Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kauniit nimet pilataan rumilla lempinimillä?

Vierailija
20.07.2021 |

Usein tämä koskee erityisesti nimiä, jotka ovat vähänkään pidempiä (6 kirjainta tai enemmän). Joskus jopa lyhyellä nimellä on joku pidempi, ruma lempinimi.

Monet nimet ovat tosi kauniita, mutta näistä nimistä sitten käytetään jotain rumia lempinimiä, jotka ovat lyhyempiä. Kiva, jos oma/lapsesi nimi on joku kaunis ja sitten kuulet näitä "Arska, Emppu, Jomppu, Make, Sebu" tms tyylisiä lempinimiä.🙄 Samoin myös monet nimet vääntyy i-päätteisiksi ihmisten suussa ja lapsesi onkin Joeli, Alvari tai Elleni.

Eivätkö ihmiset jaksa ääntää pitkiä nimiä vai miksi kauniit nimet pilataan rumilla lempinimillä?

Ap

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lyhyistäkin etunimistä on lempinimiä.

Timo - Tinde - Timppa. Vesa - Vesku. Eero - Emppu. Anne, Anneli, Anna - Ansku.

Oma etunimeni Leila on ollut Lelu - Lelle - Leiska - Leisku.

Jokin lempinimi vain istuu paremmin suuhun tai kuvaa paremmin kantajaansa Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Parhaita on minusta lempinimet, jotka ei ole väännöksiä etunimestä vaan ovat syntyneet jossain mielenkiintoisessa tilanteessa, Esimerkiksi 'Nakki' Tranberg, en edes muista kriminaalin oikeaa etunimeä.

Vierailija
22/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Itselläni on 10 kirjaiminen nimi, jonka osa lyhentää ja osa sanoo kokonaan, tyylillä Eveliina-Eve, ja lisäksi on sitten pari muuta nimeä millä mua kutsutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Tero, lempinimeni on terska.

Terskaksi on kutsuttu nuoresta pitäen.

Vierailija
24/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään tajua tota. Harva lempinimi on nätti vaikka oikea nimi oiskin.

Vierailija
25/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnustan olevani nimien vääntelijä🤣

Olen pk töissä ja melkein kaikilla lapsilla on jokin lempinimi. Tippaakaan siinä ei ole pahuutta tai ivaa, rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Vierailija
26/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevien vanhempien kannattais aina miettiä myös millä lempinimillä lasta tullaan myöhemmin todennäköisesti kutsumaan. Ei kukaan jaksa sanoa mitään Iida-Sofioita tai Paulus-Vaseliuksia vaan se on sit Inkku ja Paukku.

Vierailija
27/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää itse vanhemmat jotka kutsuvat jo pieniä lapsia lempinimellä. Meillä tuttavapiirissä hyviä esimerkkejä. Benjamin=Benkku, Beni. Linnea=Liinu. Oliver=Olli. Sofia=Sohvi. Matilda=Mattu. Topias=Topi.

Miksi antaa nimi jota ei sitten kuitenkaan käytetä. Sisko on töissä päiväkodissa ja hänelle on tullut vastaan lapsia jotka eivät edes tiedä oikeaa nimeään vaan luulevat lempinimeä oikeaksi.

Vierailija
28/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkko > Piri

Marjukka > Maru

Martta > Mara

Vierailija
29/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin lapselle yhden mulle tärkeän nimen antamatta etunimeksi, koska ko. nimelle on niin vakiintunut lempinimi että lasta olisi kutsuttu sillä. Inhosin tuota lempinimeä.

Vierailija
30/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasper - Kassu :(

Vierailija
31/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 60-luvun lopulla syntyneiden serkkujen nimet ovat tavallistakin tavallisemmat Sari ja Päivi, ne on väännetty karmeaan muotoon Sartsa ja Päkä.

Päivi nyt vaan on äärettömän ruma nimi, Päkä vähän parempi. Siks!

Vierailija
32/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin lapselle nimeksi Lyydia, mutta se stoppasi siihen että ajatteli häntä kutsuttavan Lyytiksi.

Lauri on hieno nimi, mutta täeveltyy Latena. Tai Jaakko Jaskana.

Vierailija
33/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmetyttää itse vanhemmat jotka kutsuvat jo pieniä lapsia lempinimellä. Meillä tuttavapiirissä hyviä esimerkkejä. Benjamin=Benkku, Beni. Linnea=Liinu. Oliver=Olli. Sofia=Sohvi. Matilda=Mattu. Topias=Topi.

Miksi antaa nimi jota ei sitten kuitenkaan käytetä. Sisko on töissä päiväkodissa ja hänelle on tullut vastaan lapsia jotka eivät edes tiedä oikeaa nimeään vaan luulevat lempinimeä oikeaksi.

Onhan enkun hovissakin Harrylla oikea nimi Henry.

Hänen lapsensa on Lilibet, mutta kuulemma kutsutaan Liliksi.

Vierailija
34/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempinimeä ihminen ei itse päätä vaan kaverit tai kiusaajat sen keksii.

Vierailija
35/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua nimen vaikeudesta tai pituudesta, joku on saanut lempinimen ihan vaan joltain nimenvääntelijältä, monet vanhemmat kutsuu lastaan sillä raskausaikaisella "työnimellä" jne jne. Nimet vaan helposti vääntyy ihmisten suussa, eikä siinä sitä kauneutta ajatella. Aika moni tykkää lempinimestään, osa jopa enemmän kuin oikeasta nimestään.

Vierailija
36/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annetaan nimi, jota ei käytetä jaku tai lelle tai eve , samalla vaivalla voi muuttaa nimen jota eniten käytetään.

Vierailija
37/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään tykkää monista yleisistä lempinimistä, ellei niille ole jotain erityistä merkitystä tai tarinaa. Oma nimi on Katariina ja ärsyttää, jos joku kutsuu Kataksi. Ei tunnu ollenkaan omalta, toisin kuin tuo oikea nimeni. Siispä en yleensä reagoi tuohon "lempinimeen" mitenkään tai korjaan, että haluan kutsuttavan ihan koko nimellä.

Vierailija
38/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ollut Jenni. Ei ole päteviä lempinimiä syntynyt.. Olisin voinut ottaa mutta ei sitten lapsuuden ole uusia syntynyt. Ehkä se virallisempaa onkin näin aikuisena että kutsutaan sukunimellä.

Vierailija
39/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tämän nyt omilla nimillämme, terkkuja tutuille 😁 Me ollaan siskojen kanssa Karoliina, Eveliina ja Henriikka. Eli Karo, Eve ja Ike. Ja aivan lapsesta saakka nimet on näin lyhennetty, äitimme toimesta. Koska "ei noin pitkiä nimiä jaksa". Hän oli se, joka nämä nimet meille antoi.. Ja kyllä, Ike. Ei Hene/Henu/Henni, vaan Ike. Oh well 😅

Vierailija
40/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos nimi on Bebiina niin oisko beibi tai bebsu hyvä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän