Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kauniit nimet pilataan rumilla lempinimillä?

Vierailija
20.07.2021 |

Usein tämä koskee erityisesti nimiä, jotka ovat vähänkään pidempiä (6 kirjainta tai enemmän). Joskus jopa lyhyellä nimellä on joku pidempi, ruma lempinimi.

Monet nimet ovat tosi kauniita, mutta näistä nimistä sitten käytetään jotain rumia lempinimiä, jotka ovat lyhyempiä. Kiva, jos oma/lapsesi nimi on joku kaunis ja sitten kuulet näitä "Arska, Emppu, Jomppu, Make, Sebu" tms tyylisiä lempinimiä.🙄 Samoin myös monet nimet vääntyy i-päätteisiksi ihmisten suussa ja lapsesi onkin Joeli, Alvari tai Elleni.

Eivätkö ihmiset jaksa ääntää pitkiä nimiä vai miksi kauniit nimet pilataan rumilla lempinimillä?

Ap

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nimi on Pirjo ja lempinimi on pil....

Vierailija
42/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

August->Kusti 😬

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutistenlukija kutsuu Patricia-nimistä lastaan nimellä Patu. Ihan kamala "lempinimi" ja vielä poikien nimi

Vierailija
44/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina ollut Jenni. Ei ole päteviä lempinimiä syntynyt.. Olisin voinut ottaa mutta ei sitten lapsuuden ole uusia syntynyt. Ehkä se virallisempaa onkin näin aikuisena että kutsutaan sukunimellä.

Minäkin olen Jenni ilman lempinimeä! Koulussa erotettiin muista Jenneistä Jenni-siellä-takana, tai sukunimellä. (Muillakaan Jenneillä ei ollut lempinimeä). Lukiossa kaveri yritti Jenskaa, mutta se ei kestänyt kauan.

Omilla lapsilla on vähän pidemmät nimet, ja niitä väännellään silloin tällöin, mutta mitään vakiintunutta ei ole vielä syntynyt.

Venäläisillä kai kaikilla on lempinimet, kreikkalainen kaverini oli taas sitä mieltä, että lempinimen kaltainen nimi ei voi olla virallinen nimi. Käytäntöjä on monia.

Vierailija
45/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä oon ihmetellyt joskus itsekin. Aina ei oo edes kyse siitä et nimi ois jotenkin pitkä. Kaveriani Henriä sanotaan joka paikassa Henkka-nimellä. En ymmärrä, ei todellakaan oo mikään komea lempinimi.

Mun mies on kaikille muille Henkka, mut mä jääräpäisesti kutsun Henriksi 😁

T. En tykkää tosta lempinimestä sit yhtään

Vierailija
46/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetaan varmaan hienosteluna, jos nimi on joku Adalmiina tai Benjamin, kun vois olla Anna tai Pentti.

Tämä! Lempinimet on järjestään jtn arkisia eikä mitään hienostuneita.

Vierailija
47/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on Karoliina ja häntä alettiin lapsena kutsua Karkiksi, silloin tykkäsi lempinimestään mutta teininä joutui tekemään kovaa työtä että sai ihmiset kutsumaan  häntä joko Karoliinaksi tai Karoksi, ei enää Karkiksi.

Vierailija
48/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susanna = Suski. 

Aivan kaamea. Siis Suski??? Vähän kuin "puski"? Tuskaisa lempinimi.

Vierailija
49/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos nimi on Bebiina niin oisko beibi tai bebsu hyvä

Sano Bebbis vaan!

Vierailija
50/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos nimi on Bebiina niin oisko beibi tai bebsu hyvä

Sano Bebbis vaan!

Jos olis mun tuttavapiirissä niin alkaisin kutsua Bi. Tai Piina.

Vierailija
51/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä oon ihmetellyt joskus itsekin. Aina ei oo edes kyse siitä et nimi ois jotenkin pitkä. Kaveriani Henriä sanotaan joka paikassa Henkka-nimellä. En ymmärrä, ei todellakaan oo mikään komea lempinimi.

Mun mies on kaikille muille Henkka, mut mä jääräpäisesti kutsun Henriksi 😁

T. En tykkää tosta lempinimestä sit yhtään

Haha! Sama! :D Mieheni nimi on Lauri ja jotkut junttikaverit kutsuvat Lateksi :/ En todellakaan kutsu puolisoa noin kamalalla nimellä. Puolisokaan ei kuulemma oikein tykkää Late nimestä, mutta on laiska ja miellyttämisenhaluinen korjatakseen. Lauri on kaunis nimi. Ystävä sanoi, että mietti lapselleen nimeksi Lauria, mutta sanoi, että ei lopulta antanut juuri näiden Late nimenvääntelijöiden takia.

Vierailija
52/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena minulla oli kaksi Alexander -nimistä kaveria. Molempia kutsuttiin Alluksi. Minusta Allu ei ole kaunis nimi, joten kutsuin heitä omilla nimillään, mutta aina ärsytti, kun joku muu kutsui Alluksi, vaikkei heitä itseään haitannut. :D

Vierailija
53/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Karoliina. Jos joku yrittää kutsua jollain lempinimellä, korjaan. Omalla lapsella on lyhyt nimi. Samoin miehellä. Kummallakaan ei ole lempinimeä, vaikka lapsi sellaisen haluaisi

Vierailija
54/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrjö on Ykä ja Kyösti on Kössi.

Vierailija
55/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan näin on ollut ja kaikissa kielissä, pitkät nimet lyhennetään ja lyhyet pidennetään. Jännä ilmiöhän tämä on, tutkimuksen arvoista. Taitaa olla niin, että se virallinen nimi ei kelpaa kaikkiin tilanteisiin, pitää olla hellittelynimi tai porukassa jenginimi, erilaisiin yhteisöihin soveltuva. Lehdistö keksii näitä ja nykyisin some ja julkisuus. Rikollisilla ja julkkiksilla on omat nimiväännökset. Ja ystäväpiirissä muodustuu lempinimet lähes jokaiselle. Ehkä säälittävintä on, jos jotain ihmistä ei kukaan koskaan kutsu muuta kuin omalla ristimänimellä.

Vierailija
56/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lempinimikäytäntö on ihan perinteistä ja normaalia käytäntöä. Suomessakin virallinen nimi on aikoinaan saattanut olla ruotsalainen, mutta puhekielessä suomalainen. Ei myöskään ole tavatonta, että saman ihmisen käytössä ollut lempinimi on vaihdellut iän mukaan. Lapsena on ollut jotain, opiskelijana jokin muu, naimisiin mentyä kolmas, vanhempana herrana neljäs. Kaikki saman nimen väännöksiä, esim. Johan/Johannes/Jussi/Hannu tms.

Mielestäni pitempi virallinen nimi taipuu ihmisen elinkaaressa moneen ja lisää mahdollisuuksia. Jos lapsen viralliseksi nimeksi antaa vaikka sen Pete, niin Pete on aina Pete ellei virallisesti muuta nimeään. Jos nimi onkin Petteri tai Petrus, niin lapsella on enemmän esim. työelämässä vaihtoehtoja, jos Pete ei tunnukaan tarpeeksi viralliselta tai omalta.

Se että pitkä nimi lyhenee, on ihan luonnollista. Lempinimiä kutsutaan myös hellittelynimiksi, eli usein niitä lyhennetään hellittelytarkoituksessa. Ja onhan lyhyt nimi usein helpompi jokapäiväisessä elämässä, mutta onko se Tinkku sitten työelämässä parempi kuin Tiina, tiedä häntä.

Vierailija
57/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuun et on lempinimiä, mut miksi niistä suurin osa on rumia??

Eri juttu, jos se lempinimi olisi kaunis, mutta harvemmin on. Tyyliin Tuomas on Tumppi, Timo Timppa jne.

Vierailija
58/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on lapsesta asti eri tilanteissa joku erehtynyt kutsumaan Empuksi. Joka kerta olen korjannut, että en ole Emppu vaan Emilia. Makunsa kullakin, mutta musta Emilia on kiva nimi ja Emppu ei. En koe tuon lempinimen kuvaavan mua ollenkaan, joten en halua sitä käyttää.

Vierailija
59/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. 90 ja 2000-luvulla oli vaikea joskus hahmottaa ihmisten persoonaa, koska oli paljon lempinimiä. Vaikka kertoo kai sekin jotain. 

Vierailija
60/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan ap:n ajatukset.

Sitä tosin ihmettelen, miksi ihmiset haluaa käyttää näitä lempinimiä julkisesti? Joo, kotioloissa kutsun meidän poikaa mm. Nöpönenäksi ja Murmeliksi, mutta en noita julkisesti käyttäisi. Noi on tarkoitettu vaan kotona lellittelyyn oman perheen kesken. Pojasta olisi varmaan kivaa teininä olla kaverien kesken joku Nöpis tai Murtsi. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi