Mikä vikana, palstalääkärit? Jalat turvonneet ja punatäpläiset, kuumetta
Osaisikohan joku palstalääkäreistä neuvoa? Mulla on siis pari viime päivää särkenyt, kuumottanut ja turvottanut jalkoja, erityisesti jalkapöytiä. Niissä on kipeitä, kutisevia, punaisia täpliä. Kuumetta on 37.6 (eli aika paljon, mun normaalilämpö on matala).
Pitäisikö niitä käydä näyttämässä jossakin? Olen pitänyt jalkoja koholla, suihkuttanut kylmällä vedellä, pitänyt jääpalapussia. Ei juuri vaikutusta.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 21:57"]
Ruusu?
[/quote]
En tiedä millainen se on. Ei ole koskaan ollut. Soitin terveyspalvelujen neuvontaan, ja hoitsu sanoi, että yleensä ruusu vain toisessa jalassa. Sanoi, ettei tiedä mikä se on, mutta kehotti menemään päivystykseen, jos on kuumetta. En kuitenkaan millään jaksaisi lähteä tässä hirveässä helteessä. Voinko odottaa maanantaihin?
Voitteko antaa vähän tarkempaa tietoa kuin vain taudin nimen, ja kertoa, onko kiireellinen. Kiitos
ap
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:02"]
Onko tällaista: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ldk00249
[/quote]
Vähän samantapainen, mutta ei vain jalkojen sivussa. Isompia täpliä jalkapöydässä.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:06"]
Googlettamalla löytyy vaikka mitä
[/quote]
No varmasti löytyykin. Minä kuitenkin kysyin täällä. Jos ei siis ole kiireellinen, odotan maanantaihin ja soitan omaan terveyskeskukseen.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:09"]
Oisko enterorokko?
[/quote]
Voiko se olla vain jaloissa?
Suu- ja sorkkatauti eli enterorokko.
Pogostantauti? http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00597
Mutta siinä näppylöitä yleensä on muuallakin kuin jaloissa.
Ehkä joku keksisi, jos laittaisit kuvan ihottumasta. Mutta ei kuulosta siltä, että kukaan osaisi helposti suoralta kädeltä sanoa, mikä vaivaa. Menisin lääkäriin, jos on kuumetta ja ihottumaa ja syy epäselvä.
Ethän ole aloittanut mitään uusia lääkityksiä viime aikoina? Onko hyönteiset tai eläimet purreet? Ulkomaanmatkoja?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:11"]
[/quote]
Vain jaloissa?
ap
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:11"]
[/quote]
Vain jaloissa?
ap
[/quote]
En ole lääkäri.
Nokkorokkoa eli urtikariaa veikkaan taas minä. Lehahteleeko paikasta toiseen, onko välillä lievempää ja sitten taas lehahtaa täyteen kukoistukseen?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:12"]
Pogostantauti? http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00597
Mutta siinä näppylöitä yleensä on muuallakin kuin jaloissa.
Ehkä joku keksisi, jos laittaisit kuvan ihottumasta. Mutta ei kuulosta siltä, että kukaan osaisi helposti suoralta kädeltä sanoa, mikä vaivaa. Menisin lääkäriin, jos on kuumetta ja ihottumaa ja syy epäselvä.
Ethän ole aloittanut mitään uusia lääkityksiä viime aikoina? Onko hyönteiset tai eläimet purreet? Ulkomaanmatkoja?
[/quote]
En ole, ei ole purreet, enkä ole matkustellut. En saa nyt kuvaa otettua. Mutta ellei kuume kauheasti nouse, niin en mielellään menisi sinne ruuhkaiseen päivystykseen. Saisin olla siellä tuntikausia.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:14"]
Nokkorokkoa eli urtikariaa veikkaan taas minä. Lehahteleeko paikasta toiseen, onko välillä lievempää ja sitten taas lehahtaa täyteen kukoistukseen?
[/quote]
Kyllä se vaihtelee. Eli välillä todella punainen, sitten himmeämpi.
ap
Enterorokkoa on tähän aikaan liikkeellä, enemmänkin lastentauti mutta tarttuu myös aikuisiin. Kvg.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:16"]
Enterorokkoa on tähän aikaan liikkeellä, enemmänkin lastentauti mutta tarttuu myös aikuisiin. Kvg.
[/quote]
Ei ainakaan sille hoitsulle, jonka kanssa puhuin tullut se mieleen. Eikä ole tosiaan noita punaisia täpliä muualla kuin jaloissa. Eli kvg itse
Syöpä? Luulotauti?
Jospa nyt oikeasti lähtisit sinne päivystykseen etkä täältä kyselis...
Ruusu?