Te,joilla ultrassa la muutettu..
..syntyikö lapsi ajallaan\aiemmin\myöhemmin ja mihin suuntaan la muuttui?
Jäin pohtimaan,kun meille on tulossa jouluvauva ja ultrassa la muuttui lähes 3 viikkoa myöhemmäksi..
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 20:38"]Muutettiin. Tein positiivisen raskaustestin, ja odotin kunnes olin kuukautisista laskettuna n 6 viikkoa raskaana. Kävin silloin sitten yksityisellä varhaisultrassa, ja hän arvioi sikiön pari viikkoa isommaksi. Ihmettelin vähän, kun aika ei oikein kiertoon täsmännyt, mutta uskoin lääkäriä kuitenkin.
Sitten tuli rv 12 ja "virallinen" ensimmäinen ultra. Siellä taas katseltiin, ja ultraaja totesi, että sikiö on isompi kuin yksityiseltä saamani arvion mukaisen LA:n koko. Hän pyysi nähtäväkseen yksityiseltä saamani kuvat. Hän totesi, että niissä kuvissa sikiö on hänen mielestään vähän kippurassa ja mitattu sen takia todellista pari viikkoa pienemmäksi. LA muutettiin pari viikkoa aiemmaksi taas, ja nyt se täsmäsi kiertoonkin.
Eli kohdallani LA muutettiin 2 kertaa aikaisemmaksi. Alkuperäistä omaa arviotani hämäsi se, että raskaaksi tulemisen jälkeen minulla tuli yhdet kuukautiset, ja hoksasin olevani raskaana vasta kun kuukautiset jäivät pois.
Vauva syntyi lopulta vielä hieman ennen laskettua aikaa.
[/quote]
Olit kuukautisista laskettuna ollut 6 viikkoa raskaana? Eli raskausviikko 8. Raskausviikoiksi kun lasketaan myös kaksi viimeisiä kuukautisia edeltävää viikkoa.
Mulla oli siinä ja siinä siirretäänkö. Koska eroa oli vain 4pv,siirtoa ei sitten tehty. Siis neljä päivää myöhemmäksi olisi siirretty. Lapsi syntyi päivän jälkeen lasketun (eli jos olisi siirretty,lapsi olisi syntynyt 39+4)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 20:38"]Muutettiin. Tein positiivisen raskaustestin, ja odotin kunnes olin kuukautisista laskettuna n 6 viikkoa raskaana. Kävin silloin sitten yksityisellä varhaisultrassa, ja hän arvioi sikiön pari viikkoa isommaksi. Ihmettelin vähän, kun aika ei oikein kiertoon täsmännyt, mutta uskoin lääkäriä kuitenkin.
Sitten tuli rv 12 ja "virallinen" ensimmäinen ultra. Siellä taas katseltiin, ja ultraaja totesi, että sikiö on isompi kuin yksityiseltä saamani arvion mukaisen LA:n koko. Hän pyysi nähtäväkseen yksityiseltä saamani kuvat. Hän totesi, että niissä kuvissa sikiö on hänen mielestään vähän kippurassa ja mitattu sen takia todellista pari viikkoa pienemmäksi. LA muutettiin pari viikkoa aiemmaksi taas, ja nyt se täsmäsi kiertoonkin.
Eli kohdallani LA muutettiin 2 kertaa aikaisemmaksi. Alkuperäistä omaa arviotani hämäsi se, että raskaaksi tulemisen jälkeen minulla tuli yhdet kuukautiset, ja hoksasin olevani raskaana vasta kun kuukautiset jäivät pois.
Vauva syntyi lopulta vielä hieman ennen laskettua aikaa.
[/quote]
Olit kuukautisista laskettuna ollut 6 viikkoa raskaana? Eli raskausviikko 8. Raskausviikoiksi kun lasketaan myös kaksi viimeisiä kuukautisia edeltävää viikkoa.
[/quote]
Täh?? Mitä sä horiset??! Nyt on menny laskin sekaisin ja pahasti. La määritetään laskennallisesti kuukautisista,ei mistään viikoista niitä ennen. Jos sulla siis on menkat ollu viimeksi 1.7 niin olet nyt raskausviikolla kolme ja risat.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 20:11"]
..syntyikö lapsi ajallaan\aiemmin\myöhemmin ja mihin suuntaan la muuttui?
Jäin pohtimaan,kun meille on tulossa jouluvauva ja ultrassa la muuttui lähes 3 viikkoa myöhemmäksi..
[/quote]
Meillä esikoisen la muuttui ultran mukaan 1,5 viikkoa myöhemmäksi. Syntyi ultran mukaan lasketulla rv 40+2. Nuoremman ultrassa la:ta ei muutettu ja syntyi rv 41+1. Mutta jos ois muutettu, niin rv olisi ollut 40+3.
La siirtyi ultrassa 2 viikkoa myöhemmäksi (vaikka tiesin, että tuo ei pidä paikkaansa). Lapsi syntyi rv 36+4, täysin täysiaikaisen näköisenä ja hyväkuntoisena.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:47"]La siirtyi ultrassa 2 viikkoa myöhemmäksi (vaikka tiesin, että tuo ei pidä paikkaansa). Lapsi syntyi rv 36+4, täysin täysiaikaisen näköisenä ja hyväkuntoisena.
[/quote] Oliko vauva sitten niin huonossa asennossa,etteivät saaneet kunnon mittoja vai mistä tämmöinen johtui? Kierosilmäinen kätilö?
Mulla siirrettiin laskettua aikaa viitisen päivää aikaisemmaksi ultran perusteella. Sanoin vielä ultraajalle, että ei se lapsi ole saanut alkuaan viittä päivää aikaisemmin, joka naureskeli, että luonto on ihmeellinen. Voihan se luonto olla, mutta kun lapsi on saanut alkunsa inseminaatiolla eikä perinteistä keinoa oltu siinä lähiviikkoina käytetty.
Lapsi sitten syntyi keskosena.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:47"]La siirtyi ultrassa 2 viikkoa myöhemmäksi (vaikka tiesin, että tuo ei pidä paikkaansa). Lapsi syntyi rv 36+4, täysin täysiaikaisen näköisenä ja hyväkuntoisena.
[/quote]
Eli sun lapsi oli sun laskujen mukaan rv 34+4 kun syntyi ja vaikutti täysiaikaiselta :o ? Vai että la muuttui aikaisemmaksi ja oikeat viikot sun mukaan olis syntymän aikaan ollut 38+4?
Kolmannen laskettu aika siirtyi 7.11--> 24.11. Syntyi kuitenkin 7.11 mitoin 48½cm/3050g.
Ennen rv 13 olevassa ultrassa pystytään määrittämään päivälleen sikiön ikä, koska alkion/sikiön kasvu etenee tarkassa järjestyksessä ja hurjalla nopeudella.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:18"]Ennen rv 13 olevassa ultrassa pystytään määrittämään päivälleen sikiön ikä, koska alkion/sikiön kasvu etenee tarkassa järjestyksessä ja hurjalla nopeudella.
[/quote]
Mistä tällainen tieto? Meinaatko,että jos la:aa joudutaan rakenneuä:ssä muuttamaan, se ei pidä paikkaansa, vaan ennen rv13 tehty uä pitää paikkaansa varmemmin? Faktaa?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:18"]
Ennen rv 13 olevassa ultrassa pystytään määrittämään päivälleen sikiön ikä, koska alkion/sikiön kasvu etenee tarkassa järjestyksessä ja hurjalla nopeudella.
[/quote]
Ei pitänyt ainakaan meillä paikkansa. Lue teksti ylempää.
39
MOlemmissa raskauksissa LA muutettu ultrassa noin viikkoa myöhemmäksi.
ensimmäinen syntyi sitten lopulta spontaanisti rv 41+6
Toinen käynnistettiin rv 38+0, synnytys lähti käyntiin noin 10 tunnissa eli aika lähellä oltiin todennäköisesti spontaania synnytystä jo.
Itsellä rakenneuässä muutettiin la viikkoa aiemmaksi. Rakenneuä oli ensimmäinen ja viimeinen uä,kun kunta ei kustantanut muuta enkä halunnut itse maksaa np-uätä. Lapsi syntyi kaksi päivää ennen uutta la:a.
Mitä tässä nyt muiden kokemuksia luin,varsinkin näitä viimeisempiä,tuli jotenkin sellainen olo että tänne vastailee synnyttämättömätkin.. Ei ainakaan mene minun järkeeni osa näistä jutuista vaikka kuinka pyörittelisi.
Minulla on molemmissa raskauksissa siirretty LA viikkoa myöhemmälle, mikä on ihan ymmärrettävää, kun kiertoni on n. 32 pvä pitkä. Ensimmäinen lapsi syntyi rv 40+6 ja toinen rv 39+6
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:18"]Ennen rv 13 olevassa ultrassa pystytään määrittämään päivälleen sikiön ikä, koska alkion/sikiön kasvu etenee tarkassa järjestyksessä ja hurjalla nopeudella.
[/quote]
Mistä tällainen tieto? Meinaatko,että jos la:aa joudutaan rakenneuä:ssä muuttamaan, se ei pidä paikkaansa, vaan ennen rv13 tehty uä pitää paikkaansa varmemmin? Faktaa?
[/quote]
Mulle kertoi kätilö saman asian rakenneultrassa. Np-ultrassa la muutettiin 4 päivää myöhemmäksi. Rakenneultrassa näytti edelleen keskivertoa pienemmältä. Kätilö sanoi, että laskettua aikaa ei enää muuteta, koska n. rv13 asti sikiöt/alkiot kasvavat samaa vauhtia kaikilla raskaana olevilla. Sen jälkeen sikiöt kasvavat omaan tahtiinsa. Mulle syntyi 2900 g poika rv 39+0.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:04"]
[/quote]
Eli sun lapsi oli sun laskujen mukaan rv 34+4 kun syntyi ja vaikutti täysiaikaiselta :o ? Vai että la muuttui aikaisemmaksi ja oikeat viikot sun mukaan olis syntymän aikaan ollut 38+4?
[/quote]
Kuten kirjoitin, la muuttui myöhemmäksi. Jos la olisi ollut se, minkä tiesin sen oikeasti olevan, olisi lapsi ollut täysiaikainen. Alkuperäinen la oli kesäkuussa, ultrassa se siirrettiin myöhemmäksi, eli heinäkuulle.
(Tein raskaustestin päivänä, jolloin kuukautisten olisi pitänyt alkaa, siis rv 4+0, ultran mukaan tuolloin olisi ollut vasta 2+0, eli ovulaatiopäivä. Kiertoni on säännöllinen.)
Siirtyi 1 viikolla eteenpäin ja kun lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla 4 päivää ennen laskettua aikaa, lääkäri totesi kinan määrästä ettei olisi ollut vielä 38 viikkoa täynnä.
Minulla oli tuolloin myös 2 cm vielä kohdunkaulaa jäljellä eikä tietoakaan, että synnytys olisi käynnistymässä.
Toisen lapsen la siirrettiin viikkoa aikasemmaksi, poika syntyi päivää ennen tuota uutta laskettua
Niin ja siis 20/20 kommentoijalla lasketut ajat muuttuivat 2-3 viikkoa eteenpäin jokaisessa raskaudessa. Kaikki syntyivät lähempänä kuukautisista laskettua aikaa, kuin ultran mukaan määriteltyä. Ja hyvänkokoisia vauvoja olivat silti. :)