Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko ostanut / aiotko ostaa lapsellesi opiskelukämpän?

Vierailija
28.07.2014 |

Opiskelut taas pyörähtää käyntiin ja vuokramarkkinoilla käy pian kuhina. Kuinka moni palstan vanhemmista aikoo ostaa jälkikasvulle opiskeluasunnon?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:29"]

Me ostettiin sijoituskohteeksi yksiö Helsingistä jo vuonna 1998. Nyt vanhin lapsemme opiskelee toista vuotta oikiksessa, mutta ei asu meidän asunnossa vaan siellä asuu tuttavaperheen opiskelijanuori ja meidän nuori taas asuu tuttavaperheen asunnossa. Tällä tavalla saadaan maksimoitua nuorten asumislisät. Keskimmäinen on vasta 16 v, mutta varmaankin ostetaan asunto myös hänelle ja nuorimmaisellekin jossain vaiheessa.

[/quote]Just noin kuuluukin tehdä, jos haluaa täydet tuet. Meidän tuttavapiirissä tämä on tuttu juttu vuosien ajalta.

[/quote]

Todella sairasta ahneutta. Toivottavasti verottaja tietää ja tarvittaessa sanktiot päälle.

[/quote]

Jos lapsi asuu vanhempiensa omistamassa asunnossa, hän ei saa asumistukea. Kuitenkin asunnon omistaja joutuu maksamaan vuokratuloista 30 % veroa, eli ei se vuokranantajana oleminen ole mitään ikuista onnea.

Ja ihan on laillinen tapa toimia.

Vierailija
82/104 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin lapsille pieni kaksio, jossa poika asunut nyt kaksi vuotta. Seurustelee tytön kanssa, joka asuu solukämpässä ja haluaa muuttaa pojan luokse, koska "siellä olisi mukavampaa, kun on oma". Pojalle on sanottu, että kämppä on ilmainen vain siihen asti, kun asuu siellä yksin eikä tyttöä kannata ottaa sinne, koska juuri siellä soluasunnossa syntyy kivoja muistoja ja tulee yhteisöllisyyttä.

Tyttö voi yöpyä pojan luona, ei siinä mitään, mutta poika tietä, että sisko voi ja saa koska tahansa tulla viikonlopuksi sinne majailemaan, joten mitään parisuhdepesää ei sinne kannata rakentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaapas nyt. Koska lapsellani on juuri asunnon verran omaisuutta, hän ei saa opiskelija-asuntoa.Niinpä hän ostaa. Se ei ole keneltäkään pois eikä tee hänestä mitään työn ja rahan arvoa ymmärtämätöntä kermapersettä. Ja hän on kolmen laudaturin ja kahden eximian kirjoittajana taatusti ahkerampi kuin keskiverto-opiskelija. :D

Vierailija
84/104 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun opiskelin vain 2,5 vuotta AMK.ssa olin salaa kateellinen koulukavereilleni. Olen vähävaraisesta kodista, paljon lapsia, 5 nuorempaa sisarusta ja äitini on kotiäiti. Henkistä tukea tuli, rakkautta, mutta eipä mitään taloudellista apua.

Itse pääsin yhteen rintamamiesomakotitaloon asumaan yläkertaan. Oli tutun tutun tuttu, mutta hänellä on ollut vuokralaisia ennenkin.

Olin ollut lukioaikana ollut töissä kotikaupungin hampurilaisravintolassa ja opiskelukämpän lähistöllä on Mäkki.

Eka vuosi koulussa meni ns normaalilla opiskelutemmolla, ekan vuoden keväällä tajusin että voin ottaa myös iltatunteja. Toka vuosi meni aamuisin koulussa ns oman luokan kanssa, sitten iltaisin oli aina 1 tai jopa 2 iltatuntia iltaopiskelijoiden kanssa. Joka perjantai-ilta olin Mäkissä töissä ja vuoron perään joko la tai su ja jos oli työvoimapulaa, olin kaikkina päivinä.

kaikki hiihtolomat, joululomat, lukulomat, kesälomat, kaikki olin mäkissä töissä.

Kun tuli työharjoittelut, pääsin työharjoittelupaikkaan töihin ja sille linjalle jäin. Mutta esim verkostuminen koulukavereiden kanssa jäi tosi pieneksi ekan vuoden jälkeen. Kaikki iltamenot olivat samaan aikaan kun oli iltatunteja ja moni tapasi viikonloppuisin. Itse olin aina töissä tai menossa töihin. Vappuisin oli iso opiskelijatapahtuma ja siellä aina olin, mutta siinä kaikki.

Velkaa ei tarvinut ottaa ja pystyinkin 2 vuotta valmistumisen jälkeen ostamaan oman asunnon, kiitos Aspin ja palkallisen työharjoittelun.

Mutta rahan käyttäminen on hyvin vaikeaa, koska monta vuotta sitä ei juurikaan ollut. Onneksi koulu tukee opiskelijoita mm hyvin laadukkaalla kirjastolla ja poskettoman halvalla kouluruokailulla. Menot olivat minimissään, bussilippukin oli puoleen hintaan.

Vierailija
85/104 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luimpa ihan mielenkiinnosta ja ihan yllättyin.

Kun minä lähdin opiskelemaan 16 veenä ja muutin omilleni, ei kukaan puhunutkaan moisesta, vuokralla asuin ja vuokrani maksoin. 

Hyviä sijoituksiahan asunnot on, mutta pyytäkee nyt hyvät ihmiset vuokraakin niistä, myös lapsiltanne!

Vierailija
86/104 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kaksikymppisillä on omia rahoja asunnon ostoon? Ei ne ny mitään omia ole jos jotain lapsilisiä tms., vaan lähinnä ennakkoperintöjä.

Vierailija
87/104 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuntuu utopistiselta nämä vanhempien avut opiskelijoille. Itse muutin omilleni 19-vuotiaana ja autoa sain lainata niin paljon kuin halusin (omat bensat maksoin tietysti), mutta siinä se apu olikin. 140€ jäi kuukaudessa vuokran jälkeen opintotuesta käteen. Näillä mentiin 5 vuotta. Yhden paidan ja housut ostin vuodessa, muut vaatteet sain joululahjoina. Opiskelukaverit bilettivät minkä ehtivät, matkustelivat ym. En onneksi kaikkea tajunnut silloin, mutta on tämä niin eri arvoista Suomessakin. Valmistuttuaan saivat vähintään käsirahan isompaan asuntoon lahjaksi ellei sitten koko asuntoa. Onneksi tuli hankittua kunnon ammatti ja näin 10 vuoden jälkeen elämässä on kaikkea mitä tarvitsen ja enemmänkin. Ihmettelen kyllä miksei opintotuki voi olla kunnollinen, ei kaikilla ole molempia vanhempia maksamassa opiskeluaikojen elämistä. Parempi tämäkin toki kuin maksullinen opiskelu. Joskus kyllä tuntuu, että monilla ei ole mitään käsitystä opiskelijan köyhyydestä.

Vierailija
88/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:32"]Niin lapset säästivät 70 000 vuokrakuluissa, mutta saman verran menetitte vuokratuloissa, jos asunnot olisivat olleet vuokralla.

[/quote]

Lapsen etuahan tässä ajateltiinkin. Meillä on kyllä rahaa ja sitä paitsi vuokratuloista olisi pitänyt maksaa pääomatulovero, eli ei ihan samaa vertaa olisi tullut vuokratuloja käteen. No oli meillä kyllä pari kämppää Helsingissä vuokrallakin lisäksi..

Vierailija
89/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:43"]Siis tällaisia vanhempia oikeasti on olemassa enemmänkin...?!

jestas, elätte ihan eri todellisuudessa kuin minä... Teidän lapset on varmaan niitä muovisia kermapersepissiksiä :DD

[/quote]

No ihan miten vaan, lapset ovat lääkäri ja DI.

Vierailija
90/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aiota ostaa. Asutaan ulkomailla ja lapset opiskelee ulkomailla myös.

T. Kolmen opiskelijan ja kahden yläkoululaisen äiti

Vierailija
91/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:43"]

Siis tällaisia vanhempia oikeasti on olemassa enemmänkin...?!

jestas, elätte ihan eri todellisuudessa kuin minä... Teidän lapset on varmaan niitä muovisia kermapersepissiksiä :DD

[/quote]

Meidän lapset on niitä, jotka maksaa sossun sun lapselle myöntämät etuudet

Vierailija
92/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:43"]Siis tällaisia vanhempia oikeasti on olemassa enemmänkin...?!

[/quote]

Just niitä jotka saa itkupotkuraivarit kun äippä ostaa väärän iPhonen ja nakkaavat sen puhelimen sitte seinään ja väärään liikkeeseen 300e lahjakortin joka seki revitään. Eli ei paljoo oo kunnioitusta vanhempiaan tai varsinkaan ketään muuta kohtaan. Kiitosta ei kuulu ja mitään ei arvosteta.

Ja hei, toi iphone ja lahjakortti juttu totisinta totta, jos oma laps olis tuon tehny nii selkään olis saanu!

onneksi meillä on aina osattu arvostaa kaikkea pieniäkin asioita ja kiitos osataan sanoa.

Vierailija
93/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:43"]

Siis tällaisia vanhempia oikeasti on olemassa enemmänkin...?!

[/quote]

Luultavasti. Mutta aika moni kaverinikin sai aikoinaan vanhemmiltaan ensiasunnon ja ovat nyt ostaneet opiskelemaan lähteneille lapsilleen asunnot. Ei ne toki mitään 200 neliön omakotitaloja ole vaan kerrostaloyksiöitä ja -kaksiota. Nuoret ovat saaneet keskittyä opiskeluihin, kun asuminen on ollut edullista. Ja mennä töihin vasta siinä vaiheessa opintoja, kun on ollut mahdollisuus saada oman alan työpaikkoja.

Vierailija
94/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:10"]

Haistakaa vittu kaikki jotka ostatte. Hieno tapa opettaa räkänokalle että kaiken saa kultalautaselta vanhemmilta. Ja kyllä olen myös kateellinen. 

[/quote]

Muista, että aika monelle palstalaiselle sossu on tarjonnut ilmaisen ensiasunnon ja rahat sen asunnon sisustamiseen. Miksi ihmeessä omat vanhemmat ei saa tehdä samaa, jos se on yhteiskunnalta ihan OK?

Vierailija
95/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän eri asia opiskella pääkaupunkiseudulla ja vaik jossain pohjoisessa. Me ollaan varakkaita, muttei olis varaa ostaa viittä yksiötä pääkaupunkiseudulta. Ainajaan yhtäaikaa.

Vierailija
96/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio ostaa, vaan annan heidän käyttää samaa, jossa itse asuin opiskeluaikana ja joka on nyt vuokralla. Jos siis opiskelevat Helsingissä. 

Vierailija
97/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osteta. Ihan samalla tavalla saavat vuokralle mennä, kuin itsekin menin opiskellessani yliopistossa. Mukavassa vuokrakaksiossa asuimme silloin mieheni kanssa sen viisi vuotta. Mielelläni toki autan hieman rahallisesti, jos suinkin mahdollista.

Vierailija
98/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempanit ovat "köyhiä" verrattuna useisiin tähän ketjuun kirjoittaneisiin. Ei isi ja äiti kustantanut minulle kamppää, koska ei heillä ollut siihen varaa tai muuten rahoittaa silloista opiskeluani. Sen sijaan sain asua kotona ilman minkäänlaisia vuokranmaksamisia jne. kuluja. Maksoi vain omat laskuni. Kävin samaan aikaan ihan täyspäiväisesti töissä, lähdin kotoa 22-vuotiaana. Sain säästettyä mukavan summan rahaa (kuin, että jos olisin asunut samaan aikaan vuokralla) ja niillä rahoilla nyt olen katselemassa omaa asuntoa ja niistä on maksettu omat opiskelutkin niin ettei tarvinnut ikinä ottaa penniäkään opintolainaa :)

Hienoa, että on vanhempia jotka haluavat auttaa lapsiaan loppuu asti vrt. ne jotka potkasee pakkaseen heti vaan ensimmäisen tilaisuuden tullen. Esimerkkini vain, että auttaa voi nuorta myös esim. tällä tavalla jos ei ole pino kunnossa ostaa asuntoa suoraan nuorelle.

Vierailija
99/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:43"]Siis tällaisia vanhempia oikeasti on olemassa enemmänkin...?!

[/quote]

Just niitä jotka saa itkupotkuraivarit kun äippä ostaa väärän iPhonen ja nakkaavat sen puhelimen sitte seinään ja väärään liikkeeseen 300e lahjakortin joka seki revitään. Eli ei paljoo oo kunnioitusta vanhempiaan tai varsinkaan ketään muuta kohtaan. Kiitosta ei kuulu ja mitään ei arvosteta.

Ja hei, toi iphone ja lahjakortti juttu totisinta totta, jos oma laps olis tuon tehny nii selkään olis saanu!

onneksi meillä on aina osattu arvostaa kaikkea pieniäkin asioita ja kiitos osataan sanoa.

[/quote]

Ihan kuin varakkaampien perheiden lapset eivät osaisi arvostaa saamiaan etuja. Kyllä ainakin omat lapseni.

Vaikka ei olisi autettukaan opiskeluaikana niin kyllä se varallisuus lapsille kuitenkin periytyy ennen pitkää. Miksi ei siis auttaa silloin kun siihen on eniten tarvetta. Parinkymmenen vuoden päästä ovat varmasti keränneet jo omaakin varallisuutta kohtalaisesti.

Vierailija
100/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:43"]Siis tällaisia vanhempia oikeasti on olemassa enemmänkin...?!

[/quote]

[/quote]

Ihan kuin varakkaampien perheiden lapset eivät osaisi arvostaa saamiaan etuja. Kyllä ainakin omat lapseni.

Vaikka ei olisi autettukaan opiskeluaikana niin kyllä se varallisuus lapsille kuitenkin periytyy ennen pitkää. Miksi ei siis auttaa silloin kun siihen on eniten tarvetta. Parinkymmenen vuoden päästä ovat varmasti keränneet jo omaakin varallisuutta kohtalaisesti.

[/quote]

Juuri näin.