Minkälaista ihmistä häiritsee nää fitness-buumijutut?
Itse harrastanut liikuntaa tasaisesti vuosia, olen toki käynyt kurkkimassa joskus enemmän tai vähemmän fitness-blogeja. Tykkään kyllä liikuntablogeista mutta omasta mielestäni aika tervehenkisistä sellaisista, enkä niistä, joissa on 50 kuvaa pyllystä ja ruoka-annoksesta joka kerta. Tykkään sellaisista blogeista, joista saan vinkkejä omiin tekemisiin tai inspiraatiota.
Ohitan siis olankohautuksella vouhkaamisen niistä, en ärsyynny itse niistä. Jos niistä viriää asiallisia keskusteluja, niin olen kiinnostunut. En ymmärrä niitä, joita ko. ilmiö tai pinnallisimmat blogit ärsyttävät. Miksi sinua ärsyttävät ne?
Kommentit (10)
Ärsyttää kun jotkut sairastuvat ortoreksiaan fitnessbuumin takia.
Eivät ärsytä, mutta hetkittäin ahdistavat. Syynä oma syömishäiriöhistoria. Eli yksinkertaisesti kuulun siihen osaan naisväestä, joka ei osaa lukea "Söin tänään pelkkää rahkaa ja avokadoa, kävin kahdella bodypump-tunnilla ja naamassani on pelkkää luonnonkosmetiikkaa" -hehkutusta tuntematta alemmuudentunteita. Ja kun BMI on 19,5 ja syön jo nyt hyvin terveellisesti satunnaisia herkutteluja lukuunottamatta en sinänsä tarvitse tällaista tsemppiä.
Ylipäänsä taas ärsyttää sellainen "tämä on ainoa oikea tapa toimia!" -hehkutus. Kun ei tietenkään kaikille ole.
Monesta fitness-asioihinkin keskittyneestä blogista silti itsekin pidän! Eli ei kategorisesti ärsytä.
En ole tyytyväinen itseeni ja ulkonäkööni. Siksi ihmiset jotka ovat, ärsyttävät!
Sellaista ihmistä, jota häiritsee muutenkin se, jos ihmiset juoksevat sopulilaumana muodin mukana.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 21:40"]
Ärsyttää kun jotkut sairastuvat ortoreksiaan fitnessbuumin takia.
[/quote]
Hmm, oman käsitykseni mukaan syömishäiriöt tulivat vähitellen pinnalle jo 60-luvulla, kun naisihanne muuttui kurvikkaammasta ja runsaammasta tikkulaihaksi ja rinnattomaksi. Vähän arvelen, että kaikki ne, jotka ovat alttiita syömishäiriöille, löytävät omasta ajastaan ne syömishäiriötään ruokkivat ihanteet. Minusta siis ei ole mitään suoraa syy-seuraus -suhdetta tietynlaisen naisihanteen ja syömishäiriöiden välillä. Tällä hetkellä syyllinen kaikkeen on fitness, aiemmin se oli jotain muuta.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 22:00"]
En ole tyytyväinen itseeni ja ulkonäkööni. Siksi ihmiset jotka ovat, ärsyttävät!
[/quote]
No musta taas moni liikunnasta bloggaava on pohtinut omaa kehonkuvaansakin, moni on kriittinen ja moni nykyään hyväkroppainen taas on kulkenut matkan siihen pisteeseen, jossa on nyt. Ja tosiaan tervehenkisimmissä blogeissa on myös pohdittu sitä, että pitää hyväksyä itsensä.
Musta ne 50 kuvaa pepusta kertovat vielä hyvin vähäisesti siitä, onko hyväksynyt kehoaan tai itseään ihmisenä.
ap
Useamman syömishäiriöisen läheistä.
En tykkää yhtään siitä, miten normi pakkomielteestä kehoon ja ortoreksiasta on tullut, kun näen vierestä mitä kärsimystä nuo voi tuottaa silloin kun koko elämä kutistuu pakonomaisen liikkumisen ja ruokien laskemisen ympärille sellaisissa mitoissa, ettei se ole enää tervettä. En väitä että kaikki fitnessblogaajat olisivat syömishäiriöisiä, mutta valitettavasti koko ilmiö pistää vettä myllyyn niille lukijoille, jotka ovat.
Toivon, että joskus vielä kohtuus sekä itsensä ja muiden hyväksyminen tulisivat muotiin.
Mua tympii ne IS-uutiset, että heti kun joku Minna saa pudotettua 12 kiloa raskauden ja liikkumattoman kauden jälkeen, se alkaa treenaamaan edessä häämöttäviin fitnesskisoihin. Nykyään kaikki pitää tuoda julki, joten myös perslihasten kehitys, vihersmoothien sisältö grammalleen jne. pitää kuvata ja esitellä blogeissa ja kisoissa. Ei oikeastaan kiinnosta, ja juu olen laiska läski itse.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 21:39"]
En ymmärrä yhdenkään ihmisen tarvetta kuvata itseään julkiseen levitykseen.
[/quote]
En minäkään. Kammoan kaikkia narsisteja.
En ymmärrä yhdenkään ihmisen tarvetta kuvata itseään julkiseen levitykseen.