Lähetetäänkö lapset johonkin turvallisempaan paikkaan jos syttyy sota?
Kommentit (32)
Me lähdettäis koko perhe Norjaan! Mua lukuun ottamatta kaikilla muilla on norjan kansalaisuus. Jatkettais elämäämme siellä. Juuri puhuttiin miehen kanssa Ruotsiin lähetetyistä sotalapsista ja siitä, miten kävisi, jos sota syttyisi (siis lapsille, lähetettäisiinkö taas jonnekin).
Siis mihin te oikein kuvittelette että suomalaiset lapset "laitetaan" tai "lähetetään"? :DDDD ei ne kuulkaa pääse täältä mihinkään.
Suomalaiset on niin takapajuisia ja rasistisia Suomeen tulevia pakolaisia, jopa lapsia, kohtaan, mutta sitten jos Suomessa tulisi sota, jonkun pitäis ottaa teidän traumatisoituneet kultamussukat avosylin vastaan? Ei täältä kukaan minnekään pääsisi, paitsi harvat joilla on etuoikeuksia, tavallisten perheen lapset jäisi sodan jalkoihin.
ottaisitteko itse perheisiinne asumaan ruotsalaisen tai norjalaisen pakolaislapsen, jos ruotsiin tai norjaan tulisi sota? ketkä ottais? ketkä ei ja miksi?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:25"]ottaisitteko itse perheisiinne asumaan ruotsalaisen tai norjalaisen pakolaislapsen, jos ruotsiin tai norjaan tulisi sota? ketkä ottais? ketkä ei ja miksi?
[/quote]
vastatkaa peukulla :D
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:25"]ottaisitteko itse perheisiinne asumaan ruotsalaisen tai norjalaisen pakolaislapsen, jos ruotsiin tai norjaan tulisi sota? ketkä ottais? ketkä ei ja miksi?
[/quote]
vastatkaa peukulla :D
Komppi aiemmin kommentoineelle, ei sodan riski ole noussut. Pikemminkin se on laskenut, kun Venäjä on kiinni Ukrainassa ja saamassa just tänään kymmenien miljardien eurojen sanktiot niskaansa. Ottakaa mammat iisisti nyt!
Tämähän onkin aika hauska keskustelu. Ensiksi eikös ne sotalapset saaneet melkoiset traumat (ymmärrettävästi), kun vaan pistetään jonnekin lappu kaulassa eikä osaa edes kieltä. Vaikka olisi ollut hyväkin perhe vastassa eikä näitä pahoinpitely-juttuja. Ja se kaikista hauskin osuus niin täällä uikutetaan urakalla sosiaaliturvien käyttämisistä pakolaisiin ja kamalaa on, kun niitä tänne tulee. Ja sitten joka ikinen suomalainen mukula pitäisi tottakai ottaa jonkun paikan avosylin vastaan ja hyvin hoitaa. Mistähän ne siellä Islannissa kaivaisi ruoat näille meidän muruille? Niitä muruja kun on jokunen enemmän kuin sitä kantaväestöä. Sitten on vielä se viimeinen dilemma, että mihin oikeasti voisi laittaa tai itse lähteä. Mistä voi tietää missä olisi turvallista?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:25"]
ottaisitteko itse perheisiinne asumaan ruotsalaisen tai norjalaisen pakolaislapsen, jos ruotsiin tai norjaan tulisi sota? ketkä ottais? ketkä ei ja miksi?
[/quote]
Haluaisin ainakin ajatella, että voisin yhden lapsen ottaa. Mitenköhän niitä perheitä valittaisiin? Saisikohan siihen avustusta? Olen yksinelävä ja keski-ikäinen, mutta vähätuloinen. Omasta pussista en ehkä pystyisi lasta elättämään. Minulla on myös erittäin pieni turvaverkosto (ei juuri ystäviä, ei sukulaisia). Enpä tiedä varmuudella, tarjoutuisinko edes, vaikka haluaisin auttaa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:25"]
[/quote]
*Tottakai ottaisn. Saisi hakata halkoja ja kantaa vettä saunaan sekä hinkata jalkaraspilla mun kantapäistä kovettumia.
No veikkaisin, että lapsia voidaan evakuoida pahimmilta (teoreettisilta) sota-alueilta myös maan sisällä. Mikäli epätodennäköisesti Suomeen nyt syttyisi sota, voisin ajatella, että Helsinki ja lähiseudut olisivat kovimpien sotatoimien kohteena, joissa siviilejä kuolisi. Tällöin luonnollista olisi tietenkin siirtää lapsia kauemmaksi Helsingistä, ei niitä nyt välttämättä ulkomaille asti tarvitse rahdata. Näinhän käsittääkseni Suomessa on toimittu myös viime sotien aikana, meillä oli sotalapsia paitsi ne, jotka lähetettiin Ruotsiin, myös ne, jotka lähetettiin kaupungeista sotaa pakoon maaseudulle Suomen rajojen sisällä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:07"]Olet sinä harhainen. Mitään sodan riskiä ei ole.
[/quote]
Tämän oli pakko olla provo. Se riski on olemassa. Eri asia on, tuleeko sitä.
[/quote]
No siinä mielessä ei ole riskiä, että se olisi jotenkin kasvanut siitä 0,00056% riskistä, joka oli olemassa ennen Ukrainan kriisiä.