Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan kesäloma

Vierailija
28.07.2014 |

Timo Parvela teksti / Veikko Somerpuro kuva Opettaja 26-31/2014

Kun keskustelu kääntyy opettajien työssään saamiin kohtuuttomiin etuuksiin, muistetaan ylipitkät kesälomat yleensä mainita ensimmäisenä. Ja puolustuksekseen opettaja antaa sitten sekavan selityksen palkan laskentatavasta, laskennallisesta työajasta ja toipumisesta, joka jatkuu vähintään juhannukselle.

Mutta hei, onhan se loma pitkä ja onhan se ihana.

1. viikko. Kun virkamies tai insinööri tutkii pitkän ajan sääennustetta ja stressaa mökki-ilmojen osumista kohdalleen tai kattoremontin aloittamista, katselee opettaja kalenteria levollisin silmin. Kyllä se jossain vaiheessa kesää paistaa.

2. viikko. Ne on vielä kaikki muut töissä. Jos sitä menisi vaikka tuohon tien varteen vilkuttelemaan töihinmenijöille.

3. viikko. Jaa, se näkyy olevan juhannus tällä viikolla. On se mukavaa, kun se on tällä tavoin loman alkupuolella. Kokkoakin ehtii rakennella vaikka koko viikon.

4. viikko. No niin, nyt se on tuo naapurin toimitusjohtajakin näköjään raaskinut ottaa viikon loman jussin jatkeeksi, kun se tuolla järvellä alituiseen pörrää. Sattui vaan nyt tämä sadejakso tähän, joten taidanpa poltella tulta takassa. Ehtiihän tuota järvelle sitten myöhemminkin, kunhan vedet vähän lämpiää.

5. viikko. Ahdistaa. Se on lomakin jo puolivälissä. Enää kuukausi jäljellä.

6. viikko. Mikäs viikonpäivä se nyt olikaan? Ai, heinäkuu?

7. viikko. Luin mielenkiintoisen artikkelin ihmisistä, jotka lomallakin ovat yhteydessä työpaikkaansa. Lukevat sähköpostejaan, vastaavat kännykkäänsä ja sopivat tapaamisia. Josta tuleekin mieleeni, että mihinköhän minä sen kännykän panin? Oli se tässä vielä viime viikolla. Muistaakseni.

8. viikko. Oli ihana reissu Lappeenrannassa. Vähän niin kuin lomaa lomasta.

9. viikko. Ne on näköjään taas lehdet puollollaan juttuja siitä, kuinka kesälomaputken saa katkaistua. Vähän tietysti ahdistaa, että ensi viikolla koulu sitten taas alkaa. Mutta toisaalta, onhan tässä jo akkuja ladattu.

10. Heh, katsoin väärin. Eihän se vielä alkanutkaan. Tätä ihanuutta onkin näköjään vielä viikko. Mitähän sitä…

Timo Parvela on kirjailija ja opettajien sukua.

Kommentit (274)

Vierailija
221/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 09:58"]

Sijainen on koko sen pitkän kesä"loman" työttömänä, kun viranhaltija "palaa töihin" loman ajaksi. Odotan innolla tämän "loman" loppumista!!! Ansiosidonnainen TODELLA pieni.

[/quote]

SANA LIITTO ? KUULOSTAAKO TUTULTA ? Vaikka onkin moraalisesti väärin että opettajat palaavat kesäksi töihin, harvassa on ne jotka eivät sitä tekisi.

Vierailija
222/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun sisko on opettaja, lukiossa matemaattisia aineita. itse olen lääkäri ja meidän yksikössä pitää pöäivystää noin kuusi iltaa ja yötä kuukaudessa, osa viikonloppuisin. mua suututtaa kyllä ihan valtavasti se, että kun harmittelen, että harmittaa kun joudun esim. lähtemään juhlista ajoissa että jaksan seuraavan päivän päivystyksen niin tämä alkaa valittaa sitä että joo, on se ylioppilaskirjoitusten ja kokeiden korjaaminen tosi raskasta. vähän eri juttu kuitenkin mun mielestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:53"]mun sisko on opettaja, lukiossa matemaattisia aineita. itse olen lääkäri ja meidän yksikössä pitää pöäivystää noin kuusi iltaa ja yötä kuukaudessa, osa viikonloppuisin. mua suututtaa kyllä ihan valtavasti se, että kun harmittelen, että harmittaa kun joudun esim. lähtemään juhlista ajoissa että jaksan seuraavan päivän päivystyksen niin tämä alkaa valittaa sitä että joo, on se ylioppilaskirjoitusten ja kokeiden korjaaminen tosi raskasta. vähän eri juttu kuitenkin mun mielestä. 

[/quote]

Kai siskollasikin voi olla raskasta, vaikka hän toimii aivan eri ammatissa kuin sinä? Kukaan tuskin kiistää lääkärien työn raskautta ja tärkeyttä ja näkyyhän se palkassakin, joka on aivan eri tuhatluvuilla kuin opettajilla.

Vierailija
224/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useamman opettajan, jotka pitävät lapset kesäkuun päiväkodissa ja ottavat omat lapset kotiin vasta heinäkuussa, kun pitää kuukausi ensin toipua raskaasta vuodesta.

No asiasta toiseen. Toisaalta ymmärrän opettajia. Kun on koko elämä eletty kouluelämässä, ei muusta tiedetä. Ensin itse koululaisena, sitten opiskelemaan opettajaksi ja sitten opettajana. Ollaan eletty sellaisessa suppeassa maailmassa, eikä tajuta muusta maailmasta mitään ja oikeasta todellisuudesta. Kuvitellaan todellakin naivisti, että opettajan työ on raskainta ja on normaalia olla 2.5 kuukautta lomalla, kun sitä ollaan oltu ekaluokasta asti.

Eli eräänlainen umpio, missä eletään, eikä muusta maailmasta oikein tiedetä mitään. Välttämättä eivät kyllä pärjäisi muissa hommissa, koska heille olisi todellinen järkytys 8 tunnin työpäivät 20 minuutin ruokatauoilla ja viiden viikon vuosiloma ja se, että siellä töissä voidaan koko ajan joutua todellakin kiirehtimään todellisen paineen alla. Ja se, että ihmiset jää lomalle ihan rättipoikkiväsyneenä uupuneina. Muilla aloilla ei ole sitä viikon kevennystä, mitä opettajilla ennen joulu-ja kesälomaa, milloin haravoidaan vain pihoja ja harjoitellaan juhlaan tonttunäytelmiä ja oppilaat katsoo videoita tunnit. Ja se, että viimeinen työpäivä kestää vain sen kaksi tuntia, kun joulu-ja kevätjuhla koittaa. Muilla aloilla viimeinen työpäivä tehdään normaali 8 tuntia ja joillain aloillahan tehdään pitempääkin päivää ja intensiivisesti päivän loppuun asti.

Vierailija
225/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle edelliselle kommentti: tonttujuhlien järjestely ja kaikenlainen häröily koulupäivinä ON PALJON raskaampaa kuin tavallisen opetuksen vetäminen. Se ei tosiaan ole kevennettyä opettajalle vaan paljon repivämpää. Helpointahan on istua luokassa ja paahtaa kirjaa.

Vierailija
226/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:53"]mun sisko on opettaja, lukiossa matemaattisia aineita. itse olen lääkäri ja meidän yksikössä pitää pöäivystää noin kuusi iltaa ja yötä kuukaudessa, osa viikonloppuisin. mua suututtaa kyllä ihan valtavasti se, että kun harmittelen, että harmittaa kun joudun esim. lähtemään juhlista ajoissa että jaksan seuraavan päivän päivystyksen niin tämä alkaa valittaa sitä että joo, on se ylioppilaskirjoitusten ja kokeiden korjaaminen tosi raskasta. vähän eri juttu kuitenkin mun mielestä. 

[/quote]

Kai siskollasikin voi olla raskasta, vaikka hän toimii aivan eri ammatissa kuin sinä? Kukaan tuskin kiistää lääkärien työn raskautta ja tärkeyttä ja näkyyhän se palkassakin, joka on aivan eri tuhatluvuilla kuin opettajilla.

[/quote] Juu toki on. En mä jaksaisi vääntää teinien kanssa päivät pitkät vaan viihdyn omassa työssäni. Mutta ihan oikeasti ärsyttää, kun se kokeiden korjaaminen pitää joka ikiseen keskusteluun ottaa mukaan. 

Vierailija
227/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:43"]

So What??? Opet on lomansa ansainnu kun joutuvat katselemaan koulussa kusipäisiä häirikkökakaroita ja vielä kestämään niiden vanhempien vittuiluja

[/quote]

Mielestäni todella asiatonta tekstiä. Oppilaat eivät ole kusipäisiä kakaroita eivätkä vanhemmat vittuile, jos osaa toimia oikein heidän kanssaan :) Tämän alan koulutukseen ei kannata hakea pitkien lomien kannustamana, vaan opettajan toimi on kutsumusala. Opettaja tekee henkisesti vaativaa työtä, oppilaat ovat yksilöitä ja heitä kohdellaan sen mukaan, ihmisarvoisina yksilöinä. Vanhempien kanssa pyritään tekemään yhteistyötä, myös vastoinkäymisistä huolimatta. Opettajan työhön kuuluu paljon muutakin, kuin teorian saaminen oppilaiden päähän. 

Kesäterveisin opettajaksi haluava ja aikanaan valmistuva ;)

Vierailija
228/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikaisemmin yksityisellä asiantuntijatyössä. Työaika oli 37,5 h/vko ja lomaa 5 vko/vuosi. Ei mitään pekkasia, jotka nyt lähinnä on duunareilla. Työ oli raskasta ja vastuu omasta tuloksesta kova. Eniten stressiä aiheutti se, että tehtävänkuva asiantuntijatyössä on usein tosi hajanainen ja et ikinä tiedä, oletko tehnyt kaiken tarpeellisen tai ei. Palkka oli loppuaikana (ei pk-seutu) 4200, taustalla akateeminen tutkinto.

Täydensin opintojani ja työskentelen nyt luokanopena. Palkkani on himpun alle 3000 ja siihenkin on pari ylituntia. Lomat on makeat ja työ on hektisempää, mutta stressittömämpää kuin tuo aiempi työ. Kaikki tapahtuu nyt ja heti. Työtehtävät on selkeät. Työpäivä on usein kiireisempi kuin se 7,5 tuntia yksityisellä, kun ehdin juoruilla, surffata ja kahvitella. Toisaalta taas nyt pääsee kotiin ajoissa, eikä tarvi notkua työpaikalla kellon mukaan. Työnantaja on "köyhä" verrattuna yksityiseen eli mitään hauskaa en saa. En edes konetta, joka olisi todella tarpeen.

Väittäisin, että työn kuormittavuus kallistuu hiukan yksityisen puolelle, mutta ero on pieni. Opettajana lomat on pitkät ja tietysti ei tarvi pelätä työpaikan puolesta niin paljoa. Kaiken kaikkiaan: kummassakin puolensa. Olisin voinut jatkaa yksityisellä, jos olisin saanut sen 1,5-2 kk vuodessa palkatonta.

Vierailija
229/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:58"]Tunnen useamman opettajan, jotka pitävät lapset kesäkuun päiväkodissa ja ottavat omat lapset kotiin vasta heinäkuussa, kun pitää kuukausi ensin toipua raskaasta vuodesta.

No asiasta toiseen. Toisaalta ymmärrän opettajia. Kun on koko elämä eletty kouluelämässä, ei muusta tiedetä. Ensin itse koululaisena, sitten opiskelemaan opettajaksi ja sitten opettajana. Ollaan eletty sellaisessa suppeassa maailmassa, eikä tajuta muusta maailmasta mitään ja oikeasta todellisuudesta. Kuvitellaan todellakin naivisti, että opettajan työ on raskainta ja on normaalia olla 2.5 kuukautta lomalla, kun sitä ollaan oltu ekaluokasta asti.

Eli eräänlainen umpio, missä eletään, eikä muusta maailmasta oikein tiedetä mitään. Välttämättä eivät kyllä pärjäisi muissa hommissa, koska heille olisi todellinen järkytys 8 tunnin työpäivät 20 minuutin ruokatauoilla ja viiden viikon vuosiloma ja se, että siellä töissä voidaan koko ajan joutua todellakin kiirehtimään todellisen paineen alla. Ja se, että ihmiset jää lomalle ihan rättipoikkiväsyneenä uupuneina. Muilla aloilla ei ole sitä viikon kevennystä, mitä opettajilla ennen joulu-ja kesälomaa, milloin haravoidaan vain pihoja ja harjoitellaan juhlaan tonttunäytelmiä ja oppilaat katsoo videoita tunnit. Ja se, että viimeinen työpäivä kestää vain sen kaksi tuntia, kun joulu-ja kevätjuhla koittaa. Muilla aloilla viimeinen työpäivä tehdään normaali 8 tuntia ja joillain aloillahan tehdään pitempääkin päivää ja intensiivisesti päivän loppuun asti.

[/quote]

Aika mielenkiintoinen ajatus, että opettajat eivät pärjäisi muilla aloilla. Kai nyt samaan syssyyn voi vielä väittää, että kaikkien muiden alojen ihmiset pärjäisivät opettajina. Ainakin omalta alaltani matemaattisista aineista moni siirtyy jossain vaiheessa yksityissektorille. Toiseen suuntaan liikettä on vähemmän. Voisiko olla niin, että kadehtijat haluaisivat opettajan lomat mutteivät kuitenkaan itse työtä vastuineen?

Vierailija
230/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules "vihaan opesiskoani"-jankkaaja. Jos minä haluan auttaa naapurien tuttuja lapsia, se ei ole sinulta pois. Eikä sekään ole että tiedän muitakin opeja jotka tekee näin, samoin tiedän mistä vaan työstä hoitovapaalla olevia, jotka vastavuoroisesti naapurustossa jelppivät toisiaan.

Niin kauan kun lapseni ovat itsekin silmälläpitoiässä, autan. Sen jälkeen voi ollakin nihkeämpää saada meille ketään hoitoon. lapsenlapset sitten taas joskus toivottavasti, mutta sitä ennen ei mielellään.

Ja pitää ymmärtää, että etenkin jos sisaresi on lapseton, hänestä pienten hankalien (?) lasten kanssa oleminen lomaillen voi olla todella uuvuttava ajatus!

Vierailija
231/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut opettajana sekä peruskoulussa, että aikuispuolella (siellä olin tekemisissä pääosin haastavista taustoista olevien nuorten ja nuorten aikuisten kanssa). Jälkimmäisessä työaika oli 8h, ruoka-puolituntinen oli erikseen ja lomaa tuo 5 viikkoa. Kokemusta on myös ihan tavallisista töistä suunnilleen viiden vuoden ajalta. Peruskoulu on näistä ehdottomasti rankinta!

Vierailija
232/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:06"]Mikä muu työ on sellaista, että koko ajan on kaikki aistit valppaana 30 ihmisen edessä?

En tee tuntiakaan tätä duunia, jos lomat lyhenee.

Ja vielä kesällä lasten leirejä ohjaamaan. Siinähän olisikin houkutustekijä, kun minä, lukion 50-vuotias reumainen opettaja siellä lapsia ohjeistaisin. Lapsiparat.

[/quote]Me muilla aloilla työskentelevät joudumme koko ajan opettelemaan uutta, ylläpitämään ja laajentamaan osaamistamme ja kehittymään moniosaajiksi. Tervetuloa kokeilemaan meininkiä pörssiyhtiössä vaikka vuoden ajaksi. Suurin osa opettajista ei kestäisi kyydissä kvartaaliakaan.

[/quote]

Opettajat joutuvat olemaan perillä aina uusimmista asioista ja hakemaan koko ajan alansa uusinta tietoa. Olen ajatellut valmistua opettajaksi toisen asteen oppilaitokseen, eikä jämähtäneellä tiedolla tee mitään. Koneet, aitteet ja ohjelmat,  joita hyödynnetään opiskelussa, ovat myös opettajien päivityslistalla. Ei ehkä niin hektistä kuin pörssissä, mutta ajan hermolla oltava koko ajan vuodesta toiseen. Oppijoitakin on niin monenlaista yhdessä kuokassa, ettei siinä ehdi löysäilemään. Voinette miettiä sitä, kun sinulla on 25- 30 opiskelijaa ja joukossa monenlaista oppijaa. Miten mahtanet vetää luennon niin, että siitä kaikki saavat hyödyn. Opettajja saa työskentelystään kurssien jälkeen jokaiselta halukkaalta oppilaalta palautetta. Opettajan täytyy olla motivoitunut työhönsä, jos mielii pitää työpaikkansa.

Vierailija
233/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opettajan täytyy olla motivoitunut työhönsä, jos mielii pitää työpaikkansa."

Te olette virkakyöstejä, jos opettajalla on vakituinen virka häntä on käytännössä mahdoton saada potkittua pois sieltä.

Vierailija
234/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:53"]

mun sisko on opettaja, lukiossa matemaattisia aineita. itse olen lääkäri ja meidän yksikössä pitää pöäivystää noin kuusi iltaa ja yötä kuukaudessa, osa viikonloppuisin. mua suututtaa kyllä ihan valtavasti se, että kun harmittelen, että harmittaa kun joudun esim. lähtemään juhlista ajoissa että jaksan seuraavan päivän päivystyksen niin tämä alkaa valittaa sitä että joo, on se ylioppilaskirjoitusten ja kokeiden korjaaminen tosi raskasta. vähän eri juttu kuitenkin mun mielestä. 

[/quote]

Pakko vielä sanoa, että en ole "vihaan opesiskoani"-jankkaaja. Kirjoitin viestin 114 ja tämän. Tykkään siskostani jaa olen myös ottanut vastaan hänen tarjouksensa ottaa lapsemme kesäsiirtolaan joskus. Kuin myös heidän lapset on olleet meillä joskus, kun yo-kirjoitusten korjaaminen on osunut mulla vapaaseen viikonloppuun. Silti ärsyyynnyn, kun en saa omaa väsymystäni kertaakaan tuoda esille ilmnan että mua muistutetaan siitä, että opettaajat joutuvat korjaamaan kokeita. 

Vierailija
235/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua te ootte alussa! Juhlat valmistuu itsestään, kevyt ohjelma oppilaille on sama kuin kevyt ohjelma opeille jne. jne.

Ja "oikea todellisuus", niin, missähän se olisi: firman neukkarissa parin tyypin kanssa palaveeratessa vai satojen nuorten parissa päivät sukkuloidessa? Hmmm...

Vierailija
236/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:19"]

Te olette virkakyöstejä, jos opettajalla on vakituinen virka häntä on käytännössä mahdoton saada potkittua pois sieltä.

[/quote] Kokemusta on. Kummassamme on juuri tällainen kuuma peruna, jota ei saada virasta ulos. Kierrätetään koulusta toiseen, ettei yhden koulun opetus kärsi. Ei voi pitää opettamassa samaa luokkaa kahta vuotta, koska perustaidotkin jää opettamatta. On äidinkielen opettaja, jonka jäljiltä on kaikki kielioppiasiat yms. opettamatta. Ei noudata opetussuunnitelmia ja valituksia ovat tehneet työkaverit, rehtori, vanhemmat ja jopa oppilaat olivat tehneet yhdessä valituksen, että heille ei opeteta sijamuotoja, vaan opettaja katseluttaa videoita tunnit.

Ja ei, tätä opettajaa ei saada virasta pois. Mutta asiaa kierretään sillä, että häntä kierrätetään eri kouluissa, ettei ehdi saada kovin isoa vanhinkoa aikaiseksi.

Vierailija
237/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:19"]

[/quote] Kokemusta on. Kummassamme on juuri tällainen kuuma peruna, jota ei saada virasta ulos. Kierrätetään koulusta toiseen, ettei yhden koulun opetus kärsi. Ei voi pitää opettamassa samaa luokkaa kahta vuotta, koska perustaidotkin jää opettamatta. On äidinkielen opettaja, jonka jäljiltä on kaikki kielioppiasiat yms. opettamatta. Ei noudata opetussuunnitelmia ja valituksia ovat tehneet työkaverit, rehtori, vanhemmat ja jopa oppilaat olivat tehneet yhdessä valituksen, että heille ei opeteta sijamuotoja, vaan opettaja katseluttaa videoita tunnit.

Ja ei, tätä opettajaa ei saada virasta pois. Mutta asiaa kierretään sillä, että häntä kierrätetään eri kouluissa, ettei ehdi saada kovin isoa vanhinkoa aikaiseksi.

[/quote] Ja eräs esimerkki, minkä oppilaat olivat tehneet hänelle kokeeksi. Eräs oppilas saman vuoden aikana palautti kolme kertaa saman kirjoitelman kotitehtävänä. Joka kerta sai eri numeron ja opettaja ei edes huomannut, että se oli ihan sama kirjoitelma, minkä oli lukenut jo kaksi kertaa. Eli tämä opettaja ei edes lukenut kokeita ja vastauksia ja kirjoitelmia. Lätki vain numerot summamutikassa.

Mutta ei, kaikista kerätyistä todisteista huolimatta tätä ihmistä ei saa virasta pois.

Vierailija
238/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut se korjaaminen vaan on ihan hirveetä, etenkin väsyneenä! Luokkakoot kasvaa, korjattavaa on ryhmää kohti aina vaan enemmän, lukiossakin sulla voi olla koeviikon jälkeen niin paljon hommaa niin lyhyessä ajassa tehtävänä että tiedät että nyt on uhrattava yöunet. Siinä jos joudut vastaamaan mitä kuuluu? -kysymykseen niin voi olla aika vaikea olla kertomatta että elämä on just silloin aika haastavaa.

Vierailija
239/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:06"]Mikä muu työ on sellaista, että koko ajan on kaikki aistit valppaana 30 ihmisen edessä?

En tee tuntiakaan tätä duunia, jos lomat lyhenee.

Ja vielä kesällä lasten leirejä ohjaamaan. Siinähän olisikin houkutustekijä, kun minä, lukion 50-vuotias reumainen opettaja siellä lapsia ohjeistaisin. Lapsiparat.

[/quote]Me muilla aloilla työskentelevät joudumme koko ajan opettelemaan uutta, ylläpitämään ja laajentamaan osaamistamme ja kehittymään moniosaajiksi. Tervetuloa kokeilemaan meininkiä pörssiyhtiössä vaikka vuoden ajaksi. Suurin osa opettajista ei kestäisi kyydissä kvartaaliakaan.

[/quote]

Opettajat joutuvat olemaan perillä aina uusimmista asioista ja hakemaan koko ajan alansa uusinta tietoa. Olen ajatellut valmistua opettajaksi toisen asteen oppilaitokseen, eikä jämähtäneellä tiedolla tee mitään. Koneet, aitteet ja ohjelmat,  joita hyödynnetään opiskelussa, ovat myös opettajien päivityslistalla. Ei ehkä niin hektistä kuin pörssissä, mutta ajan hermolla oltava koko ajan vuodesta toiseen. Oppijoitakin on niin monenlaista yhdessä kuokassa, ettei siinä ehdi löysäilemään. Voinette miettiä sitä, kun sinulla on 25- 30 opiskelijaa ja joukossa monenlaista oppijaa. Miten mahtanet vetää luennon niin, että siitä kaikki saavat hyödyn. Opettajja saa työskentelystään kurssien jälkeen jokaiselta halukkaalta oppilaalta palautetta. Opettajan täytyy olla motivoitunut työhönsä, jos mielii pitää työpaikkansa.

[/quote]

Joo, joutuvat hakemaan uusinta tietoa. Kun tekisivätkin niin. Kun kuopus oli kolmosella, niin heille opetettiin Suomen läänejä vaikka ne oli jo lakkautettu. Kun huomautin opettajalle, hän närkästyi. Se siitä uudesta tiedosta.

Vierailija
240/274 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 13:31"]

Mut se korjaaminen vaan on ihan hirveetä, etenkin väsyneenä! Luokkakoot kasvaa, korjattavaa on ryhmää kohti aina vaan enemmän, lukiossakin sulla voi olla koeviikon jälkeen niin paljon hommaa niin lyhyessä ajassa tehtävänä että tiedät että nyt on uhrattava yöunet. Siinä jos joudut vastaamaan mitä kuuluu? -kysymykseen niin voi olla aika vaikea olla kertomatta että elämä on just silloin aika haastavaa.

[/quote]

Mut eikö sitä voi ennakoida? Järjestää elämänsä siten, että noina jaksoina ei oo mitään ylimääräistä hommaa, esim. siivota paremmin ennen koeviikkoa, suunnitella perheelle helposti valmistettavat ja/tai pakastimesta sulatettavat ruoat, sopia, että tällä viikolla lapsen kaverin vanhempien kyydillä pääsee harkkoihin ja sit taas joskus meidän kyyydillä. Ei oo pakko osallistua naapurin tupperwarekutsuille kesken koeviikon yms. 

Ihan oikeasti ymmärrän, että se on kovaa hommaa, enkä halua sitä väheksyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi