Näin kasvatat lapsestasi älykkään!
Anna lapsellesi mahdollisimman paljon virikkeitä: metsäleikit, luontoretket, pyöräretket jne. Pitää myös antaa rauhaa ja tilaa omille ja kavereiden kanssa leikitiyille leikeille.
Kannusta lastasi kaikkeen luovaan, askarteluun, käsitöihin, maalaamiseen, tarinoimiseen (voit itse toimia kirjurina).
Älä unohda fyysistä puolta, vie lapsesi johonkin harrastukseen, josta hän nauttii. Ei haittaa, vaikka niitä olisi kaksi tai useampi. Tee jo selväksi nuorella iällä, että niin kauan saa harrastaa, kunhan matkat hoidetaan itse pyöräillen tai kävellen. Tietenkin johonkin kauempana olevaan harrastukseen voidaan tarjota kyytiä.
Kannusta opiskelemaan kaikkia aineita mielenkiinnolla. Jos opiskelussa on intoa, homma hoituu leikiten. Tärkeintä ei ole ulkoaopettelu ja pänttäys, vaan että asiat osataan. Älä puutu lapsesi läksyjen tekoon, äläkä ainakaan kyttää siinä vieressä. Lapselle tulee olo, että hän ei osaa ja tarvitsee sinua. Omat vanhempani eivät ikinä puuttuneet mihinkään kouluasioihini, ja hyvin on mennyt.
Ja tässä kaikken tärkein: ole läsnä.
Kaikkia ongelmaisia kavereitani yhdistää yksi asia, heidän vanhempansa eivät ole heitä varten. Ole lapsesi kanssa, keskustele paljon, heitä välillä läppää, kehu, kun on tarvetta, komenna tiukasti, kun siihen on aihetta, mutta muista riidankin jälkeen sovitteleva keskustelu ja sovinto! Kerro, kuinka arvokas ja rakas lapsesi on sinulle.
Jos ette tienneet, niin älykkyys kehittyy lapsuudessa. Miettikääpä sitä.
Tilaa kotiisi jotain asialehtiä, kerro historiasta, opeta asioita vaivihkaan. Tämä ei ole sitä varten, että lapsesi tietäisi kaiken nippelitiedon maailmasta, vaan että lapsesi osaisi ajatella asioita laajoina kokonaisuuksina. Maailma ei ole niin mustavalkoinen, kerro asioiden kaksi eri puolta. AINA.
Mistä minä tiedän tämän? Äitini on kasvatustieteiden tohtori, joten voin sanoa hänen kasvattaneen minut todella hyvin. Olen 16-vuotias, suvaitsevainen ja hyväkäytöksinen. Totta kai minä ja äiti riidellään ja joskus kapinoin häntä vastaan, mutta ikinä en haluaisi satuttaa häntä teoillani. Rakastan äitiäni ja hän rakastaa minua. Älykkyydeltäni olen aika normikauraa varmasti laajasti valtakunnallisestikin. Lukion ekan vuoden jälkeen keskiarvoni on tasan 10. En pidä sitä ihmeellisenä, sillä tiedän ekan vuoden olevan lukiossa todella helppo. Ei mulla muuta, olkaa lastenne kannssa vielä kun voitte :)
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:48"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:04"]Unohdin mainita siis, mutta äitini on juurikin antanut minulle hyvät eväät sosiaalisesti. Arvostan oikeasti kaikkia ihmisiä, keskustelen "sivistyneesti" isotätien kanssa, en menetä itsehillintääni, vaan pyrin sopimaan erimielisyydet sovittelevasti, myönnän olevani väärässä, hymyilen ja käyttäydyn ylipäätänsä reippaasti. Tämä hyvä käytökseni on tuonut minulle mm. Kesätöitä, opettajien arvostuksen, paljon ystäviä ja kavereita (minulla ei ole yhtään vihamiestä), olen myös isosena rippileireillä ja olen olllut hyvin pidetty niin ohjaajien kuin rippikoululaisten keskuudessa. Olen aika rääväsuu ollut nuorempana, mutta nykyään itsetuntoni on hyvä. Omalla rennolla asenteellani, tekemisilläni ja puheillani hitsaan hyvin porukan yhteen.
[/quote]
No hienoa, oletko nyt ylpeä itsestäsi?
[/quote]
Oikeastaan olen tyytyväinen siihen, että minulla on vahva itsetunto. Yksi tämän paikkakunnan komeimpia jätkiä yritti vokotella sänkyyn, mutta en lämmennyt, sillä jätkä oli todella lapsellinen ja tiesin että hän halusi vain römpsää. Sen jälkeen jätkä haukkui minut täysin, kun torjuin hänet. Tämän jälkeen naurahdin ja totesin että iha hyvä, pääsinpä siitäkin eroon. En jäänyt miettimään niitä rumia sanoja, vaan ymmärsin että hän sanoi sen kaiken vaan saadakseen minulle huonon mielen.
Mitä jos vanhemmat eivät tarjoa tuota kaikkea?
Vaikutat fiksulta ikäiseksesi kieltämättä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 11:32"]Naurettava penska
[/quote]
Menepä vaikka lukemaan seiskaa, kiusaaja.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 11:32"]Naurettava penska
[/quote]
Miksi ihmeessä? Jutut on täällä ihan samaa tasoa.
Menepä vaikka lukemaan seiskaa, kiusaaja.
[/quote]
onko sama 16v mikä eilen halusi kysyttävän kaikkea?
mutsis on kyllä aikamoista paskaa ja ihan elämän perusasioita sulle selittänyt suurina viisauksina.
tv mies.
Kai tiedät, etteivät kasvatustieteen tohtorit opiskele ja opettele kasvattamaan? :D
Hyvä, että sinut on opetettu hyväksi koulunkävijäksi.
Elämäm koululaiset kasvattavat edelleen huutamalla ja omalla tavallaan. Antaa mennä.
Pitää kyllä paikkaansa tuo, että lapsensa kanssa pitää viettää aikaa. Ja keskustella asioista ja antaa hänenkin keskustella.
Mutta tuosta läksyihin puuttumisesta olen täysin er mieltä. Varsinkin alakoulussa. Ap on ehkä ollut rauhallinen asioihin keskittyvä pienestä pitäen. Mutta minun tyttäreni on ollut erittäin vilkas pienenä. Nyt toki 15 vuotiaana ihan rauhallinen ja keskittyy hyvin asioihin. Mutta kyllä meillä on tehty tosissaan töitä vilkkaan lapsen kanssa, jotta hän oppi pikkuhiljaa keskittymään läksyihin. Jos emme olisi näin tehneet, niin en tiedä olisiko hän pysynyt muiden tahdissa.
Nykyisin hän toki tekee läksyt itse. Ja koulumenestys on hyvä. Ysin pintaan on keskiarvo.
Lapset ovat todella erilaisia. Mutta vanhempien pitää minustakin panostaa lapsiinsa.
Muista kuitenkin, että älykkyttä on monenlaista, ei pelkkää KA:ta. Tunneälyä ei opiskelemalla saa.
OTT 25v
Minä olin pienempänä todella vilkas, enkä oikeestaan tehnyt läksyjä. Mutta ihan hyvin se on kantanut tähän asti:)
Hyvin kapea-alainen näkemys asiasta mutta kyllä tuolla tavalla saa kilttejä ja tottelevaisia lapsia. Älykkyys on sitten asia erikseen.
todella fiksu kirjoitus tällä palstalla. Kun sitten luin että olet 16, voin sanoa että hyvin on äitisi sinut kasvattanut.Itse pyrin olemaan tuollainen äiti, välillä onnistuen, välillä en niin hyvin.Mun lapsilla ei koulumenestys ole keskivertoa parempaa, ja varsinkin keskimmäinen tarvitsee ohjausta läksyjen teossa, koska keskittyminen keskivertoa heikompaa. sensijaan keskustelimme asioista maan ja taivaan välillä, ja lapsia on kehuttu siitä että ovat hyviä keskustelijoita, osaavat pohtia asioita monelta kannalta, ja pintaa syvemmältä.Tästä olen ylpeä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 12:40"]
Hyvin kapea-alainen näkemys asiasta mutta kyllä tuolla tavalla saa kilttejä ja tottelevaisia lapsia. Älykkyys on sitten asia erikseen.
[/quote]
Jep jep. Kympin oppilas on oikeasti tosi tyhmä mutta ahkera kun on kiinnostunut asioista, ja se vitosen älämölöoppilas joka perustaa firman jonka toiminta perustuu siihen että itse ostaa halvalla ja myy kalliilla tai itse teettää muilla ilmaiseksi ja kerää itse voitot, elää korskeaa elämää jonka tarkoitus on tulla nähdyksi ja kuulluksi, on älyn riemuvoitto!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:04"]Unohdin mainita siis, mutta äitini on juurikin antanut minulle hyvät eväät sosiaalisesti. Arvostan oikeasti kaikkia ihmisiä, keskustelen "sivistyneesti" isotätien kanssa, en menetä itsehillintääni, vaan pyrin sopimaan erimielisyydet sovittelevasti, myönnän olevani väärässä, hymyilen ja käyttäydyn ylipäätänsä reippaasti. Tämä hyvä käytökseni on tuonut minulle mm. Kesätöitä, opettajien arvostuksen, paljon ystäviä ja kavereita (minulla ei ole yhtään vihamiestä), olen myös isosena rippileireillä ja olen olllut hyvin pidetty niin ohjaajien kuin rippikoululaisten keskuudessa. Olen aika rääväsuu ollut nuorempana, mutta nykyään itsetuntoni on hyvä. Omalla rennolla asenteellani, tekemisilläni ja puheillani hitsaan hyvin porukan yhteen.
[/quote]
No hienoa, oletko nyt ylpeä itsestäsi?