Ai saakeli että välillä väsyttää tämä vanhan talon omistaminen
Aina löytyy jotain uutta laitettavaa niiden miljoonan jo olemassaolevan lisäksi. Tälle kesälle vielä
Eteiseen uusi lattia+maalaus
Eteisen listoitus
Aitan oikaisua
Julkisivulaudoituksen pesu ainakin pohjoisen puolelta
Portaikon panelointi+listat+maalaus
En jaksa😭
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi yrität mahduttaa kaiken tuon tälle kesälle? Ei ihme, että stressaa.
Terveisin, Toinen vanhan talon asukki
Kun tuossa olisikin kaikki😅 eteisen lattia on nyt auki ja se on tietty tehtävä loppuun, portaikko menee siinä samalla kun on kaapat ja muut vermeet tässä esillä. Maalaus ja muu viimeistely myös. Aittaan tehdään uusi katto ensi kesänä joten pitää oikoa sitä pikkuhiljaa suoremmaksi ja katsoa miten asettuu. Julkisivun pesua tietty voisi vielä vähän venyttää mutta on se aika roisin näköinen. Ap
Hieno ketju taas aiheesta "kuinka ei ole mitään järkeä asua siten mihin minulla ei ole varaa"
Vierailija kirjoitti:
Hieno ketju taas aiheesta "kuinka ei ole mitään järkeä asua siten mihin minulla ei ole varaa"
Rahastako valitin? Ap
Mutta vanhasta hirsirunkoisesta talostani en ikinä luovu, on tässä vaan mukava asustella vaikka toisinaan ylimääräistä työtä teettääkin.
Pidetää huolta vanhoista taloistamme ja tehdään korjaukset samoilla värkeillä mitä on isoisäkin taloa rakentaessaan käyttänyt, ei pilata talojamme nykyaikaisilla pullotalojen muovi ja muulla krääsällä.
Vierailija kirjoitti:
Näin ei saa sanoa, tulee joukko kertomaan kuinka tämä on harrastus. Rahasta ei ole kiinni.
Oikeasti kunnon pinkalla ostaa laitot ulkopuoliselta, homma hoituu vuodessa kaikki tehtynä. Sitten ei tarvitse uupua harrastuksessa, vaan voi levätä. Harrastaa jotain muuta tai pienimuotoisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ei saa sanoa, tulee joukko kertomaan kuinka tämä on harrastus. Rahasta ei ole kiinni.
Oikeasti kunnon pinkalla ostaa laitot ulkopuoliselta, homma hoituu vuodessa kaikki tehtynä. Sitten ei tarvitse uupua harrastuksessa, vaan voi levätä. Harrastaa jotain muuta tai pienimuotoisempaa.
Tarviiko sitä pakosti kaikki kerralla rysäyttää, pikkuhiljaa tekee silloin kun remppaaminen tuntuu mielekkäältä.
Harrastaa väliaikoina jotain muuta kun remppaaminen alkaa vit.u.taa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihmisillä on erilaisia harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita. Harrastan minä maratoonejakin, vaikka monen mielestä ne ovat uuvuttavia. En jaksa vain olla, vaan haluan tehdä koko ajan jotakin. Hauskuus on juuri siinä, että taloa kuunnellaan ja laitetaan ajan kanssa. Ulkopuolisella olen teetättänyt jotakin, mutta entisöinnissä on juttuja, joita ei voi edes rahalla teetättää. Voi olla jollakulla rahastakin kiinni, mutta ainakin itse tein taloa ostaessani realistiset kululaskelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Olen tyytyväinen, jos saan edes ikkunanpuitteiden huollon tehdyksi: entisen maalin ja halkeilleen kitin poisto, pohjamaalaus, kuuden kitin laitto, kitin kuivuminen, pintamaalaus
Koko talostako tänä kesänä?
Etelän puolen ikkunat ylä- ja alakerrasta ja länsi-ikkuna, jos jaksan. Sen lasit ei ole ihan vielä putoamaisillaan
Meillä sama juttu, ikkunat huutaa uusimista, nämä 70-luvun lateksimaalit on lahottaneet ikkunapuut ja ulkoverhoilun.
Minulla on 100 vuotta vanhat ikkunat, jotka ovat erittäin hyvässä kunnossa. Tosin niitä on huollettu ja maalattu öljymaaleilla.
Talomme on rakennettu v 1900, sisävessaa ei ole, lämmintä vettä tulee kyllä, pieni suihkuhuone tehtiin, sekä keittiö remontoitiin. Omasta kaivosta vesi.
Ikkunoita 18kpl on remontoitu, vanha peltikatto pestään säännöllisesti.
Talvella pidetään osa talosta peruslämmöllä ja muuten lämitetään pönttöuuneilla.
Ilmalämpöpumppu tasoittaa lämpöä ja nyt kuumalla villentää.
Mitään lattioita ei olla avattu eikä uusittu ollenkaan: talveksi laitan lattioille paljon paksuja , isoja villamattoja.
Ainahan sitä remontoitavaa on tietysti. Me on otettu hyvin rauhallisesti silti. Esimerkiksi talo maalattiin kahdessa osassa, osa ulkorakennuksista odottelee pelastusta edelleen…
Vierailija kirjoitti:
Haaveilin myös kunnostettavasta vanhasta talosta. Onneksi sellaista ei meille löytynyt, ja rakensimme oman. Tai siis rakennutimme. Puoli vuotta kuokasta muuttoon, ja sitten vain pihan rakentamista. Ei musta olisi jatkuvaan remontointiin, vaikka olenkin rakennusinsinööri.
Mistä lähtien rakennusinsinööri on ollut remonttimies?
Itse olen lvi insinööri, mutta yhtään putkiliitosta en ole eläessäni tehnyt...
Vanhempieni talossa on laitettu seinäpinnat, lattiat, vessat, vaihdettu maalämpöön, asennettu aurinkopaneelit, katto uusittu, parveke rakennettu uusiksi, terassi uusittu ja ulkolaudoitus uusittu kokonaan. Kaikki 12 vuoden sisällä. Sellaista se on. Valitettu ei ole kertaakaan. Omakotitaloa ostavan on hyvä ymmärtää, että remppaa tulee. Kyllähän rivarissa ja kerrostalossakin tulee, mutta yhtiö hoitaa ne projektit (paitsi jos remppaat oman asuntosi) ja maksat ne sitten vastikkeen muodossa. Okt:ssa on hyvää vapaus ja saat tehdä asiat just niin kuin itse haluat.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vanhasta hirsirunkoisesta talostani en ikinä luovu, on tässä vaan mukava asustella vaikka toisinaan ylimääräistä työtä teettääkin.
Pidetää huolta vanhoista taloistamme ja tehdään korjaukset samoilla värkeillä mitä on isoisäkin taloa rakentaessaan käyttänyt, ei pilata talojamme nykyaikaisilla pullotalojen muovi ja muulla krääsällä.
Sama homma. Hirsiä ei ole piilotettu eikä lisäeristetty. Ulkovuoraus tehty joskus aikoinaan, ikkunat teetetty puusepällä, saumapeltikatto maalattu. Muovia on ainoastaan roska-astiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkopuopuoliset ei välttämättä tee sellaista jälkeä kuin itse haluaisi. Vanha hirsitalo ei suorakulmaa tottele ja muutenkin on tehtävä remonttia talon rakenteiden eikä nykystandardien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vuodessa laitetut on niitä pilattuja taloja. Et oo tainnut nyt ymmärtää ideologiaa, joka vanhoihin taloihin liittyy?
Meillä sama juttu, ikkunat huutaa uusimista, nämä 70-luvun lateksimaalit on lahottaneet ikkunapuut ja ulkoverhoilun.