Olen turha humanisti ja se kaduttaa :'(
Näinpä tein minäkin että 19-vuotiaana heti lukion jälkeen hain yliopistoon opiskelemaan humanistista höttöä ja niinhän siinä kävi, että pääsin sisään. Nyt olen sen verran pitkään opiskellut että pitäisi tässä n. 2v päästä valmistuakin. Typeränä ja laiskana en kuitenkaan ole suorittanut edes mitään fiksuja sivuaineita, olen tehnyt opiskelujen ohella töitä enkä ole jaksanut sitten panostaa opintoihin.
Kauhistuttaa kuitenkin valmistuminen, koska en tule ikinä löytämään alani töitä. Nyt pohdinkin, että olisiko järkevää mieluummin vaikka venyttää valmistumista että ehtisi tehdä joitain sivuainekokonaisuuksia vielä? Mitä kannattaisi tehdä?
Harmittaa ihan vietävästi, kun enää ei ilmeisesti saa sitten uutta tutkintoakaan hankkia... Vai voiko hankkia jos omalla rahalla kustantaa? En minä ylimääräisiä tukikuukausia olisi kinuamassa enää, lainaa voisin kyllä ottaa jos sitä edes myönnetään sitten. Kokopäivätyö ja tutkinto-opiskelu kun ei kuulosta sekään toimivalta - ja mistä minä semmoisen kokopäivätyön edes saisin, kun tämä "koulutukseni" on ihan hanurista!
Kommentit (49)
No itse asiassa kääntäjän ammatti työllistää vähän huonosti, mutta esimerkiksi englannin kääntäjälle on helppo suuntautua pienellä vaivalla IT-alalle, kuten itse tein. Yleensäkin kannattaa olla avoin omien mahdollisuuksiensa suhteen, eikä teilata itseään heti. Epäilenkin vähän, että tämä on jonkun ei-humanistin provo. -28-
Luulen että ap on antropologiasta, arkeologiasta tms.
Ap, oman osaamisen kirkastaminen ja sivuaineet, siinä avain. Sulla on ilmeisesti syventävät tekemättä kun puhuit parin vuoden opinnoista? Niissä se oikea osaaminen hankitaan. Olen itse valmistunut eräältä taiteiden tutkimuksen alalta viitisen vuotta sitten. Ensin pääsin kustantamoon toimittamaan oman alan kirjoja, sitten erääseen projektiin tutkimusavustajaksi, sitten toiseen projektiin esimiestehtäviin ja nyt olen oman alan vakitöissä eräässä vuotuisessa isossa tapahtumassa. Tarkemmin en viitsi kertoa kun piirit on aika pienet... ;)
Palkka on ollut ihan ok kaikissa hommissa, alkuun 2500, nyt 3300. Ei mikään loisto, mutta kun työ on antoisaa, se korvaa paljon.
Pointtini on, että usein on vaikea edes tietää mihin kaikkeen sillä omalla tutkinnolla voi hakea, jos osaamistaan ei pohdi! Minun opiskelukaveri haki esim. ulkoministeriön "diplomaattikurssille" ja pääsi!
Kielistä hän ei ole, koska ei voi mennä opettajan pedagogisiin opintoihin.
Häh, totta kai saat suorittaa uuden tutkinnon omalla kustannuksellasi. Minulla sama tilanne, uudet opinnot alkavat nyt syksyllä.
Ööööhhhhhh what? Ethän sä vielä oo turha humanisti jos vielä on pari vuotta jäljellä? Ota nyt niitä "fiksuja sivuaineita" ja hanki jo valmiiks töitä.
T: Ei-turha FM
Kiitos numerolle 47 kun oli konkreetisiakin vinkkejä! Muistelisin tosin että JOO-oikeutta ei voi enää tässä vaiheessa opintoja saada...
Provo tämä ei ole, vaan turhautuneen humanistin tilitys ja avunhuuto. Syventävät opinnot minulla on kyllä vielä suurimmalti osin tekemättä, gradu sitten myös.
Tiedän toki että alalla kuin alalla voi saada töitä jos on tarpeeksi hyvä. Ongelma onkin siinä(kin) että olen tässä opiskellessani huomannut etten todellakaan ole edes hyvä tässä, joten todennäköisyyteni saada mikään työpaikka kilpaillessani muiden pätevien kanssa on todellakin heikko. Kiinnostaisi tietää siis sellaisia "yleisesti hyviä" sivuainevaihtoehtoja että olisi tutkinnossa muutakin kuin höpöä... (sanon nyt höpöksi koska oma ala ei automaattisesti työllistä yhtään mihinkään, vain jos oikeasti on todella hyvä). -ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 18:52"]
Ohis. Kieltenopettajienkin tarve saattaa tulevina vuosina vähentyä radikaalisti. Jos tietotekniikan kehitys jatkuu samanlaisena, tavallisen kansan ei kauaa tarvitse opiskella kieliä, vaan jokin laite hoitaa käännökset live-tilanteissakin. Jos nuori ihminen nyt aikoo suuntautua kieliin, täytyy todellakin osata valita sivuaineet järkevästi - varsinaisia kieltenosaajia tarvitaan tulevaisuudessa paljon vähemmän.
Terv. kieltenope
[/quote]
Ja höpöhöpö. Mikään kone ei tule kymmeniin vuosiin kääntämään suomea virheettömästi muille kielille, ehkä ei ikinä. Kääntäjäksi kouluttautuminen ei todellakaan ole huono valinta nykyajan maailmassa.
[/quote]
Ei kyllä ole ihan jokaisen kääntäjäksi opiskelevan kokemus tänä päivänä... Päivitähän tietojasi.
[/quote]
No enpä tiedä, mitä tässä pitäisi päivittää. Kääntäjäksi opiskelevan kokemus, just joo. Ei pahalla, mutta opiskelevallahan ei ole kokemusta muusta kuin opiskelusta ja lisäksi hartioillaan hirveä maailmantuska ja itsensä etsintä. Itse olen toiminut toistakymmentä vuotta teknisenä kääntäjänä ja töitä tulee ovista ja ikkunoista. Joten miten ehdottaisit, että päivitän tietoni?