Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen turha humanisti ja se kaduttaa :'(

Vierailija
29.07.2014 |

Näinpä tein minäkin että 19-vuotiaana heti lukion jälkeen hain yliopistoon opiskelemaan humanistista höttöä ja niinhän siinä kävi, että pääsin sisään. Nyt olen sen verran pitkään opiskellut että pitäisi tässä n. 2v päästä valmistuakin. Typeränä ja laiskana en kuitenkaan ole suorittanut edes mitään fiksuja sivuaineita, olen tehnyt opiskelujen ohella töitä enkä ole jaksanut sitten panostaa opintoihin.

Kauhistuttaa kuitenkin valmistuminen, koska en tule ikinä löytämään alani töitä. Nyt pohdinkin, että olisiko järkevää mieluummin vaikka venyttää valmistumista että ehtisi tehdä joitain sivuainekokonaisuuksia vielä? Mitä kannattaisi tehdä? 

Harmittaa ihan vietävästi, kun enää ei ilmeisesti saa sitten uutta tutkintoakaan hankkia... Vai voiko hankkia jos omalla rahalla kustantaa? En minä ylimääräisiä tukikuukausia olisi kinuamassa enää, lainaa voisin kyllä ottaa jos sitä edes myönnetään sitten. Kokopäivätyö ja tutkinto-opiskelu kun ei kuulosta sekään toimivalta - ja mistä minä semmoisen kokopäivätyön edes saisin, kun tämä "koulutukseni" on ihan hanurista!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun useampi humanistikaveri on ollut paljon kortistossa, jotkut pudonneet lopullisesti työelämästä.

T. se yksi taideaineista

Vierailija
22/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pääainetta sen tarkemmin paljastaa, mutta turha se on...

Aineenopettajaksi pätevöityminen vaatisi pedagogisten lisäksi myös ne aineen opinnot (syventävätkin?) ja pitäisi myös se oman pääaineen gradukin vääntää niin ei taida 2v riittää, kyllä varmaan tutkintoaikaa saisin vielä venytettyä (maksimi on 7 mutta saisikohan tuota lisää?) mutta pitää tosiaan päättää nyt ennen syksyä että mitä ne opiskeltavat aineet sitten olisivat.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tee opintoja avoimen puolella, esim. kesäisin on jotain perusopintokokonaisuuksia. Tai tee verkko-opintoina. Mä olen vuoden sisällä rykäissyt noin 70op työn ja perheen ohella. No meinas lähteä järki, mutta siis jos on pakko, niin lyhyen ajan jaksaa painaa reipastakin tahtia, kun on suunta tiedossa.

Mä suosittelisin "paremman" sivuaineen opiskelua.

Vierailija
24/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 19:07"]

Ap tee opintoja avoimen puolella, esim. kesäisin on jotain perusopintokokonaisuuksia. Tai tee verkko-opintoina. Mä olen vuoden sisällä rykäissyt noin 70op työn ja perheen ohella. No meinas lähteä järki, mutta siis jos on pakko, niin lyhyen ajan jaksaa painaa reipastakin tahtia, kun on suunta tiedossa.

Mä suosittelisin "paremman" sivuaineen opiskelua.

[/quote]

Saisko vinkkejä siitä että mitkä oikeasti ois niitä parempia sivuaineita? Kirjastoalaa ja opeopintoja ehdotettu, opejuttua harkitsen mutta se taitaisi sitten ainakin mennä myös avoimen puolelle kun ei aika / oikeudet välttämättä riitä. -ap

Vierailija
25/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, korjatkaa jos olen väärässä, mutta ap ei saa enää uudistusten perusteella opintotukea toiseen tutkintoon. Hän saa kuitenkin hakea sisään ja jos pääsee sisään, hän saa opiskella toimeentulotuella, joka on suurempi kuin opintotuki. Ennen tämä oli vaikeampaa kun toimeentulotuki ei ollut KELAn vastuulla, mut nykyään on.

Itse suosittelen nyt panostamaan siihen hopsiin ja hakemaan kunnollsita opintojen ohjausta. Kannattaa myös miettiä, kävisikö jonkun ammattilaisen luon juttelemassa tuntemuksistaan, ettei motivaatio-ongelma haittaa opintojen suorittamista.

Vierailija
26/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan saisi venytettyä opintoaikaa kun suorittaa opeopintoja.

yo:llahan on rekrytointineuvontaa, käy siellä juttelemassa.

Vierailija
27/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten olet sivuaineina lukenut, jos niistäkään ei voi tehdä opeopintoja?

Vierailija
28/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että ainakin HY:n urapalvelut on ihan syvältä nekin, siellä sanotaan vaan että opiskele sitä mikä kiinnostaa, kyllä aina jotain löytyy. Oikeasti mitään konkreettisia vinkkejä ei saa. Ehkä niitä ei saa antaa, ei haluta että kaikki hakeutuu niille "hyville aloille". Opinto-ohjaus loppuu lukioon. (Itselläni tosin sielläkään opo ei paljoa ohjannut...)

Viestintä tai kasvatustiede voisi olla ok, kasvis ainakin jos ei ehdi niitä pedagogisia vääntämään, vaikka kai niitä varten tosiaan saisi pidennettyä opiskeluaikaa? En ole tuosta varma. Ja niihinhän pitää hakeakin, käsittääkseni vaatimuksena myös on se, että jo opiskelee myös sitä ainetta, johon aikoo opettajaksi pätevöityä... Se olisi siis suoritettava ensin jos sille tielle lähdet.

Vierailija
29/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehlä riittää että on meneillään ne opinnot?

Vierailija
30/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea uskoa, että kukaan humanisti oikeasti pitäisi koulutustaan turhana. Itse valmistuin kielenkääntäjäksi, mutta koin "turhat" sivuaineet folkloristiikan ja antropologian kaikkein antoisimmiksi osiksi opiskelua. Ne oikein hellivät harmaita aivosoluja, ja sitä kautta luulen, että auttoivat työllstymäänkin. Ehkä olen idealisti, mutta uskon, että opinnot eivät ole koskaan turhia.

Vierailija
31/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi kääntäjä, joka sai jo opiskeluaikanaan töitä äidinkielen ja vieraiden kielten opena - ja on edelleen sillä tiellä:)

Vierailija
32/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun en minä ole kääntäjäksikään suuntautunut, että kyllä turhalta tuntuu. Tiedän että itse olen ollut typerä kun olen opiskellut vain höpöhöpö-aineita, mutta siksihän tässä nyt mietenkin että mitä olisi järkevintä tehdä. Ei olisi ikinä pitänyt hakeutua niin nuorena ja hölmönä opiskelemaan, mutta eipä menneitä enää voi muuttaakaan niin täytyy vain ratkaisu yrittää löytää... -ap

Vierailija
33/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityispedagogiikka? Töitä varmaan löytyisi...

Vierailija
34/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittele itseasi, silla olet huomannut etta opintosi olivat turhat. Monilta jaa tama huomaamatta ja syyttava sormi osoittaa milloin minnekin.

Lopeta opinnot ja opiskele jotain hyodyllista.

Vierailija
35/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 18:52"]

Ohis. Kieltenopettajienkin tarve saattaa tulevina vuosina vähentyä radikaalisti. Jos tietotekniikan kehitys jatkuu samanlaisena, tavallisen kansan ei kauaa tarvitse opiskella kieliä, vaan jokin laite hoitaa käännökset live-tilanteissakin. Jos nuori ihminen nyt aikoo suuntautua kieliin, täytyy todellakin osata valita sivuaineet järkevästi - varsinaisia kieltenosaajia tarvitaan tulevaisuudessa paljon vähemmän.

Terv. kieltenope

[/quote]

Ja höpöhöpö. Mikään kone ei tule kymmeniin vuosiin kääntämään suomea virheettömästi muille kielille, ehkä ei ikinä. Kääntäjäksi kouluttautuminen ei todellakaan ole huono valinta nykyajan maailmassa.

Vierailija
36/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et halua paljastaa pääainetta? Helpottaisi neuvoa

Vierailija
37/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että ap.sta tuntuu tuolta, mutta kun mielestä tää turha humanisti -juttu on ainakin osittain legendaa. Mun kavereista humanistit on pärjänneet kaikkein parhaiten. En viitsi paljastaa tarkasti, mutta kaksi on johtotehtävissä omalla alallaan ja yksi on hyvin pärjännyt toimittaja. Mutta ap, on vaihtoehtoja:

-aineenopettajan pätevyys

-jos oma ala on valittu kiinnostuksen takia, väitöskirja?

-Oma yritys?

-sopiva täydennyskoulutus tai sivuaineet, vaikea sanoa mikä kun ei tiedä alaa, mutta kyllä niitä löytyy

Vierailija
38/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 18:52"]

Ohis. Kieltenopettajienkin tarve saattaa tulevina vuosina vähentyä radikaalisti. Jos tietotekniikan kehitys jatkuu samanlaisena, tavallisen kansan ei kauaa tarvitse opiskella kieliä, vaan jokin laite hoitaa käännökset live-tilanteissakin. Jos nuori ihminen nyt aikoo suuntautua kieliin, täytyy todellakin osata valita sivuaineet järkevästi - varsinaisia kieltenosaajia tarvitaan tulevaisuudessa paljon vähemmän.

Terv. kieltenope

[/quote]

Ja höpöhöpö. Mikään kone ei tule kymmeniin vuosiin kääntämään suomea virheettömästi muille kielille, ehkä ei ikinä. Kääntäjäksi kouluttautuminen ei todellakaan ole huono valinta nykyajan maailmassa.

[/quote]

Ei kyllä ole ihan jokaisen kääntäjäksi opiskelevan kokemus tänä päivänä... Päivitähän tietojasi.

Vierailija
39/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla asenteella ei sivuainekokonaisuudet paljoa auta. Jos pitää pääainettaan höttönä niin ei ole tajunnut siitä mitään. Mitä ikinä opiskeletkin, löydät töitä jos olet hyvä alalla.

Vierailija
40/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu todella paljon itsestä, jos ei ole kiinnostunut pennin vertaa omasta alastaan ja pitää sitä höpönä, tuskin töitäkään sillä saa.

Opiskelin itse sellaista ainetta ja erikoistuin alaan, jolle kaikki nauroivat aikoinaan, että eihän tuolla voi työllistyä!? Kyllä vaan olen työllistynyt, kun ei oikein ketään muutakaan alalla ole. Ja olen tietysti erittäin pätevä ja innostunut.

Pitää itse valita ne jutut mitkä kiinnostaa ja satsata siihen. Ei kukaan osta sun osaamista, jos esittelet sen höpönä ja itsesi laiskana ja huonona opiskelijana. Nyt ota itseäsi niskasta kiinni ja mieti mitä haluat tehdä loppuelämäsi.

Humanistit työllistyvät ihan kohtuu hyvin, siitä on tutkimustakin

http://www.akavanerityisalat.fi/ajankohtaista/uutisarkisto/jasentutkimus_humanistit_tyollistyvat_monipuolisesti_koulutukseen_kaivataan_tyoelamalahtoisyytta.3961.news

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä