Olen synnytyssairaalassa, jännittää!
Saatan synnyttää koska vain ja nyt mua jännittää tosi paljon!! Oisko kellään neuvoja ja vinkkejä sun muuta? Ei täällä ole muuta tekemistä kuin odottelu..
Kommentit (41)
Mikä sulla on tilanne kun on pelkkää odottelua? Luota omaan kehoosi, siitä on hyvä lähteä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:31"]Esikoinen? Onko kohdunsuu jo miten auki?
[/quote]
On joo esikoinen, mutta kohdunsuuta ei ole vielä katottu. Lapsivesi loiskahti n. tunti sitten ja kunnolla (en ehtiny edes pyyhkiä edellistä "erää" seuraavan jo tullessa) ja sitten heti tultiin tänne. Nyt odotellaan..
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:32"]Mikä sulla on tilanne kun on pelkkää odottelua? Luota omaan kehoosi, siitä on hyvä lähteä.
[/quote]
No vastaanottaja sanoi, että katsotaan jos huomenna syntyisi. Vähän on pieniä supistuksia mutta pelkään, että vauva ei voi olla sisällä jos siellä ei ole enään lapsivettä? Valistakaa joku mua!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 00:32"]Mikä sulla on tilanne kun on pelkkää odottelua? Luota omaan kehoosi, siitä on hyvä lähteä.
[/quote]
No vastaanottaja sanoi, että katsotaan jos huomenna syntyisi. Vähän on pieniä supistuksia mutta pelkään, että vauva ei voi olla sisällä jos siellä ei ole enään lapsivettä? Valistakaa joku mua!
Vinkkeinä että supistuksen aikana älä jännitä kroppaa. Itse puristin pakaroita tiukasti yhteen ja jännitin koko kropan, kätilö sanoi että näin tehdessäni toimin supistusta vastaan joka taas ei edesauta vauvan laskeutumista. Mulla joka supistus tuntui hervottomalta paskahädältä joten luontaisesti jännitin vastaan, pyysinkin tukihenkilöä aina muistuttamaan rentoutumisesta ;)
Tsemppiä! Voisin itse synnyttää koska vain uudelleen, se oli ihan erilaista kuin olin koskaan uskonutkaan :)
Hyvin voi olla ilman lapsivettä pari päivänäkin sisällä. Älä siitä huolestu. Toivotaan, että käynnistyy itsekseen kohta. Onko tietoa kumpi tulossa?
Osassa raskauksista vedet voi mennä jo varhaisilla viikoilla, mutta lapsi pärjää kohdussa vielä viikkoja ellei jopa kuukausia. Lapsivettä muodostuu jatkuvasti lisää. Olet jo sairaalassa, joten ei hätää. Suuri osa lapsista syntyy tunteja tai päiviä lapsiveden mentyä.
Lapsivettä tulee koko ajan lisää :) ohjeenakin on että 12h lapsivesien menosta kontrolliin (jos ei supistuksia) ja tämänkin jälkeen voi päästä vielä 12 tunniksi kotiin jos edistystä ei ole. Mulla tosin meni vedet sattumalta sairaalassa ja samalla minuutilla alkoi säännölliset supistukset joten en tiedä miten muita ohjeistettu :) t. 7
Oi kuinka jännää! Missä sairaalassa olet?
Nyt vaan otat tilanne kerrallaan. Kun supistukset kovenee, älä hätäänny. Kuuntele henkilökuntaa, kerro omia toiveita. Kirjoita vaikka päiväkirjaa... koska tulee supistus, miltä tuntuu, mikä biisi tulee radiosta!
Tsemppiä :)
Tsemiä! Muista hengitys! Hyvin se menee! Onko sulla joku tukena?
Mulla kaksi ekaa syntyi samalla tavalla, alkuun ei muuta oiretta kuin lapsivesi. Eka syntyi 9 h päästä vesien menosta, toinen 6 h päästä. Onnea! Voi olla et yhtäkkiä alkaa tapahtua : )
Minua ei neuvottu lainkaan ilokaasun kanssa, joten autan sinua varoiksi. Kun ilokaasua vetää oikein, ei tule pahaa oloa :)
Kun supistus on tulossa, paina maski naamalle tiukasti. Hengitä syyyyyväääään sisään ja syyyyyväääään ulos KOKO supistuksen ajan ottamatta maskia pois.
Ei kannata mennä suihkuun ennen kunnon supistuksia! Minä menin ja mies sai kantaa minut ulos. Jalat ei toiminut. :D
Kuuntele musiikkia. Minä kuuntelin täysillä kuulokkeilla.
Kannattaa liikkua mahdollisimman paljon ja vaihtaa asentoa. Yleensä makoilu selällään on pahinta. Kannattaa pyytää esim. jumppapalloa, säkkituolia yms. Sänkyynkin voi nojailla tai roikkua puolisossa tms. Kun supistus sattuu kovasti kannattaa yrittää matalalla äänellä laulaa aaaaaaaaaaaa ja pyytää puolisoa (tai tukihenkilöä) tekemään samaa. Hierontaa kannattaa pyytää myös puolisolta ja sairaalasta kysyä mahdollisuutta saada akupunktiota, jos ei sitä niin ehkä joku kätilö osaa ainakin akupainantaa. Kannattaa pyytää myös lämmin jyväpussi. Jos ei satu vielä paljon niin vaikka kävelemään tai koita nukkua.Sairaalassa saattaisi olla myös tens laite, sitä kannattaa kysyä. Suosittelen myös ponnistamaan muuten kuin puolimakaavasta asennosta.
Kiitos kaikki vinkeistä ja tsempeistä :) mulla oli mies ja anoppi äsken tässä, mutta heidät käskettiin pihalle. Nyt kirjoitan yhdellä kädellä, kun toiseen laitettiin antibioottisysteemi (mulla on se bakteeri). Kauhee nälkä, mies lupasi tuoda evästä.
Sanottiin, että jos en synnytä huomiseen mennessä niin päivällä käynnistetään tuon bakteerin takia... En malta odottaa, kunnes saan pikku tyttöni syliin :)
Hengitys, kävely ja synnytyslaulu aaaaaaaaaa jollla rentoutat kohtua aina supistusten tullessa. Kuuntele kehoasi,äläkä "taistele" vastaan. Noita neuvoja osasin noudattaa toisessa synnytyksessäni ja se meni paljon helpommin kuin esikoisen syntymä jossa en uskaltanut enkä osannut kuunnella kehoani. Tsemppiä!
Jos et saa unta, pystytkö katsomaan vaikka jotain sarjaa (läppäristä, puhelimesta, dvd:ltä)? Tai kuuntelemaan musiikkia, radiota? Tai pelaamaan kännykällä jotain peliä? Tai lukemaan aamun tuoreimmat uutiset..? Tsemppiä kovasti! Ajattele, seuraavana yönä olet todennäköisesti jo tuore äiti...:)
Koita nukkua vaikka jännittääkin. Synnytyksessä voi mennä aikaa ja et ehkä pysty silloin nukkumaan. Monesti myös vauva valvottaa aika paljon, ja univelkaa kertyy..
Esikoinen? Onko kohdunsuu jo miten auki?