Mitä tehdä ehjille, mutta nukkaisille tai virttyneille vaatteille?
Mulla on PALJON pesussa ja käytössä nukkaantuneita neuleita. Löytyy myös mallinsa menettäneitä trikoopaitoja. Mitä näille kannattaisi tehdä? En viitsisi roskiinkaan heittää kun ovat periaatteessa ehjiä ja ihan käytettäviä.
En yksinkertaisesti enää kehtaa mennä noissa töihin tai mihinkään. Tulee niin epäsiisti ja suttuinen olo. Kotipaidaksi sopii toki, mutta kun tuota "no voi tätä vielä kotona pitää"-paitoja on jo yli puolet vaatekaapista. Kaapista löytyy varmaan jo 30 kotipaitaa.
Mitä te teette tällaisille vaatteille?
Kommentit (61)
Nukanpoistajalla siistiksi ja jos värit ovat haalistuneet niin marketista löytyy vaatteille tarkoitettuja värjäys aineita.
Mä vien kierrätykseen. Inhoan tuollaisia epäsiistejä vaatteita. En käytä edes kotona mitään velttoja ja nyppääntyneitä.
Mihin noita voisi viedä? Kukaan ei tosiaan kirpparillakaan noita ostaisi kun mallit virahtaneet ja niin kulahtaneita. Siis johonkin keräykseen? Asun Espoossa, missähän noita olisi.
Mä vien noihin vaatekeräyspönttöihin. Lähellä ainakin UFF:n ja Pelastusarmeijan pöntöt.
Anna ne trikoopaidat jollekin, jolla on mattopuut ja tekee niistä matonkuteita.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:50"]Nukanpoistajalla siistiksi ja jos värit ovat haalistuneet niin marketista löytyy vaatteille tarkoitettuja värjäys aineita.
[/quote]
Nukanpoistajalla voi tietty ottaa pahimmat, mutta yleensä kangas on jo sellainen kova ja ikävä päällä. Värjäys ei onnistu kun en omista pesukonetta. Käsittääkseni pyykkituvassa ei saa värjätä.
Ap
Trikoopaidasta voi leikata hihat pois ja käyttää lenkkivaatteena.
Tai leikata matonkuteiksi.
Minä yritän nykyään ostaa laadukkaampaa, jotta vaatteet pysyvät parempina eikä tuota ongelmaa tulisi. Inhoan sitä, kun pitää heittää periaatteessa ehjiä vaatteita pois, joten vältän huonolaatuisen ostamista. Täysin ongelmaa ei tietenkään voi välttää ja vaatteista ei aina etukäteen tiedä miten hyvänä pysyvät, mutta yritän edes.
Tuo on sellaista ongelmajätettä, että tuntuu, ettei mihinkään käy. Kuten 13, niin kannattaa välttää sellaisen hankkimista. Jos ei kirpparilla mene kaupaksi, niin lumpuiksi/matonkuteeksi.
Ne nhraantuneet t-paidat ovat ylensä jo nin harmaantuneita pesussa, että en tarjoaisi niitä edes matonkuteiksi. Käspyyhkeeksi autojen ja mopoen roplaajille kelvannee.
Nuhraantuneet neuleet eivät ole enää kierrätyskelpoisia. Mieti aina, voisitko itse käyttää vaatetta, jonka olet viemässä kierrätykseen. Ja vastaat kieltävästi, oikea osoite on jätelaatikko. On täyttä hurskastelua, että köyhille kyllä kelpaa mikä vain. Köyhä haluaa kulkea siisteissä vaatteissa ihan kuin sinäkin.
Tosiaan noita kotivaatteita kertyy... Käyn aina silloin tällöin läpi vaatteitani ja arvioin niitä siten, että mietin ostaisinko ko. vaatteen kirpputorilta esim. eurolla. Jos tulen siihen tulokseen, etten ostaisi laitan hyvällä omallatunnolla roskiin; ei sillä kukaan muukaan enää mitään tee!
Arvioin myös vaatteita vertaamalla ostohintaa ja käyttökertoja. Kallis vaate voi olla käytössä edullisempi ja kestää kymmeniä tai jopa satoja käyttökertoja ja joku "halpa" vaate tuskin kestää paria pesua.
Sitten on vielä ne virheostokset, jotka eivät ole koskaan olleet päällä... Toisinaan onneksi niistä löytyy uusia siistejä kotivaatteita.
Mä vein kirppikselle ja hintaa 50snt pitkähihaisille, 20 snt t-paidoille ja topeille. Pöydän reunaan lappu jossa rehellesti luki miksi ne on niin halpoja, eli nukkaa löytyy ja osa venyneitä. Viidestätoista paidasta kolme paitaa jäi, revin ne autonvahaukseen räteiksi miehelle.
No niinpä, en usko et kukaan ostais noita. Kauhistelen aina kirppiksillä sitä, että ihmiset myy noita rytkyjä. Kuka haluaa ostaa vaatteen, joka on jo valmiiksi kulahtanut?
Mistä saa hyvälaatuisia neuleita? Max.50e.. Olen huomannut, että Vero Modan, Cubuksen, Onlyn, BikBokin yms neuleet kestävät oikeasti uudenveroisina jotain pari pesua?! Hintaakin Vero Modan neuleella voi olla se 40e ja mitään ei kestä. Haluaisin kuitenkin jokseenkin nuorekkaita vaatteita, vielä en ole täti-ikäinen ;)
Ap
15: Pahus vieköön tämän koneen, kun näppäimiäkin on nykyään melkein taottava ja sittenkin tulee vain sutta ja sekudaa. Siis: nuhraantuneet, yleensä, käsipyyhkeeksi; jos (vastaat)
Tää kone ei mene kierrätykseen, vaan melkoisen pian romuttamolle tai verkonpainoksi!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:04"]Mä vein kirppikselle ja hintaa 50snt pitkähihaisille, 20 snt t-paidoille ja topeille. Pöydän reunaan lappu jossa rehellesti luki miksi ne on niin halpoja, eli nukkaa löytyy ja osa venyneitä. Viidestätoista paidasta kolme paitaa jäi, revin ne autonvahaukseen räteiksi miehelle.
[/quote]
Hyvä idea muuten, mutta noilla hinnoilla jäisin itse tappiolle (pöytävaraus). Enempää ei kukaan maksaisikaan eli kirppari ei ole vaihtoehto.
Ap
Anna hyväntekeväisyyteen? Venäjän paleleva katulapsi ei paljoa välitä, onko vaate nukkainen.