Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen katkera vanhemmilleni siitä, etten saa lastenhoitoon apua

Vierailija
20.07.2021 |

Mun lapset on n. 10-vuotiaita. Pärjäävät jo kotona siis hyvin muutamia tunteja ja pakosta vaikka työpäivänkin.. ongelma on siinä, että vanhempani eivät huoli koskaan lapsia yökylään. Eivät ole ikinä heitä yökylään pyytäneet, pienempänä ottaneet pyynnöstä muutaman kerran pitkin hampain. Vuosikausiin lapset eivät ole heillä yötä olleet. Vanhempani ovat hyväkuntoisia seitsemänkymppisiä ihmisiä, jääneet eläkkeelle lasten syntymien aikoihin. HEidän ei ole tarvinnut omia vanhempiaan hoitaa,viimeinen kuoli silloin kun olivat nelikymppisiä.

Vanhempani hoitavat lapsiani joskus työkiireiden vuoksi esim. muutamia tunteja pyynnöstä. Lähinnä ovat siis paikalla ja tarjoavat ruokaa, muuta eivät lasten kanssa tee. Yöksi eivät tosiaan huoli. Olen lakannut pyytämästä kun en halua saada pahaa mieltä siitä, että kieltäytyvät. Ihmetellään vaan miksei lapset voi tulla mukaan.. Aikuisten juhliin?! Jossa ryypätään.. Häihin, joihin ei ole lapsia kutsuttu jne..? Viimeksi yksi tuollainen hääkeissi vuosi sitten (miehen puolelta sukua), vahempani olivat meillä vahtimassa lapsia ja lähtivät keskiyöllä kotiinsa kun tulimme vartavasten toiselta paikkakunnalta takaisin kotiin bussilla, jotta edes pääsimme koko häihin.. kun lapsia eivät voineet kotiinsa yöksi ottaa. :P

Toista mummua ei voi enää pyytää, hän on sairastunut. Hoisi kyllä aikanaan aina välillä vaikkei hänkään lapsia koskaan luokseen itse pyytänyt.. pyynnöstämme hoisi kuitenkin yön ylikin joskus.

Olen katkera! Minnekään ei koskaan päästä kaksin! Ketään hoitajaa ei oikein ole.. ei varsinkaan ilmaista. Sitten ei kyllä ole paljon enää halujakaan mihinkään lähteä jos pitää maksaa lastenvahti, yöpymiset ja kaikki muu.. Emme ole niin rahoissamme että olisi monta sataa laittaa lastenvahtiinkaan. (Jos siis lastenvahtitarve olisi vaikka 24h).

Onneksi lapset kasvavat, muttei heitä voi vielä muutamiin vuosiin yöksi yksin jättää. Nytkin olemme molemmat töissä ja lapsilla koulusta kesäloma. Täällä ne sitten pyörii päivät keskenään ja mies pystyy ruokatunnillaan käydä katsomassa että syövät.. :P

Muita lapsiperheitä olemme hyödyntäneet jonkin verran. Hoidamme muiden lapsia omilla vapaapäivillämme, jotta voisimme pyytää joskus seuraa/hoitoa vastavuoroisesti omien työpäivien ajaksi kaverilta. Eipä ole helppoa ei!

Onko kellään muulla tämmöistä??

Kommentit (191)

Vierailija
21/191 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika sentään. Olen neljän jo aikuisen lapsen äiti ja voin kertoa, että meidän lapsia ei hoitanut koskaan kukaan muu (paitsi tietysti olivat päiväkodissa ennen kouluikää) kuin vanhemmat, pääasiassa minä.

Mies oli töissä 600 km päässä ja kävi kotona kahden viikon välein. Itse olin kokopäivätöissä. En siltikään osaa olla tippaakaan katkera, vaikka olen lähes yksinhuoltajan tavoin yksin hoitanut lapseni. Näin se vaan menee. Esikoista kun odotin, niin mies oli töissä ulkomailla ja kävi synnytyksen aikaan kotona ja seuraavan kerran sitten , kun lapsi oli 6 kk ikäinen. Siitäkin selvittiin. Nykyään pitää vanhemmilla olla sitä omaa aikaa ja pidetään päivänselvää, että isovanhemmat auttavat lapsien hoidossa. Minä en tuomosesta koskaan edes haaveillut enkä odottanut. Pidin sitä aivan normaalina, että itse hoidan lapseni. Onneksi terveyttä riitti ja sen jälkeen arki rullasi mukavasti eteenpäin. En todellakaan ole ollut mikään superäiti, monia virheitä olen minäkin tehnyt lasten kasvatuksessa. Nyt huomaan, että lapset ovat tosiaankin vain lainassa meillä. Sen voin myöntää, että niin paljon ei makseta, että alusta

aloittaisin koko homman. Jaksamisia aloittajalle.

No, sen verran tähän voin sanoa, että laajojen tutkimusten mukaan tämän päivän lasten vanhemmat ovat enemmän omien lastensa kanssa kuin yksikään aikaisempi sukupolvi.

Ongelma on siinä, että he ovat lastensa kanssa, eivät siis tee mitään lasten kanssatai elä näiden kanssa. He vain ovat, katse  puhelimessa.

Vierailija
22/191 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät auttaa, pyydä heitä. Varmasti moni haluaa lapsesi pitkäksi viikonlopuksi, kunhan sanot, että tarvitaan apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu meillä. Päivällä pääsee lapset joskus pari tuntia mummolaan jos on joku lääkäri tms tärkeä meno. Tai ennen koronaa pääsi, ja nyt kesällä joskus. Nuorin on vasta 3v eikä keväällä edes muistanut millaista mummolassa on sisällä :D

Yöksi ei ole koskaan päässyt, synnytyksen ajaksi mummo kävi yhden yön nukkumassa meillä sohvalla.

Olen pienituloinen yh niin ei ole varaa palkata Mll lapsenvahtia. Lasten isä asuu ulkomailla. Ja kavereilla kaikilla 2-4 lasta niin en todella kehtaa kysyä mahtuisko mun kolme lasta vielä jollekin yöksi. Omia menoja nyt siis ei ole. Olis ihan kiva päästä joskus vaikka lenkille yksin tai kampaajalle, mutta odotan kunnes nuoriakin on niin iso että alkaa käydä joskus kaverikylässä tai harrastuksessa. Meillä myöskin vuoropäiväkoti niin päiväkotiin menee vain työvuoron ajalle. En katkera ole, mut kieltämättä välillä odotan aikaa jolloin ei tarvi koko ajan olla silmät selässäkin 😅

Vierailija
24/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa.

Meillä 70v isovanhemmat hoitaa meidän 5v ja 10v lapsia joka viikko ja ovat kerran viikossa yökylässä.

Vierailija
25/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu meillä. Päivällä pääsee lapset joskus pari tuntia mummolaan jos on joku lääkäri tms tärkeä meno. Tai ennen koronaa pääsi, ja nyt kesällä joskus. Nuorin on vasta 3v eikä keväällä edes muistanut millaista mummolassa on sisällä :D

Yöksi ei ole koskaan päässyt, synnytyksen ajaksi mummo kävi yhden yön nukkumassa meillä sohvalla.

Olen pienituloinen yh niin ei ole varaa palkata Mll lapsenvahtia. Lasten isä asuu ulkomailla. Ja kavereilla kaikilla 2-4 lasta niin en todella kehtaa kysyä mahtuisko mun kolme lasta vielä jollekin yöksi. Omia menoja nyt siis ei ole. Olis ihan kiva päästä joskus vaikka lenkille yksin tai kampaajalle, mutta odotan kunnes nuoriakin on niin iso että alkaa käydä joskus kaverikylässä tai harrastuksessa. Meillä myöskin vuoropäiväkoti niin päiväkotiin menee vain työvuoron ajalle. En katkera ole, mut kieltämättä välillä odotan aikaa jolloin ei tarvi koko ajan olla silmät selässäkin 😅

Jos isä asuu ulkomailla, niin hän on varmaan aika varakas ja pystyy kustantamaan sinulle lastenhoitoapua.

Yksi vaihtoehto on antaa joku lapsista adoptioon tai vaikka kaikki, saisit aikaa vain itsellesi.

Vierailija
26/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mummo, HOIDAN SILLOIN KUN MINULLE SOPII. 😂😂😂👠👠👠

Mä en ole,vielä.

En ymmärrä tätä oman ajan marinaa,miksi ihmeessä pitää sitten vanhempia rasittaa.

Maksullisia hoitajia on vaikka kuinka ja paljon.

Asiat tärkeysjärjestykseen!

Olen omani jo hoitanut,en enää kaipaa muista lapsia,no,toki käymään sitten aikanaan,ei muuten.

Kyllä oltiin mummolassa yötä,mutta koko porukka,ei sitä lasta sinne yksin jätetty.

Ei kiitos yökylilyyn.

Vierailija
27/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Tiedän tunteen. Mutta minkäs teet, kun apua ei koskaan tarjota, niin olen huono sitä sitten pyytämäänkään.

Niin. Ja kun pyydän, niin koskaan ei vastata, että "tottakai".. aina ensin, että miksei lapset voi tulla mukaan. Pitääkö sitä herranjestas viedä ne lapset ihan jokaiseen paikkaan? Niihin juhliinkin, joihin eivät ole edes kutsuttuna? Pikkujouluhin, festareille, yökerhoon, keikalle?? Eivät ole lasten paikkoja. Ja vaikka nyt haluaisimme kahdestaan edes hotelliin edes hääpäivää viettämään tms.. niin ei. 

ap

Festareille? Hotelliin yöksi hääpäivänä?

Hahah!

Kannattaa nyt tajuta ihan ensin, että nyt olette olleet ihan oikeita perheellisiä jo vuosikymmenen ajan. Ei silloin enää missään festareilla pompita. Ja miksi ihmeessä kahdestaan jonnekin hotelliin? Hääpäivää voi juhlistaa ihan perheen kesken kotona.

Kun lapsia hommataan, ne hoidetaan. Ihan itse.

Meillä on nyt murrosikäinen lapsi ja isovanhemmat olisivat ottaneet jos olisimme pyytäneet, mutta ihan pienenä taaperona taisi olla kaksi kertaa yökylässä. Ei lapsi itsekään ole koskaan halunnut mihinkään yökylään ja me olemme jo lasta odottaessamme tajunneet, että elämämme muuttuu kokonaan.

Vierailija
28/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Tiedän tunteen. Mutta minkäs teet, kun apua ei koskaan tarjota, niin olen huono sitä sitten pyytämäänkään.

Niin. Ja kun pyydän, niin koskaan ei vastata, että "tottakai".. aina ensin, että miksei lapset voi tulla mukaan. Pitääkö sitä herranjestas viedä ne lapset ihan jokaiseen paikkaan? Niihin juhliinkin, joihin eivät ole edes kutsuttuna? Pikkujouluhin, festareille, yökerhoon, keikalle?? Eivät ole lasten paikkoja. Ja vaikka nyt haluaisimme kahdestaan edes hotelliin edes hääpäivää viettämään tms.. niin ei. 

ap

Hahah!

Kannattaa nyt tajuta ihan ensin, että nyt olette olleet ihan oikeita perheellisiä jo vuosikymmenen ajan. Ei silloin enää missään festareilla pompita. Ja miksi ihmeessä kahdestaan jonnekin hotelliin? Hääpäivää voi juhlistaa ihan perheen kesken kotona.

Meillä on nyt murrosikäinen lapsi ja isovanhemmat olisivat ottaneet jos olisimme pyytäneet, mutta ihan pienenä taaperona taisi olla kaksi kertaa yökylässä. Ei lapsi itsekään ole koskaan halunnut mihinkään yökylään ja me olemme jo lasta odottaessamme tajunneet, että elämämme muuttuu kokonaan.

Siinä taas joku supermamma. On ihan normaalia käydä festareilla tai hotellissa vaikka olisi lapsia. Ei elämä saa loppua lasten tuloon.

Vierailija
29/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hahah!

Kahdenkeskinen parisuhdeaika on tärkeää. Voi rauhassa jutella ja tehdä aikuisten juttuja, esim seksiä ihan kahdestaan ilman pelkoja, että joku lapsista kuulee.

Vierailija
30/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole isovanhempien tehtävä olla lastenhoitaja jos eivät halua.

Koita nyt ymmärtää. Ei ole velvollisuus vaan se lähtee isovanhempien omasta halusta.

Käytä niitä kunnan/ MLL;n maksullisia palveluja, ihme käsitys että isovanhemmat ovat ilmaista työvoimaa.

Jep, kuulostan kylmältä ja kovalta mutta hoidan lapsenlapsia silloin kun sopii omiin aikatauluihin, otan yökylään jos jaksan, koko viikonloppu on jo aika rankkaa, yksi yö silloin tällöin ok.

Vierailija
31/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu lähtee festareille pandemia-aikaan?

Ei ole isovanhemmilla velvollisuutta hoitaa lastenlapsia. Jos on hoitotarvetta, niin silloin pitää keksiä joku muu hoitaja, jos mummu ei halua/jaksa/sairas/kännissä. Ei hän ole tilivelvollinen kieltäytymisen syystä, vaikka itse olisi hoidattanut lapsensa omilla/appivanhemmiltaan aikoinaan.

Vierailija
32/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi laittaa vaikka partioon ja ovat ehkä koko viikonlopun jossain leirikämpällä. Itse hyödynsin kaikki mahdolliset kesä- sekä talvileirit ja vastaavat kun lapset oli juuri tuon ikäisiä. Tämä sopii erityisesti vaikkapa yksinhuoltajalle, jonka vanhemmat on kuolleet/sairaat ja lasten isä ja muu suku ei auta arjessa millään lailla.

Vierailija
33/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat omat lapsensa hoitaneet. Ja kertomasi mukaan kuitenkin ottavat toisinaan lapsia hoitoon moneksi tunniksi kerrallaan. Kyllä sen pitäisi olla jo aivan riittävästi. Ne aikuisten juhlat juhlitaan siinä vaiheessa, kun lapset ovat kasvaneet niin isoiksi, että pärjäävät yksin kotona.

En minäkään ottaisi ilmaiseksi hoidettavakseni lapsia ja vielä vuorokauden läpeensä! Eikä 7-kymppiset jaksa, vaikka fyysisesti olisivatkin kunnossa. Kaikkia kremppoja eivät välttämättä ole sinulle kertoneetkaan.

Varmaan teidänkin paikkakunnalla toimii MLL lastenhoitajia? Sieltä minä otin aikoinaan lapsille hoitajaa, kun tarvitsi.

Itse asiassa ei ole.. Ja otin selvää.. jos olisi, niin maksaisi järjettömän summan.. Juurikin monta sataa jos aikoisin esim. olla 24 h poissa kotoa.. (jos siis menisin hotelliin vaikka yöksi ja illalla ravintolaan, keikalle, tms...)

Tiedän, että ne aikuisten juhlat juhlitaan sitten vasta kun nuo keskenään pärjää, eihän me olla juuri minnekään päästy moneen vuoteen.. eikä tulla pääsemäänkään. Jos omat vanhempani apua vanhuudessaan tarvitsevat, niin minunko ne pitää hoitaa? Tai lastenlastensa..? Onpa hyvä suhde? Ovat auttaneet niin runsaasti minuakin lastenhoidon kanssa?

ap

Siis mitä ihmettä?

Vanhempasi ovat hoitaneet sinua parikymmentä vuotta ja sinä kostat heidän huolenpitonsa jättämällä heidät oman onnensa nojaan sillä tekosyyllä etteivät he hoida sinunkin lapsiasi.

Uskomatonta itsekkyyttä :-(

Vierailija
34/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hahah!

Kahdenkeskinen parisuhdeaika on tärkeää. Voi rauhassa jutella ja tehdä aikuisten juttuja, esim seksiä ihan kahdestaan ilman pelkoja, että joku lapsista kuulee.

Täytyykö sitä pannessa ulvoa kuin sik aa pisettäisiin?

Eikö teillä raukoilla ole omaa makuuhuonetta?

LAittakaa ovi lukkoon ja pankaa niin että tyrät rytkyvät, mutta ilman kiimahuutoja.

Vierailija
35/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hahah!

Siinä taas joku supermamma. On ihan normaalia käydä festareilla tai hotellissa vaikka olisi lapsia. Ei elämä saa loppua lasten tuloon.

Ei saakkaan, siksi isovanhempia ei pidä vastuuttaa hoitamaan lapsenlapsia, heidänkään elämänsä kun ei saa päättyä lasten tuloon saati lastenlasten syntymiseen.

Ihan hullua katsoa, miten tiukasti nykyvanhemmat ovat pitäneet oman lapsenroolinsa aikuistuttuaan. Vanhempien tulee ja auttaa 35v lapsiaan kuin taaperoita aikanaan eli mahdollistaa kaikenlainen kiva, ottaa lapsenlapset hoitoon, jotta ei vain elämä lipuisi ohi.

Missä vaiheessa te lapsenne mummolassa hoidattavat ajattelitte ottaa vastuun itsellenne ja ryhtyä oikeasti aikuisiksi? Jos haluaa festareille, vie koiran hoitolaan ja lapset toiseen.

Vierailija
36/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa joo ap. Kasva aikuiseksi. Kyllä on säälittävää ulinaa.

Vierailija
37/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen ap. Meillä lapset ovat jo isoja, mutta eivät ole isovanhempien hoidossa olleet. Teillä on parempi tilanne kuin meillä aikoinaan, sillä olette saaneet hoitoapua kuitenkin aina joskus. Kyllä se katkeraksi veti, kun olisi edes kerran vuoteen halunnut  mennä jonnekin, tai jos tuli vaikka hääkutsu, niin aina piti jättää menemättä. Meillä ei voinut kysyä edes ystäviä avuksi, kun heillä kaikilla hoitivat isovanhemmat aina kuin halusivat, niin he eivät tarvinneet vastapalveluksia lastenhoidossa. Täällä ei oikein löytynyt mistään ketään lastenvahtia, kuka tulisi rahallakaan, ja loppupeleissä olimme niin uupuneita, että emme jaksaneet mistään etsiäkään. ketään ei voi velvottaa lastenhoitoon, mutta minua ihmetyttää se, että lastenlasten kanssa oleminen, vaikka tunti tai kaksi kerrallaan, koetaan niin kauheaksi riesaksi, luulisi, että se olisi ilo. 

Vierailija
38/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika sentään. Olen neljän jo aikuisen lapsen äiti ja voin kertoa, että meidän lapsia ei hoitanut koskaan kukaan muu (paitsi tietysti olivat päiväkodissa ennen kouluikää) kuin vanhemmat, pääasiassa minä.

Mies oli töissä 600 km päässä ja kävi kotona kahden viikon välein. Itse olin kokopäivätöissä. En siltikään osaa olla tippaakaan katkera, vaikka olen lähes yksinhuoltajan tavoin yksin hoitanut lapseni. Näin se vaan menee. Esikoista kun odotin, niin mies oli töissä ulkomailla ja kävi synnytyksen aikaan kotona ja seuraavan kerran sitten , kun lapsi oli 6 kk ikäinen. Siitäkin selvittiin. Nykyään pitää vanhemmilla olla sitä omaa aikaa ja pidetään päivänselvää, että isovanhemmat auttavat lapsien hoidossa. Minä en tuomosesta koskaan edes haaveillut enkä odottanut. Pidin sitä aivan normaalina, että itse hoidan lapseni. Onneksi terveyttä riitti ja sen jälkeen arki rullasi mukavasti eteenpäin. En todellakaan ole ollut mikään superäiti, monia virheitä olen minäkin tehnyt lasten kasvatuksessa. Nyt huomaan, että lapset ovat tosiaankin vain lainassa meillä. Sen voin myöntää, että niin paljon ei makseta, että alusta

Niin, en ole superäiti minäkään.. mutta paremmin varmasti jaksaisin äitinä olla jos joskus saisi siitä äitinä olemisesta pienen hetken parisuhdeaikaa. Pitääkö sen olla sitten niin, että ei saa toivoa ja itsehän olet lapsesi halunnut. 

Kyllä minä heidät hoidan, ei tässä enää montaa vuotta ole siihen että pääsee taas joskus yöksi jonnekin.. Nyt pääsee sentään jo omiin harrastuksiinsa hetkeksi vaikkei lapsenvahtia olisikaan.. kun pärjäävät kotona keskenäänkin.

Lähinnä ihmettelen MIKSI SE YÖHOITO ON KYNNYSKYSYMYS!? Osaako joku vastata? Ei ne kymmenvuotiaat tosiaan enää mitään vauvoja ole. Sanovat kun on nälkä ja vaikka leffaa pyörittäisivät heille ja karkilla ja pizzalla kyllästäisivät.. onpa vaikeaa. Mutta ei.

ap

Kuinka usein itse otat yöhoitoon kummilapsia, kavereiden lapsia, lasten kavereita...? Kyllähän 10-vuotiaiden luulisi jo yökyläilevän puolin ja toisin kavereidensa kanssa.

Vierailija
39/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sentään ovat edes vähän tekemisissä. 70v voi olla jo väsynyt ja kaavoihinsa kangistunut (nukkumiset ja muut rutiinit) vaikka päälisin puolin virkeältä vaikuttaakin. Toki 10v ei mitään perässä juoksemista enää vaadi, ja onhan tuo lastenkin kannalta kurja, kun välit jää etäisiksi.

Meillä on kolme lasta joista vanhin on 18v. Oli vanhemmillani hoidossa yön yli 3-vuotiaana. 4-vuotiaana pyysin yön yli pitämään häntä, ei käynyt, ja vastaus oli niin tyly, että en enää koskaan pyytänyt. Eivät itsekään tarjoutuneet. Nuoremmat sisarukset eivät ole koskaan olleet heillä hoidossa. Ei sekunttiakaan.

Eniten harmittaa juuri se, että lapsilta jää kokematta ihmissuhde mikä voisi olla yksi tärkeimmistä. Ja ihmetyttääkin, itse toivon, että jaksan olla hyvä ja osallistuva mummo lapsenlapsille, jos niitä joskus saan.

Miksi aina ajatellaan, että hyvien välien luomiseen vaaditaan yökyläilyä isovanhempien luona?

Vierailija
40/191 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sen verran tähän voin sanoa, että laajojen tutkimusten mukaan tämän päivän lasten vanhemmat ovat enemmän omien lastensa kanssa kuin yksikään aikaisempi sukupolvi.

Ja samaan aikaan on tutkittu, että nykyään puheen kehityksen ongelmat ovat yleistyneet, koska vanhemmat eivät ole niin paljon vuorovaikutuksessa pienten lastensa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi