Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valion mustikkakeitto, uskaltaako syödä raskaana?

Vierailija
25.07.2014 |

Kun neuvolassa sanottiin, että kaikki kaupan valmisruoat ja myös kotona valmistetut ruoat pitää kuumentaa kiehuviksi. Niin koskeeko tämä myös esim. Valion mustikka- ja muita keittoja? Pitääkö ne kuumentaa vai voiko syödä kylmänä?

Entä kaupan karjalanpiirakat. Riittääkö paahtaminen? Siinä ne tuskin on 75 asteessa yli kaksi minuuttia. Pitääkö mun laittaa ne uuniin? Voiko niitä syödä kylmänä?

Pelkään myös kaikkia raakoja vihanneksia ja hedelmiä. Kun kuulemma vesimelonistakin on saatu listeriaa. Riittääkö muka peseminen puhdistamaan niistä listerian? Miksi sitten esim. juustot pitää kuumentaa?

Yritin kysyä näitä neuvolassa, mutta se täti siellä ei tiennyt asiasta enempää kuin mitä luki siinä monisteessa, jonka minulle antoi. Tutkin sitten asiaa ja Eviran sivuilta paljastui, että sitä listeriaa voi olla ihan joka paikassa.

Apua. :( Skitsoan syömisiä nyt ihan liikaa. Marja-aika parhaimmillaan, mutta mansikoitakaan en oikein uskalla syödä kuumentamatta niitä ensin... :(

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tee itselles ja tälle yhteiskunnalle palvelus ja tee abortti.

Vierailija
62/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä itsekin tajuan, että olen nyt ylihysteerinen tämän jutun kanssa. Siihen, etten olisi, auttaisi vaan asiallinen tieto. Että joku sanoisi, että niin, olemme kymmenen vuoden ajan tutkineet asiaa emmekä ole koskaan löytäneet nektariinin sisältä listeriaa. Tai voit olla 100% varma, että vaikka söisit pesemättömiä mansikoita, niissä ei listeria elä.

En mä ole koskaan aiemmin ollut tällainen. :( Ihan huoletta olen ennen syönyt kaikkea. Vasta, kun sain sen neuvolan lapun, mua alkoi huolettaa. Ei mulle ollut tullut mieleen, että esim. sushi olisi jotain riskiruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos et tahdo apua, miksi kysyt? Sua on monen monta kertaa neuvottu täällä ja joka asiaan vastaat mutta?

Oletko miettinyt mitä stressi ja puutteellinen ruokavalio tekee sikiölle? Kuinka äidit jotka syö ihan normaalisti, saavat terveitä lapsia, jotka myös syövät normaalisti?

Jos sinulla on nyt jo noin vaikeaa, kuinka aiot pärjätä lapsen kanssa? Tiedäthän mille kaikille bakteereille lapsi altistuu syntymästä asti? Ensin tullaan alapäästä ulos, sitten nuollaan lattioita ja opetellaan syömään leluja ja hiekkaa, vanhempana pussaillaan muita teinejä. Kuulostaa mustikkakeitto aika vaarattomalta?

Vierailija
64/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:19"]

Maidosta sanottiin, että purkki ei saa olla jääkaapissa auki kahta vuorokautta pidempään. Tuon voin suhteen olenkin miettinyt, että kuinka usein se purkki pitäisi vaihtaa...

[/quote]

Siis onko tämä totta? Ei mulle ole tällaista neuvolassa sanottu. Muut ap:n jutut nyt on ihan höpönlöpöä, mutta tämän haluaisin varmistaa joltakin.

[/quote]

Tottakai se kontaminoituu nopeammin ja helpommin mitä pidempää se on aukaistuna. Maito kuitenkin sinäänsä on elintarvike joka muutenkin pilaantuu helpommin kuin esim juusto/voi. Mutta tuo 2 vrk on täyttä liioittelua. Mikäli maitoa säilyttää oikein: tarpeeksi kylmässä purkki suljettuna niin se kyllä säilyy sen aikaa kun tarvis vaatii. En ole ikinä kuullut että kellekään olisi tälläisia neuvoja annettu neuvoloissa. tai mistään lukenut aikaisemmin. Järki käteen ihmiset!

Vierailija
65/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi olla näin typerä?! Sattuu päähän tuommoinen tyhmyys. Miten oot osannut edes lapsen tehdä aluilleen? Luitko vanhoista koulukirjoista mitä pitää tehdä samaan aikaan kun miehesi kanssa naitte?

Vierailija
66/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:54"]Kyllä mä itsekin tajuan, että olen nyt ylihysteerinen tämän jutun kanssa. Siihen, etten olisi, auttaisi vaan asiallinen tieto. Että joku sanoisi, että niin, olemme kymmenen vuoden ajan tutkineet asiaa emmekä ole koskaan löytäneet nektariinin sisältä listeriaa. Tai voit olla 100% varma, että vaikka söisit pesemättömiä mansikoita, niissä ei listeria elä.

En mä ole koskaan aiemmin ollut tällainen. :( Ihan huoletta olen ennen syönyt kaikkea. Vasta, kun sain sen neuvolan lapun, mua alkoi huolettaa. Ei mulle ollut tullut mieleen, että esim. sushi olisi jotain riskiruokaa.

[/quote]

Siis sua on neuvottu täällä ja silti jankkaat vastaan. Ei kukaan voi sanoa että 100% varmuudella nektariinissa ei ole listeriaa. Elämä on riskejä täynnä. Tällä hetkellä suuremman riskin keskenmenolle aiheuttaa toi sun hysteria ja stressi. Sulla on nyt kaks vaihtoehtoa: joko syöt normaalisti ja lopetat ton hysterian. Tai sitten syöt vaan apteekin steriiliin veteen keitettyä puuroa. its up to you.

Vierailija
67/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:19"]

Maidosta sanottiin, että purkki ei saa olla jääkaapissa auki kahta vuorokautta pidempään. Tuon voin suhteen olenkin miettinyt, että kuinka usein se purkki pitäisi vaihtaa...

[/quote]

Siis onko tämä totta? Ei mulle ole tällaista neuvolassa sanottu. Muut ap:n jutut nyt on ihan höpönlöpöä, mutta tämän haluaisin varmistaa joltakin.

[/quote]

Tottakai se kontaminoituu nopeammin ja helpommin mitä pidempää se on aukaistuna. Maito kuitenkin sinäänsä on elintarvike joka muutenkin pilaantuu helpommin kuin esim juusto/voi. Mutta tuo 2 vrk on täyttä liioittelua. Mikäli maitoa säilyttää oikein: tarpeeksi kylmässä purkki suljettuna niin se kyllä säilyy sen aikaa kun tarvis vaatii. En ole ikinä kuullut että kellekään olisi tälläisia neuvoja annettu neuvoloissa. tai mistään lukenut aikaisemmin. Järki käteen ihmiset!

[/quote]

Kiitos :) Alkaa jo tarttua vainoharhaisuus tuosta ap:sta, tähän asti olen välttänyt vain ja ainoastaan neuvolan lapussa neuvottuja ruokia ja muuten elänyt normaalisti.

Toinen tyhmä varmistuskysymys, jos sallitaan: leikkeleet? Eikö muka oikeasti saisi syödä?! (Raskauspahoinvointi on kova rv 9 mutta onnekseni kinkkuvoileipä on mennyt vielä hyvin alas).

Vierailija
68/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:19"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kiitos :) Alkaa jo tarttua vainoharhaisuus tuosta ap:sta, tähän asti olen välttänyt vain ja ainoastaan neuvolan lapussa neuvottuja ruokia ja muuten elänyt normaalisti.

Toinen tyhmä varmistuskysymys, jos sallitaan: leikkeleet? Eikö muka oikeasti saisi syödä?! (Raskauspahoinvointi on kova rv 9 mutta onnekseni kinkkuvoileipä on mennyt vielä hyvin alas).

[/quote]

Saa syödä. Eikä tarvi kuumentaakaan;)

Vierailija
69/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:58"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:19"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Saa syödä. Eikä tarvi kuumentaakaan;)

[/quote]

*Tirsk* Kiitos! :D

Vierailija
70/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolololoooo. Ei mulla muuta.

Vierailija
71/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:54"]Kyllä mä itsekin tajuan, että olen nyt ylihysteerinen tämän jutun kanssa. Siihen, etten olisi, auttaisi vaan asiallinen tieto. Että joku sanoisi, että niin, olemme kymmenen vuoden ajan tutkineet asiaa emmekä ole koskaan löytäneet nektariinin sisältä listeriaa. Tai voit olla 100% varma, että vaikka söisit pesemättömiä mansikoita, niissä ei listeria elä.

[/quote]

SOITA SINNE EVIRAAN! Tai laita s.postia kun ei tunnu vastaukset kelpaavan.

Vierailija
72/92 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:12"]Pakko olla provo... Toivottavasti.

[/quote]

Todellakin

Vierailija
73/92 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
74/92 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen ap on? 14v?

Vierailija
75/92 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, joko soitit eviraan?

Vierailija
76/92 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mustikkakeitto on kyllä keitetty. Ei tarvi huolehtia siitä. Mutta ota osta sitä missä on normaali sokeri, älä sitä kevyttä versiota missä on muita makeutusaineita.

Ihan hysteeriseksi ei kannata ruveta. Nauti raskaudestaai. Se on ihan omanlaisensa aikaa.

Vierailija
77/92 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan että listeriaa VOI ESIINTYÄ eri elintarvikkeissa, mutta se ei tarkoita että sitä olisi automaattisesti kaikkialla. Pesu on vain varotoimenpide.

Jos syömässäsi ruuassa on listeriaa, VOI OLLA että sairastut, mutta sekään ei ole varmaa.

Listeriaan sairastuminen on todella harvinaista, myös raskaana ollessa, mutta JOS KUITENKIN saat sen, se VOI OLLA vaarallista sikiölle. Listeria-altistus ei siis tarkoita automaattisesti sitä että sikiö sairastuu ja kuolee.

Ruokamyrkytykset ja norot ovat asia erikseen. Jos saat raskaana ollessasi vatsataudin, se on tietenkin todella ikävää ja esim ulkomaalaisia marjoja ei tämän vuoksi kannata syödä kuumentamatta. Kaikki vatsataudit eivät  kuitenkaan ole riskejä sikiölle, ainoastaan Listeria.

Lainauksia netistä:

"Vaikka riski on pieni, kannattaa raskaana ollessa välttää riskielintarvikkeita varmuuden vuoksi. Jos odottava äiti sattuu vahingossa nauttimaan listerialistalla olevaa ruoka-ainetta, on syytä pitää mielessä, että tauti on erittäin harvinainen. Tartuntoja on Suomessa keskimäärin vajaa yksi sataatuhatta asukasta kohden.

Todennäköisempää on siis joutua auto-onnettomuuteen kuin saada listerioosi."

"Suomessa listerioositapauksia raportoidaan vuosittain 20 – 45 kappaletta. Tautitapausten ilmaantuvuus Suomessa on EU-maiden korkeimpia."

"Suomessa on tutkittu säännöllisin väliajoin riskielintarvikkeita, erityisesti tyhjiöpakattuja, kylmäsavustettuja ja graavisuolattuja kalajalosteita. Vuosien 2008-2009 kartoitustutkimuksessa listeriaa todettiin 32 %:ssa näytteitä. Lakisääteinen raja-arvo (100 pmy (pesäkkettämuodostavaa yksikköä)/g) ylittyi kuitenkin vain 2 %:ssa näytteitä. Listeriapitoisuudet olivat pienentyneet huomattavasti verrattuna edellisiin kartoituksiin."

"Raskauteen liittyviä tapauksia on esiintynyt 0-2 tapausta vuodessa."

"Suomessa riskielintarvikkeiksi on todettu erityisesti tyhjiöpakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet."

"Riskielintarvikkeita ovat erityisesti tyhjiöpakatut kylmäsavustetut ja graavatut kalavalmisteet, pehmeät kittipintaiset juustot, homejuustot sekä tuorejuustot."

Vierailija
78/92 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko miettinyt, että saatat tappaa vauvan syömättömyydelläsi ja puutteellisella ruokavaliolla? Tai vähintäänkin vammautat/sairastutat sen pahasti? Ja tuo sinun järjetön hysteerisyys ja stressi voi tappaa vauvan myös.

Vierailija
79/92 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida tähän väliin, että mun äiti on varmasti syönyt raskausaikana ihan kaikkea..myös graavilohta ja juustoja. Ai niin ja kahviakin on varmaan mennyt pannu päivässä ja ihan terveitä lapsia tuli. Oikeesti järki käteen!

Vierailija
80/92 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:54"]

Kyllä mä itsekin tajuan, että olen nyt ylihysteerinen tämän jutun kanssa. Siihen, etten olisi, auttaisi vaan asiallinen tieto. Että joku sanoisi, että niin, olemme kymmenen vuoden ajan tutkineet asiaa emmekä ole koskaan löytäneet nektariinin sisältä listeriaa. Tai voit olla 100% varma, että vaikka söisit pesemättömiä mansikoita, niissä ei listeria elä.

[/quote]

Sinua auttaisi jos ymmärtäisit, että et voi kontrolloida kaikkea. Noudata niitä neuvolan hyväksi havaittuja ja toimiviksi todettuja ohjeita ja jätä muut asiat miettimättä. Kaikkea ei ole tutkittu, ja myös tutkimustuloksia kumotaan tuon tuosta uusilla tutkimuksilla. Vauvasi voi vahingoittua tai olla jostain syystä sairas, vaikka keittäisit kaiken mitä syöt. Voit jäädä auton alle tai saada veritulpan. Joku ystäväsi tai puolisosi voi tartuttaa sinuun jonkin bakteerin tai viruksen. Joskus vain käy niin, eikä sille voi mitään. Luultavasti ja todennäköisesti kaikki menee kuitenkin hyvin ja saat terveen vauvan. Sinusta tulee varmasti hyvä ja rakastava äiti. Kaikkea et kuitenkaan voi kontrolloida, ja sen hyväksyminen helpottaisi omaa oloasi ja eloasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme