Miehen veli muutti perheineen vanhempiensa taloon
Hän osti vanhemmille pienen kerrostaloasunnon kaupungista. Kerrostaloasunto on 100 000e halvempi kuin talo, mutta mitään rahaa ei vaihdettu. Talo on edelleen vanhempien nimillä ja kerrostaloasunto veljen. Voiko näin toimia?
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:26"]Minä en tue ap:n katkeruutta mutta mietin, onko tuossa kuitenkin verottajalla jotain sanottavaa periaatteessa ainakin. Veljellä vastikkeetonta asumista, verotusetu. Muuten kyllä tuo voi olla niinkin, etteivät ollenkaan koe teitä polkevansa vaan tietävät, että teillä jo on talo, joten ette halua tietenkään muuttaa heidän entiseensä.
[/quote]
Vanhempi voi elättää aikuistakin lasta verottomasti, mm antaa asua ilmaiseksi. Eri juttu, jos talon omistaisi työnantaja, mutta vanhempien tapauksessa se on verotonta. Googlaa elatuslahja.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:26"]Minä en tue ap:n katkeruutta mutta mietin, onko tuossa kuitenkin verottajalla jotain sanottavaa periaatteessa ainakin. Veljellä vastikkeetonta asumista, verotusetu. Muuten kyllä tuo voi olla niinkin, etteivät ollenkaan koe teitä polkevansa vaan tietävät, että teillä jo on talo, joten ette halua tietenkään muuttaa heidän entiseensä.
[/quote]
Tuskinpa mitään veroetuakaan syntyy, koska appivanhemmat taas asuvat veljen omistamassa asunnossa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:13"]
Ovatko kaikki siis sitä mieltä, että on ihan ok, että me jouduimme ottamaan lainaa koko talon hinnan ja miehen veljen perhe saa asua kerrostaloasunnon hinnalla omakotitalossa? Ehkä olen sitten outo, kun minun mielestäni se on epäreilua.
Ap
[/quote]
No miksi te ette ostaneet appivanhemmille kerrostaloasuntoa?
Milloin olette itse muuttanut omakotitaloon?
Eikö ole yhtään helpotus, että vanhemmat pääsi helpompaan asumismuotoon? Eihän mikään ole sinulta pois.
Tuon asumisedun voi vaatia ennakkoperintönä huomioitavaksi.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:19"]
Turha sitä on jälkikäteen vinkua. Olisit toiminut kun alkoi tapahtumaan.
[/quote]VÄÄRIN! ei aloittaja olisi voinut toimia kun ei hänellä ole mitään juridista osaa koko asiassa, eikä hän ole edes perillinen
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:26"]
Minä en tue ap:n katkeruutta mutta mietin, onko tuossa kuitenkin verottajalla jotain sanottavaa periaatteessa ainakin. Veljellä vastikkeetonta asumista, verotusetu. Muuten kyllä tuo voi olla niinkin, etteivät ollenkaan koe teitä polkevansa vaan tietävät, että teillä jo on talo, joten ette halua tietenkään muuttaa heidän entiseensä.
[/quote]
Ei puutu verottajakaan tuohon. Kuka tahansa saa antaa toisen asua ilmaiseksi omassa asunnossaan. Toki verottaja voisi tulkita tuon niin, että kun asuvat ristiin, asuminen on todellisuudessa vastikkeellista. Ehkä tämän katkeran miniän kannattaakin tehdä verotoimistoon nimetön ilmoitus mahdollisesta veropetoksesta :-)
Verotoimiston sivuilla neuvotaan suoraan, että asunnon käyttämisestä ei tarvitse maksaa veroa. Ei ole mitään ilmiannettavaa, kuin korkeintaan oma katkeruus.
Jos miehelläsi ei ole perheensä asioihin mitään sanomista niin miksi sinulla on? Ja oikeasti, vanhat omakotitalot ovat lähes arvottomia jo pääkaupunkiseudullakin, lähinnä siinä on tontin hinta enää. Katselepa lähiseudun vastaavan ikäisten talojen myynti-ilmoituksia. Mitä todennäköisemmin siihen pitää myös tehdä reilu remontti.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:31"]Tuon asumisedun voi vaatia ennakkoperintönä huomioitavaksi.
[/quote]
Höpö höpö.
Mistähän johtuu, että jäit nuolemaan katkeraa kalkkia? Säälun miestäsi. Yrität takuulla rikkoa hänen välinsä niin veljeen kuin vanhempiinsakin...
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:31"]Tuon asumisedun voi vaatia ennakkoperintönä huomioitavaksi.
[/quote]
Höpö höpö.
[/quote] Höpö höpö itsellesi, juuri paraikaa samanlainen juttu itsellä menossa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:36"]
[/quote]
Höpö höpö.
[/quote]
Onko siinäkin niin, että appivanhemmat asuvat veljen asunnossa?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:36"]
[/quote]
Höpö höpö.
[/quote]
Onko siinäkin niin, että appivanhemmat asuvat veljen asunnossa?
[/quote]
Ei kun appivanhemmat asuu meidän asunnossa. Miehen veljen vaimo vasn jaksaa kitistä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:13"]
Ovatko kaikki siis sitä mieltä, että on ihan ok, että me jouduimme ottamaan lainaa koko talon hinnan ja miehen veljen perhe saa asua kerrostaloasunnon hinnalla omakotitalossa? Ehkä olen sitten outo, kun minun mielestäni se on epäreilua.
Ap
[/quote] Sinulla ei ole mitaan asiaa tuon perheen varoja ruveta jakamaan eika pistamaan nenaasi millaan tavoin heidan ratkaisuihinsa. Sinulle ei ole sielta penniakaan tulossa.