Jos toinen on aamu-uninen ja toinen ilta-uninen, oletko sopeutunut
parisuhteen aikana toisen puolison rytmiin? Eli jos olet esim illantorkku ja puolisosi iltatorkku, niin onko teille muokkautunut vuosien yhdessäolon aikana yhteinen rytmi, eli molemmista tullut esim iltavirkkuja tai iltatorkkuja?
Meillä ei oo näin ollut. Ollaan oltu melkein 8v yhdessä ja mä oon edelleen iltavirkku ja mies on iltatorkku. :--P
Kommentit (16)
Ollaan ihan opittu elämään sen kanssa, että ei olla yksi ja sama ihminen.
Me olemme olleet yhdessä 10. Minä olen iltavirkku ja mies taas tykkää herätä aikaisin. Ei olla sopeuduttu kumminkaan päin, oikeastaan meidän rytmit menee vuosi vuodelta pahemmin ristiin. Arki onneksi tasapainottaa meidän erilaisia rytmejä koska minun on mentävä aikaisemmin nukkumaan, että jaksan aamulla herätä. Seksin kanssa on ongelma kun itse haluaisin aina myöhään illalla, jolloin miestä taas nukuttaa. Mies taas haluaa seksiä aamulla. Ollaan yritetty huumorilla suhtautua eli että se on aktiivisempi osapuoli, joka kokee itsensä virkummaksi. Viikonloppuisin usein harrastetaan seksiä yhtenä aamuna eli käytännössä minulla on silloin silmät ristissä enkä jaksa tehdä seksin eteen oikein mitään ja jatkan siitä unia.
Ei ongelmaa, päinvastoin.
Minä saan tarvitsemani oman ajan ja hiljaisuuden kun muu perhe nukkuu illalla, saatan olla hereillä 01 asti.
Mies menee aikaisin töihin ja on siten hakemassa lapsen aikaisin hoidosta -> lapselle lyhyemmät päivät.
Mut saa herättää aamulla jos panettaa, mutta ei muuten :) Muutoin tuo täytyy ajoittaa aikaan kun mies ei vielä ole rättipoikkiväsy. Lapsen harratukset ja kaverivierailut on ihan hyvää aikaa peuhata peitoissa. Lapsi tuo niitä rajoituksia enempi kuin eri vuorokausirytmi.
14v yhdessä
Mä en sopeudu. :( Ihan oikeesti, hermot menee kohta lopullisesti. Olen se aamuvirkku ja vituttaa kun toista ei saa ylös ennen iltapäivää. Suunnittele siinä sitten mitään yhteistä.
Ei ole edes yritetty sovittaa rytmejämme yhteen. Mies herää vapaapäivinä ja lomilla 2 tuntia ennen minua ja menee 2 tuntia aikaisemmin nukkumaan. Molemmilla on siis parituntinen ihan omaan käyttöön, mikä sopii meille oikein hyvin. Joskus herään lauantai-aamuna siihen, kun mies tulee ruokakaupasta klo 8.30. Kivaa.
seurustelen kyllä mieluummin ihmisen kanssa kenellä on sama rytmi... itse olen tosi iltavirkku mutta herään yleensä arkisin 7.30, vkoloppuisin 9 mennessä. mutta jos toinen ei olisi iltavirkku niin jäisi kyllä paljon yhteistä aikaa viettämättä. se ei haittaa jos toinen nukkuu vähän enempi aamulla
t. mies
Seurusteluaikana kun ei vielä asuttu yhdessä niin mies oli ihan toivoton kukkuja ja mä toivoton nukkuja :D mies siis saattoi mennä vasta aamuyöllä nukkuu vaikka ois ollut aikainen herätys, mä taas menin jo ysin aikoihin. Kun muutettiin yhteen, niin jotenkin itestään molempien rytmit korjaantu ja käydää nykyisin lähes poikkeuksetta samoihin aikoihin (arkisin 22.30-22.30, viikoloopuisin 22-01). Ja herätään yleensä noin tunnin sisällä toisen heräämisestä. Nyt kuitenkin mun raskausaikan oon ollu tavallista väsympin joten oon saattanut käydä muutaman tunnin aikasemmi nukkuu kun taas mies on vielä valvonut siihen "normiaikaan".
Ei ole muuttuneet rytmit kuin vähäsen. Eli minä yritän sinnitellä hereillä viikonloppuisin klo 23-24:ään ja herättelen miestä yleensä jo puolen päivän aikaan lounaalle/aamupalalle.
Joskus nämä eri rytmit ärsyttivät tosi paljon (varsinkin aamuvirkun vauvan kanssa), mutta nyt olen jo tottunut. Muu perhe tekee omat suunnitelmansa ja mies tulee mukaan jos sattuu olemaan hereillä. Samoin arkiaamuisin lähdemme töihin ja kouluun ja annetaan miehen heräillä itsekseen. Minä taas herään vaikka lueskelemaan aikaisin.
Seksiä ei juurikaan ole, koska sopivaa hetkeä ei tunnu löytyvän. Minä yritän kinuta viikonloppuisin lasten nukkumaanmenon jälkeen (klo 21-22), mutta mies yleensä haluaa tuolloin katsoa telkkaa tai syödä. Olen sanonut, että minut saa herättää kun on valmis tulemaan sänkyyn (minä olen yleensä nukkunut tuolloin jo tunteja), mutta mies sanoo että ei viitsi herättää kun nukun niin sikeästi.
Miks pitäis olla sama rytmi? Meillä mä oon aamuvirkku ja nautinkin suunnattomasti etenkin viikonloppuisin kun herään aikaisin (vaikkei tarvis) keittämään kahvia, lukemaan lehteä ja olemaan yksin. Mies ja lapset heräilevät sitten parin tunnin päästä n. 10 aikoihin. Iltaisin mua sitten väsyttää luonnollisesti aikaisemmin ja mies usein kattoonkin telkkaria pidempään.
Yhdessä ollaan oltu 18v ja aina meillä näin on ollut. Seksiäkin on ihan riittävästi (n. 3x vko).
Miten nämä vorokausirytmierot näkyvät loman vietossanne?
Minua kyllä häiritsee meidän erilaiset rytmit. Etenkin nyt lasten myötä olisi kiva viettää sitä yhteistäkin aikaa välillä. Kun lapset ovat menneet nukkumaan, tarvitsen tunnin omaa aikaa ja sen jälkeen olisi kiva jos mies vielä jaksaisi pysytellä hereillä sen verran, että voitaisiin katsella joku dokkari tai lukea yhdessä tai ihan vain jutella. Seksiäkin olisi kiva harrastaa myöhemmin illalla/yöllä. Pidän myös siitä tunteestä, että tehdään iltatoimet yhtäaikaa samalla jutellen ja käydään vierekkäin nukkumaan. Aamut taas on tuskaisia mulle enkä aina jaksa kun mies tulee viereen kiehnaamaan. Hyvin harvoin nukun yli 9 tai 10 kun siihen mennessä alkaa omatunto jo kolkuttaa, että pitäisi niitä lapsiakin nousta hoitamaan miehen kanssa. Lomalla mies jaksaa valvoa myöhempään, joten just lomalla ei ole ongelmaa erilaisista rytmeistä. Minä vain nukun muutaman tunnin pidempään.
Me molemmat tehdään vuorotyötä ja ollaan lähes aina eri vuoroissa. Usein on niin, että kun mies tulee kotiin töistä, olen minä jo nukkumassa kun on aikainen herätys ja vice versa. Vapailla ja lomilla meillä on sitten sama rytmi, eli nukkumaan mennään siinä 23-01 paikkeilla :) Näin on menty jo 7 vuotta, eikä ole haitannut parisuhdetta. Päin vastoin, ihanaa että molemmilla on omaa aikaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 15:26"]
Miks pitäis olla sama rytmi? Meillä mä oon aamuvirkku ja nautinkin suunnattomasti etenkin viikonloppuisin kun herään aikaisin (vaikkei tarvis) keittämään kahvia, lukemaan lehteä ja olemaan yksin. Mies ja lapset heräilevät sitten parin tunnin päästä n. 10 aikoihin. Iltaisin mua sitten väsyttää luonnollisesti aikaisemmin ja mies usein kattoonkin telkkaria pidempään.
[/quote]
Ihmettelet miksi pitäisi olla sama rytmi. Teillähän on lähes sama rytmi, jos eroa on vain pari tuntia. Esim. meillä rytmieroa on viikonloppuisin ja loma-aikoina 6-7 tuntia. Kauhean hankalaa tehdä mitään yhdessä, kun yhteinen hereilläoloaika on niin lyhyt. Itseäni korpeaa myös se, että miehellä on ns. omaa aikaa todella paljon enemmän kuin minulla. Minä siis olen hereillä samaan aikaan kuin lapset. Mies valvoo aamuyöhön asti ihan rauhassa.
Juuri nyt ärsyttää tämä erirytmisyys ihan kamalasti. Iltavirkku mies piti minua hereillä 02 asti, vaikka sanoin että haluaisin jo nukkumaan. Luonnostani heräsin sitten klo 6.30. En osaa nukkua pidempään. Mies luonnollisesti kuorsaa edelleen. Lopputulos. Minä olen kuolemanväsynyt viikonlopun jälkeen, mies hyvin nukkunut.
Eli minun on ihan yhtä vaikeaa nukkua aamulla pitkään kuin iltavirkun mennä nukkumaan alkuillasta.
Minä menen aina nukkumaan n. klo 22-23, mieheni 24-04. Ei ole haitannut suhdetta. Minä luen, olen koneella, ulkoilen aamuisin kun mies nukkuu. Hyvä diili!
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 13:48"]parisuhteen aikana toisen puolison rytmiin? Eli jos olet esim illantorkku ja puolisosi iltatorkku, niin onko teille muokkautunut vuosien yhdessäolon aikana yhteinen rytmi, eli molemmista tullut esim iltavirkkuja tai iltatorkkuja?
Meillä ei oo näin ollut. Ollaan oltu melkein 8v yhdessä ja mä oon edelleen iltavirkku ja mies on iltatorkku. :--P
[/quote]
Siis jos sinä olet illanvirkku ja puoliso illantorkku.