joo, mä nyt ajattelin kun meillä näyttää olevan nämä avoimet pihat... Ja kun siis teidän lapsi tulee meidän pihalle kutsumatta, niin mä ajattelin kokeilla samaa." 

[/quote]

Joo ja ap:n mies voi mennä miespuolisten kavereiden kanssa päiväkaljalle sinne naapurin pihaan! Ja ehkä vähän grillailla siinä. Vois vähän suu loksahtaa auki naapureilla, kun tulevat kotiin, kun pihalla jengiä grillaamassa.

[/quote]

Toi päiväkalja on hyvä idea! Naapurin mies on nimittäin absolutisti. Järkyttyisi varmasti :D

ap

Vierailija
82/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaat voivat käydä kavereittensa pihoilla leikkimässä niiden kavereiden kanssa, ja vanhemmat silloin toki tuntevat toisensa ja kenties viettävät hekin aikaa keskenään tai ainakin pitävät sopuisasti yhteyttä lastensa kuulumisista puolin ja toisin.

Mutta yksittäinen 7-vuotias, joka kiertelee naapurustossa hänelle ja vanhemmilleen vieraiden ihmisten taloja, menee luvatta rakennuksiin, syö luvatta toisten ruokia, leikkii luvatta toisten tavaroilla, ymmärtää kiellon muttei noudata sitä, koska vanhemmat kannustaa rikkomaan sitä... Mitä helvettiä ne ap:n naapurit lapselleen tuossa petailee?

Joo, lapset leikkii joutomailla ja autiotaloissa ja tutkii kaikki paikat, ja joskus joku astuu lasiin tai putoaa tyhjään kaivoon tai tukehtuu hiekkakasaan tai lumeen, eikä vanhemmat voi kuin syyttää itseään. Mutta varoitan ap:ta, että kun lapsi satuttaa itsensä naapurin pihalla, ne veltot kasvattajatkin saattavat saada energiapuuskan. Meidän asuinalueella olen kuullut mm. seuraavia keissejä:

Lapsi menee luvatta vieraaseen leikkimökkiin ja syö siellä jotkin uimareissulta jääneet homeiset eväät. Mahatauti. Vanhemmat syyttävät mökin omistavaa perhettä, uhkailevat Eviralla ja huorittelevat perheen äitiä.

Lapsi käy hyppimässä vieraan leikkimökin katolta, luita poikki. Vanhemmat vaativat, että mökki - siis tuntemattomien ihmisten pihalla portin takana sijaiseva mökki - hävitetään ja tuovat sairaalareissun taksikuitin postilaatikkoon uhkauskirjeen kera.

Lapsi menee tuuletusikkunasta vieraaseen taloon, löytää sieltä chinchillan, chinchilla peloissaan puree lasta, talon omistaja kuulee huudon ja käyttää lapsen paikattavana sekä toimittaa kotiinsa, jossa ei ole ketään. Lapsen äiti tulee myöhemmin chichillatalon pihalle kirkumaan ja yrittää väkisin sisään tappaakseen chinchillan.

Se on näiden päävikaisten mielestä aina tuntemattomien ihmisten vika, jos he sysää lapsensa heitteille ja lapsi sitten satuttaa itsensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:16"]

Toi Weberin grilli on ihan kiva heille. En ole siitä kateellinen. Mulle riittää ihan hyvin toi tavisgrilli omassa pihassa, mutta pointti on se, että heillä on varaa ostaa myös oma trampoliini, jos haluavat. Enkä voi oikeasti ymmärtää, etteivät tee sitä, koska poikansa haluaa niin kovasti hyppiä trampalla.

ap

[/quote] ratkaisu ongelmaan: osta lapselle oma tramppa ja käy pystyttämässä se niiden pihaan

Vierailija
84/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hommaisin kaikkiin lukot leikkimökin oveen trampan suojaverkkoon jne

Vierailija
85/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:07"]

Lapsi tulee siis luvatta trampoliinille ja ollaan sotkemassa lastensuojelua mukaan? Hei haloo

[/quote]

Eihän tramppa syy ole, mutta seuraus kyllä jostakin. Lapsi taitaa olla yksinäinen ja hakee huomiota. 7-vuotias on kuintekin vielä ihan lapsi, eikä mikää pikkuaikuinen, joka erottaisi oikean ja väärän ellei sitä joku hänelle opeta. Perheen vanhempien takia, voi olla...että lalueen apsiakin on ohjeistettu välttämään pojan seuraa, eikä hänellä ole kavereita jne...

Vierailija
86/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mun tarvinnutkaan kirjoittaa mielipidettäni, kun numero 64 oli kirjoittanut juuri kuin omat ajatukseni ylös. Itse toimisin noin, järkähtämättä, rauhallisesti, asiallisesti. Katsoisin lasta silmiin ja varmistaisin "ymmärsithän nyt?"

Vierailija
87/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:16"]

Toi Weberin grilli on ihan kiva heille. En ole siitä kateellinen. Mulle riittää ihan hyvin toi tavisgrilli omassa pihassa, mutta pointti on se, että heillä on varaa ostaa myös oma trampoliini, jos haluavat. Enkä voi oikeasti ymmärtää, etteivät tee sitä, koska poikansa haluaa niin kovasti hyppiä trampalla.

ap

[/quote] ratkaisu ongelmaan: osta lapselle oma tramppa ja käy pystyttämässä se niiden pihaan

[/quote]

Jos olisi ylimääräistä rahaa ja aikaa, niin tämäkin ehdotus kävisi...

ap

Vierailija
88/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:52"]

Lastensuojeluilmoitus. 

Ensin ajattelin ehdottaa, että löysäätte vähän trampon ruuveja/kiinnityksiä mökille lähtiessä, mutta se olisi rikollinen teko tässä tapauksessa. Muutenhan teillä on oikeus jättää tavaranne sellaiseen kuntoon kuin itse haluatte. Vain USA:ssa olisitte korvausvelvollisia, jos naapurin lapsi loukkaantuu.

[/quote] laittaa siihen lapun epäkunnossa, jouset löysällä, laitaa ketjun trampan ympärille

Vierailija
89/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:04"]

Olen käyttänyt tuonkin argumentin, että kun kukaan ei ole valvomassa, niin voi käydä jokin onnettomuus trampalla ja senkään takia ei saa siinä hyppiä luvatta. Mutta ei mene jakeluun. No, tänään sentään pelkästään se, että menin ulos ja aloin kävellä tramppaa kohti, aiheutti sen, että lapsi alkoi kiivetä ulos trampalta. Eli ymmärsi, että en halua hänen pomppivan siellä. Mutta me olemme paljon mökillä, joten kyllä hän siellä aina pomppii, kun emme ole paikalla. Joskus salaa toivon, että hän oikeasti loukkaisi...

ap

[/quote]

Millainen ihminen ihan oikeasti edes sajaa toivoo tuollaista?! 

[/quote]

Sellainen, jota ei arvosteta edes sen vertaa, että uskottaisiin kun sanotaan. Eikös ein pitänyt olla ei? Vai koskeeko se vaan seksihommia?

Vierailija
90/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan ku mä olin pieni, ja aina ku oltiin pois kotoa tai sisällä niin meidän naapurissa oli kosseja, 5-6.lk poikia. Ne aina tunkeutu meidän pihalle ilman lupaa ja kerran käytiin naapureille valittaan ja kertoon kaikki mitä ne oli tehny niin naapurit ei välittänyt mitään ja sama jatku monta vuotta. Kerran ne oli pelaamassa meidän pihalla jalkkista ja ku tultiin kotiin niin äkkiä pakeni omalle pihalle. Aina talvella ne heitteli lumipalloja meidän talon seinään ja äiti kävi kerran huutaan niille kosseille niin juoksi piiloon. Yhesti ne kävi hyppiin meidän trampalla ja Yks juoksi kerran kuistille ja stalkkas sieltä ikkunasta ku oltiin ruokapöydässä syömässä. Kerran ne heitteli meidän pihalle kaikkia esineitä ja ku kävin heittään ne esineet takas niiden pihalle niin ne alko pommittaan mua kivillä ja marjoilla. Mulle tuli tuon jälkeen otsaan kuhmu. Olin yhtenä talvena pikkuveljeni kanssa ulkona ja oltiin ihan pieniä, niin ne kossit tuli pommittaan meitä lumipalloilla ja osui suoraan kasvoihin meitä ne lumipallot. Mentiin sisälle ihan hätäisinä. Pihalle seuras joskus ku tulin eskarista kotiin ja pelotteli ja vaikka mitä ja tuota samaa helvettiä kesti monta vuotta. Sitten vihdoinkin ne aikuistu ja muutti pois pesästä ja Se häirintä loppu. Pitkää kotirauhan häirintää jouduttiin sietään ja oli vaikea uskaltaa mennä edes omalle kotipihalle. Onko kellään kokemusta?

Vierailija
91/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:07"]

Lapsi tulee siis luvatta trampoliinille ja ollaan sotkemassa lastensuojelua mukaan? Hei haloo[/quote]

Eroaa miten siitä, että lapsi ottaa luvatta karkit? Ottaa ne karkit luvatta kaupasta?

Vierailija
92/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ap on kateellinen naapurien rahoista! Siitä tässä onkin kyse.

[/quote]

No mutta tulihan se sittenkin sieltä! ;D Jokaisen wt-mamman/varattoman av-mamman puolustustuskortti. Ja sun mukulat parasta aikaa pomppimassa naapurin ok-talon pihassa, kun itse istut partsilla?  ohis

Vierailija
93/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teidän pihalle tulee tunkeilijoita ja vanhemmille sanominen ei auta eikä ystävällinenkään pyyntö auta mitään. Menkää uhkaileen poliisilla tai menkää sanoon että, painukaa vittuun teillä ei oo mitään asiaa tänne !!! Menkää huutaan ja pelotteleen niitä niin ne ei uskalla tulla teidän kotipihalle enää ikinä.

Vierailija
94/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:36"]

Ai ap on kateellinen naapurien rahoista! Siitä tässä onkin kyse.

[/quote]

No mutta tulihan se sittenkin sieltä! ;D Jokaisen wt-mamman/varattoman av-mamman puolustustuskortti. Ja sun mukulat parasta aikaa pomppimassa naapurin ok-talon pihassa, kun itse istut partsilla?  ohis

[/quote]

Älä nyt, tuo vielä vastaa sulle, ettet ymmärtänyt lukemaasi ;)

Vierailija
95/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä helvettiä?? Onko ihmiset oikeesti tuollaisia nykyään! Ite lapseton (ja pihaton :D) ja lueskelen ketjua suu ammollaan. Kyllä on vanhemmilta tavat ja rajat hukassa, voi lapsiraukkaa.

Ei ole tähän mitään vinkkiä antaa, itseltä olisi varmasti palanut vati jo muutaman kerran ja olisin tosiaan vetänyt biksut niskaan ja asettautunut naapurin aurinkotuoliin mojito kädessä "Joo mä tulin tähän vähän paistattelemaan päivää ihan rauhassa kun tuo teidän Joonatan rymyää tuolla meidän pihalla."

Lukkoon trampat ja leikkimökit, mä rakentaisin varmaan aidankin :) Tosin vahtikoira löytyy omasta takaa, joten se varmasti auttaisi jo aika paljon. Kerrohan AP sitten miten tilanne ratkesi!!

Vierailija
96/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:35"]Mä muistan ku mä olin pieni, ja aina ku oltiin pois kotoa tai sisällä niin meidän naapurissa oli kosseja, 5-6.lk poikia. Ne aina tunkeutu meidän pihalle ilman lupaa ja kerran käytiin naapureille valittaan ja kertoon kaikki mitä ne oli tehny niin naapurit ei välittänyt mitään ja sama jatku monta vuotta. Kerran ne oli pelaamassa meidän pihalla jalkkista ja ku tultiin kotiin niin äkkiä pakeni omalle pihalle. Aina talvella ne heitteli lumipalloja meidän talon seinään ja äiti kävi kerran huutaan niille kosseille niin juoksi piiloon. Yhesti ne kävi hyppiin meidän trampalla ja Yks juoksi kerran kuistille ja stalkkas sieltä ikkunasta ku oltiin ruokapöydässä syömässä. Kerran ne heitteli meidän pihalle kaikkia esineitä ja ku kävin heittään ne esineet takas niiden pihalle niin ne alko pommittaan mua kivillä ja marjoilla. Mulle tuli tuon jälkeen otsaan kuhmu. Olin yhtenä talvena pikkuveljeni kanssa ulkona ja oltiin ihan pieniä, niin ne kossit tuli pommittaan meitä lumipalloilla ja osui suoraan kasvoihin meitä ne lumipallot. Mentiin sisälle ihan hätäisinä. Pihalle seuras joskus ku tulin eskarista kotiin ja pelotteli ja vaikka mitä ja tuota samaa helvettiä kesti monta vuotta. Sitten vihdoinkin ne aikuistu ja muutti pois pesästä ja Se häirintä loppu. Pitkää kotirauhan häirintää jouduttiin sietään ja oli vaikea uskaltaa mennä edes omalle kotipihalle. Onko kellään kokemusta?

[/quote]

Vaikka täällä joku teki jo alepan pakastealtaat kateellisiksi vetämällä kiloittain hernemaissipaprika-pusseja nenäänsä, en minä toivo enää edes salaa että tällaisille idiooteille ja heidän vanhemmilleen tapahtuisi jotain oikein oikein ikävää!!

Vierailija
97/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on halpa ja hyvä ratkaisu. Laita nippusiteellä trampan suojaverkon vetoketjut kiinni aina kun olette pois tai vaikka olisitte kotonakin niin toimii. Se on helppo poistaa ja laittaa uusi tilalle.

Vierailija
98/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:06"]

Jos muu ei auta, rakentakaa tarpeeksi korkea aita tontin ympäri tai purkakaa tramppa. Tai hankkikaa vahtiakoira

[/quote]

Tai aina voi antaa sen lapsen sillä hyppiä. Ei se maailma voi siihen kaatua, että joku hyppii teidän trampoliinillä. 

[/quote]

Ja mihin sitten vedetään ne rajat? Lapsi kävelee myös meille sisälle omia aikojaan, jos ovi on auki. Ottaa karkit kulhosta suuhunsa ja istuu meidän sohvalle. Ei se "maailma siihen kaadu", mutta mikä on sitten seuraava askel? Että hän menee meidän lompakolle ja ottaa sieltä rahaa? Siihenkään ei "maailma kaadu". Voihan hän sitten vaikka ottaa meidän avaimet ja alkaa asumaan täällä samantien! Taidat olla meidän naapuri, koska noita samoja sanoja hekin käyttivät. Että ei maailma kai siihen kaadu, ja että ei se trampoliini siitä kulu, ja että lapset nyt ovat tuollaisia... Tietysti voisimme mekin toisaalta mennä heidän pihalleen ja käyttää heidän Webergrilliään, joka on paljon parempi kuin meidän oma. Heillä on mukavampi puutarhakalustekin, joten ehkä aletaan käyttää heidän pihaansa meidän olohuoneena. Eihän se maailma siihen kaadu...

ap

[/quote]

Meillä nyt meidän ja naapurien lapset kulkevat tässä nurkissa kotien välissä. Ja jokainen vähän katsoo lasten perään jne... ja naapureidan kanssa grillataankin yhdessä niin voi olla vähän vaikea käsittää asioita sinun silmin katsottuna. Ja yhden perheen tramppa on ihan yleisssä käytössä. Yhdessä olemme perheinden kesken sopineet säännöt ja rajat.

[/quote] Ja maksoitte osan ja auttelette syksyllä purkamaan sen ja keväällä kasaatte sen yhdessä?

[/quote]

No mikäs tässä nyt on ongelma, jos kyseessä on yhteisesti sovittu asia? Ei muakaan haittaa naapurinlapset meidän trampalla, eikä heidän tarvitse osallistua trampan kustannuksiin tai kokoamisiin ja purkamisiin. Koska vastapainoksi taas yksi naapuri voi aina kotona ollessaan tarvittaessa katsoa meidän kuopuksen perään. Ja kolmannelta me saadaan viinimarjoja syksyisin. 

Joten ei kaikki halua elää vaan omassa pienessä kuplassaanja kytätä että kaikki menee aivan varmasti just ja tasan päittäin. Silleen elämä on paljon kivempaa ja helpompaa.

MUTTA suon kyllä ihmisille oikeuden elää siellä kuplassaan, jos niin haluavat. En siis väkisin tunge kenenkään reviirille.

Vierailija
99/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki jostain kulahtanut vanha tramppa ja lahjoita se ystävällisesti hymyillen naapureillesi. "Sain tällaisen halvalla ja ajattelin, että teillä olisi tälle käyttöä. Me haluamme pitää omamme omassa käytössä."

Vierailija
100/145 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:42"]palanut vati[/quote]

ot

eikös se ole kaatunut vati tai palanut päre?