Opettajan kesäloma
Timo Parvela teksti / Veikko Somerpuro kuva Opettaja 26-31/2014
Kun keskustelu kääntyy opettajien työssään saamiin kohtuuttomiin etuuksiin, muistetaan ylipitkät kesälomat yleensä mainita ensimmäisenä. Ja puolustuksekseen opettaja antaa sitten sekavan selityksen palkan laskentatavasta, laskennallisesta työajasta ja toipumisesta, joka jatkuu vähintään juhannukselle.
Mutta hei, onhan se loma pitkä ja onhan se ihana.
1. viikko. Kun virkamies tai insinööri tutkii pitkän ajan sääennustetta ja stressaa mökki-ilmojen osumista kohdalleen tai kattoremontin aloittamista, katselee opettaja kalenteria levollisin silmin. Kyllä se jossain vaiheessa kesää paistaa.
2. viikko. Ne on vielä kaikki muut töissä. Jos sitä menisi vaikka tuohon tien varteen vilkuttelemaan töihinmenijöille.
3. viikko. Jaa, se näkyy olevan juhannus tällä viikolla. On se mukavaa, kun se on tällä tavoin loman alkupuolella. Kokkoakin ehtii rakennella vaikka koko viikon.
4. viikko. No niin, nyt se on tuo naapurin toimitusjohtajakin näköjään raaskinut ottaa viikon loman jussin jatkeeksi, kun se tuolla järvellä alituiseen pörrää. Sattui vaan nyt tämä sadejakso tähän, joten taidanpa poltella tulta takassa. Ehtiihän tuota järvelle sitten myöhemminkin, kunhan vedet vähän lämpiää.
5. viikko. Ahdistaa. Se on lomakin jo puolivälissä. Enää kuukausi jäljellä.
6. viikko. Mikäs viikonpäivä se nyt olikaan? Ai, heinäkuu?
7. viikko. Luin mielenkiintoisen artikkelin ihmisistä, jotka lomallakin ovat yhteydessä työpaikkaansa. Lukevat sähköpostejaan, vastaavat kännykkäänsä ja sopivat tapaamisia. Josta tuleekin mieleeni, että mihinköhän minä sen kännykän panin? Oli se tässä vielä viime viikolla. Muistaakseni.
8. viikko. Oli ihana reissu Lappeenrannassa. Vähän niin kuin lomaa lomasta.
9. viikko. Ne on näköjään taas lehdet puollollaan juttuja siitä, kuinka kesälomaputken saa katkaistua. Vähän tietysti ahdistaa, että ensi viikolla koulu sitten taas alkaa. Mutta toisaalta, onhan tässä jo akkuja ladattu.
10. Heh, katsoin väärin. Eihän se vielä alkanutkaan. Tätä ihanuutta onkin näköjään vielä viikko. Mitähän sitä…
Timo Parvela on kirjailija ja opettajien sukua.
Kommentit (274)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 18:35"]Minun mielestäni opettajilla on oikein hyvä palkka. Ainakin omat vanhempani ovat parempituloisempia kuin monien ystävieni vanhemmat. Isä tienaa ~5500€, äiti vähän alle 5000€. Molemmat päteviä lukion aineenopettajia. Itse olen työskennellyt myös sijaisopettajana, ilman pätevyyttä, ~2000€ kuukaudessa. Minusta se on oikein hyvä summa.
[/quote]Niin, siis LUKIO on eri palkkauksessa kuin peruskoulu! Lukiossa opetusvelvollisuus pienempi, lähtöpalkka vähän parempi,öja korvaukset yo kirjoituksista ja tenttijöistä. Itse en halua lukioon joten kitkuttelen peruskoulun palkalla. Itse FM tutkinnolla en viitsisi tehdä t
itä aivan paskapalkalla. Muuten koulutus hyödyttäisi vielä vähemmän kuin nyt. Kysykääpä koululaisiltanne: haluatko olla kesäkuun loppuun koulussa ja mennä elokuun alussa kouluun jotta minä pienessä päässäni pääsisin kateudesta eroon!!!!! Niinpä. Vastaus tiedetään. Myös koulukyydit ja ruoka koulussa maksaa. Luuletteko että kunnat eivät laske joka pennin nykyään. Myös kotikoulu on mahdollinen. Opettakaa pennuille opsin mukaiset suoritukset jos opet tekee väärin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:53"]Alakoulun opettajien työmäärää on turha vertailla yläkoulun ja lukion opettajien työmäärään, ovat ihan eri maailmoista.
Kaikista kunnan työntekijöistä, joilla on ylempi korkeakoulututkinto, opettajat tienaavat vähiten.
[/quote]
Ei kyllä pidä paikkaansa.
Terv. Kunnan palkanlaskija
[/quote]
Plus että tekevät vähemmän työtä.
Opettajan palkkaa on turhaverrata esim lääkärin palkkaan. Osavuotinen osapäivätyö, ei vastuuta.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:53"]Alakoulun opettajien työmäärää on turha vertailla yläkoulun ja lukion opettajien työmäärään, ovat ihan eri maailmoista.
Kaikista kunnan työntekijöistä, joilla on ylempi korkeakoulututkinto, opettajat tienaavat vähiten.
[/quote]
[/quote]
Plus että tekevät vähemmän työtä.
Opettajan palkkaa on turhaverrata esim lääkärin palkkaan. Osavuotinen osapäivätyö, ei vastuuta.
[/quote]Oletko opettaja? Et varmasti. Millä pätevyydellä sanot että opettajalla ei ole vastuuta?! Opetan yli 100 oppilasta vuodessa. Olen virkavastuussa joka ikinen hetki työaikana! Retket ym koulussa olon päälle. Outoa puhetta! En minäkään sano että esim pelisuunnittelija on vailla vastuuta! Miksi opettajista saa laukoa mitä tahansa paskaa joka ei pidä paikkansa! Tulkaa kouluun tutistumaan. Viikko yläkoulun tunneilla ja kokouksissa ja oppilashuoltopalavereissa auttaisi saamaan perspektiiviä! Opetus on julkista. Myös wilma ja sähköposteihin vastaamiskurssin voisin pitää.
hulluinta mitä olen kuullut, muka osavuotinen osapäivätyö. Vastuu kokonaisesta luokasta koko ajan ja oppilaiden asioiden selvittelyä päivät pitkät.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:23"]
[/quote]
Miksi opettajista saa laukoa mitä tahansa paskaa joka ei pidä paikkansa!
[/quote]
Onneksi tähän törmää lähinnä keskustelupalstoilla, joiden lukeminen on toki aina omalla vastuulla. Itse olen ajatellut, että opettajien niskaan tulee kuraa lähinnä mt-ongelmaisilta keskustelupalstojen vakiokäyttäjiltä sekä niiltä, joille on jäänyt todella pahat muistot jostain yksittäisestä tai useammasta opettajasta. Pienemmässä mittakaavassa kuittia lentää sitten vaikkapa kotiäideiltä, opettajien työehtoja (muttei yleensä työtä) kadehtivilta muilta kunnan työntekijöiltä sekä mielestään maailman tärkeintä tuottavaa tekeviltä yksityisen sektorin korkeakoulutetuilta, jotka jakavat huoltaan verovarojen käytöstä ympäri bittiavaruutta. Tosin näistä viimeksi mainituista moni taitaa olla trolleilta peräisin, tuskin monikaan oikeasti itkee verta opettajien lomien tai palkkojen vuoksi.
Lapseni matikanopettaja ei onnistunut opettamaan lapselleni prosenttilaskua 8.luokalla. Opettajan opetuksen jälkeen sai kokeesta nelosen. Ryhdyin opettamaan itse yo-merkonomin koulutuksella. Lapsi meni uusintakokeeseen ja sai ysin. Vika ei siis ollut oppilaassa vaan opettajassa. Minä osasin opettaa paremmin ilman asiankuuluvaa hienoa yliopistokoulustusta. Opettajat hehkuttavat koulustustaan ihan turhaan. Siihen pystyy kuka tahansa peruskoulun/lukion läpäissyt.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:58"]
Tunnen useamman opettajan, jotka pitävät lapset kesäkuun päiväkodissa ja ottavat omat lapset kotiin vasta heinäkuussa, kun pitää kuukausi ensin toipua raskaasta vuodesta.
No asiasta toiseen. Toisaalta ymmärrän opettajia. Kun on koko elämä eletty kouluelämässä, ei muusta tiedetä. Ensin itse koululaisena, sitten opiskelemaan opettajaksi ja sitten opettajana. Ollaan eletty sellaisessa suppeassa maailmassa, eikä tajuta muusta maailmasta mitään ja oikeasta todellisuudesta. Kuvitellaan todellakin naivisti, että opettajan työ on raskainta ja on normaalia olla 2.5 kuukautta lomalla, kun sitä ollaan oltu ekaluokasta asti.
Eli eräänlainen umpio, missä eletään, eikä muusta maailmasta oikein tiedetä mitään. Välttämättä eivät kyllä pärjäisi muissa hommissa, koska heille olisi todellinen järkytys 8 tunnin työpäivät 20 minuutin ruokatauoilla ja viiden viikon vuosiloma ja se, että siellä töissä voidaan koko ajan joutua todellakin kiirehtimään todellisen paineen alla. Ja se, että ihmiset jää lomalle ihan rättipoikkiväsyneenä uupuneina. Muilla aloilla ei ole sitä viikon kevennystä, mitä opettajilla ennen joulu-ja kesälomaa, milloin haravoidaan vain pihoja ja harjoitellaan juhlaan tonttunäytelmiä ja oppilaat katsoo videoita tunnit. Ja se, että viimeinen työpäivä kestää vain sen kaksi tuntia, kun joulu-ja kevätjuhla koittaa. Muilla aloilla viimeinen työpäivä tehdään normaali 8 tuntia ja joillain aloillahan tehdään pitempääkin päivää ja intensiivisesti päivän loppuun asti.
[/quote]
Näinpä! puhumattakaan siitä että oppitunti on 45 min ja normaalisti (meinasin laittaa oikeissa mutta menköön...) töissä tunti on 60 min...
[/quote]
Toisaalta aika monessa työssä voi huoletta mennä vaikkapa vessaan kesken työtunnin. Joillain on kuulemma jotain kahvitaukojakin. Toiset sitten mm. hyppii välituntivalvonnoissa, selvittelee tappeluita, laittaa viestejä vanhemmille, järjestelee seuraavaa tuntia ja yrittävät saada 26 lasta patisteltua pihalle, että pääsevät itse vaikka sinne vessaan. Tai juomaan lasin vettä.
Ei sillä. Itse alani valitsin. Ja valitsin sen näillä työehdoilla. Kyllähän opettajista voi tehdä kesäksi ties mitä kesähessuja, mutta siihen munkaan kutsumus ei riitä. Nyt jo teen työtä pienemmällä palkalla kuin mitä muualta saisin. Ja olen siis ihan tyytyväinen, opetukseton aika mielestäni kompensoi.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 16:52"]Ja vielä ihmetellään, miksei opetusala kiinnosta miehiä. Tarjolla on palkanalennusta, yleistä nurinaa ja hauskaa kesätoimintaa iloisten lasten kera. Ehkä pitäisi siirtyä Tanskan tapaan kokonaistyöaikaan. Viikkotyötunnit putoaisivat varmaan kymmenellä, sillä tuo 37,5 tuntia viikossa sisältäisi kaikki valmistelut yms. Palkat voitaisiin samalla nostaa siihen tasoon kuin Tanskassakin eli noin 5000 euroon.
[/quote]
Kyllä pitäisi kaikkien teititellä Opettajaa sekä suhtautua nöyryydellä tähän ammattiryhmään. Lisäksi palkkataso tulisi välittömästi yhden ainoan työntekijäryhmän osalta nostaa jonkin toisen maan tasolle hintatason pysyessä kuitenkin samana. Tämän kerron koko elämänkokemuksellani.
Voi luoja, että olen tyytyväinen, että olen jo opettajantyöstä eläkkeellä! Jonkin verran näitä tekstejä luin, ja olipa monella kateellista ja pahansuopaa vuodatusta. Luulisi, että kaikki kilvan haluaisivat opettajiksi, kun se on niin hyvin palkattua helppoa työtä, lähinnä vain pelkkää lomaa. Hellittäkää jo vähän.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:53"]
Lapseni matikanopettaja ei onnistunut opettamaan lapselleni prosenttilaskua 8.luokalla. Opettajan opetuksen jälkeen sai kokeesta nelosen. Ryhdyin opettamaan itse yo-merkonomin koulutuksella. Lapsi meni uusintakokeeseen ja sai ysin. Vika ei siis ollut oppilaassa vaan opettajassa. Minä osasin opettaa paremmin ilman asiankuuluvaa hienoa yliopistokoulustusta. Opettajat hehkuttavat koulustustaan ihan turhaan. Siihen pystyy kuka tahansa peruskoulun/lukion läpäissyt.
[/quote]
Prosenttilasku on varmasti yo-merkonomilla hallussa, mutta logiikkaakin olisi joskus syytä pohdiskella. Jos yksi opettaja onkin epäonnistunut lapsesi opettamisessa, ei kai se vielä kaikista opettajista hyödyttömiä tee? Oppimattomuutta ei aina voi myöskään vyöryttää pelkästään opettajan niskoille, oppiminenhan tapahtuu kuitenkin oppijan omassa päässä. Oppitunneilla opettaja ehtii auttaa yksittäistä oppilasta hyvin vähän aikaa, joten on ihan luonnollista, että yksityisopetuksesi kantoi paremmin hedelmää.
Samoin kuin kaikilla muillakin aloilla, opettajissakin on niitä, joiden ei olisi pitänyt koko alalle ryhtyä. En tiedä, onko tilanne parantunut vai pahentunut vuosikymmenten mittaan, mutta ainakin kilpailu työpaikoista on nykyään toista kuin menneinä aikoina. Kehnoja pedagoogikkoja tullaan silti aina näkemään, toivottavasti useimmat heistä vaihtavat alaa nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 20:53"]
[/quote]
ja sillä opettajalla voi olla 29 muutakin opetettavaa.
Saan 19 opetustunnilla tilille noin 1800-1900€ kk.
Suomessa opettajien lomat on aika saman pituisia kuin muuallakin Euroopassa. Suomessa on yritetty muuttaa loma-aikoja, mutta ks kummaa: elinkeinoelämä vastustaa. Onhan loma-aika monelle yritykselle vuoden se aika, jolloin tulos tehdään.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 18:51"]
On inasen epäreilua tässä taloustilanteessa, että 20-30h viikkotyöpanoksella tienaa vähintään 3000 euroa ja voi pitää vuodessa vielä 3,5 kk lomia.
[/quote]
Niinhän se olisi. Tosin minä yläkoulun opettajana teen 50-tuntisia työviikkoja. En voi keskeyttää työpäivääni pitääkseni tauon silloin, kun haluan, tai roikkua AV:llä tai FB:ssa tai tehdä muutenkaan työtä puoliteholla, paitsi työpäivän puolivälissä, kun tulen työpaikalta ja aloitan kotona työpäivän loppupuoliskon. Siihen työmäärään nähden palkka on surkea.
Lomapäivien määrä ei eroa juurikaan duunareiden lomista. Heillä on pekkaset ja ylityövapaat. Arkipyhät ovat kaikilla vapaat.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:07"]
Opettajilla on aina ollut pitkät lomat, ennen vanhaan vielä pitemmät, kun koulu alkoi vasta syyskuun alussa. Eli opettajien lomien pituus on ollut teillä tiedossa jo silloin, kun olette tehneet uravalintoja ja menneet opiskelemaan. Mikä teiltä nillittäjiä on estänyt opiskelemasta opettajaksi? Jos sen olisitte tehneet, voisitte nyt nauttia pitkistä lomista.
[/quote]
Onko todella niin, että jos pitää jonkun julkisen viran työehtoja kohtuuttomina/kohtuuttoman löysinä, asiasta ei saa avata suutaan, koska ei ole itse alalla. Naurettava perustelu. Saako pressan palkkioista valittaa, vaikkei ole päässyt pressaksi?
[/quote]
Tietenkin voit esittää mielipiteesi. Mutta sen sijaan, että haukut opettajat ja kadehdit heidän palkkojaan ja lomiaan, niin voisit esittää vaikka jonkun rakentavan ehdotuksen, miten tilannetta muutetaan. Olisiko jotain tarjota?
Jatketaanko kouluvuotta niin, että lapsilla ja opettajilla on lomaa 28 päivää vuodessa? Vai niin, että opettajat laitetaan haravoimaan kunnan puistoja kesän ajan (jolloin he tosin vievät koululaisten työpaikat)? Vai siten, että opettajat istuvat ylimääräisen ajan omassa luokassaan ja tuijottavat pistettä seinässä? Vai jätetäänkö vain parin kuukauden palkka maksamatta?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:39"]
Se,mitä opettajat eivät ymmärrä,on nimenomaan Se että muilla on aivan yhtä rankkaa omassa työssään. Monella muullakin alalla työt seuraa kotiin,lomalla työasia pyörii mielessä,ehkä pitää jopa vastata puheluihin tai sähköposteihin. Lomaa on vain Se 4vk kesällä ja viikko talvella. Muilla ei ole mahdollista ensin toipua työvuodesta 3vk,sitten lomailla 4vk ja päätteeksi orientoitua työhön 1vk. Vaikka kaikille Se olisi ehkä ihan tarpeellista. Nauttikkaa lomastanne opet mutta älkää luulko että teillä olisi jotenkin erityisen vaativa työ muihin aloihin verrattuna.
[/quote]
En usko, että monikaan opettaja on väittänyt, ettei mikään muu työ olisi niin rankkaa kuin opettaminen. Mutta kyllä: työ on erityisen vaativa siinä missä monet muutkin asiantuntija- ja esiintymisammatit. Lomaa ei ole annettu kylläkään palkkioksi rankasta työstä, vaan se on lähinnä väistämätöntä. Mitä järkevää työtä koululla voisi tehdä, kun oppilaat ovat lomailemassa? Ja täytyisi tästä lisätyöstä korvaustakin maksaa, siihen kunnilla ei oikein ole varaa.
[/quote]
Kuitenkaan muissa erityisen vaativissa asiantuntijatöissä ei ole vastaavia lomaetuja, vaikka yhtä puhki sitä ollaan toukokuun lopussa, usko pois.
Opettajilla olisi varmasti tarpeellisia suunnittelutehtäviä, kouluttautumista/opiskelua sun muuta, jota voi ja kuuluisikin tehdä ilman oppilaiden paikalla oloa. Meidän lasten koulussa esimerkiksi oli yksi matematiikasta erityisen kiinnostunut opettaja, joka vietti lähes koko kesälomansa Unkarissa perehtyen paikalliseen tapaan opettaa alakoululaisille matematiikkaa ja valmistellen omille oppilailleen siitä opetusaineiston, kun metodia kokeiltiin. Nykyään on yksityispuolella jo lisätty tehoja todella paljon, eiköhän olisi aika jo julkispuolellakin tehdä jotakin. Samoilla vero/lainarahoilla on pakko saada enemmän tuloksia aikaan, eihän tässä muuten ole mitään järkeä. Hyvä alku olisi se, että pidetään ne muut joulu- ja syyslomat ennallaan mutta litistettäisiin opejen kesäloma siihen samaan 4 viikkoon kuin yksityispuolellakin on.
[/quote]
Minä teen jo ne suunnittelutyöt ja kouluttautumiset vapaa-ajallani. Milloin korjaan kokeet, jos kaikelle vapaa-ajalle laitetaan muuta ohjelmaa? Saanko kahden kuukauden työstä ylityökorvauksia? VAi miten ajattelit, että minulle korvataan se, että teen jo nyt enemmän töitä kuin moni muu, kun todellinen kesälomani on laskelmieni mukaan 3 viikkoa vuodessa?
[/quote]
Opettele nopeammaksi ja tehokkaammaksi. Niin muutkin joutuvat tekemään.
Ihan pieni fakta jos ketään kiinnostaa. Opettajat eivät saa kesälomalta palkkaa.
Opettajan palkkaus menee niin, että lasketaan yhteen kaikki opettajan pitämät oppitunnit, ja niistä saa tuntikorvauksen. Lisäksi lasketaan erikseen korvattavat tehtävät. Tämä summa jaetaan kahdellatoista. Aiemmin palkka maksettiin vain kouluajalla, mutta pidettiin parempana, että palkka tulee tasaisesti, vaikka se pieneni.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:39"]
Se,mitä opettajat eivät ymmärrä,on nimenomaan Se että muilla on aivan yhtä rankkaa omassa työssään. Monella muullakin alalla työt seuraa kotiin,lomalla työasia pyörii mielessä,ehkä pitää jopa vastata puheluihin tai sähköposteihin. Lomaa on vain Se 4vk kesällä ja viikko talvella. Muilla ei ole mahdollista ensin toipua työvuodesta 3vk,sitten lomailla 4vk ja päätteeksi orientoitua työhön 1vk. Vaikka kaikille Se olisi ehkä ihan tarpeellista. Nauttikkaa lomastanne opet mutta älkää luulko että teillä olisi jotenkin erityisen vaativa työ muihin aloihin verrattuna.
[/quote]
En usko, että monikaan opettaja on väittänyt, ettei mikään muu työ olisi niin rankkaa kuin opettaminen. Mutta kyllä: työ on erityisen vaativa siinä missä monet muutkin asiantuntija- ja esiintymisammatit. Lomaa ei ole annettu kylläkään palkkioksi rankasta työstä, vaan se on lähinnä väistämätöntä. Mitä järkevää työtä koululla voisi tehdä, kun oppilaat ovat lomailemassa? Ja täytyisi tästä lisätyöstä korvaustakin maksaa, siihen kunnilla ei oikein ole varaa.
[/quote]
Kuitenkaan muissa erityisen vaativissa asiantuntijatöissä ei ole vastaavia lomaetuja, vaikka yhtä puhki sitä ollaan toukokuun lopussa, usko pois.
Opettajilla olisi varmasti tarpeellisia suunnittelutehtäviä, kouluttautumista/opiskelua sun muuta, jota voi ja kuuluisikin tehdä ilman oppilaiden paikalla oloa. Meidän lasten koulussa esimerkiksi oli yksi matematiikasta erityisen kiinnostunut opettaja, joka vietti lähes koko kesälomansa Unkarissa perehtyen paikalliseen tapaan opettaa alakoululaisille matematiikkaa ja valmistellen omille oppilailleen siitä opetusaineiston, kun metodia kokeiltiin. Nykyään on yksityispuolella jo lisätty tehoja todella paljon, eiköhän olisi aika jo julkispuolellakin tehdä jotakin. Samoilla vero/lainarahoilla on pakko saada enemmän tuloksia aikaan, eihän tässä muuten ole mitään järkeä. Hyvä alku olisi se, että pidetään ne muut joulu- ja syyslomat ennallaan mutta litistettäisiin opejen kesäloma siihen samaan 4 viikkoon kuin yksityispuolellakin on.
[/quote]
Minä teen jo ne suunnittelutyöt ja kouluttautumiset vapaa-ajallani. Milloin korjaan kokeet, jos kaikelle vapaa-ajalle laitetaan muuta ohjelmaa? Saanko kahden kuukauden työstä ylityökorvauksia? VAi miten ajattelit, että minulle korvataan se, että teen jo nyt enemmän töitä kuin moni muu, kun todellinen kesälomani on laskelmieni mukaan 3 viikkoa vuodessa?
[/quote]
Opettele nopeammaksi ja tehokkaammaksi. Niin muutkin joutuvat tekemään.
[/quote]
Nopeus ja tehokkuus opettajan työssä on hyvin usein laadutonta opetusta. Kyllähän kokeet voi tehdä monivalintakysymyksiksi, mutta mittaako se oikeasti oppilaiden osaamista, onko koe enää itsessään opetustilanne, saavatko erilaiset oppijat riittävästi osaamistaan esiin? Opettajan työtä ei voi tehdä hyvin ja samalla nopeasti, koska se merkitsee silloin hitaampien ja heikompien oppilaiden oikeuksien polkemista. Niin kauan kun riittää opettajia, jotka tekevät työtään omalla ajallaan, on opetuksen laatukin hyvää, mutta kun kaikki opettajat tähän kyllästyvät, päästään näihin monivalintakokeisiin ja oppilasmateriaalin kohtelemiseen massana aina samalla kaavalla ja samalla tavalla. Eikä takuulla loisteta PISA-tuloksissa.
152, entä lennot, asuminen? Eikä opet saa päivärahaa.
Todellako yksityispuolelta tähän löytyy valmiutta? Omalla rahalla hommattu läppäri ja puhelin mukaan tietty, ei mitään firman työkaluja. Lähdetkö?
Mä muuten voisin olla niin hullu että lähtisin, oon ennenkin kouluttanut itseäni kalliisti, kun olen tiennyt oppilaitten hyötyvän ja kunta ei ole voinut maksaa...
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:53"]Alakoulun opettajien työmäärää on turha vertailla yläkoulun ja lukion opettajien työmäärään, ovat ihan eri maailmoista.
[/quote]