Miten saan itsestäni torjuvamman näköisen/oloisen?
Ottaa välillä pannuun tämmöinenkin, kun todella helposti juuri minulta tullaan kysymään jotakin tai ihan muuten vain tullaan juttelemaan mulle jotain turhaa. Siis vieraat ihmiset tulevat, hyvänä paikkaesimerkkinä bussipysäkki tai muu paikka/tilanne, missä odotellaan jotakin. Tämä ärsyttää minua etenkin työpäivien jälkeen, koska todellakin haluaisin vain olla ja odotella siinä rauhassa itsekseni ja olla HILJAA, koska esim. työssä mulla on ihmiskontakteja todellakin aivan omiksi tarpeikseni. Yritän siis olla siinä ns. sulkeutuneena ja jos nyt en tylynä, niin sellaisena neutraalina ja ei-kontaktia-ottavana, mutta johan siltikin tämän tästä... Argh.
Kommentit (27)
Älä ota tai salli katsekontaktia. Minulla toimii.
Ryhdy käyttämään halpaa muovista viinapulloa vesipullona. Siitä kun hörpit pysäkillä ja bussissa pitävät kyllä ihmiset suhun etäisyyttä.
Se todellakin on tuo katsekontakti. Ota jotain luettavaa, räplää puhelinta tuijota varpaitasi. Saat olla rauhassa. ÄLÄ KATSELE IHMISIÄ ÄLÄKÄ MAISEMIA!
MInä olen mestari tylytorjumaan kaikki, jopa silloin kun en haluaisi tylyttää. Avain on ns. naama norsunvitulla perusilme, joka minulle on ihan luontainen. Mutta sen voi opetella myös jos ei tule luonnostaan. Lisäksi kannattaa harjoittaa sulkeutunutta ja torjuvaa kehonkieltä: katse tiukasti alas, kädet puuskaan, jos joku yrittää ottaa katsekontaktia, tyhjä katse toiseen suuntaan.
Pää kaljuksi ja otsaan tatuointi, jossa lukee "haista vittu". Tehonnee.
Ei mulla mun naamalävärit auttanu karkottaa ihmisiä. Vittuunnuin liikaa ja otin "paskat kaikesta"-asenteen. En vahingossakaan vilkaise kenenkään silmiin, katson lävitse ja ulospäin oon kuulemma tosi vihaisen oloinen. En vain jaksa ihmisiä.
Joo, jostain syystä myös bussissa missä on paikkoja vapaana muidenkin vieressä, niin helposti joku tunkee just siihen mun viereen. Sitä tosin en pidä minään ongelmana, niin kauan kuin se vierustoveri tajuaa pysyä reviirillään, mutta siis nämä muut tilanteet... Enkä todellakaan varsinaisesti katsele vieraita ihmisiä silmiin vailla syytä tai vailla omaa kiinnostusta kontaktin ottoon, enkä ole mitenkään maailmoja syleilevässä tulkaa, oi tulkaa tänne luokseni -asennossakaan. :D On kyllä aika tyhmää valittaa tämmöisestä, mutta kun oikeasti se välillä rasittaaaaaaaa ja tekisi mieli vain katsoa henkilöä tuimasti ja sähähtää "poistu". Vähän heikosti osaisin niin tehdä...
ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 10:56"]Joo, jostain syystä myös bussissa missä on paikkoja vapaana muidenkin vieressä, niin helposti joku tunkee just siihen mun viereen. Sitä tosin en pidä minään ongelmana, niin kauan kuin se vierustoveri tajuaa pysyä reviirillään, mutta siis nämä muut tilanteet... Enkä todellakaan varsinaisesti katsele vieraita ihmisiä silmiin vailla syytä tai vailla omaa kiinnostusta kontaktin ottoon, enkä ole mitenkään maailmoja syleilevässä tulkaa, oi tulkaa tänne luokseni -asennossakaan. :D On kyllä aika tyhmää valittaa tämmöisestä, mutta kun oikeasti se välillä rasittaaaaaaaa ja tekisi mieli vain katsoa henkilöä tuimasti ja sähähtää "poistu". Vähän heikosti osaisin niin tehdä...
ap
[/quote]
Ihmettelen, miksi joku haluaisi puhua noin kusipäiselle ihmiselle. Arvaan, etteivät keskustelut kestä pitkään.
Mulle ei koskaan kukaan vapaaehtosesti tule juttelemaan missään milloinkaan. Mitä avopuolisolta kuullut, niin näytän hieman vihaiselta ja jopa ylimieliseltä. Hymyä tai iloa ei kasvoiltani myöskään erota, vaikka minulla olisikin ns. hyvä päivä.
Sulkeutunut/torjuva kehonkieli voi auttaa ja lisäksi kannattaa ottaa ylimielinen ilme naamalle eli leuka ylös äläkä näytä yhtään pirteältä. :D
En mä ole kusipää. Et ilmeisesti tunnista "ongelmaa", joten älä ala.
Luontaisesti siis olen ystävällinen näillekin tyypeille sitten, kun nimenomaan mun olisi aika vaikeaa olla epäkohtelias juuri kenellekään. Joten vastailen siinä sitten kohteliaisuuden vuoksi sen minkä vastailen, ja kyllä vaan on tuntunut kiinnostavan jatkaa juttua kanssani.
ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 10:56"]
Joo, jostain syystä myös bussissa missä on paikkoja vapaana muidenkin vieressä, niin helposti joku tunkee just siihen mun viereen. Sitä tosin en pidä minään ongelmana, niin kauan kuin se vierustoveri tajuaa pysyä reviirillään, mutta siis nämä muut tilanteet... Enkä todellakaan varsinaisesti katsele vieraita ihmisiä silmiin vailla syytä tai vailla omaa kiinnostusta kontaktin ottoon, enkä ole mitenkään maailmoja syleilevässä tulkaa, oi tulkaa tänne luokseni -asennossakaan. :D On kyllä aika tyhmää valittaa tämmöisestä, mutta kun oikeasti se välillä rasittaaaaaaaa ja tekisi mieli vain katsoa henkilöä tuimasti ja sähähtää "poistu". Vähän heikosti osaisin niin tehdä...
ap
[/quote]
Siis sä et saa katsella muita ihmisiä ollenkaan. Ihminen ei noin metrin päästä enää näe, katsotko silmiin vai kaulaan, parin metrin päästä en näe että katsotko silmiin vai hänen takkiaan tai laukkuaan. ÄLÄ KATSELE IHMISIÄ OLLENKAAN. Älä myöskään katsele maisemia tai muuten uteliaan oloisena ympärillesi, vaan todellakin syvenny itseesi tai kännykkääsi tai lehteen/kirjaan.
kuulokkeet korville ? Uppoudu kirjaan tms. luettavaan ?
Mua ei yleensä lähestytä. ruumiinkieleni lienee sitten niin torjuvaa luonnostaan. En haluakaan että mulle vieraat juttelee. En osaa eritellä kyllä millainen sitten olen. Usein uppoudun omaan lukemiseen/kuuntelemiseen. Vältän katsekontaktia, en varmaan kauheasti hymyile. Olen ihmisistä sopivan kaukana & ehkä kääntynyt eri suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 10:51"]
Ryhdy käyttämään halpaa muovista viinapulloa vesipullona. Siitä kun hörpit pysäkillä ja bussissa pitävät kyllä ihmiset suhun etäisyyttä.
[/quote]
Sehän vasta houkuttelee kaikki pulsut paikalle. Juopunut yksinäinen nainen on herkkua.
Vaihda pukeutumis-, hius-, meikkaustyyliä. Näytät helpolta kohteelta.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 10:56"]Joo, jostain syystä myös bussissa missä on paikkoja vapaana muidenkin vieressä, niin helposti joku tunkee just siihen mun viereen.[/quote]
Tulee mieleen, että ehkä näytät sopivan "vaarattomalta" / neutraalilta. Ihmiset usein istuu samankaltaisen tai ei-uhkaavan henkilön viereen.
Olen pukeutunut nuorempana melko erikoisesti, enkä nykyäänkään ole sonnustaunut samanlaiseen "muoti-univormuun" kuin useat ihmiset. Joskus huvitti kun tajusin (silloin erikoisemmin pukeutuvana) että bussissa minuun viereeni istuttiin suunnilleen viimeisenä. No mikäs siinä, sainpa tilaa ja rauhaa olla. Ilmeisesti tavallisuudesta poikkeava ulkoasu viestii jonkinlaisesta uhasta /arvaamattomuudesta.
Niin oletko nainen ? minkäikäinen? Millaiset ihmiset sua yleensä lähestyy? (olen aidosti kiinnostunut).
Jos joku tarvitsee apua vaikka bussien kanssa, autan kyllä mielelläni jos osaan, mutta yleensä tuntuu että ne on sitten sekopäitä tai päissään jotka lähestyisivät minua. Ja kun en osaa olla tyly kenellekään, olen noissa tilanteissa aika pinteessä...
No, nyt kyllä muistan että joskus "mummot" lähestyvät mua small talkin tasolla, vaikka kommentoimalla säätä. Yllätyn tämmöisestä niin, että vastaan lähinnä mmm-mmh tai tosi lyhyesti. Ei siitä sitten sen enempää keskustelua synny.
Haha mulla on ihan sama ongelma! Ja bussissakin ihmiset istuu just mun viereen ja alkaa juttelemaan. Kaipa se on toisaalta hyvä ominaisuus, että näyttää helposti lähestyttävältä ja mukavalta.
Ihan yleisellä kehonkielellä voi tehdä paljon. Esimerkiksi käsien ja jopa jalkojenkin ristiminen kertoo ihmiselle, että et halua sinua lähestyttävän. Myös silmiinkatsomisen välttely toimii.