Mitä tehdä ehjille, mutta nukkaisille tai virttyneille vaatteille?
Mulla on PALJON pesussa ja käytössä nukkaantuneita neuleita. Löytyy myös mallinsa menettäneitä trikoopaitoja. Mitä näille kannattaisi tehdä? En viitsisi roskiinkaan heittää kun ovat periaatteessa ehjiä ja ihan käytettäviä.
En yksinkertaisesti enää kehtaa mennä noissa töihin tai mihinkään. Tulee niin epäsiisti ja suttuinen olo. Kotipaidaksi sopii toki, mutta kun tuota "no voi tätä vielä kotona pitää"-paitoja on jo yli puolet vaatekaapista. Kaapista löytyy varmaan jo 30 kotipaitaa.
Mitä te teette tällaisille vaatteille?
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:04"]Mä vein kirppikselle ja hintaa 50snt pitkähihaisille, 20 snt t-paidoille ja topeille. Pöydän reunaan lappu jossa rehellesti luki miksi ne on niin halpoja, eli nukkaa löytyy ja osa venyneitä. Viidestätoista paidasta kolme paitaa jäi, revin ne autonvahaukseen räteiksi miehelle.
[/quote]
Lisäys ja OT: Se kirppis tosin sijaitsi alueella jossa on paljon köyhiä joilla ei oikein ole varaa edes ostaa uutta. Siellä käy paljon työttömiä, varhaiseläkkeellä olevia ja pakolaisia. Olin siellä töissä pari vuotta sitten ja kuulin paljon ihmisten tarinoita. Vien sinne usein tavaraa tosi halvalla, pääsen itse tavarasta eroon ja joku muu saa halvalla usein tosi hyväkuntoista. Kerran vein sinne mun vanhan talvitakin ja hinnaksi euro. Joku pakolaisnainen (hoksasi et se on mun pöytä) tuli melkein itkien kiittämään kun luovun täysin ehjästä ja hyvästä talvitakista lähes ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:04"]Mä vein kirppikselle ja hintaa 50snt pitkähihaisille, 20 snt t-paidoille ja topeille. Pöydän reunaan lappu jossa rehellesti luki miksi ne on niin halpoja, eli nukkaa löytyy ja osa venyneitä. Viidestätoista paidasta kolme paitaa jäi, revin ne autonvahaukseen räteiksi miehelle.
[/quote]
Hyvä idea muuten, mutta noilla hinnoilla jäisin itse tappiolle (pöytävaraus). Enempää ei kukaan maksaisikaan eli kirppari ei ole vaihtoehto.
Ap
[/quote]
Eikö siellä ole provikkamahdollisuutta? Eli myynnistä lähtee joku tietty prosenttiosuus maksuksi?
Katso materiaalia, älä osta akryylia sisältäviä vaatteita. Näyttävät kivoilta ja tuntuvat hyviltä aluksi, mutta nyppääntyvät nopeasti. Paksu tukevan oloinen neulos on varmempi valinta kuin jo valmiiksi ohuelta tuntuva. Katso vaatetta myös valoa vasten: Jos materiaali näyttää "epätasaiselta", se on todennäköisemmin huonolaatuista. Yksi asiaan vaikuttava tekijä on kuitujen pituus, mutta sitä on vaikeampi havaita suoraan, mutta jos sattuu tulemaan vastaan vaate, jonka mainitaan olevan merseroitua puuvillaa (tätä näkee tosi harvoin), siitä on otettu pois lyhyimmät kuidut, eli ne joiden päät irtoavat helpoimmin pesussa.
Olen ostanut viime vuosina tosi vähän vaatteita, mutta ainakin Gant on ollut ihan hyvää laatua. Kappahlista ostamani 100 % puuvillaneule on kestänyt myös hyvänä, vaikkei ole muuten kummoista laatua.
Olennaisinta on siis oppia tunnistamaan hyvänä pysyvä laatu. Materiaalia on tärkeämpi kuin merkki, halvoistakin voi löytyä hyvää, mutta toki laadukkaasta merkistä löytää varmemmin hyviä. Merkkikään ei ole silti mikään takuu.
t. 13
Nukkaiset ja virttyneet puserot suoraan jätteisiin, jos ei itse pidä, niin tuskin niitä muutkaan pitävät, ei edes venäläiset katulapset tai Pelastusarmeejan asiaakkaat. Lähes poikkeuksetta kaikki kierrätyskeskukset ja vastaavat ovat hukkumassa vaatteisiin (naisten) ja aiheuttavat vain lisäkuluja lajittelussa ja kuljetuksessa ja vievät paljon säilytystilaa, joka sekin maksaa.
Ongelma tulee entisestään lisääntymään, kun kaatopaikat eivät ota vastaan vaatteita 2016 jälkeen ja ihmiset ostavat yhä enemmän vaatteita, koska ne ovat halpoja ja halvasta hinnasta johtuen, eivät myöskään kauan kestä siistinä.
Neuleita voi tuunata esim. kääntämällä ne nurinpäin ja tekemällä niistä esim. sohvatyynyjä, peittoja jne.
Puuvillaiset T-paidat menevät hyvin kaupaksi kertakäyttöisenä (paloina) siivouspyyhkeinä tai muuhun pyyhkimiseen esim. remonttihommissa, jonka jälkeen ne voi heittää suoraan roskiin.
Harmi että räsymatot ei enää ole muotia! Ennen kaikki lumput leikattiin matonkuteiksi ja kudottiin. Napit otettiin talteen, mullakin on iso pssillinen isomummon keräämiä ihania nappeja. Niin ja niitä mummon räsymattojakin pari kappaletta. Ne vaan paranee vanhetessaan.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:04"]Mä vein kirppikselle ja hintaa 50snt pitkähihaisille, 20 snt t-paidoille ja topeille. Pöydän reunaan lappu jossa rehellesti luki miksi ne on niin halpoja, eli nukkaa löytyy ja osa venyneitä. Viidestätoista paidasta kolme paitaa jäi, revin ne autonvahaukseen räteiksi miehelle.
[/quote]
Lisäys ja OT: Se kirppis tosin sijaitsi alueella jossa on paljon köyhiä joilla ei oikein ole varaa edes ostaa uutta. Siellä käy paljon työttömiä, varhaiseläkkeellä olevia ja pakolaisia. Olin siellä töissä pari vuotta sitten ja kuulin paljon ihmisten tarinoita. Vien sinne usein tavaraa tosi halvalla, pääsen itse tavarasta eroon ja joku muu saa halvalla usein tosi hyväkuntoista. Kerran vein sinne mun vanhan talvitakin ja hinnaksi euro. Joku pakolaisnainen (hoksasi et se on mun pöytä) tuli melkein itkien kiittämään kun luovun täysin ehjästä ja hyvästä talvitakista lähes ilmaiseksi.
[/quote]
Mun kokemus kirppareista päinvastainen. Olin myymässä hyväkuntoisia nuorten merkkivaatteita (Paul Frank, WESC yms) joskus vuosia sitten. Yhdestä vähän käytetystä 70e arvoisesta hupparista pyysin 5e. Moni tuli kauhistelemaan miten on kallista. Ginan hyväkuntoisesta perustopista taisin pyytää 50 senttiä. Moni tuli valittamaan ja tinkimään, että 20 senttiä tai en osta. Uskomatonta.
Nuo nukkaantuneet vaatteet eivät menisi tuon perusteella kaupaksi edes viidellä sentillä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:00"]Mieti aina, voisitko itse käyttää vaatetta, jonka olet viemässä kierrätykseen. Ja vastaat kieltävästi, oikea osoite on jätelaatikko.
[/quote]
Tuolla periaatteella kirppareille/kierrätykseen ei voi viedä mitään.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:08"]Miksi UFFin laatikkoa alapeukutetaan?
[/quote]
Uff heittää roskiin kaikki vaatteet, jotka ei uudenveroisia. Ennen käsittääkseni vei kehitysmaihin.
[/quote]
Mikä ei kuulu vaatekierrätykseen
Pysyvästi likaantunut tai rikkinäinen vaate tai kenkä ei kuulu vaatekierrätykseen. Sitä ei voi enää käyttää alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan. Vaatekierrätystä voidaan verrata pullonkierrätykseen: ehjä pullo kierrätetään alkuperäisessä tarkoituksessaan, vaikka se olisi hieman kulunutkin. Lasinsirpaleet sen sijaan eivät kuulu pullonpalautukseen.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:08"]Miksi UFFin laatikkoa alapeukutetaan?
[/quote]
Uff heittää roskiin kaikki vaatteet, jotka ei uudenveroisia. Ennen käsittääkseni vei kehitysmaihin.
[/quote]
Mikä ei kuulu vaatekierrätykseen
Pysyvästi likaantunut tai rikkinäinen vaate tai kenkä ei kuulu vaatekierrätykseen. Sitä ei voi enää käyttää alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan. Vaatekierrätystä voidaan verrata pullonkierrätykseen: ehjä pullo kierrätetään alkuperäisessä tarkoituksessaan, vaikka se olisi hieman kulunutkin. Lasinsirpaleet sen sijaan eivät kuulu pullonpalautukseen.
[/quote]UFF-yhdistyksen avustustoiminnan perustana on vaatekierrätys. Kierrätetyt vaatteet yhdistys myy vähittäis- ja tukkumyynnissä. Myyntituotolla kustannetaan ympäristöpalvelu Suomessa ja rahoitetaan kehitysyhteistyöhankkeita eteläisessä Afrikassa ja Intiassa.
Meillä puuvillaiset teepaidat ja vastaavat menee autonpesuräteiksi miehelle, kaikki muu riepu lähtee energiajätteeksi kaatopaikalle. En ikinä vie kulahtaneita vaatteita mihinkään vaatekeräyslaatikkoon, ihan törkeää systeemin hyväksikäyttöä. Ne joudutaan kuitenkin hävittämään, ei kenellekään suoranaiset lumput kelpaa edes ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:14"]Katso materiaalia, älä osta akryylia sisältäviä vaatteita. Näyttävät kivoilta ja tuntuvat hyviltä aluksi, mutta nyppääntyvät nopeasti. Paksu tukevan oloinen neulos on varmempi valinta kuin jo valmiiksi ohuelta tuntuva. Katso vaatetta myös valoa vasten: Jos materiaali näyttää "epätasaiselta", se on todennäköisemmin huonolaatuista. Yksi asiaan vaikuttava tekijä on kuitujen pituus, mutta sitä on vaikeampi havaita suoraan, mutta jos sattuu tulemaan vastaan vaate, jonka mainitaan olevan merseroitua puuvillaa (tätä näkee tosi harvoin), siitä on otettu pois lyhyimmät kuidut, eli ne joiden päät irtoavat helpoimmin pesussa.
Olen ostanut viime vuosina tosi vähän vaatteita, mutta ainakin Gant on ollut ihan hyvää laatua. Kappahlista ostamani 100 % puuvillaneule on kestänyt myös hyvänä, vaikkei ole muuten kummoista laatua.
Olennaisinta on siis oppia tunnistamaan hyvänä pysyvä laatu. Materiaalia on tärkeämpi kuin merkki, halvoistakin voi löytyä hyvää, mutta toki laadukkaasta merkistä löytää varmemmin hyviä. Merkkikään ei ole silti mikään takuu.
t. 13
[/quote]
Yks Gantin neule mulla onkin joskus ostettu alesta ja hyväkuntoinen edelleen. Mitä muita merkkejä? Mielellään vähän halvempaa :(. Tietysti perusneuleisiin (esim. musta neule v-mallisella kaula-aukolla) voi sijoittaa kunnolla, niitä kehtaa pitää vielä kymmenenkin vuoden päästä kun on niin ajaton. Muotivaatteista taas ei viitsi maksaa älyttömiä summia, niissä kelpaa ok laatu jos hintakin halvempi. Vero Modan ja muiden hinta on ok, mutta laatu aivan hirveä.
Ap
Pitäisköhän leikata noita neuleita vaikka tiskiräteiksi :D? Pölytkin vois pyyhkiä jollain tommosella rievulla.
Räsymattojen tekijöitä en tiedä yhtäkään.
Ap
Ap, valitettavasti tuo sinun toiveesi on ristiriitainen. Et voi saada halvalla hyvää. 40 eurolla hyvä neule, ei onnistu. Jo materiaali maksaa ja sitten jonkun pitäisi suunnitella tuote, jotta se istuu ja vielä tehdä se. Toki kalliillakin saa huonoa, mutta halvalle ei saa laadukasta. Et varmaan itsekään halua tehdä töitä ilmaiseksi? Ei se sinun neuleesi tekijäkään halua.
Värjäys onnistuu ihan sangossa/pesuvadissa ja nyrkkipyykissä. Hanasta saa värjäykseen ja käsinpesuun tarpeeksi lämmintä vettä. Pesukonettomuus on huono tekosyy olla huoltamatta ja kunnostamatta/uudistamatta vaatteita.
Siinä vaiheessa kun vaate on oikeasti kulunut eli rikki/reikäinen, sen voi vielä saksia vaikka räteiksi. Siivousrättejä tarvii aina.
"Miksi UFFin laatikkoa alapeukutetaan?"
UFFILLA ja kierrätyskeskuksessa käyttökelvottomat vaatteet, jotka eivät kelpaa kenellekään, lisäävät vain kuluja - kuljetus, lajittelu, jätemaksut jne.
Monet kierrätyskeskukset ovat hukkumassa vaatteisiin ja kulut kasvaneet huimasti, kun ihmiset laittavat käyttökelvotonta vaatetta kierrätykseen.
Tulevaisuudessa ongelmat vain lisääntyvät, kun vaatteita ei voida enää laittaa sekajätteisiin, vaan ne ovat ongelmajätettä ja hinta varmasti sen mukainen.
Neuleissa ratkaisee materiaali: muoviset (kaikki poly-alkuiset kuidut) nukkaantuu varmasti heti ekassa käytössä. Villaiset kannattaa siistiä nukan poistajalla niin pitkään kuin mahdollista ja vielä senkin jälkeen voi huovuttaa eli tahallaan kutistaa pesussa ja saksia pannualusia ja patalappuja.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:30"]Ap, valitettavasti tuo sinun toiveesi on ristiriitainen. Et voi saada halvalla hyvää. 40 eurolla hyvä neule, ei onnistu. Jo materiaali maksaa ja sitten jonkun pitäisi suunnitella tuote, jotta se istuu ja vielä tehdä se. Toki kalliillakin saa huonoa, mutta halvalle ei saa laadukasta. Et varmaan itsekään halua tehdä töitä ilmaiseksi? Ei se sinun neuleesi tekijäkään halua.
[/quote]
No tietenkään parasta laatua ei saa halvalla. Silti en suostu laittamaan johonkin muotivaatteeseen 100e, olen köyhä opiskelija niin tuo vaan ei ole mahdollista, vaikka se olisi kuinka kannattavaa. 40e maksavissa neuleissakin on eroja, toiset laadukkaampia kuin toiset.
Ap
[/quote]