Valion mustikkakeitto, uskaltaako syödä raskaana?
Kun neuvolassa sanottiin, että kaikki kaupan valmisruoat ja myös kotona valmistetut ruoat pitää kuumentaa kiehuviksi. Niin koskeeko tämä myös esim. Valion mustikka- ja muita keittoja? Pitääkö ne kuumentaa vai voiko syödä kylmänä?
Entä kaupan karjalanpiirakat. Riittääkö paahtaminen? Siinä ne tuskin on 75 asteessa yli kaksi minuuttia. Pitääkö mun laittaa ne uuniin? Voiko niitä syödä kylmänä?
Pelkään myös kaikkia raakoja vihanneksia ja hedelmiä. Kun kuulemma vesimelonistakin on saatu listeriaa. Riittääkö muka peseminen puhdistamaan niistä listerian? Miksi sitten esim. juustot pitää kuumentaa?
Yritin kysyä näitä neuvolassa, mutta se täti siellä ei tiennyt asiasta enempää kuin mitä luki siinä monisteessa, jonka minulle antoi. Tutkin sitten asiaa ja Eviran sivuilta paljastui, että sitä listeriaa voi olla ihan joka paikassa.
Apua. :( Skitsoan syömisiä nyt ihan liikaa. Marja-aika parhaimmillaan, mutta mansikoitakaan en oikein uskalla syödä kuumentamatta niitä ensin... :(
Kommentit (92)
itse pelkäsin PALJON enemmän toksoplasmoosia kuin listeriaa!
Voit syödä. Valion mustikkakeitto on pastöroitu.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:57"]Rauhoituhan tuon ruokahysterian kanssa, stressaaminen noin on vauvalle enemmän haitaksi. Suosi kotimaisia tuotteita esim. Maitotuotteissa, marjoissa, hedelmissä ja kasviksissa. Näin maitotuotteet on pastöroituja eli turvallisia, ulkomaiset kuumennat. Huuhtelet kasvikset ja hedelmät hyvin. Älä syö esim. Graavilohta. Myös leikkeleet, ainakin metu kuuluu vältettävien listaan. Meidän neuvolan listasta mm. Metu puuttui ja olen sitä syönyt raskauden ajan monesti, kotimaista onneksi. Vähän aikaa sitten kuulin ettei saisi syödä joten nyt jäi pois. Olen syönyt ulkomaisia marjoja, hedelmiä ja kasviksia hyvin huuhdeltuna ja etenkin alkuun söin sitä sun tätä kiellettyä kun ei vain muistanut rajoituksia.
rv36
[/quote]
Metukassa ei kyllä taatusti elä mikään bakteeri :D se suolan ja rasvan määrä huhhu... Metukka on "kiellettyjen" listalla sen epäterveellisyyden ei listeria vaaran takia.
Valion luomumustikkakeitossa ei lue pastöroinnista mitään...?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:19"]Valion luomumustikkakeitossa ei lue pastöroinnista mitään...?
[/quote]
Mustikka keitto kuumennetaan kiehumispisteeseen valmistuksessa? Oletko koskaan tehnyt itse kiisseliä? Keitto ei suurustu ellei sitä kiehauta. Kiehumispisteessä (100 °) listeria kuolee.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:19"]Valion luomumustikkakeitossa ei lue pastöroinnista mitään...?
[/quote]
Mustikka keitto kuumennetaan kiehumispisteeseen valmistuksessa? Oletko koskaan tehnyt itse kiisseliä? Keitto ei suurustu ellei sitä kiehauta. Kiehumispisteessä (100 °) listeria kuolee.
[/quote]
Ps. valion sivulla lukee että tuote on pästöroitu.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:57"]
Rauhoituhan tuon ruokahysterian kanssa, stressaaminen noin on vauvalle enemmän haitaksi. Suosi kotimaisia tuotteita esim. Maitotuotteissa, marjoissa, hedelmissä ja kasviksissa. Näin maitotuotteet on pastöroituja eli turvallisia, ulkomaiset kuumennat. Huuhtelet kasvikset ja hedelmät hyvin. Älä syö esim. Graavilohta. Myös leikkeleet, ainakin metu kuuluu vältettävien listaan. Meidän neuvolan listasta mm. Metu puuttui ja olen sitä syönyt raskauden ajan monesti, kotimaista onneksi. Vähän aikaa sitten kuulin ettei saisi syödä joten nyt jäi pois. Olen syönyt ulkomaisia marjoja, hedelmiä ja kasviksia hyvin huuhdeltuna ja etenkin alkuun söin sitä sun tätä kiellettyä kun ei vain muistanut rajoituksia.
rv36
[/quote]
Mutta voinko luottaa siihen, että ne mikrobit lähtee esim. nektariinista huuhtelemalla? :( Tai mansikasta. Vadelman peseminen on oikeesti jo hankalaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:19"]Valion luomumustikkakeitossa ei lue pastöroinnista mitään...?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ok. Olisi sitten kiva, kun lukisi pakkauksessa myös. Onkohan sitten myös ne kaikki Valion luomumehut pastöroitu? Ostin Aamun sarastus-mehua, jossa luki, että pastöroitu, mutta hyllyssä oli myös toinen sekahedelmäluomumehu, Valiolta, jossa ei mainittu pastörointia.
Eli mun on siis turvallista kaataa purkista kylmää mustikkakeittoa puuron päälle?
Entäs sitten ne karjalanpiirakat, kaupan. Ne ei siis ole eines ja voin syödä muovipussiin pakattuja Sinuhen karjalanpiirakoita kuumentamatta?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:57"]
Rauhoituhan tuon ruokahysterian kanssa, stressaaminen noin on vauvalle enemmän haitaksi. Suosi kotimaisia tuotteita esim. Maitotuotteissa, marjoissa, hedelmissä ja kasviksissa. Näin maitotuotteet on pastöroituja eli turvallisia, ulkomaiset kuumennat. Huuhtelet kasvikset ja hedelmät hyvin. Älä syö esim. Graavilohta. Myös leikkeleet, ainakin metu kuuluu vältettävien listaan. Meidän neuvolan listasta mm. Metu puuttui ja olen sitä syönyt raskauden ajan monesti, kotimaista onneksi. Vähän aikaa sitten kuulin ettei saisi syödä joten nyt jäi pois. Olen syönyt ulkomaisia marjoja, hedelmiä ja kasviksia hyvin huuhdeltuna ja etenkin alkuun söin sitä sun tätä kiellettyä kun ei vain muistanut rajoituksia.
rv36
[/quote]
Mutta voinko luottaa siihen, että ne mikrobit lähtee esim. nektariinista huuhtelemalla? :( Tai mansikasta. Vadelman peseminen on oikeesti jo hankalaa.
[/quote]
Tuntuu, että se olet vaan niitä, jotka kyselee apua ja kun apua tulee, niin ei kuunnella vaan ollaan mutta kun mutta kun.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:57"]
rv36
[/quote]
[/quote]
Tuntuu, että se olet vaan niitä, jotka kyselee apua ja kun apua tulee, niin ei kuunnella vaan ollaan mutta kun mutta kun.
[/quote]
No oikeasti en ole saanut vielä vastausta siihen, miksi listeria on koko juustossa tai kalassa (eikä vaan esim- siinä pinnalla) jos sitä on, mutta hedelmissä ja kasviksissa se jäisi vaan huuhdeltavaksi siihen pintaan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ok. Olisi sitten kiva, kun lukisi pakkauksessa myös. Onkohan sitten myös ne kaikki Valion luomumehut pastöroitu? Ostin Aamun sarastus-mehua, jossa luki, että pastöroitu, mutta hyllyssä oli myös toinen sekahedelmäluomumehu, Valiolta, jossa ei mainittu pastörointia.
Eli mun on siis turvallista kaataa purkista kylmää mustikkakeittoa puuron päälle?
Entäs sitten ne karjalanpiirakat, kaupan. Ne ei siis ole eines ja voin syödä muovipussiin pakattuja Sinuhen karjalanpiirakoita kuumentamatta?
[/quote]
Ei ole karjalanpiirakka ei ole eines. Mutta paremmaltahan ne maistuu kun lämmittää mikrossa. Voi syödä kylmiltään. Itekin vedin kaksin kappalein töissä evääksi ja oo raskaana vkolla 18. Valion mehuja voi juoda. On pästöroitu.
Yksinkertaistettuna voit syödä raskaana ollessasi aivan normaalisti! Vältä raakaa kalaa/kylmää kalaa, kuumentamattomia eineksiä eli ei saarioisten lihapullia suoraan kylmänä paketista vaan mikrossa kuumennettuina. Vältä pehmeitä juustoja ( valion auraa voi syödä esim pizzan päällä, samoin valion koskenlaskijaa ovat pästöroituja. Itse syön myös viikottain kotimaista fetaa ja ulkolaista mozzarellaa pästöroituja siis. Jugurtteja, mehuja jäätelöitä voi syödä.. kasviksia ja marjoja pitää syödä! Vauva tarvitsee vitamiineja. Huuhtele multaiset juurekset hyvin. Listeria ei elä missään nektariinin sisällä. eli kuorittavia hedelmiä ei tartte huuhdella. Kaiken a ja o on hyvä elintarvikehygienia oli sitten raskaana tai ei. Vältytään turhilta paskataudeilta.
Entäs kun lapsi on syntynyt? Aiotko imettää? Jos imetät; aiotko jatkaa naurettavalla hysteerisellä linjallasi? Entäs kun lapsi alkaa syödä itse? Juoko sekin vain pullovettä ja keitettyä valmiskeittoa?
JÄRKI PÄÄHÄN NAINEN.
Lopeta jo jankkaaminen AP!! Alkaa mennä jo sairaaksi noi sun kyselyt. Syö sitä saatanan puuroa loppuraskaus, niin ei ole ongelmia. Hemmetti aikuinen ihminen (jos on) ja kyselee ku 5-vuotias ja jankuttaa. Lopuksi pakko vielä sanoa, KATO VITTU GOOGLESTA!!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei ole karjalanpiirakka ei ole eines. Mutta paremmaltahan ne maistuu kun lämmittää mikrossa. Voi syödä kylmiltään. Itekin vedin kaksin kappalein töissä evääksi ja oo raskaana vkolla 18. Valion mehuja voi juoda. On pästöroitu.
Yksinkertaistettuna voit syödä raskaana ollessasi aivan normaalisti! Vältä raakaa kalaa/kylmää kalaa, kuumentamattomia eineksiä eli ei saarioisten lihapullia suoraan kylmänä paketista vaan mikrossa kuumennettuina. Vältä pehmeitä juustoja ( valion auraa voi syödä esim pizzan päällä, samoin valion koskenlaskijaa ovat pästöroituja. Itse syön myös viikottain kotimaista fetaa ja ulkolaista mozzarellaa pästöroituja siis. Jugurtteja, mehuja jäätelöitä voi syödä.. kasviksia ja marjoja pitää syödä! Vauva tarvitsee vitamiineja. Huuhtele multaiset juurekset hyvin. Listeria ei elä missään nektariinin sisällä. eli kuorittavia hedelmiä ei tartte huuhdella. Kaiken a ja o on hyvä elintarvikehygienia oli sitten raskaana tai ei. Vältytään turhilta paskataudeilta.
[/quote]
Muuten hyvä kirjoitus, mutta mitkä hedelmät sä kuorit? Mä en ole koskaan kuorinut mitään hedelmiä (paitsi niitä joiden kuoria ei voi syödä), pesassut vaan. Esim. nektariini, persikka, omena, päärynä, ei niitä kuorita.
No, tällaisn vastauksen nyt löysin:
"Washing produce with tap water should help reduce residual pesticides and any dirt on the surface, where listeria and other bacteria often harbor," he says. But if harmful bacteria are present deep in the leafy greens that have been cut, "the extra washing you do at home isn't going to help," he says.
In the Bag
Even when bagged lettuce says it's been double washed, microorganisms that make their way into the water at the processing facility can spread onto whatever is being washed, Dr. Doyle says. Also, once the lettuce or spinach has been cut, surface microbes can become entrapped within the leaf itself. "When that happens, there is no washing it out, no matter what you do," says Dr. Doyle. "This may be one reason why bag salads and cut greens have been some of the biggest culprits in spreading foodborne illnesses recently."
He recommends consumers buy heads of lettuce instead of cut, bagged lettuce. "Remove the outer leaves, wash your hands, then rinse the remaining leaves,"
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702304856504579341101031084422
Eli jos salaatinlehti on vaikka repeytynyt ja sinne sisään on päässyt listeriaa, niin ei siinä paljoa huuhtelut lohduta. Ja salaatista pitäs ensin ottaa pois uloimmat lehdet, sitten pestä kädet, sitten pestä loppu salaatti.
Mä tahkon jo muutenkin käsiäni hanan alla koko ajan. :(
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:40"]
Lopeta jo jankkaaminen AP!! Alkaa mennä jo sairaaksi noi sun kyselyt. Syö sitä saatanan puuroa loppuraskaus, niin ei ole ongelmia. Hemmetti aikuinen ihminen (jos on) ja kyselee ku 5-vuotias ja jankuttaa. Lopuksi pakko vielä sanoa, KATO VITTU GOOGLESTA!!
[/quote]
Katsoin. Ei olisi pitänyt. Alkoi huolestuttaa vaan enemmän. En ollut tiennyt, että esim- leikkeleistä voi saada listeriaa, koska niistä ei puhuttu neuvolan lapussa - mutta ne onkin kokonaan kielletty!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Muuten hyvä kirjoitus, mutta mitkä hedelmät sä kuorit? Mä en ole koskaan kuorinut mitään hedelmiä (paitsi niitä joiden kuoria ei voi syödä), pesassut vaan. Esim. nektariini, persikka, omena, päärynä, ei niitä kuorita.
[/quote]
Kyllä mä olen kuorinut aina omenat ja päärynät, ellei ne ole kotimaisia. Ulkolaisten kuorihan on täynnä myrkkyjä!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ulkolaiset omenat yleensä kuorin, samoin päärynät....
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:19"]
Maidosta sanottiin, että purkki ei saa olla jääkaapissa auki kahta vuorokautta pidempään. Tuon voin suhteen olenkin miettinyt, että kuinka usein se purkki pitäisi vaihtaa...
[/quote]
Siis onko tämä totta? Ei mulle ole tällaista neuvolassa sanottu. Muut ap:n jutut nyt on ihan höpönlöpöä, mutta tämän haluaisin varmistaa joltakin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:30"]
Haluaisin oikeasti ihan asiallisen vastauksen siihen, että miksi kaupan mustikkakeitto (jota ei ole paketin mukaan pastöroitu) on ok kylmänä, mutta vaikka se valmiskinkkukiusaus pitää kuumentaa höyryäväksi. Ja haluaisin myös tietää, miksi homejuustosta ei lähde listeria pesemällä, mutta salaatista lähtee. Kaikki vaan haukkuu, kukaan ei vastaa niin, että vastaus olisi perusteltu.
[/quote]
Miten sä luulet, että mustikkakeitto on tehty? Keitto... sanoisiko ihan sanana jotain? Eiköhän se kuule ole kuumennettu. Ei pelkistä mustikoista ja vedestä saa mustikkakeittoa kuumentamatta sitä :D