Miehen veli muutti perheineen vanhempiensa taloon
Hän osti vanhemmille pienen kerrostaloasunnon kaupungista. Kerrostaloasunto on 100 000e halvempi kuin talo, mutta mitään rahaa ei vaihdettu. Talo on edelleen vanhempien nimillä ja kerrostaloasunto veljen. Voiko näin toimia?
Kommentit (55)
Veljellä varmaan sitten paremmat välit vanhempiinsa. Sun miehellesi kelpaisi vain rahat. Tai sinulle.
Jos olisin kirjoittanut, että me olemme muuttamassa isovanhempien taloon ja ostamme isovanhemmille osakkeen ja miettinyt, että suuttuukohan miehen veljen perhe, niin mitä olisitte sitten sanoneet? Täällä aina teilataan aloittaja.
Me ostimme oman talon jo viisi vuotta sitte ja meillä on hyvät välit kaikkiin. Kyllä silti harmittaa miehen puolesta, enkä aio olla itse epäreilu omille lapsilleni.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:47"]
Hän osti vanhemmille pienen kerrostaloasunnon kaupungista. Kerrostaloasunto on 100 000e halvempi kuin talo, mutta mitään rahaa ei vaihdettu. Talo on edelleen vanhempien nimillä ja kerrostaloasunto veljen. Voiko näin toimia?
[/quote]Tämä ei kuulu miniälle mitenkään. Miniä ei ole edes appivanhempiensa perillinen.
[/quote] onhan hänellä poika ja tämä pojan vaimo tietää miehensä, voi olla vähän rassukka joten miniä pidä vaan miehes puolta niin sinäkin saat osasi.
Ihan hyvä, ettet itse ole epäreilu. Mutta monen pointti vaan on, ettei tuolle mitään voi. Ja toisaalta, ehkä vanhemmat eivät ajattele olevansa epäreiluja. Ehkä kannattaa heidän kanssaan ennemmin jutella.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:13"]Ovatko kaikki siis sitä mieltä, että on ihan ok, että me jouduimme ottamaan lainaa koko talon hinnan ja miehen veljen perhe saa asua kerrostaloasunnon hinnalla omakotitalossa? Ehkä olen sitten outo, kun minun mielestäni se on epäreilua.
Ap
[/quote]
Onhan noissa se pikkuinen ero että te omistatte ja veli vain lainaa?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 21:13"]Ovatko kaikki siis sitä mieltä, että on ihan ok, että me jouduimme ottamaan lainaa koko talon hinnan ja miehen veljen perhe saa asua kerrostaloasunnon hinnalla omakotitalossa? Ehkä olen sitten outo, kun minun mielestäni se on epäreilua.
Ap
[/quote]
Miksette ehdottanut itse moista jörjestelyä? Ette keksinyt? Gates keksi dosin ja sillä on vaikka mitä nyt. Sekin sit epäreilua?
Ap on nyt kovin pettynyt, koska aina niin luotettava av ei häntä kannattanutkaan.
Eikö leskellä ole periaatteessa aikanaan oikeus asua siinä veljen omistamassa asunnossa ja omakotitalosta puolet kuuluu leskelle ja 1/4 kummallekin pojalle? Mutta kyllä voi perinnönjaossa katsoa, että pojan vuokrallaolo on osittain ollut ennakkoperintöä, ts. kummallekin asunnolle määritetään käypä kuukausivuokra ja veljen voidaan katsoa saaneen erotuksen verran ennakkoperintöä kuukaudessa.
Mä olen samassa tilanteessa, paitsi että vähän toisella puolella. Eli muutin avomieheni kanssa vanhempieni omistamaan ok-taloon puolisen vuotta sitten. Onneksi ei ole sisarusteni suunnasta kuulunut soraääniä, koska tää oli hyvä ratkaisu myös vanhemmilleni, jotka eivät jaksa kaikkia vanhan omakotitalon hommia ja remontteja. Tänäkin kesänä tehtiin mieheni kanssa julkisivuremppa ja nyt syksymmällä olisi tarkoitus remontoida kellari. Mun sisarukseni eivät olisi varmasti jaksaneet ruveta mitään remonttia tekemään, saati näitä polttopuutalkoita ja muita mitä tähän nyt kuuluu, vaikka varmasti halpa asuminen isossa talossa olisi houkutellut kaikkia. Tottakai sitä voi ihan periaatteesta valittaa, mutta ei siinä kukaan voita.
Et sä voi ajatella niin, että jos joku toinen saa jotain kivaa niin sit sunkin on pakko saada, maailma ei toimi niin. Te ette ole menettäneet mitään, vaikka joku toinen onkin saanut jonkun edun. Ehkä helpoin ratkaisu tilanteeseen olisi se, että sä yrittäisit päästä yli katkeruudestasi ja kateudestasi.
Minä kyllä ymmärrän ap:n pointin. Ajatellaan, että casen molempien okt:jen arvo on 200 000 € ja kt-asunnon 100 000 €. Ap miehineen on ottanut lainaa 200 000 € ja maksaa summasta korot ym. kulut, yhteensä vaikkapa 250 000 €. Veli vaimoineen on ottanut lainaa 100 000 € ja maksaa summasta kulut yht. 125 000 € mutta saa silti asua 200 000 €:n talossa. Kyllä minuakin harmittaisi, etten olisi hoksannut reiluuksissani ehdottaa silloin 5 vuotta sitten samaa diiliä.
Lopuksi ttässä käy vielä niin, että kun vanhemmat ovat kuolleet ja jos veljekset ovat ainoat perijät, veli antaa ap:n miehelle sen kt-osakkeen vastineeksi puolikkaasta lapsuudenkodista.
Ei se omakotitalossa asuminen oo ilmaista. Lämmitykseen menee paljon rahaa varsinkin jos suorasähkö, jäte, mikä vetin vero jos omistaa omakotitalon, remonttiakin pitäisi tehdä jne. Eihän se talo ole vielä sun miehes veljen, hän asuu siinä. Kuoleman kohdatessa tasajako ellei sitten testamenttia tehdä. Elääkö appikin vielä? Miehet kuolee yleensä aiemmin. Anoppi voi elää lähes 100 vuotiaaksi.
Meillä sama tilanne. Me asutaan vuokralla kaksiossa, veli muutti perheensä kanssa vanhempiemme taloon. Vanhemmat asuvat toisessa talossa, mikä sopii heille nykyään paremmin.
Ja luojan kiitos että muutti! Siellä se koko talo olisi rapistunut, piha puskittunut, seinistä maalit karisseet jne. Silloin kun siellä ei asunut kukaan siellä vilisi hiiriä ja rottia ja oli tulossa suurempi vesivahinko, jonka veli onneksi huomasi ajoissa. Nyt veli perheineen on myös rempannut taloa, uusinut keittiön, vähän peruskorjausta ja lattiat on vihdoin kunnossa.
Tilanne win-win.
tietty on oikein, veljen vaimo on ihanempi, kaunis ja toisia hyvin huomioon ottava, autaa anoppia, poika autaa vanhempiaan ja lapset parempia ja kauniita,
No oisko se ollu reilua, että teillä oli jo omakotitalo, veljen perheellä, mitä ilmeisemmin ei ja appivanhemmat olisi tarjonneet taloaan teille? Ottakaa te tää ja ostakaa meille kerrostalo-asunto ja myykää oma juuri ostamanne (unelmatalonne) talo? Ehkä he käyttivät vain järkeään, se oli fiksumpaa tarjota veljen perheelle...?! Ei kukaan voi tietää teidän tilannetta ja vanhemmat luulivat, että olette onnellisia uudessa talossanne ja heillä on vain vanha talo ja eripuolella kaupunkiakin työpaikkojenne ja lasten koulujen suhteen tms??? Tai näin ovat lähempänä teidän lapsianne tai mitä nyt vaan, ehkä ne ajatteli teidän parasta, mutta te käännättekin asian katkeruudessanne toisin päin?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:42"]
Minä kyllä ymmärrän ap:n pointin. Ajatellaan, että casen molempien okt:jen arvo on 200 000 € ja kt-asunnon 100 000 €. Ap miehineen on ottanut lainaa 200 000 € ja maksaa summasta korot ym. kulut, yhteensä vaikkapa 250 000 €. Veli vaimoineen on ottanut lainaa 100 000 € ja maksaa summasta kulut yht. 125 000 € mutta saa silti asua 200 000 €:n talossa. Kyllä minuakin harmittaisi, etten olisi hoksannut reiluuksissani ehdottaa silloin 5 vuotta sitten samaa diiliä.
Lopuksi ttässä käy vielä niin, että kun vanhemmat ovat kuolleet ja jos veljekset ovat ainoat perijät, veli antaa ap:n miehelle sen kt-osakkeen vastineeksi puolikkaasta lapsuudenkodista.
[/quote]
Oletetaan sitten saman tien, että veli vaimoineen remontoi taloa omalla kustannuksellaan sen erotuksen verran, mahtaako riittääkään, ja nostaa samalla talon arvoa.
Jos oletetaan, että talo on appivanhempiesi AINOA varallisuus ja kerrostalo-osake miehen veljen nimissä, kun molemmat vanhemmista kuolevat talo on tällöin kuolinpesän omaisuutta. Rintaperisillisille kuuluu 50% pesästä eli jos sisaruksia on kaksi sinun miehellesi kuuluu 25% talon arvosta. Jos mitään testamenttia ei ole tehty osuus on 50%. Jos talo on ainoa varallisuusarvoinen omaisuus veli voi saada siitä vain 75%.
Jos tämä tilanne jatkuu pitkään, että veljesi perhe saa asua ilmaiseksi omakotitalossa ja vanhemmat asuvat kerrostalossa ja mitään vuokraa ei makseta, voi suosiolahja tulla kyseeseen, jos miehesi ei saa mitään. Jos talo myydään veljelle alihintaan verotusarvon ja myyntihinnan välinen osuus on ennakkoperintöä. Tosin kaiken tämän voi riitauttaa vasta kun molemmat on kupsahtanut, eli nyt voit vaan purra hammasta.
No olisiko ollut parempi, että veli olisi ostanut talon (jota te ette selvästikään tarvitse) ja appivanhemmat olisi ostanut sen kerrostaloasunnon? Appivanhemmille olisi jäänyt ylimääräistä pätäkkää tuhlattavaksi ja teidän perintöosuus olisi pienentynyt. Raha näyttää olevan pääasia tässä, joten ajattele nyt sitten vaikka, että tuohan on teidän etu, saatte perinnönjaossa enemmän rahaa.
Toivottavasti joku älyää vinkata veljelle, että säästää kaikki remonttikuitit, että voi perinnönjaossa vähentää sen teidän osuudesta.
Käsittämätöntä kateellisuutta.
Ap, miehesi ei sitten aikanaan saa mahdollisesti kuin lakiosan, ihan miten vanhempansa ovat halunneet asiat hoitaa, testmentilla...