Onko tuo totta, että sairaanhoitajia lähtee alalta nyt ryminällä? Onko hoitoalalla oikeasti niin kamalaa?
Miksi? Voisitteko laittaa kokemuksianne. Mietin tosissaan alaa ja nyt en ole ollenkaan enää varma.
Kommentit (1642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas täällä esitellään jotain peruspalkkoja, vaikka totuus on ihan toinen...
Juu. Kymmenisen vuotta sitten olin tehdastyössä. Työn peruspalkka oli 13,7 euroa tunnille. Työtä oli 201 päivää sen vuoden vuorolistojen mukaan, eli 1608 tuntia. 1608x13,70 € = noin 22000 euroa. Eli mun "palkkani" oli siis 22000. Tosin veroilmoitus väitti mun palkaksi kyseiseltä vuodelta 51000. Siis erilaisia lisiä (sis. lomarahat ja pekkaset) sain 28000, mutta näitähän ei lasketa, vai mitä ;)
Eli sait lomarahoja ja pekkasia 28000 euroa! Jymyjuttu! Mikä TES?
Vai olisikohan totuus ollut vuorolisät esim. yötöistä? Viikonlopuista? Jokainen voi vapaasti mennä koittamaan aamu-ilta-aamu- yksi-vapaa-, kaksi yötä-rumbaa tai vuoroviikoin vaihtuvaa vuoroa ja todeta pitääkö maksaa lisää vaiko ei. Vuorotyön terveysvaikutukset löydätte tavallisimmilla hakukoneilla.
Kiitos.
Luetun ymmärtäminen...
Sis. tarkoittaa sisältää...
Hoitoalan töitä on niin monenlaisia, kuten tässäkin ketjussa on tullut esiin. Varsinkin vaativammissa sairaanhoitajan tehtävissä moni kokee, että palkka ei vastaa työn vaativuutta ja lähtee siksi muihin töihin. Palkkahaitaria pitäisi saada todella paljon suuremmaksi. Nykyisin palkkahaitari sairaanhoitajien palkoissa on noin 2195 - 2680 euron välillä.
Alimmat palkat ovat hoivakodeissa, missä työhön kuuluu usein puolet perushoitoa, ja myös tämä pitäisi muuttaa niin, että sairaanhoitajat tekevät vain sairaanhoitajan töitä ja perushoito jää lähihoitajille ja muille hoitajille. Tällä saisi myös noita alimpia sairaanhoitajien palkkoja ylöspäin ilman lisäkustannuksia, sillä perushoidon tehtäviin voisi palkata tilalle lähihoitajia tai hoitajia, riippuen työpisteestä ja tehtävistä.
Sopiva palkkahaitari sairaanhoitajan tehtävissä voisi olla noin 2500 - 5000 euron välillä, tehtävien vaativuudesta ja tehtävissä edellytettävistä lisäkoulutuksista riippuen. Palkkahaitari antaisi nuorille sairaanhoitajille näkymiä pyrkiä alalla eteenpäin ja pitäisi myös kokeneet osaajat paremmin alalla, ja ehkä se voisi joissakin tapauksissa saada myös jo alalta lähteneitä sairaanhoitajia palaamaan alalle takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna sain lisiä peruspalkan lisäksi yhteensä 6000€.
Kuukausipalkka on 2188,12€/kk
siinä hoitajan massiiviset tulot ja ruhtinaalliset lisät.
Hoitajan? - yleensä maksavat vajaan pari tonnia noille hoitajille. Siis lähihoitajako kuitenkin kyseessä nyt?
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan töitä on niin monenlaisia, kuten tässäkin ketjussa on tullut esiin. Varsinkin vaativammissa sairaanhoitajan tehtävissä moni kokee, että palkka ei vastaa työn vaativuutta ja lähtee siksi muihin töihin. Palkkahaitaria pitäisi saada todella paljon suuremmaksi. Nykyisin palkkahaitari sairaanhoitajien palkoissa on noin 2195 - 2680 euron välillä.
Alimmat palkat ovat hoivakodeissa, missä työhön kuuluu usein puolet perushoitoa, ja myös tämä pitäisi muuttaa niin, että sairaanhoitajat tekevät vain sairaanhoitajan töitä ja perushoito jää lähihoitajille ja muille hoitajille. Tällä saisi myös noita alimpia sairaanhoitajien palkkoja ylöspäin ilman lisäkustannuksia, sillä perushoidon tehtäviin voisi palkata tilalle lähihoitajia tai hoitajia, riippuen työpisteestä ja tehtävistä.
Sopiva palkkahaitari sairaanhoitajan tehtävissä voisi olla noin 2500 - 5000 euron välillä, tehtävien vaativuudesta ja tehtävissä edellytettävistä lisäkoulutuksista riippuen. Palkkahaitari antaisi nuorille sairaanhoitajille näkymiä pyrkiä alalla eteenpäin ja pitäisi myös kokeneet osaajat paremmin alalla, ja ehkä se voisi joissakin tapauksissa saada myös jo alalta lähteneitä sairaanhoitajia palaamaan alalle takaisin.
Eli sairaanhoitajahaitarissa sit varmaan mukana myös YAMK- ja TtM-tason tehtävät, jos noin korkeita nuo korkeimmat palkat. Kannatan.
Varmaan hyväilet itseäsi näitä kirjoittaessasi. Onko sinulla hoitajafantasioita? Kyllähän sinusta loistaa kilometrin päähän, että oikein kerjäät huomiota ja pitäisi malttaa olla kommentoimatta.[/quote]
Aikaisemmin joku oli sitä mieltä, että hänen mielestään minun ongelmani on siinä että olen vongannut jonkun hoitajan pesää, enkä ole saanut.
En ole vongannut, enkä siis tosiaankaan saanut. Olen tullut varsin hyvin toimeen ilman yhdenkään hoitajan pesää.
Ei ole hoitajafantasioita. Olet varmaan itse katsonut liikaa hoitajafantasiaan liittyviä seksifilmejä.
Miksi muuten kuvittelet, että nimenomaisesti hoitajat ja heidän pesänsä olisi jokin fantasioinnin kohde?
Onko joku kertonut näin sinulle? Ja sinä uskoit.
Vai fantasioitko sinä hoitajien pesästä samalla kun hyväilet itseäsi?
En kerää huomiota, olen hyvin vaatimaton ihminen. Jos oloasi helpottaa, älä sitten kommntoi. Yksinkertaista, rakas Watson!
Mulla tuli vaan niin mitta täyteen siitä sote-sopimuksesta, joka niputtaa sairaanhoitajat samaan matalapalkkakurjuuteen kaikkien ammattikoulutason tehtävien kuten lähihoitajien ja laitoshuoltajien kanssa. Päätin et ei vixtu, toi ei oo mun tulevaisuus. Lähdin.
V. 2015 valmistuneen ryhmäni sairaanhoitajista suurin osa, minä mukaan lukien, on jo vaihtanut alaa. Tuntuu, että vanhemmat hoitajat ovat arempia lähtemään, vaikka puheissaan hekin ovat lähdössä.
Omakohtaisia syitä: jatkuva kiire, ei voinut tehdä työtään niin hyvin kuin olisi halunnut/ kuulunut (eli resurssien alimitoitus, jolle ei näy loppua), huono palkka työn raskauteen nähden, ei etenemismahdollisuuksia uralla ainakaan siten, että lisäkoulutuksista palkka nousisi, arvostuksen puute sekä useiden työpaikkojen työilmapiiriongelmat (erityisesti vanhemmat hoitajat usein käyttäytyivät käsittämättömän huonosti eivätkä siitä aijo muuttua).
Vierailija kirjoitti:
V. 2015 valmistuneen ryhmäni sairaanhoitajista suurin osa, minä mukaan lukien, on jo vaihtanut alaa. Tuntuu, että vanhemmat hoitajat ovat arempia lähtemään, vaikka puheissaan hekin ovat lähdössä.
Omakohtaisia syitä: jatkuva kiire, ei voinut tehdä työtään niin hyvin kuin olisi halunnut/ kuulunut (eli resurssien alimitoitus, jolle ei näy loppua), huono palkka työn raskauteen nähden, ei etenemismahdollisuuksia uralla ainakaan siten, että lisäkoulutuksista palkka nousisi, arvostuksen puute sekä useiden työpaikkojen työilmapiiriongelmat (erityisesti vanhemmat hoitajat usein käyttäytyivät käsittämättömän huonosti eivätkä siitä aijo muuttua).
Tässä nämä on hyvin. Ihan samoista syistä meiltäkin lähtenyt sairaanhoitajia.
Mua inhottaa Tehy, joka kusettaa sairaanhoitajia 6-0. Lisäksi mua ällöttää vanhempien sairaanhoitajien lammasmaisuus. Määkivät laumassa mutta mitään konkreettista eivät tee asioiden eteen, ja Tehyyn ne kuuluvat tietysti kaikki. Miten ne voi olla niin tyhmiä, arrgh. En halua kuulua siihen laumaan. En halua olla sairaanhoitaja, jos se tarkoittaa, että loppuelämän ajan pitää olla samanlainen mitätön ja säälittävä pelle.
vanhakyynikko kirjoitti:
Kuvioon kuuluu, että me ollaan kaikki hoitajia ja solidaarisia toisillemme. Sekä lähihoitajat että sairaanhoitajat. Samassa veneessä ollaan.
Samassa veneessä ollaan. Vanha sanonta, jota käytetään silloin kun yritetään saada joku porukka myöntymään johonkin, joka on heidän etujensa vastaista.
Realismia: samassa veneessä ollaan, mutta toiset soutaa ja toiset lyö rummulla tahtia.
Mikä on tämä solidaarisuusvaatimus. Mihin perustuu? Ei sairaanhoitajat todellakaan ole samassa veneessä kuin lähihoitajat tai laitoshuoltajat.
Tässäkin ketjussa on äänekäs esimerkki, miten vanha, jo alalta poistumassa oleva sairaanhoitaja ärisee nuorille sairaanhoitajille, jotka haluavat tuoda esiin oman ammattikuntansa epäkohtia ja suorastaan vaatii, että samaan veneeseen otetaan sotkemaan tahtia myös sote-alan ammattikoulutasoiset työntekijät. Ei kyllä kannattaisi tuolla tavalla kusta omiin muroihin.
Mikä taho ajaa sairaanhoitajien asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuvittelee että hoitaja on vastuussa ihmishengistä. Väärin. Kun palkka on nelinumeroinen luku, ei tuollaista vastuuta ole.
Palkan nelinumeroisuus ei poista vastuuta ihmishengistä. (Sähköasentajalla ja bussinkuljettajalla myös vastuu ja taitaa palkka olla yhtälailla nelinumeroinen).
Kokeneet ja koulutetut hoitajat uupuvat, kun johdon mielestä kadulla riittää tulijoita korvaamaan uuvutetut ammattilaiset. Aikaisemmin oli alalle pyrkiville soveltuvuustestit ja koulutuksen ja valmistumisen jälkeen perehdytys työhön. Nyt pikakoulutetaan alalle täysin soveltumattomiakin. Oman työnsä ohella kokeneet hoitajat joutuvat valvomaan näiden työtä. Ilman lisäpalkkaa tietenkin. Jos hoitaja tekee työssään virheen taitamattomuuttaan, huolimattomuuttaan tai uupuneena, hän todellakin on siitä vastuussa. Palkassa se ei näy.
Mistä ihmeen "hoitajista" tässä nyt taas joku hölisee? Eihän sellaista ammattia ole olemassakaan kuin "hoitaja". On aivan eri asia jos puhutaan sairaanhoitajista tai lähihoitajista.
Keskustelun aloittaja puhui sairaanhoitajasta. Pahoittelen epätarkkuutta tekstissäni. Jos joku asia, niin hierarkia terveydenhuollossa ja sairaaloissa elää ja voi hyvin. Minä arvostan jokaikistä alalla toimivaa ja jaksavaa tekijää. Itsestäni ei niihin olisi.
Arvon sairaanhoitajat, ei se ole kiilan lyömistä eri ammattien välille eikä myöskään ole hierarkiaa, jos nuoret kollegat haluavat puhua oman ammattikuntamme asioista.
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Kuvioon kuuluu, että me ollaan kaikki hoitajia ja solidaarisia toisillemme. Sekä lähihoitajat että sairaanhoitajat. Samassa veneessä ollaan.
Samassa veneessä ollaan. Vanha sanonta, jota käytetään silloin kun yritetään saada joku porukka myöntymään johonkin, joka on heidän etujensa vastaista.
Realismia: samassa veneessä ollaan, mutta toiset soutaa ja toiset lyö rummulla tahtia.
Mikä on tämä solidaarisuusvaatimus. Mihin perustuu? Ei sairaanhoitajat todellakaan ole samassa veneessä kuin lähihoitajat tai laitoshuoltajat.
Tässäkin ketjussa on äänekäs esimerkki, miten vanha, jo alalta poistumassa oleva sairaanhoitaja ärisee nuorille sairaanhoitajille, jotka haluavat tuoda esiin oman ammattikuntansa epäkohtia ja suorastaan vaatii, että samaan veneeseen otetaan sotkemaan tahtia myös sote-alan ammattikoulutasoiset työntekijät. Ei kyllä kannattaisi tuolla tavalla kusta omiin muroihin.
Mikä taho ajaa sairaanhoitajien asioita?
Ei mikään taho. Tehy ja JHL on ammattikoulutasoisten työntekijäryhmien asialla. Taja voisi olla, mutta ei kykene, koska on niin munaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta hyvät trollit. Nyt ois aika taas jatkaa tätäkin taistelua. "Kyllä palkan pitäisi olla 5000" vs. "Ei teidän arvo ole kuin hädin tuskin nykyinen palkka" vs. "Pitäkää lähärit turpanne kiinni, olette meidän alapuolella ja teidän 1800 palkka on ruhtinaallinen"
Mee jo muualle täältä. Toistan nyt tässä faktat, jos et niitä vielä ketjusta onnistunut poimimaan. Missään, siis korostan MISSÄÄN maailmassa ei sairaanhoitajien palkat ole näin matalia suhteessa man elintasoon. Lähihoitajien ja lääkärien palkat ovat ihan suhteessa muiden maiden palkkatasoon. Sairaanhoitajien palkkoja pitäisi nostaa noin 1000-1500 euroa, jotta oltaisiin kilpailussa muiden maiden tasolla. Aikamoinen palkkakuoppa siis, mutta katsos kun naisvaltainen ala... Rrrgghhh...
Tää on yleinen ongelma Suomessa. Koulutettujen naisvaltaisten alojen palkat on kuopassa. Ehkä sairaanhoitajien kannattaisi tehdä seuraavissa palkkaneuvotteluissa enemmänkin yhteistyötä kirjastonhoitajien ja lastentarhanopettajien kanssa eikä lähihoitajien kanssa? Miten olis jos Taja ottais enemmän koppia? Nyt kun Tehy on huseerannut julkisuudessa, niin yleinen käsitys on että sairaanhoitajat on kaikki korkeintaan AMK-tasoisia ja vähän sama asia kuin lähihoitaja tai ainakin melkein, vaikka oikeastaan aika monella sairaanhoitajalla on YAMK tai maisterin koulutus.
Taja on vielä munattomampi kuin Tehy.
Kyllä ne jäsenet on munattomia. Hoitajien palkat, työolot ja johtaminen olisi saatu jo aikoja sitten kuntoon, joshoitajat ei itse olisi munattomia lampaita. Kun kukaan ei suostuisi vaihtamaan vuoroa tai tekemään ylitöitä, niin asiat korjaantuisi parissa kuukaudessa.
No niin. Nyt Tehy syyttää sairaanhoitajia siitä, että niitten palkat on huonot.
Olen se joka kirjoitti tuon, enkä kuulu Tehyyn vaan vanhaan, aikaisempaa ammattiani edustavaa liittoon. Olen omakohtaisesti nähnyt miten pyöritellään silmiä ja nostellaan nokkaa kahvihuoneessa jos yrittää saada ihmisiä tekemään jotain muuta työolosuhteiden hyväksi kuin työpaikan vaihto. Esim. kieltäytyminen ylimääräisistä vuoroista. Ei kai ne AKT:t ja vastaavat ole pelkän liiton voimin saaneet palkkojaan ja tilannettaan parannettua, kyllä siihen työntekijöitäkin tarvitaan.
Täältä löytyi myös tällainen omiin muroihin kusija. Kuuluu varmaan johonkin Superiin. Teksti ainakin sitä tasoa, kun selittää jostain ylityökielloista ja työntekijöistä. Ei sitten tullut mieleen edes että sairaanhoitaja on hoitotyön asiantuntija eikä työntekijä. Ei hyvänen aika näitä määkijöitä!
Ei ihme, että näitä kusetetaan. Näähän on ihan pihalla.
[
Miten huono itsetunto pitää ihmisellä olla että suostuu tuollaiseen? Rakkaudesta lajiin ei riitä selitykseksi siihen, että antaa kohdella itseään huonosti. Käsittämätöntä.
Itseään arvostava[/quote]
Olen jo pidemmän aikaa epäillyt lähi- ja varsinkin sairaanhoitajien olevan piilomasokisteja. Juuri siitä syystä jotka edellä esitit.
Miksi muuten ne marisijat hakeutusivat alan koulutukseen ja töihin, vaikka tietävät alan työolosuhteet ja palkkatason ? Ajatteletteko iskevänne tulevaisuuden menestyvän erikoislääkärin?
Julkisen alan suojatun työpaikan suojasta on helppo ns. kusta omaan telttaan.
[
Täältä löytyi myös tällainen omiin muroihin kusija. Kuuluu varmaan johonkin Superiin. Teksti ainakin sitä tasoa, kun selittää jostain ylityökielloista ja työntekijöistä. Ei sitten tullut mieleen edes että sairaanhoitaja on hoitotyön asiantuntija eikä työntekijä. Ei hyvänen aika näitä määkijöitä!
Ei ihme, että näitä kusetetaan. Näähän on ihan pihalla.[/quote]
Siskot, siskot muistakaa solidaarisuus! Älkää riidelkö, vaan yrittäkää tulla toimeen toistenne kanssa, vaikka kuinka veetuttaisi. Varsinkin kun nyt tiedätte toistenne ajatukset.
Eipä tietenkään. Uutta puukkoa selkään!
Mua inhottaa Tehy, joka kusettaa sairaanhoitajia 6-0. Lisäksi mua ällöttää vanhempien sairaanhoitajien lammasmaisuus. Määkivät laumassa mutta mitään konkreettista eivät tee asioiden eteen, ja Tehyyn ne kuuluvat tietysti kaikki. Miten ne voi olla niin tyhmiä, arrgh. En halua kuulua siihen laumaan. En halua olla sairaanhoitaja, jos se tarkoittaa, että loppuelämän ajan pitää olla samanlainen mitätön ja säälittävä pelle. [/quote]
Ihastuttavasti kirjoitettu. Enpä olisi uskonut.
Näin karmea juopa jopa sairaanhoitajien välillä. Ei ihme ettette saa asioitanne kuntoon.
Yrittäkää nyt tulla toimeen keskenänne vaikka tiedättekin toistenne käsitykset toisistanne.
vanhakyynikko kirjoitti:
Mua inhottaa Tehy, joka kusettaa sairaanhoitajia 6-0. Lisäksi mua ällöttää vanhempien sairaanhoitajien lammasmaisuus. Määkivät laumassa mutta mitään konkreettista eivät tee asioiden eteen, ja Tehyyn ne kuuluvat tietysti kaikki. Miten ne voi olla niin tyhmiä, arrgh. En halua kuulua siihen laumaan. En halua olla sairaanhoitaja, jos se tarkoittaa, että loppuelämän ajan pitää olla samanlainen mitätön ja säälittävä pelle.
Ihastuttavasti kirjoitettu. Enpä olisi uskonut.
Näin karmea juopa jopa sairaanhoitajien välillä. Ei ihme ettette saa asioitanne kuntoon.
Yrittäkää nyt tulla toimeen keskenänne vaikka tiedättekin toistenne käsitykset toisistanne.
Näethän täältäkin mitä potaskaa ne ääliöt kirjoittelee. Solidaarisuus ja lähihoitajat. Plääh. Ei kiitos.
Jos jotain etuja haluaa ajaa, niin pitää ajaa oman ammatin etuja eikä toisten. Sairaanhoitajat ei voi ajaa lähihoitajien etuja.
vanhakyynikko kirjoitti:
[
Ei ihme, että näitä kusetetaan. Näähän on ihan pihalla.
Siskot, siskot muistakaa solidaarisuus! Älkää riidelkö, vaan yrittäkää tulla toimeen toistenne kanssa, vaikka kuinka veetuttaisi. Varsinkin kun nyt tiedätte toistenne ajatukset.
Eipä tietenkään. Uutta puukkoa selkään!
Tuo ei ollut mikään henkilökohtainen puukotus vaan ihan vaan totuus, jonka joku uskalsi sanoa ääneen. Koko solidaarisuus ja kaikki-me-ollaan-hoitajia-hömppä on yhtä suurta kusetusta. Keisarin uudet vaatteet. Ei sillä ole tähänkään saakka sairaanhoitajien asemaa parannettu.
En tiedä, missä muut ovat töissä, eikä tämä kommentti koskekaan heidän palkkaansa. Omassa työpaikassani (yksityinen sairaala) saamme joustolisää 80 euroa heti, kun työvuoro on venähtänyt 15 minuuttia tai enemmän. Eli jos joudun jäämään työvuoron jälkeen ylitöihin, saan tuon 80 euroa ja 100% ylityökorvauksen. Omassa palkassani lisät tekevät helposti 1000-1500 euroa kuukaudessa, parhaissa kuukausissa jopa 2500 euroa. Toki ymmärrän, että julkisella puolella haetaan säästöjä ja ne revitään aina tekevän porukan selkänahasta, valitettavasti.