Opettajan kesäloma
Timo Parvela teksti / Veikko Somerpuro kuva Opettaja 26-31/2014
Kun keskustelu kääntyy opettajien työssään saamiin kohtuuttomiin etuuksiin, muistetaan ylipitkät kesälomat yleensä mainita ensimmäisenä. Ja puolustuksekseen opettaja antaa sitten sekavan selityksen palkan laskentatavasta, laskennallisesta työajasta ja toipumisesta, joka jatkuu vähintään juhannukselle.
Mutta hei, onhan se loma pitkä ja onhan se ihana.
1. viikko. Kun virkamies tai insinööri tutkii pitkän ajan sääennustetta ja stressaa mökki-ilmojen osumista kohdalleen tai kattoremontin aloittamista, katselee opettaja kalenteria levollisin silmin. Kyllä se jossain vaiheessa kesää paistaa.
2. viikko. Ne on vielä kaikki muut töissä. Jos sitä menisi vaikka tuohon tien varteen vilkuttelemaan töihinmenijöille.
3. viikko. Jaa, se näkyy olevan juhannus tällä viikolla. On se mukavaa, kun se on tällä tavoin loman alkupuolella. Kokkoakin ehtii rakennella vaikka koko viikon.
4. viikko. No niin, nyt se on tuo naapurin toimitusjohtajakin näköjään raaskinut ottaa viikon loman jussin jatkeeksi, kun se tuolla järvellä alituiseen pörrää. Sattui vaan nyt tämä sadejakso tähän, joten taidanpa poltella tulta takassa. Ehtiihän tuota järvelle sitten myöhemminkin, kunhan vedet vähän lämpiää.
5. viikko. Ahdistaa. Se on lomakin jo puolivälissä. Enää kuukausi jäljellä.
6. viikko. Mikäs viikonpäivä se nyt olikaan? Ai, heinäkuu?
7. viikko. Luin mielenkiintoisen artikkelin ihmisistä, jotka lomallakin ovat yhteydessä työpaikkaansa. Lukevat sähköpostejaan, vastaavat kännykkäänsä ja sopivat tapaamisia. Josta tuleekin mieleeni, että mihinköhän minä sen kännykän panin? Oli se tässä vielä viime viikolla. Muistaakseni.
8. viikko. Oli ihana reissu Lappeenrannassa. Vähän niin kuin lomaa lomasta.
9. viikko. Ne on näköjään taas lehdet puollollaan juttuja siitä, kuinka kesälomaputken saa katkaistua. Vähän tietysti ahdistaa, että ensi viikolla koulu sitten taas alkaa. Mutta toisaalta, onhan tässä jo akkuja ladattu.
10. Heh, katsoin väärin. Eihän se vielä alkanutkaan. Tätä ihanuutta onkin näköjään vielä viikko. Mitähän sitä…
Timo Parvela on kirjailija ja opettajien sukua.
Kommentit (274)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:58"]
152, entä lennot, asuminen? Eikä opet saa päivärahaa.
Todellako yksityispuolelta tähän löytyy valmiutta? Omalla rahalla hommattu läppäri ja puhelin mukaan tietty, ei mitään firman työkaluja. Lähdetkö?
Mä muuten voisin olla niin hullu että lähtisin, oon ennenkin kouluttanut itseäni kalliisti, kun olen tiennyt oppilaitten hyötyvän ja kunta ei ole voinut maksaa...
[/quote]
Monet opiskelevat työn ohessa muissa ammateissa. Omista tutuistani ja työkavereista moni on tehnyt yliopiston jatkotutkintoa (lisensiaatti, tohtori) tai ylempää AMK-tutkintoa, myös MBA. Omalla rahalla, omalla ajalla, oman työuransa edistämiseksi. Omat on läppärit ja muut tarvikkeet. Vähissä on ulkomaan reissut...
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:20"]Tuo on kyllä outo keksintö, että opettajilla on jotenkin poikkeuksellinen tarve "toipua" töistä. Eikö muilla työtä tekevillä ole ihan samanlaista tai voi olla paljon vaativampikin työ, joko fyysisesti tai psyykkisesti.
Mutta itsehän he ovat työnsä valinneet ja lomansa ansaitsevat. "Pienestä" palkastaan jaksavat kyllä joka käänteessä valittaa.
[/quote]Tätä minäkään en tajua. Syksyllä on raskasta, ennen joulua on raskasta, talvella on raskasta ja keväällä vasta onkin raskasta! Useamman opettajan suusta kuultu. Minkään muun ammattiryhmän edustajat eivät valita yhtä paljon. Enkä oikeasti usko että opettajan työ niiiin paljon raskaampaa olisi kuin kaikkien muiden alojen.
[/quote]Minä uskon että tämä jatkuva oman työn rankkuudesta valittaminen yhdistettynä pitkiin ja usein toistuviin lomiin vailla omien lasten hoitohuolia koulujen loma-aikoina on se joka eniten nyppii kanssaihmisiä. En kadehdi opettajan työn sisältöä eikä se olisi millään muotoa itselleni oikea ammatinvalinta, mutta kyllä se ärsyttää kun ollaan olevinaan maailman haastavimman ammatin omaavia ja siten samalla dissataan muita, eikä edes haluta ymmärtää miten etuoikeutettuja ja lomilla perhe-elämän kannalta helpolla pääseviä opettajat muiden silmissä ovat. Ei, vaan jatkuvasti valitetaan!
[/quote]
Ja mua opettajan siskona ärsyttää ihan suunnattomasti tuo työn raskaudesta valittaminen. Mulla on tapana pitää neljän viikon vuosilomani loppukesästä siten, että palaan työhön samalla kun lapset aloittaa koulun. Siinä vaiheessa, kun mä aloitan kesälomani, aloittaa sisko valituksen siitä, että miten loma loppuu ihan kohta eikä oo saanut vielä yhtään palauduttua vaikeasta talvesta.
Palkkaa en osaa sillä lailla kadehtia, sillä näyttää tulevan toimeen kohtuullisen hyvin vaikka ei rikastukaan. Mutta väliin on pakko neppiä, että kyllä muutkin tekee vaativaa työtä kun opettajat ja muutkin väsyvät työssä kuin opettajat.
[/quote]
Opettajat on kovin ammattiryhmä valittamaan työnsä raskautta. Johtuisiko siitä, että useimmilla heistä ei ole kokemusta muiden ammattien raskaudesta ja vastuista, kun ovat lukion jälkeen menneet opekorkeaan ja sieltä opettamaan?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:24"]
212, eihän tuossa niin sanottu että olis ainutlaatuista! Vaan pointti oli käsittääkseni että ope opettelee laitteita kesällä eli tekee töitä! Eihän opettaja voi osata vaikka videoneuvotteluyhteyksillä toimia harjoittelematta vaikka kuinka olis noheva tyyppi.
[/quote]
Miksi muissa ammateissa ei ole kesällä erikseen vapaata, jotta voisi opetella näitä videoneuvotteluita?! Kyllä muidenkin pitää ne siinä sivussa omaksua.
Itsekin olen teknisellä alalla ja ainuttakaan koulutusta tai perehdytystä en ole missään vaiheessa saanut tietokoneen, ohjelmien, asentamisen tai muunkaan suhteen. Ja laitteet ja ympäristöt on todella vaativia, ja ne ovat minullekin töissä vain apuvälineitä, ei sitä varsinaista ydinosaamista. Myöskään koulussa ei näitä asioita ole opetettu... Mutta tosiaan opettajalle pitää olla opettaja opettamista ja niitä välineitä?
Tasokasta. Ensin väitetään että opejen pitäis hoitaa kesällä muidenkin lapsia, pitää kerhoja. Joku tekee näin, saa kuulla olevansa naurettava. Sitten haluttaisiin että opet kouluttautuisivat omaan laskuunsa kun työnantaja ei voi maksaa. Joku tekee näin ja sen jälkeen kiukutaan, että muutkin tekee jatkotutkintonsa omin rahoin. (Tietysti tekee, kurssi ja tutkinto vaan on eri asioita). Ja sitten kun joku kertoo kesällä opettelevansa videoneuvottelulaitteuden yms. käytön, hänet moititaan että kyllä muut tekee sen muun työn ohessa. Ilmeisesti pari ryhmää lukiolaisia olis hyvä yleisö hukkaamaan aikaansa open harjoitellessa syksyllä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:05"]No se elokuun "lapset kaipaa silmälläpitoa"-viikko onkin vasta tulossa. Ehkä jätän tämä vuonna väliin, kun se on niin naurettavaa...
[/quote]Hoida ja huolehdi ihan vapaasti jos siltä tuntuu, mutta älä yleistä että jokainen opettaja tekisi automaattisesti samoin. Tuo yleistys tässä oli naurettavaa. Eipä ole edes oman lähisuvun opettajilta löytynyt auttamishaluja lasten kesäloma-ajan varmistamiseksi. Kolmea päivää klo 9-15 pyydettiin, mutta ei kuulemma ehdi eikä jaksa.
[/quote]
Ja tässä se sun opevihan syy kauniissa paketissa tulikin! Jos sillä opella ei oo itsellään tuon ikäisiä lapsia niin voihan olla että menot on suunniteltu sen mukaan.
[/quote]Jos minulta joku pyytää apua niin autan minkä pystyn, ja voin myös järjestellä aikataulujani uusiksi jotta saadaan hommat toimimaan. Mielestäni en ole pyytänyt mahdottomia, kun kysyin opettajasisareltani voisiko hän katsoa 3 päivän ajan 6h 8- ja 9-vuotiaita. Yhteensä 18h kymmenestä viikosta! Mutta kun ei jaksa, kun pitää ladata jotta jaksaa puurtaa raskaan syyslukukauden. Meidän apu kyllä kelpaa hänelle (kun opena oleminen on niin raskasta) mutta vastavuoroisesti ei tarvitse tehdä mitään. Kun on niin raskasta.
[/quote]
Ja tämän takia haukut mua naurettavaksi, kun mä autan naapureita lastenhoidossa! Voi apua mitä logiikkaa...
[/quote]Palataanpa alkuun. Toistan: naurettavaa tässä oli se, että heti yleistit kaikkien opettajien tarjoavan tätä "kesähoitoa" omalle naapurustolleen. Näin ei todellakaan ole. Käsi ylös tästä ketjusta ne opettajat jotka ottavat hoitolapsia loma-aikoinaan. Montako löytyy?
[/quote]
No on meillä ollut omien lasten kavereita ja kummilapsia tänäkin kesänä yhteensä kaksi viikoa yökyläilemässä. Kun sisareni lapset olivat pieniä, he olivat kesäkuun alun aina meillä. Mutta miksi ihmeessä pitäisi puhua tällaisesta ammattiknnasta kuin opettajat millään tavalla yleistäen? Opettajia ja opetustehtäviä on monenlaisia. Kaikilla opettajilla ei myöskään ole yhtä pitkiä lomia. Tämä keskustelu on suurelta osin vastenmielinen tietämättömyyden ja kateuden ilmentymä.
[/quote]
Ja silti kukaan ei anna niille siivooajille ja keittäjille kylpylälahjakortteja ja laadukkaita viinipulloja lahjaksi.
Ainoa asia, mikä minua joissain opettajissa ärsyttää, on se, että niitä on pakko nuoleskella siksi, että lapsi saisi hyvää kohtelua. Joillain opettajilla on ihmeellinen käsitys, että ne lasten vanhemmat on kaikki vihollisia ja niillä ei ole muuta elämää, kuin passata koulua ja olla lapsen vanhempi. Ei tajuta, että lasten vanhemmatkin kulkee töissä ja tekee pitkää ja vaativaa työtä ja ovat joskus töiden takia väsyneitä.
Ei, kun opettajilla on ainoastaan vaativa työ ja he ovat ainoita väsyneitä ja vanhemmat on laiskoja ja vittumaisia, jotka ei välitä niistä vittumaisista räkänokistaan ihan vain laiskuuttaan. Mistään ei voi keskustella opettajien kanssa, ilman, että he eivät hyökkäisi vastaan ja lapset ja vanhemmat ovat heille vain riesa työssään.
Ja pakko on päälle nuoleskella ja mielistellä ja imarrella, että lapsi saisi hyvän kohtelun siellä koulussa.
[/quote]
Omaan lähipiiriin kuuluu yksi luokanope ja usein saa kuunnella hänen kertomuksiaan oppilaista ja heidän perheistään. Siis ihan törkeää juttua, haukkuu yhtenään miten tyhmiä lapsia ja vanhempia hän joutuu kestämään, esimerkit on minun mielestäni aika vaatimattomia meuhkaamiseen nähden. Tämä eukko itse on tietenkin saanut kaiken elämässä helposti ja esim. omalle lapselle riittää tukijoukkoja ja hoitajia ettei hän varmasti pysty samaistumaan mitenkään esim. monilapsisen yh:n arkeen tai siihen uupumukseen mikä vanhemmilla on. Todella ylimielinen ja ilkeä tyyli puhua asiakkaistaan muutenkin, en ole missään muussa ammattikunnassa törmännyt vastaavaan. Valitettavasti täällä tuntuu olevan juuri samanlaisia ihania opeja.
Eräs opettajatuttuni kerran kertoi siitä, kun hänen omat lapset olivat pieniä. Sanoi, että vaikka hän itsekin on opettaja, meinasi hermot mennä. Edellisenä päivänä ilmoitettiin, että huomiseksi lapsille termospullot matkaan ja eväät, mennään retkelle. Tai huomenna alkaakin luistelukausi, vaikka piti alkaa kuukautta myöhemmin. Monia muitakin esimerkkejä oli.
Eli siis opettaja itse sanoi, että joillain opettajilla ei ole realistista kykyä tippaakaan ajatella, että kaikki eivät ole kotiäitejä ja pysty siitä suihkaisemaan ostamaan (hän oli neljän lapsen äiti) yhtäkkiä neljää termospulloa tai useita luistimia yms. Ihmetteli, että miten pärjäävät pitkää työpäivää tekevät vanhemmat, jotka tulevat kotiin klo 17 ja lapsi ilmoittaa, että huomiselle pitää olla termospullot ja reppu yms.
Ja kyllä, hän myös sanoi, että osa kolleegoista puhuu todella rumasti vanhemmista ja lapsista. Sanoi, että ennen lapsia hänkään ei tajunnut asiaa, mutta että oppi itse siinä aika äkkiä, että ajattelee myös lasten vanhempia opettaessaan lapsia ja ymmärtää sen, että vanhemmatkin ovat kiireisiä ja aina ei ehdi tehdä kaikenmaailman kouluhommia illalla.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 15:36"]
Eräs opettajatuttuni kerran kertoi siitä, kun hänen omat lapset olivat pieniä. Sanoi, että vaikka hän itsekin on opettaja, meinasi hermot mennä. Edellisenä päivänä ilmoitettiin, että huomiseksi lapsille termospullot matkaan ja eväät, mennään retkelle. Tai huomenna alkaakin luistelukausi, vaikka piti alkaa kuukautta myöhemmin. Monia muitakin esimerkkejä oli.
Eli siis opettaja itse sanoi, että joillain opettajilla ei ole realistista kykyä tippaakaan ajatella, että kaikki eivät ole kotiäitejä ja pysty siitä suihkaisemaan ostamaan (hän oli neljän lapsen äiti) yhtäkkiä neljää termospulloa tai useita luistimia yms. Ihmetteli, että miten pärjäävät pitkää työpäivää tekevät vanhemmat, jotka tulevat kotiin klo 17 ja lapsi ilmoittaa, että huomiselle pitää olla termospullot ja reppu yms.
Ja kyllä, hän myös sanoi, että osa kolleegoista puhuu todella rumasti vanhemmista ja lapsista. Sanoi, että ennen lapsia hänkään ei tajunnut asiaa, mutta että oppi itse siinä aika äkkiä, että ajattelee myös lasten vanhempia opettaessaan lapsia ja ymmärtää sen, että vanhemmatkin ovat kiireisiä ja aina ei ehdi tehdä kaikenmaailman kouluhommia illalla.
[/quote]
Niin. Eikö se ole ihan loogista, että jokaisessa ammattiryhmässä on dorkia? Se on ikävää.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:58"]Tunnen useamman opettajan, jotka pitävät lapset kesäkuun päiväkodissa ja ottavat omat lapset kotiin vasta heinäkuussa, kun pitää kuukausi ensin toipua raskaasta vuodesta.
No asiasta toiseen. Toisaalta ymmärrän opettajia. Kun on koko elämä eletty kouluelämässä, ei muusta tiedetä. Ensin itse koululaisena, sitten opiskelemaan opettajaksi ja sitten opettajana. Ollaan eletty sellaisessa suppeassa maailmassa, eikä tajuta muusta maailmasta mitään ja oikeasta todellisuudesta. Kuvitellaan todellakin naivisti, että opettajan työ on raskainta ja on normaalia olla 2.5 kuukautta lomalla, kun sitä ollaan oltu ekaluokasta asti.
Eli eräänlainen umpio, missä eletään, eikä muusta maailmasta oikein tiedetä mitään. Välttämättä eivät kyllä pärjäisi muissa hommissa, koska heille olisi todellinen järkytys 8 tunnin työpäivät 20 minuutin ruokatauoilla ja viiden viikon vuosiloma ja se, että siellä töissä voidaan koko ajan joutua todellakin kiirehtimään todellisen paineen alla. Ja se, että ihmiset jää lomalle ihan rättipoikkiväsyneenä uupuneina. Muilla aloilla ei ole sitä viikon kevennystä, mitä opettajilla ennen joulu-ja kesälomaa, milloin haravoidaan vain pihoja ja harjoitellaan juhlaan tonttunäytelmiä ja oppilaat katsoo videoita tunnit. Ja se, että viimeinen työpäivä kestää vain sen kaksi tuntia, kun joulu-ja kevätjuhla koittaa. Muilla aloilla viimeinen työpäivä tehdään normaali 8 tuntia ja joillain aloillahan tehdään pitempääkin päivää ja intensiivisesti päivän loppuun asti.
[/quote]Olen opiskeluaikana siivonnut eri firmoissa, ollut keittiöapulaisena suurkeittiössä ja sitten valmistunut opettajaksi. Arvostan valtavasti esim siistijöiden ja keittiöihmisten työtä. Palkka ei ole hyvä ja työ on fyysistä. Meidän koululla myös arvostan heidän työtään ja samoin muutkin. He ovat juhlissamme jne. Oletko idiootti? Elämme kaikki samaa maailmaa! Olenko tosiaan umpiossa elävä kun luen hulluna lehtiä ja kirjoja jotta pysyn ajan tasalla ja saan ideoita. Seuraan taloutta ja politiikkaa vaikka olen humanisti. Tämä palsta vilisee sellaista idiotiaa ettei tiedä itkeäkö vai nauraa! Mututietoa ja sivusta seuraamista! Tulkaa kouluun ja seuratkaa työtämme! Miksette tulisi? Jotta harhakuvanne ei saisi kolhuja!
[/quote]
Ja silti kukaan ei anna niille siivooajille ja keittäjille kylpylälahjakortteja ja laadukkaita viinipulloja lahjaksi.
Ainoa asia, mikä minua joissain opettajissa ärsyttää, on se, että niitä on pakko nuoleskella siksi, että lapsi saisi hyvää kohtelua. Joillain opettajilla on ihmeellinen käsitys, että ne lasten vanhemmat on kaikki vihollisia ja niillä ei ole muuta elämää, kuin passata koulua ja olla lapsen vanhempi. Ei tajuta, että lasten vanhemmatkin kulkee töissä ja tekee pitkää ja vaativaa työtä ja ovat joskus töiden takia väsyneitä.
Ei, kun opettajilla on ainoastaan vaativa työ ja he ovat ainoita väsyneitä ja vanhemmat on laiskoja ja vittumaisia, jotka ei välitä niistä vittumaisista räkänokistaan ihan vain laiskuuttaan. Mistään ei voi keskustella opettajien kanssa, ilman, että he eivät hyökkäisi vastaan ja lapset ja vanhemmat ovat heille vain riesa työssään.
Ja pakko on päälle nuoleskella ja mielistellä ja imarrella, että lapsi saisi hyvän kohtelun siellä koulussa.
[/quote]Olet tosiaan itse loman tarpeessa jos olet noin katkeroitunut. Vedä ovi perässä! Yksi ope tehnyt mielestäsi em. asioita= kaikki Suomen opettsjat? Kyllä tällä palstalla on niin paljon huonosti voivia, jotka pääsee oksentamaan kaiken paskan mitä mieleen juolahtaa.
[/quote] Huom. luepa uudestaan. Joissain opettajissa. Kirjoitin joissain opettajissa ärsyttää. Minulla on useampi lapsi ja on kokemusta useammasta koulusta jo 14 vuoden ajalta. Joten vastaan on tullut monenlaista opettajaa ja melko monta.
[/quote]Silti. Joka ammatissa on monenlaista kulkijaa. Myös opettajissa. Yleistystä kaikki tyynni, eikä mitään informaatioarvoa. Minua ei ole lahjottu viineillä eikä millään arvokkaalka eikä kollegoitakaan ja tunnen aika monta opettajaa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:57"]
Raivohullut pääsee lähelle lynkkausmielialaa! Tän ketjun vois jo lopettaa!
[/quote]
Yhdeltä kansankynttilältä mennyt näköjään hermot ja syytetään muita jo raivohulluiksi, jatka virkakyösti lomiasi vaan niin jaksat "hektisen työelämän" paineet taas syksyllä!
[/quote]Kukas virkakyösti siellä nillittää. Jatkas sinä vaan edelleen siinä surkeassa paskahommassasi ja kateilet opettajia.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:58"]
Tunnen useamman opettajan, jotka pitävät lapset kesäkuun päiväkodissa ja ottavat omat lapset kotiin vasta heinäkuussa, kun pitää kuukausi ensin toipua raskaasta vuodesta.
No asiasta toiseen. Toisaalta ymmärrän opettajia. Kun on koko elämä eletty kouluelämässä, ei muusta tiedetä. Ensin itse koululaisena, sitten opiskelemaan opettajaksi ja sitten opettajana. Ollaan eletty sellaisessa suppeassa maailmassa, eikä tajuta muusta maailmasta mitään ja oikeasta todellisuudesta. Kuvitellaan todellakin naivisti, että opettajan työ on raskainta ja on normaalia olla 2.5 kuukautta lomalla, kun sitä ollaan oltu ekaluokasta asti.
Eli eräänlainen umpio, missä eletään, eikä muusta maailmasta oikein tiedetä mitään. Välttämättä eivät kyllä pärjäisi muissa hommissa, koska heille olisi todellinen järkytys 8 tunnin työpäivät 20 minuutin ruokatauoilla ja viiden viikon vuosiloma ja se, että siellä töissä voidaan koko ajan joutua todellakin kiirehtimään todellisen paineen alla. Ja se, että ihmiset jää lomalle ihan rättipoikkiväsyneenä uupuneina. Muilla aloilla ei ole sitä viikon kevennystä, mitä opettajilla ennen joulu-ja kesälomaa, milloin haravoidaan vain pihoja ja harjoitellaan juhlaan tonttunäytelmiä ja oppilaat katsoo videoita tunnit. Ja se, että viimeinen työpäivä kestää vain sen kaksi tuntia, kun joulu-ja kevätjuhla koittaa. Muilla aloilla viimeinen työpäivä tehdään normaali 8 tuntia ja joillain aloillahan tehdään pitempääkin päivää ja intensiivisesti päivän loppuun asti.
[/quote]
Näinpä! puhumattakaan siitä että oppitunti on 45 min ja normaalisti (meinasin laittaa oikeissa mutta menköön...) töissä tunti on 60 min...
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:05"]
Ehdottakaapa opettajien lomista kateilevat parempi systeemi tilalle! Mitään uutta ette osaa ehdottaa. Länkytätte vaan. Vaihtoehdot: työaikaa pidennetään kesälomilla ja muilla lomilla: oppilaita ei ole, mitä tekisivät? Opetuksen päivien lukumäärä on säädetty laissa eli lakia pitäisi muuttaa. Toinen vaihtoehto: huononnetaan palkkaa. No, kaikki työssäkäyvät tietävät miltä tuntuisi palkan huononnus kun työmäärä pysyisi ennallaan. Sitä paitsi lomautuksia on tehty vuosikausia jo Suomessa.Kolmas vaihtoehto: nostetaan jokaisen kuntatyöntekijän arvostusta jotta tämä julkinen sektori ei tuhottaisi kokonaan päättäjien lyhytnäköisen säästövimman ja yksityistämispolitiikan jalkoihin. Päiväkodit, koulut, terveyskeskukset, sote ym ovat suurissa mullistuksissa lähivuosina. Siinä voi tulla pahaa jälkeä jos työntekijät pannaan tappelemaan keskenään. Siitähän päättäjät tykkää! Naureskelevat ja keksivät uusia leikkauskeinoja. Solidaarisuutta! Kohta ollaan kusssa kaikki!
[/quote]
Opettajat voisivat vetää kestoimintaa: kerhoja, kursseja, kesäkoulua. Nyt lapsille pitää keksiä säilöjä kesäksi, koska kotonakaan eivät voi olla.
Ainakin kesäksi vanhempainvapailta palaaville tällainen kesätoiminnan vetäminen olisi vähintään kohtuullista, koska "toipumisaikaakaan" ei tarvittaisi.
[/quote]
Tuo kesätoiminta on muuten aivan äärimmäisen hyvä idea!
Ja vielä ihmetellään, miksei opetusala kiinnosta miehiä. Tarjolla on palkanalennusta, yleistä nurinaa ja hauskaa kesätoimintaa iloisten lasten kera. Ehkä pitäisi siirtyä Tanskan tapaan kokonaistyöaikaan. Viikkotyötunnit putoaisivat varmaan kymmenellä, sillä tuo 37,5 tuntia viikossa sisältäisi kaikki valmistelut yms. Palkat voitaisiin samalla nostaa siihen tasoon kuin Tanskassakin eli noin 5000 euroon.
En millään jaksa lukea koko ketjua, mutta pakko kommentoida sen verran, että töissä koulussa muita töitä vuosia tehneenä en kaipaa pätkääkään sitä opettajien narinaa siitä, miten aina ennen syyslomaa, joululomaa, hiihtolomaa ja kesälomaa ovat niin poikki eivätkä jaksa enää yhtään. Parhaat tapaukset tulevat oikein erikseen viimeisellä toukokuun viikolla valittamaan minulle, että ovat niin poikki. Minulla ja monella muulla koulussa muuta työtä tekevällä on ihan normaalit lomat, jotka alkavat yleensä juhannuksen jälkeen ja töissä ollaan takaisin elokuun alkuun mennessä. Kaikki on tehty jo hyvin valmiiksi, kun opettajat palaavat lomiltaan. Meille sitten valitetaan tätä.
Olen jo vaihtanut alaa, mutta näen entisiä työkavereitani silloin tällöin kaupassa ym. Kesäkuun aikana satuin tapaamaan kolmea opettajaa, joista jokainen valitti minulle miten rankkaa on olla lomalla, koko ajan lasten kanssa ja pestä mattoja ja ja ja...ja ennen kaikkea vasta kolmen viikon jälkeen alkoi tuntua siltä, että on oikeasti lomalla. Itse yritin johonkin väliin vuodatusta sanoa, että minulla on tänä kesänä kaksi viikkoa lomaa heinäkuun lopussa, mutta jokainen heistä jatkoi vain omia lomastressivuodatuksiaan.
Että näin.