Uusi naapuri kävi kysymässä voisinko kaataa muutaman puun meidän puolelta kun on aamuauringon tiellä
Mitä tekisit kaataisitko puut että naapurisopu säilyisi?
Kommentit (58)
Onko niillä teidän tontille tai jälleenmyyntiarvolle merkitystä?
En. En ottaisi juurikaan kantaa asiaan. Jotain diipadaapaa juttelisin. Naapurien kanssa kannattaa vaan pitää lämpimän etäiset välit, niin pärjää.
Isot koivut esimerkiksi imevät jopa satoja litroja vettä päivässä - kaataminen voi aiheuttaa jopa kosteusongelmia taloosi. Kannattaa tutkia eikä hutkia, vailla haluaisit naapuriasi miellyttää.
Kieltäytyisin kohteliaasti. Varmaan yrittivät saada edellistäkin kaatamaan, älä taivu ellet halua. Miksi välit siitä katkeaisivat? Jos hän alkaa riehumaan tai kiusaamaan on mielipuoli
En kaataisi. Kun tuossa vaiheessa alkaa "toiveita" esittämään, niin en juuri noteeraisi moista naapuria.
Jos eivät ole mulle merkityksellisiä puita, voisin ne kaataakin. Saisipahan takkapuita. Toisaalta, nykyisellään kaikki tontilla olevat puut on itse istutettuja, eli mulle sen naapurin tarvitsisi perustella jo muutoinkin kuin valitella ettei aamuisin näy aurinkoa.
Jos niitä isoja koivuja/kuusia tms olisi kymmeniä niin ehkä voisin suostua. Olettaen, että oma rauha ja yksityisyys ei kärsisi eikä piha näyttäisi alastomalle sen jälkeen
Se riippuu siitä, mistä roikkuu:
- onko tonttisi iso ja kaunistuuko puutarhasi puut kaatamalla? Jos on, anna palaa. Jos ei, niin et tietenkään kaada.
- onko puiden olemassaolosta sinulle hyötyä esimerkiksi siten, että ne varjostavat mukavasti keskipäivän paahteelta? Varsinkin tänä kesänä semmoista on arvostanut.
- jos puut ovat talosi lähellä, tarvitsetko niitä näkösuojaksi naapurin suuntaan? Jos ne kaatamalla naapuri pääsee kyyläämään ikkunoistasi sisälle tai suoraan terassillesi, älä kaada.
- saako niitä kaadettua ilman, että ne ovat vaarassa kaatua katolle tai sähkölinjalle (maalla)? Jos vahinkoriski on, naapuri maksakoot puutarhan ja puunkaadon ammattilaisen palkkion.
Toisin sanoen: miettisin kaatamisen hyötyjä itselleni. Mitään pakkoa ei ole naapurin mieliksi alkaa puita kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytyisin kohteliaasti. Varmaan yrittivät saada edellistäkin kaatamaan, älä taivu ellet halua. Miksi välit siitä katkeaisivat? Jos hän alkaa riehumaan tai kiusaamaan on mielipuoli
Ketkä edelliset?
Todennäköisesti lisävalo alkaisi luomaan taas uutta elämää, jota sitten saa joka kesä kitkeä.
Minä hommaisisin Ammatti ihmisen paikalle, jottei Satu ikäviä haavereita.
Siis naapuri oli se, joka muutti? Eikö hän muutto- (osto-) päätöstä tehdessään nähnyt puita?
En todellakaan kaataisi, jos ei muuta syytä olisi kuin naapurin pyyntö.
Seuraavaksi hän pyytää muuraamaan umpeen heille päin olevat ikkunat, kun häiritsee, tai muuta yhtä hullua. Olen varma, ettei jää ainoaksi pyynnöksi, jos suostut.
Asemakaava-alueella tarvitaan luvat puiden kaatoon.
Minä kaadoin puita auringon edestä, kun varjosti naapurin pihaa. Ja nyt valitti kun menin kaataan, kun ei oo minkäänlaista varjoo vaan aurinko porottaa liikaa.. Joten helppoja juttuja.
No en todellakaan kaatais. Muuttakoot muualle.
Jos yhen kerran teet mitä naapuri haluaa, se pompottaa sua jatkossakin
Vierailija kirjoitti:
Isot koivut esimerkiksi imevät jopa satoja litroja vettä päivässä - kaataminen voi aiheuttaa jopa kosteusongelmia taloosi. Kannattaa tutkia eikä hutkia, vailla haluaisit naapuriasi miellyttää.
Yleensä kyllä niin päin että puun varjostus ja lehdet aiheuttaa kosteusongelmia rakennukseen, jos ne varjostaa sitä ja pitää kosteana, lisäksi lehdet tukkii sadevesirännit jne.
Jos ne puut on minulle yhdentekeviä, niin mikä etten voisikin kaataa.
Jos pihallamme olisi 20 puuta, voisin kaataa. Jos vaikka 5 en. Tai jos puilla olisi joku ”tarkoitus.”