Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä vikana, palstalääkärit? Jalat turvonneet ja punatäpläiset, kuumetta

Vierailija
26.07.2014 |

Osaisikohan joku palstalääkäreistä neuvoa? Mulla on siis pari viime päivää särkenyt, kuumottanut ja turvottanut jalkoja, erityisesti jalkapöytiä. Niissä on kipeitä, kutisevia, punaisia täpliä. Kuumetta on 37.6 (eli aika paljon, mun normaalilämpö on matala). 

Pitäisikö niitä käydä näyttämässä jossakin? Olen pitänyt jalkoja koholla, suihkuttanut kylmällä vedellä, pitänyt jääpalapussia. Ei juuri vaikutusta. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:18"]

Syöpä? Luulotauti?

Jospa nyt oikeasti lähtisit sinne päivystykseen etkä täältä kyselis...

[/quote]

No kysyin juuri siksi, että jos joku sanoo, että se on X, heti päivystykseen. Koska kukaan ei sano, odotan maanantaihin. Ei ole luulotautia. Eikä syöpää. 

ap

Vierailija
22/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ilmeisesti ei ole kyseessä niin vakava vaiva, etteikö voisi odottaa viikonlopun yli. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan päivystykseen parin näppylän takia.

Nokkosrokko tai auringon aiheuttama reaktio, veikkaan sen aamulla olevan poissa.

Vierailija
24/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:24"]

Nokkosrokko tai auringon aiheuttama reaktio, veikkaan sen aamulla olevan poissa.

[/quote]

Ei ole auringon aiheuttama, olen vältellyt sitä. Tämä sama on ollut torstaista asti, joten tuskin katoaa. Luepa aloitukseni huolella läpi. Mutta en tosiaan aio päivystykseen lähteä, vaikka se hoitsu sanoi, että jos on kuumetta, täytyy. (Lähinnä sille halusin varmistuksen, ettei ole pakko mennä - vielä)

ap

Vierailija
25/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:14"]

Nokkorokkoa eli urtikariaa veikkaan taas minä. Lehahteleeko paikasta toiseen, onko välillä lievempää ja sitten taas lehahtaa täyteen kukoistukseen?

[/quote]

Kyllä se vaihtelee. Eli välillä todella punainen, sitten himmeämpi. 

ap

[/quote]

Ahaa, alkaa kuulostaa nokkosrokolta. Se on allerginen reaktio ja voi tulla kerran elämässä tai useammin, johtuu mm. runsashistamiinisen ravinnon syömisestä tai syitä on paljon muitakin kuin ravinto.

Histamiiniherkälle ongelmallisia ruoka-aineita:

kaikki alkoholituotteet, erityisesti punaviini
kalatuotteet ja äyriäiset
monet voimakkaat ja kypsytetyt juustot
kestomakkarat
suklaa ja kaakao
tomaatti, pinaatti, papu, munakoiso
sitrushedelmät, ananas ja banaani
mansikka ja vadelma (Lähde: wikipedia)

Vierailija
26/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:14"]

Nokkorokkoa eli urtikariaa veikkaan taas minä. Lehahteleeko paikasta toiseen, onko välillä lievempää ja sitten taas lehahtaa täyteen kukoistukseen?

[/quote]

Kyllä se vaihtelee. Eli välillä todella punainen, sitten himmeämpi. 

ap

[/quote]

Ahaa, alkaa kuulostaa nokkosrokolta. Se on allerginen reaktio ja voi tulla kerran elämässä tai useammin, johtuu mm. runsashistamiinisen ravinnon syömisestä tai syitä on paljon muitakin kuin ravinto.

Histamiiniherkälle ongelmallisia ruoka-aineita:

kaikki alkoholituotteet, erityisesti punaviini kalatuotteet ja äyriäiset monet voimakkaat ja kypsytetyt juustot kestomakkarat suklaa ja kaakao tomaatti, pinaatti, papu, munakoiso sitrushedelmät, ananas ja banaani mansikka ja vadelma (Lähde: wikipedia) [/quote]

Mutta tässä sanotaan näin: "Jos paukamat kestävät yli vuorokauden, kyseessä on jokin muu kuin nokkosihottuma."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00458

Alkoivat siis torstaina. 

Eikä ne häviä nopeasti. Taisin selittää vähän huonosti. Jalkapöydissä tuntuu myös painetta ja särkyä. Nämä täplät eivät myöskään ole paukamia tai näppylöitä, vaan sellaisia laajempia punaisia alueita. Eli en usko, että on sitä. En myöskään ole syönyt / juonut mitään allergisoivaa. 

ap

Vierailija
27/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:11"]

Suu- ja sorkkatauti eli enterorokko.

[/quote]

Vain jaloissa?

ap

[/quote]

Voi olla. Oireet vaihtelevat paljon, ja sama viruskanta oireilee eri tavoin eri ihmisillä. En ole lääkäri.

Vierailija
28/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkkä päivä jatkuva jalkojen paha turvotus jota et saa laskemaan on syy hakeutua lääkäriin. Eli mene vain kun kerran ammattilainen niin neuvoi. 

Vierailija
29/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, no, jos kuumetta ja särkyä, turvotusta sekä punaisia täpliä yhtä lailla maanantaina, niin sitten soitan terveyskeskukseen. 

Kiitos taas kaikille vastauksista Ainakin rauhoitti sillä lailla mieltä, ettei tarvitse heti lähteä. Se sh kun sanoi, että pitäisi mennä, jos kuumetta on. En haluaisi mennä päivystystä tukkimaan nyt viikonloppuna. Kaikki omahoitokonstit olen kokeillut.

ap

Vierailija
30/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli laajempia punaisia alueita ja ne kesti päiväkausia ja OLIVAT nokkosrokkoa eli urtikariaa. Tila saattaa kestää viikkoja, kuukausia jne. Ihan höpöhöpöä että heti häviäisivät!

http://www.vauva.fi/keskustelu/3424899/ketju/urtikaria_kokemuksia

Vierailija
31/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:38"]

Jo pelkkä päivä jatkuva jalkojen paha turvotus jota et saa laskemaan on syy hakeutua lääkäriin. Eli mene vain kun kerran ammattilainen niin neuvoi. 

[/quote]

Menen maanantaina. 

Vierailija
32/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:24"]

[/quote]

Ei ole auringon aiheuttama, olen vältellyt sitä. Tämä sama on ollut torstaista asti, joten tuskin katoaa. Luepa aloitukseni huolella läpi. Mutta en tosiaan aio päivystykseen lähteä, vaikka se hoitsu sanoi, että jos on kuumetta, täytyy. (Lähinnä sille halusin varmistuksen, ettei ole pakko mennä - vielä)

ap

[/quote]

Naisen logiikkaa parhaimmillaan...

Vierailija
33/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:39"]

Mulla oli laajempia punaisia alueita ja ne kesti päiväkausia ja OLIVAT nokkosrokkoa eli urtikariaa. Tila saattaa kestää viikkoja, kuukausia jne. Ihan höpöhöpöä että heti häviäisivät!

http://www.vauva.fi/keskustelu/3424899/ketju/urtikaria_kokemuksia

[/quote]

No voi se ollakin. Raportoin takaisin sitten kun tiedän! Laittaisin kuvan käpälistä, mutta se ei ole nyt mahdollista. 

ap

Vierailija
34/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sulla paarmat tai hyttyset ole päässeet puremaan ja tullut tavallista voimakkaampi reaktio tai raavitut puremat päässeet tulehtumaan? Voi nostaa lämpöäkin, etenkin paarman puremat. Itsellä viikko sitte paarman purema nilkassa ja oli koko nilkka ja pohje turvoksissa ja kuuma pari päivää.

Vierailija
35/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Menen maanantaina. 

[/quote]No miten mä niin arvasin tämän. Muista sitten soittaa iltalehtiin jos onkin vakavaa ja terveyspuhelimessa vaan kehotettiin hakeutuun hoitoon, ei sanottu että on pakko mennä. 

Vierailija
36/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:24"]

[/quote]

ap

[/quote]

Naisen logiikkaa parhaimmillaan...

[/quote]

Miten niin? Jos on ollut särkyä, kuumetta, turvotusta ja noita täpliä torstaista, ja olen pitänyt jääpalapussia yms, niin miten on "naisen logiikkaa" se, että tuskin katoavat huomiseksi? Sehän on TODENNÄKÖISTÄ ETTÄ EI. Sanoi miehen logiikka mitä vain!

ap

Vierailija
37/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun jaloista ei ole nyt mahdollista laittaa kuvaa.. Kamera varmaan unohtunut siskon serkun kaimalle ja puhelimessakin kamera on juuri nyt rikki ja ja ja.. -_- 

Vierailija
38/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:42"]

[/quote]

Menen maanantaina. 

[/quote]No miten mä niin arvasin tämän. Muista sitten soittaa iltalehtiin jos onkin vakavaa ja terveyspuhelimessa vaan kehotettiin hakeutuun hoitoon, ei sanottu että on pakko mennä. 

[/quote]

Miksi soittaisin? Ei kuulu tapoihini. En edes lue ko. julkaisuja. Äitis ehkä soittelee

ap

Vierailija
39/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kahlannut sinilevässä?

Vierailija
40/44 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:46"]

Olet kahlannut sinilevässä?