Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kauniit nimet pilataan rumilla lempinimillä?

Vierailija
20.07.2021 |

Usein tämä koskee erityisesti nimiä, jotka ovat vähänkään pidempiä (6 kirjainta tai enemmän). Joskus jopa lyhyellä nimellä on joku pidempi, ruma lempinimi.

Monet nimet ovat tosi kauniita, mutta näistä nimistä sitten käytetään jotain rumia lempinimiä, jotka ovat lyhyempiä. Kiva, jos oma/lapsesi nimi on joku kaunis ja sitten kuulet näitä "Arska, Emppu, Jomppu, Make, Sebu" tms tyylisiä lempinimiä.🙄 Samoin myös monet nimet vääntyy i-päätteisiksi ihmisten suussa ja lapsesi onkin Joeli, Alvari tai Elleni.

Eivätkö ihmiset jaksa ääntää pitkiä nimiä vai miksi kauniit nimet pilataan rumilla lempinimillä?

Ap

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, luulen että kyseessä on luokkaerot. Minulla ja siskollani on pitkät nimet ja ei koskaan rumia lempinimiä.

Vierailija
62/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku lempinimi oikeasti kauniimpi kuin oikea nimi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suosikki on, kun eräs tuttu keski-ikäinen mies kutsuu tytärtään lempinimellä pilde - ihan siis julkisella paikalla ja muille tytön kuulumisia kertoessaan!

Ihmetyttää, että miten po.r.noa suurkuluttava mies ei tiedä tuon sanan merkitystä puhekielessä.😂

Vierailija
64/80 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan aikaan ei oikein edes tiennyt, mikä se oikea nimi on. Virallisissa papereissakin oli joskus lempinimi.

Mulla suvussa Helli. Se lukee hautakivessä. Kuulin, että oikeasti oli Helena.

Sitten suvussa Johan tai juho. En oo varma, kumpi.

Ovat sentään isovanhempiani.

Vierailija
65/80 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on lapsesta asti eri tilanteissa joku erehtynyt kutsumaan Empuksi. Joka kerta olen korjannut, että en ole Emppu vaan Emilia. Makunsa kullakin, mutta musta Emilia on kiva nimi ja Emppu ei. En koe tuon lempinimen kuvaavan mua ollenkaan, joten en halua sitä käyttää.

Emilia on niin super kaunis nimi 😍 Tämä Emppu sitten taas ei. Tuntuu että tällaiset lempinimillä pelleilijät ovat itse aina jotain perus Ritvoja ja tyytymättömiä omaan nimeensä ja haluavat sitten alentaa ja lytätä muita kutsumalla jollakin naurettavilla nimiväännöksillä 😕 Heitä voisi alkaa kutsumaan Ripeksi.. mitä Rippe (Ritva)? 😂 Toki nämä nimenvääntelijät itse loukkaantuisivat typeristä lempi eli pilkkanimistä.

Vierailija
66/80 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lempinimikäytäntö on ihan perinteistä ja normaalia käytäntöä. Suomessakin virallinen nimi on aikoinaan saattanut olla ruotsalainen, mutta puhekielessä suomalainen. Ei myöskään ole tavatonta, että saman ihmisen käytössä ollut lempinimi on vaihdellut iän mukaan. Lapsena on ollut jotain, opiskelijana jokin muu, naimisiin mentyä kolmas, vanhempana herrana neljäs. Kaikki saman nimen väännöksiä, esim. Johan/Johannes/Jussi/Hannu tms.

Mielestäni pitempi virallinen nimi taipuu ihmisen elinkaaressa moneen ja lisää mahdollisuuksia. Jos lapsen viralliseksi nimeksi antaa vaikka sen Pete, niin Pete on aina Pete ellei virallisesti muuta nimeään. Jos nimi onkin Petteri tai Petrus, niin lapsella on enemmän esim. työelämässä vaihtoehtoja, jos Pete ei tunnukaan tarpeeksi viralliselta tai omalta.

Se että pitkä nimi lyhenee, on ihan luonnollista. Lempinimiä kutsutaan myös hellittelynimiksi, eli usein niitä lyhennetään hellittelytarkoituksessa. Ja onhan lyhyt nimi usein helpompi jokapäiväisessä elämässä, mutta onko se Tinkku sitten työelämässä parempi kuin Tiina, tiedä häntä.

Syy, miksi kirkon kirjoissa vanhat nimet ovat usein ruotsinkielisiä on papeissa, jotka nimiä sinne kirjasivat. Kalle vääntyi Carliksi, Tilta Tildaksi jne. Ajateltiin varmaan, että nille pitää kirkon kirjoihin laittaa "virallinen" kirjoitusasu eikä "tuollaista alaluokkaista". Eivät vanhemmat siis antaneet lapsilleen "ruotsalaisia" nimiä vaan sellaisia, mitä heidän elinpiirissään oli tapana antaa, tavallisia nimiä.

Vierailija
67/80 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua eniten nyppii et harvemmin siltä kohteelta kysytään, haluatko et susta käytetään tätä lempinimeä...

Vierailija
68/80 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja muuten noi ap:n mainitsemat i-päätteiset nimet. Meidän Alvar-poikaa kutsutaan Alvariksi 😅

69/80 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gustaf = Kustu 😅

Vierailija
70/80 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmi ja Julia = Hempukka ja Julpero

Vierailija
71/80 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toi Julpero!! Mua on pienestä asti sanottu Julperiks... Oon koittanut pitää kavereilta salassa, kolottaa jostain syystä niin paljon

Vierailija
72/80 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolottaa*

Vierailija
73/80 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa mun luokkakaverin Tonin lempinimi oli Stondis.

Vierailija
74/80 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pauliina > Paukku, Pauski

Emilia > Emppu, Emä

Alisa > Allu, Ali

Susanna > Sussu, Suski

Tero > Terska, Terttu

Tuomas > Tumppi, Tuke

Leo > Lerssi, Lelle

😭😡🤮

Miksi ei voi olla kivoja, kauniita, ystävällisiä lempinimiä?

Vierailija
75/80 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä kenellekään ei oikeastaan ole lempinimeä. Pojallani on pisin nimi, mutta kyllä sen jaksaa aina kokonaan sanoa. Tyttäreni on Sofia enkä antanut kenenkään käyttää Sohvia lempinimenä. Sofia on kaunis nimi ja Sohvi ei todellakaan.

Vierailija
76/80 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivoja muuten noi ap:n mainitsemat i-päätteiset nimet. Meidän Alvar-poikaa kutsutaan Alvariksi 😅

Meidän i-päätteistä Eemeliä jotkut kutsuvat nimellä Eemil.

Vierailija
77/80 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Gustaf = Kustu 😅

Kustaa Aadolfin katua on kutsuttu Kustun kaduksi iän kaiken.

78/80 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Gustaf = Kustu 😅

Kustaa Aadolfin katua on kutsuttu Kustun kaduksi iän kaiken.

Mutta tämä Kustu on Neon vaunu😄

Vierailija
79/80 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirjop1llu😍😍

Vierailija
80/80 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiva kuulla!

Oon nelikymppinen mies joka on ristitty Empuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi