Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko ostanut / aiotko ostaa lapsellesi opiskelukämpän?

Vierailija
28.07.2014 |

Opiskelut taas pyörähtää käyntiin ja vuokramarkkinoilla käy pian kuhina. Kuinka moni palstan vanhemmista aikoo ostaa jälkikasvulle opiskeluasunnon?

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut

Vierailija
22/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut, kun poika osti itse omilla rahoillaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä??? Miksi vanhemmat maksavat lapsille kaiken? Ihmekös suomeen kasvaa semmosia pellejä. Nimim. 21v. Tyttö joka maksanut kaiken itse 17vuotiaasta lähtien.

Vierailija
24/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo neljä sijoitusasuntoa, ne ovat pian velattomia ja aiomme ostaa lisää. Esikoisemme on nyt 15-v joten kun lukion jälkeen tulee opiskelupaikkakunnan valinta ajankohtaiseksi, pystymme kyllä asunnon ostamaan. Toivon kuitenkin, ettei kaupunki olisi Helsinki.

Vierailija
25/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan on tarpeeksi rahaa siinä vaiheessa niin ostan. Suunnitelmissa on kyllä että muutamme kaupungin keskustaan kun se ikä tulee vastaan joten lapsi voi asua kotona ilmaiseksi ja käydä helposti koulunsa vaikka bussilla tai kävellen.

Vierailija
26/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:22"]

Me teimme aikanaan sen valinnan, että helsingin sijaan etsimme työpaikat maakunnasta. Täällä asuminen on halpaa, harrastukset lähellä ja lapsilla turvallinen koulu kävelyetäisyydellä kotoa. Sen vastapainoksi meillä on kahden keskituloisen palkoista voitu säästää niin paljon, että molemmille lapsille on hankittu asunnot Helsingin kantakaupungista.

Minulle kyse on valinnoista. Kaikkea ei voi saada, mutta näin on helpotettu lasten opintojen aloitusta. Omat opiskelukaverit kärvistelevät 3h+k asunnoissaan Katajanokalla ja Lauttasaaressaja tuskittelevat sitä, että rahat ei riitä. Silti he eivät ole valmiita muuttamaan pois.

[/quote]

Niin on moni muukin tehnyt. Ongelmia on tullut siinä että paikkakunnalta on työt loppuneet ja asunnot eivät sitten ole menneet kaupaksi.

Lapsuudenystäväni vanhemmat muuttivat sama idea mielessään aikoinaan Forssaan, olivat töissä vain muutaman vuoden, kun jäivät työttömiksi. Asunto oli maksettu mutta töitä eivät saaneet ja kummallakin yli 15 v työttömyyttä, nyt ovat päässeet putkeen.

Kun itse olin töissä Pasilassa, työkaverini muutti Tampereelle. Työmatka meni suht vaivattomasti, mutta tämän jälkeen muuttivat jonnekin metikköön ja työpaikka muutti Katajanokalle. Työmatkat ovat 2,5 - 3 h suunta. Ja kaikki sen takia että omakotitalon sai huomattavasti halvemmalla.

Vierailija
27/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:39"]

Mitä??? Miksi vanhemmat maksavat lapsille kaiken? Ihmekös suomeen kasvaa semmosia pellejä. Nimim. 21v. Tyttö joka maksanut kaiken itse 17vuotiaasta lähtien.

[/quote]

Mitä mitä...missä niin luki?! Lapseni on ekasta tilistä lähtien säästänyt omaan asuntoon, kävi koulut ja hankki pätevyyden ja osti ihan itse asunnon.

Vierailija
28/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:13"]

Numerolle 13 tiedoksi, kyllä te olette rikkaita.

[/quote]

Rahat, joilla lapseni ostaa asunnon, ovat hänen, eivät minun. Itse omistan vain omakotitalon puolikkaan ja vanhan auton. :)

Vierailija
29/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asunto, joka ollut pitkään vuokralla, nyt vuokralainen lähtee ja lapsi muuttaa sinne.

Vierailija
30/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Siis kaikkien pitää kituuttaa koska sä olet joutunut tekemään niin? Voi sentään, ei se niin mene. Tottahan vanhemmat rahaa lapsiinsa saa käyttää jos haluaa.

Vierailija
31/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Hgissä ja poika saa asua kotona kun opiskelee. Tai sitten menee soluasuntoon jos haluaa. 

Vierailija
32/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:29"]

Me ostettiin sijoituskohteeksi yksiö Helsingistä jo vuonna 1998. Nyt vanhin lapsemme opiskelee toista vuotta oikiksessa, mutta ei asu meidän asunnossa vaan siellä asuu tuttavaperheen opiskelijanuori ja meidän nuori taas asuu tuttavaperheen asunnossa. Tällä tavalla saadaan maksimoitua nuorten asumislisät. Keskimmäinen on vasta 16 v, mutta varmaankin ostetaan asunto myös hänelle ja nuorimmaisellekin jossain vaiheessa.

[/quote]Just noin kuuluukin tehdä, jos haluaa täydet tuet. Meidän tuttavapiirissä tämä on tuttu juttu vuosien ajalta.

Vierailija
33/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ostettiin kaikille kolmelle lapsellemme, Helsingistä Katajanokalta 4 h+keittiöt, tosin kaksi vielä asuu kotona ja suunnitelmat muuttuivat ja annoin vanhemman lapseni opiskelemaan kummitätinsä huostaan  ja sanoin jo kummeja valitessa lapsemme olevan erityisiä lapsia ja tarvitsevat viiden tähden palvelut niin opiskelu-kuin myöhemmin perhe-elämässään.  Ja toistaiseksi lapsen kummi on hoitanut velvollisuutensa, vaikka valittaakin väsymystään, mutta miksi sitten suostui kummiksi, kun opiskelijan elämä on niin äänekästä.

Ja näin äitinä jää minulle enemmän omaa ja parisuhde aikaa käytettäväksi ja vuokratuloilla voi viettää ihan rattoisaa elämää, kun lapseni kummi hoitaa lupauksiaan ja velvollisuuksiaan ja maksaa lapseni kulut ja asumisen.

Vierailija
34/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja sinusta tuli parempi ihminen?!

Vierailija
35/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petaatte lapsistanne eronneita ja masentuneita. Omillaan pärjääminen ja nuukasti eläminen kasvattavat stressin sietoa ja maailmankatsomusta. Myös tulevassa kumppanissa osaa katsoa oikeita ominaisuuksia. Karhunpalveluksia teette.

Vierailija
36/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa ostaa oman asuntonsa ASP-lainalla. Tarvittaessa me vanhemmat voimme lainata osan rahoista edullisin ehdoin, mutta lapsella on jo omastakin takaa riittävästi rahaa. Tuo toki edellyttää sitä kahden vuoden säästämistä, mutta minusta kaksi ensimmäistä opiskeluvuotta voi asua kotonakin. Asumme Helsingissä, joten siinä ei ongelmaa.

Vierailija
37/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:56"]

Mieli tekisi, mutta ilman isoa lottovoittoa ei ole mitään mahkuja. Lapsirukka joutuu ensi alkuun tyytymään soluasumiseen, toivottavasti ensi keväänä pääsee yksiöön. Isoveli selvisi tuosta hengissä, joten eiköhän tämä nuorempikin.

[/quote]

Huokaus! Oi noita aikoja...soluasuminen opettaa ehkä sen elämän yhden tärkeimmän taidoin,  toimeen tulemisen erilaisten ihmisten kanssa. Sekä yhteisöllisyyden. Suurin osa ihmiskunnasta kuitenkin luotu osaksi yhteisöä.

Älä nyt ainakaa tota asennetta periytä lapselle. Paraihaimmat nuoruuden muistot liittyy soluasumiseen, nyytäreineen ja jokaiseen sentiin laskemiseen, että saatiin porukkaan edes se kahvipaketti. Yksinäistä puurtamista on kyllä sen jälkeen riittänyt.

[/quote]

Jokainen mies ainakin oppii tulemaan toimeen muiden kanssa armeijassa. Ei tähän päälle mitään soluasumista tarvita. Mitä hyvää on muistella omaa persaukisuutta opiskeluaikana?

Vierailija
38/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:05"]

Petaatte lapsistanne eronneita ja masentuneita. Omillaan pärjääminen ja nuukasti eläminen kasvattavat stressin sietoa ja maailmankatsomusta. Myös tulevassa kumppanissa osaa katsoa oikeita ominaisuuksia. Karhunpalveluksia teette.

[/quote]Kateelliset köyhät siellä kitisee... Köyhyys ei jalosta ihmistä millään tavalla, ainoastaan katkeroittaa. Näkeehän sen tältäkin palstalta.

Vierailija
39/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:05"]

[/quote]

Katsos kun jotkut osavat elää nuukasti, vaikka sitä rahaa onkin. 

Vierailija
40/104 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:05"]

[/quote]Kateelliset köyhät siellä kitisee... Köyhyys ei jalosta ihmistä millään tavalla, ainoastaan katkeroittaa. Näkeehän sen tältäkin palstalta.

[/quote]

En ole kateellinen. Omaisuuteni on noin 3 miljoonaa. Aloitin silti tyhjästä. Kotoa ei apua tullut muuta kuin oppia papereiden pyörittelyssä ja halvan ruuan laitossa.

Kyllä tässä maailmassa on itse vitsa väännettävä. Ei ollut opiskelujen aikana aikaa juhlia eikä rellestää. Töitä tein itseni elättääkseni. Mieheni on samanlaisista lähtökohdista, joten ei pienet talousnotkahdukset ole koskaan olleet pinnaa kiristäviä asioita. Saunassa voi ohimennen todeta, jos on sijoitukset nollassa.

Samalla tavalla saa kaikki lapsemme itse puurtaa oman tiensä. Rahalla pröystäily ei anna ihmisestä hyvää kuvaa.