Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen turha humanisti ja se kaduttaa :'(

Vierailija
29.07.2014 |

Näinpä tein minäkin että 19-vuotiaana heti lukion jälkeen hain yliopistoon opiskelemaan humanistista höttöä ja niinhän siinä kävi, että pääsin sisään. Nyt olen sen verran pitkään opiskellut että pitäisi tässä n. 2v päästä valmistuakin. Typeränä ja laiskana en kuitenkaan ole suorittanut edes mitään fiksuja sivuaineita, olen tehnyt opiskelujen ohella töitä enkä ole jaksanut sitten panostaa opintoihin.

Kauhistuttaa kuitenkin valmistuminen, koska en tule ikinä löytämään alani töitä. Nyt pohdinkin, että olisiko järkevää mieluummin vaikka venyttää valmistumista että ehtisi tehdä joitain sivuainekokonaisuuksia vielä? Mitä kannattaisi tehdä? 

Harmittaa ihan vietävästi, kun enää ei ilmeisesti saa sitten uutta tutkintoakaan hankkia... Vai voiko hankkia jos omalla rahalla kustantaa? En minä ylimääräisiä tukikuukausia olisi kinuamassa enää, lainaa voisin kyllä ottaa jos sitä edes myönnetään sitten. Kokopäivätyö ja tutkinto-opiskelu kun ei kuulosta sekään toimivalta - ja mistä minä semmoisen kokopäivätyön edes saisin, kun tämä "koulutukseni" on ihan hanurista!

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee oikeustieteen opinnot.

Vierailija
2/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin kahta humanistista ainetta ja päivääkään (vielä) en ole ollut työtön. menin kesätöihin 27 v sitten erääseen isohkoon firmaan, ja siellä edelleen, eri tehtävissä tosin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 19:12"]

No niin, korjatkaa jos olen väärässä, mutta ap ei saa enää uudistusten perusteella opintotukea toiseen tutkintoon. Hän saa kuitenkin hakea sisään ja jos pääsee sisään, hän saa opiskella toimeentulotuella, joka on suurempi kuin opintotuki. Ennen tämä oli vaikeampaa kun toimeentulotuki ei ollut KELAn vastuulla, mut nykyään on.

Itse suosittelen nyt panostamaan siihen hopsiin ja hakemaan kunnollsita opintojen ohjausta. Kannattaa myös miettiä, kävisikö jonkun ammattilaisen luon juttelemassa tuntemuksistaan, ettei motivaatio-ongelma haittaa opintojen suorittamista.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa! Tt-tuki on viimesijainen tuki, eli työttömyystuet täytyy olla nostettuna. Jos itse aiheuttaa työttömyytensä, voi olla että myös tt-tuki evätään. Kela maksaa opinnot vain, jos työkkäri on ensin hyväksynyt ne. Ja työkkärin tuella ei voi opiskella kokonaista akateemista tutkintoa, sitä varten on opintotuki.

Vierailija
4/49 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet humanistit päätyvät esim johdon operatiivisiksi assistenteiki (siis projektihallintaa, ei sihteerin työtä), tai vaikkapa mainosalalle missä viestintä ja kirjoittaminen on tärkeää.

Suosittelisin, että haet vaikka JOO-opintoväylän kautta sivuaineeksi

-yritysviestintää (yrityksen sisäinen viestintä yms työpaikat)

-markkinointia (media- ja mainostoimistot)

-johtamisen ja kasvatustieteen opintoja (henkilöstöhallinon työpaikat)

-yrittäjäkoulutusta -helsingin kauppiksella on akateeminen yrittämiseen valmentava sivuaine (valmentaa yrittäjäksi ja saat perus liike-elämän konseptit haltuun).

Näillä on jo helpompi saada yrityksistä töitä, kun on tutkinnossa on linkki liike-elämään eikä vain teoriaa.

Voisit ottaa vaikka 15op jotain kaupallista ja sitten pari kurssia kasvatustiedettä ja yritysviestintää.

Ja yliopistolla kannattaa aina käydä juttelemassa opintosihteerin kanssa, he tietävä monia jippoja miten saada sivuaineita muista kouluista tai yliopistobyrokratian niksejä kurssivalikoiman muuttamiseksi mieluiseksi.

Itse opiskelin DI-tutkinnon, koulussa vähän naureskeltiin, kun luin paljon viestinnän kursseja ja johtamista (neuvottelutaitoa, esitys- ja puhetaitoa, organisaation muutosjohtamista yms...) Nyt nämä kurssit ovat erottaneet minut edukseni muiden työhakijoiden joukossa!

Tsemppiä!!Hyvin se menee, kannattaa miettiä tarkkaan haluatko toisen tutkinnon, työelämässä kokemus ja persoona ovat kuitenkin tärkeämpiä.

Vierailija
5/49 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä tiedä, mitä tässä pitäisi päivittää. Kääntäjäksi opiskelevan kokemus, just joo. Ei pahalla, mutta opiskelevallahan ei ole kokemusta muusta kuin opiskelusta ja lisäksi hartioillaan hirveä maailmantuska ja itsensä etsintä. Itse olen toiminut toistakymmentä vuotta teknisenä kääntäjänä ja töitä tulee ovista ja ikkunoista. Joten miten ehdottaisit, että päivitän tietoni?

No tekninen kääntäminen lienee kuitenkin se ensimmäinen mikä on siirrettävissä koneille. Vastikään eurooppalaisista ajatuspajoista joku -- olisikos ollut Bruegel -- julkaisi arvion ammateista, jotka parin vuosikymmenen sisään tullaan hoitamaan pääasiallisesti koneellisesti. Tähän joukkoon kuului yli 50% kaikista ammateista. Jos pohdit vaikkapa käännösmuistien kehittymistä viimeisen 20 vuoden aikana niin varsin pessimistinenkin arvio antaisi olettaa, että tulevaisuudessa yhä harvempi tekee käännöksiä, koska kääntäjän tuottavuus paranee.

Täysin toinen kysymys on sitten, miten pian käännösteknologia muutoin kehittyy. Georgetownin kokeista saakkahan on puhuttu siitä, miten täydellinen konekäännös on ihan kulman takana, mutta vielä näin vuosikymmenienkin jälkeen kulma on vielä kääntämättä. Toisaalta jos katsot käännöksiä vaikkapa englannista ranskaan tai espanjaan ja toisin päin huomaat, että suuressa osassa tekstejä kääntäjää ei enää tarvita -- kone tekee enemmän kuin riittävän hyvää työtä. Se ettei suomeksi ole (ilmaisia) käännösohjelmia tarjolla ei myöskään tarkoita, etteikö hyvän käännösohjelman tekeminen vaikkapa välikielimallin pohjalta olisi mahdollinen.

Ehkä siis teknisen kääntäjän voisi olla paikallaan tutustua tekniikkaan, jota kääntää (toisaalta ainakin itse aikanani käänsin enemmän traktoreiden ja hilavitkuttimien ohjeita kuin tietokoneiden). Muutoinkin siitä mitä on ei oikein voi päätellä mitä tulee olemaan tai miten tulisi olla. Maailmantuskalla tai ilman, teknisen kääntäjänkään työ ei ole turvassa tulevaisuudessa, vaikka tällä hetkellä töitä puskisikin ovista ja ikkunoista (ja uskon sen, koska itsellenikin tulee vielä pyyntöjä kääntää, vaikken ole enää kääntänyt ammatikseni viiteen vuoteen).

P.S. Tekniikasta puheenollen, joku voisi ehkä tehdä jotain tälle muokkaimelle, kun siinä ei pelkkien tunnisteiden avulla kykene tekemään muotoiluja vaan lainauksen säilyttäminen näköjään vaatii muuttamattoman lainausketjun. Höpöä.

Vierailija
6/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko pätevöittää itsesi kirjastoalalle?

Vierailija
7/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkähän niitä fiksuja sivuaineita on? Siis mitä oikeasti kannattaisi ottaa? Ei töihinkään noin vaan mennä...

Mutta enkö sitten yhden tutkinnon suorittaneena kuulu johonkin ylijäämäkiintiöön eli muut hakijat kiilaavat edelleni?

Vierailija
8/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niitä muunkinlaisia humanisteja?

Vierailija
9/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 18:43"]Onko niitä muunkinlaisia humanisteja?

[/quote]

Ovatko esim. kieltenopettajat täysin turhia?

Vierailija
10/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettajan pätevyys, kirjastonhoitajan.

Ehdottomasti kannattaa tehdä nyt järkevät sivuaineopinnot!

Vierailija
11/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim kasvatustiede on tosi helppoa, paljon helpompaa kuin monet humanistiset aineet, eli sitä tenttii tosi nopeasti!

Vierailija
12/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala kyseessä kun olet noin pessimistinen työllistymisen suhteen? Eiköhän yhteiskunta kouluta tarvitsemiaan työntekijöitä eri aloilla ja aloituspaikkoja säädetään sen mukaisesti. Ei niitä kouluja huvikseen käydä tietäen ettei ole mitään mahdollisuuksia työllistyä. Ota tosiaan hyödylliseksi kokemasi sivuaine tai kaksikin jos on mahdollisuus ja motivaatiota.

Vierailija
13/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä humanistisesta on oikeasti vaikea työllistyä. Mutta juuri fiksuilla sivuaineopinnoilla siltä kortistolta voi välttyä.

Vierailija
14/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Kieltenopettajienkin tarve saattaa tulevina vuosina vähentyä radikaalisti. Jos tietotekniikan kehitys jatkuu samanlaisena, tavallisen kansan ei kauaa tarvitse opiskella kieliä, vaan jokin laite hoitaa käännökset live-tilanteissakin. Jos nuori ihminen nyt aikoo suuntautua kieliin, täytyy todellakin osata valita sivuaineet järkevästi - varsinaisia kieltenosaajia tarvitaan tulevaisuudessa paljon vähemmän.

Terv. kieltenope

Vierailija
15/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pääaineesi?

Vierailija
16/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pätevöittää kirjastoalalle. Siellä on todella huono työllisyystilanne. Kirjastot ottaa ilmaisia harjoittelijoita, jopa samoja ihmisiä moneen kertaan. Samaan aikaan kirjastoja suljetaan, lainausautomaatteja laitetaan jne. Kokemuksesta sanon. Olen itse turha humanisti, jota kaduttaa nyt ne kirjasto-opinnotkin.

Vierailija
17/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin vain taideaineita. Ne opeopinnot ois ollu tosi hyvä.

lopulta päädyin tekemään jatkotutkinnon toiselta alalta. On ollut hyödyksi.

Vierailija
18/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan mun humanistikavereista ei ole työtön. Oma palkkani on yli 5000 euroa. Kyllä sinä paikkasi löydät, kunhan käytät vähän luovuutta.

Vierailija
19/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoihin on vaikea päästä töihin. Puolet on varmaan jotain sivareita tai tukityöllistettyjä.

Niin tosiaan. Jos olet ensin viisi vuotta työttömänä, voit päästäkin kirjastoapulaiseksi parin euron tuntipalkalla.

Vierailija
20/49 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan