Valion mustikkakeitto, uskaltaako syödä raskaana?
Kun neuvolassa sanottiin, että kaikki kaupan valmisruoat ja myös kotona valmistetut ruoat pitää kuumentaa kiehuviksi. Niin koskeeko tämä myös esim. Valion mustikka- ja muita keittoja? Pitääkö ne kuumentaa vai voiko syödä kylmänä?
Entä kaupan karjalanpiirakat. Riittääkö paahtaminen? Siinä ne tuskin on 75 asteessa yli kaksi minuuttia. Pitääkö mun laittaa ne uuniin? Voiko niitä syödä kylmänä?
Pelkään myös kaikkia raakoja vihanneksia ja hedelmiä. Kun kuulemma vesimelonistakin on saatu listeriaa. Riittääkö muka peseminen puhdistamaan niistä listerian? Miksi sitten esim. juustot pitää kuumentaa?
Yritin kysyä näitä neuvolassa, mutta se täti siellä ei tiennyt asiasta enempää kuin mitä luki siinä monisteessa, jonka minulle antoi. Tutkin sitten asiaa ja Eviran sivuilta paljastui, että sitä listeriaa voi olla ihan joka paikassa.
Apua. :( Skitsoan syömisiä nyt ihan liikaa. Marja-aika parhaimmillaan, mutta mansikoitakaan en oikein uskalla syödä kuumentamatta niitä ensin... :(
Kommentit (92)
Vaikka eläisit kotona koko raskauden ajan ja viljelisit omat kasvikset ja kalastaisit omat kalat, siltikin raskaus voi ikäväkyllä päättyä kesken. Vauva voi siltikin olla sairas syntyessään. Syötätkö lastakin ohjekirja kädessä ja vahdit jokaista liikettä? Lopeta stressaaminen, nauti raskaudestasi ja ajattele, että kaikki menee kuten tarkoitettu ja et pysty itse vaikuttamaan niin paljoa kuin haluisit. Toki kannattaa syödä terveellisesti mutta NORMAALISTI. Vauvalle on enemmän haittaa noin tiukasta ruokavaliosta kuin hyötyä. Kohtahan et voi juoda kuin vettä ja syödä kotimaisia kuumennettuja kasviksia.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:20"]
Mitähän ajattelit sille lapselle sitten myöhemmin syöttää, kun omakin syöminen on noin vaikeaa?
[/quote]
Kuulemma listeria ei ole enää vaarallinen, kun on yli 2 kk vanha.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:22"]
Lopeta lukeminen ja hysteria. Noita muutamia jo em tuotteita voit vältellä. Ja ei ole kuin parikymmentä vuotta kun noistakaan ei varoiteltu, eli se siitä.
[/quote]
Eli tuolla perusteella voisin sitten huoletta vetää homejuustoa ja graavilohta ja sushia, koska ne ei 20 vuotta sittenkään olleet vaarallisia? Miksi niistä nyt sitten annetaan neuvolasta lappu, jos ne ei kerran olekaan haitallisia?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:23"]
Ap on pakko olla provo. Siis ei kukaan voi olla näin idiootti!!!!
Jos olet oikeasti vain tyhmä niinn minäpä selvennän mitä ne valmisruuat neuvolanlapussa tarkoittavat: eli kaikki einesruuat eli esim saarioisten kinkkukiusaus on kuumennettava. Ja eikai kukaam muutenkaan einesruokia kylmiltään syö? (pois lukien ap) :D Lapussa pitäisi ilmeisesti lukea einesruuat että tyhmempikin tajuaa.
Suomessa myytävät jäätelöt ovat pästöroituja samoin valion mustikka yms. marjakeitot.
Oon aina ollut sitä mieltä että enne lasten hankkimista tulis suorittaa joku kurssi ja homma ois luvanvaraista. Autettaisiin luontoa ja estettäisiin jo tyhmien lisääntyminen jo alunperinkin...
[/quote]
Eli mustikkakeitto tai karjalanpiirakka (kaupasta valmiina ostettu) ei ole eines? Mikä on eineksen ja ei-eineksen ero? Olen kyllä aiemmin huoletta syönyt kaupan valmislihapullia kylmänä esim. leivän päällä.
Haluaisin oikeasti ihan asiallisen vastauksen siihen, että miksi kaupan mustikkakeitto (jota ei ole paketin mukaan pastöroitu) on ok kylmänä, mutta vaikka se valmiskinkkukiusaus pitää kuumentaa höyryäväksi. Ja haluaisin myös tietää, miksi homejuustosta ei lähde listeria pesemällä, mutta salaatista lähtee. Kaikki vaan haukkuu, kukaan ei vastaa niin, että vastaus olisi perusteltu.
Pastöroimattomat juustot kyllä suositellaan kuumennettavaksi "kuplivan kuumaksi" ainakin mun neuvolasta saamissa ohjeissa. Ja esimerkiksi inkivääristä neuvolan kätilö sanoin "älä syö". Noita ohjeita voi tulkita kyllä sekoamiseen asti vaikka samaisissa papereissa sanotaan ettei pienistä satunnaisista määristä ole todennäköisesti haittaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:31"]
Pastöroimattomat juustot kyllä suositellaan kuumennettavaksi "kuplivan kuumaksi" ainakin mun neuvolasta saamissa ohjeissa. Ja esimerkiksi inkivääristä neuvolan kätilö sanoin "älä syö". Noita ohjeita voi tulkita kyllä sekoamiseen asti vaikka samaisissa papereissa sanotaan ettei pienistä satunnaisista määristä ole todennäköisesti haittaa.
[/quote]
No niin. Miksi sitten salaatti, jossa Eviran mukaan myös voi olla listeriaa, on ok vaan huuhdeltuna eikä sitö tarvi kuumentaa?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:22"]
Lopeta lukeminen ja hysteria. Noita muutamia jo em tuotteita voit vältellä. Ja ei ole kuin parikymmentä vuotta kun noistakaan ei varoiteltu, eli se siitä.
[/quote]
Eli tuolla perusteella voisin sitten huoletta vetää homejuustoa ja graavilohta ja sushia, koska ne ei 20 vuotta sittenkään olleet vaarallisia? Miksi niistä nyt sitten annetaan neuvolasta lappu, jos ne ei kerran olekaan haitallisia?
[/quote]
En minä sitä tarkoittanut. Tarkoitin että se riski NOISSAKAAN on todella pieni. Toki niitä on nyt hyvä vältellä, koska riski tiedotetaan paremmin.
Mutta joo, itse olen synnyttänyt lapseni vuosina 1992 ja 1994, ja söin raskausajat ihan kaikkea, paitsi alkoholia. Ja matkustelin pitkin ja poikin ja söin myös ympäri maailmaa kaikkea.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:30"]
Haluaisin oikeasti ihan asiallisen vastauksen siihen, että miksi kaupan mustikkakeitto (jota ei ole paketin mukaan pastöroitu) on ok kylmänä, mutta vaikka se valmiskinkkukiusaus pitää kuumentaa höyryäväksi. Ja haluaisin myös tietää, miksi homejuustosta ei lähde listeria pesemällä, mutta salaatista lähtee. Kaikki vaan haukkuu, kukaan ei vastaa niin, että vastaus olisi perusteltu.
[/quote]
Siis ei kai nyt kukaan juustoja pese ennen syömistä??? Siksi varmaankin homejuustoa kannattaa välttää, koska juustoja EI pestä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:30"]Haluaisin oikeasti ihan asiallisen vastauksen siihen, että miksi kaupan mustikkakeitto (jota ei ole paketin mukaan pastöroitu) on ok kylmänä, mutta vaikka se valmiskinkkukiusaus pitää kuumentaa höyryäväksi. Ja haluaisin myös tietää, miksi homejuustosta ei lähde listeria pesemällä, mutta salaatista lähtee. Kaikki vaan haukkuu, kukaan ei vastaa niin, että vastaus olisi perusteltu.
[/quote]
Voi herranjumala, mitä jos menisit joltain tiede sivulta kysymään? Tai soita eviraan
Listerihysteria.
Ei se listeria pääse sinne salaatin, nektariinin, tms. sisään, kyllä se on ihan siinä pinnassa, jos on.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:36"]Listerihysteria.
Ei se listeria pääse sinne salaatin, nektariinin, tms. sisään, kyllä se on ihan siinä pinnassa, jos on.
[/quote]
sori painovirhe: listeriahysteria
Mustikkakeitto on pästöroitu, samoin suomalaiset maidot, suurin osa juustoista (myös pehmeistä) , jäätelöt, jugurtit, mehut jne....
Eines tuotteet eivät ole pästöroituja. Meneppäs vaikka lähimpään prismaan ja etsi sieltä kylmähyllyjen välistä hylluväli jossa lukee "einekset/valmisruuat" niin tiedät mitä ne ovat.
Lihapullien/kinkkukiusauksen ero verrattuna on mustikkakeittoon on tosiaan se että niitä ei ole pästöroitu. Liha eritoten on myös loistava kasvualusta esim salmonellalle/listerialle yms muille bakteereille.
En ole kuulluutkaan että kasviksissa kasvaisi listeriaa? Minua nimen omaan kehoitettiin syömään niitä /marjoja paljon raskausaikana. Se miksi ulkomaisia pakastemarjoja ei suositella syötäväksi ennen kuumennusta on se että kasteluvesi on paskaista ja likaa marjat. Niissä voi elää esim norovirus. Huonosti pestyistä kasviksista/juureksista voi saada toksoplasmoosin joka elää esim. mullassa.
Herrajumala rauhotu! Mä söin esikoisen raskausajan kypsentämättöm tai kuunentamattomia, paprikoita, luumutomaatteja, vesimelonia, viinirypäleitä ja salaattia. Joskus söin myös valmia aterioita, kuten saarioisten keittoja. Aijon myös syödä tämän raskauden ajan, kyllä se kunnon pesu niille vihanneksille ja hedelmille riittää. Söin myös 3 päivää putkeen pelkkää mansikkakeittoa, kun oli raskauspahoinvointia, olen elossa ja terve ja lapsi myös, joka on jo vuoden.
Listeria elää salaatissa mullassa ja poistuu kun et syö multaa salaattisi mukana.
juustoihin ja kalaan listeria tulee prosessisaastuntana jos sitä on ja se pystyy lisääntymään kalassa ja juustossa jos ne ovat liian lämpimässä (esim. Kauppamatkan aikana).
Kumpikaan ei ole järin suuri listeriariski. Jos tulet ruuasta kipeäksi, haet lääkäriltä antibiootit niin vauvan sairastumisriski on hyvin pieni.
Lisäys, raakaa kanaa ei kannata syödä. Siinäkin voi olla listeria. Koiran raakaruokinnassa pitää muistaa pestä omat kädet aina ennen omaa syömistä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:30"]Haluaisin oikeasti ihan asiallisen vastauksen siihen, että miksi kaupan mustikkakeitto (jota ei ole paketin mukaan pastöroitu) on ok kylmänä, mutta vaikka se valmiskinkkukiusaus pitää kuumentaa höyryäväksi. Ja haluaisin myös tietää, miksi homejuustosta ei lähde listeria pesemällä, mutta salaatista lähtee. Kaikki vaan haukkuu, kukaan ei vastaa niin, että vastaus olisi perusteltu.
[/quote]
Voi helvetti, tiedätkö miten mustikkakeitto tehdään? Kyllä se keitto keitettäessä on kuumentunut yli pastöröintilämpötilan joten se on kyllä valmistaessa steriloitunut ja pakattu sitten aseptisesti sinne pakettiinsa. Kai sää maitoakin uskallat juoda kuumentamatta.
Tuohon en osaa vastata miksi se kaupan valmisruoka pitäisi kuumentaa ennen syömistä, mutt ehkäpä sitä ei sitten ole pakattu yhtä aseptisesti tms.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:52"]Lisäys, raakaa kanaa ei kannata syödä. Siinäkin voi olla listeria. Koiran raakaruokinnassa pitää muistaa pestä omat kädet aina ennen omaa syömistä.
[/quote]
Kuka edes syö raakaa kanaa?!!! Salmonella kiitos.
Rauhoituhan tuon ruokahysterian kanssa, stressaaminen noin on vauvalle enemmän haitaksi. Suosi kotimaisia tuotteita esim. Maitotuotteissa, marjoissa, hedelmissä ja kasviksissa. Näin maitotuotteet on pastöroituja eli turvallisia, ulkomaiset kuumennat. Huuhtelet kasvikset ja hedelmät hyvin. Älä syö esim. Graavilohta. Myös leikkeleet, ainakin metu kuuluu vältettävien listaan. Meidän neuvolan listasta mm. Metu puuttui ja olen sitä syönyt raskauden ajan monesti, kotimaista onneksi. Vähän aikaa sitten kuulin ettei saisi syödä joten nyt jäi pois. Olen syönyt ulkomaisia marjoja, hedelmiä ja kasviksia hyvin huuhdeltuna ja etenkin alkuun söin sitä sun tätä kiellettyä kun ei vain muistanut rajoituksia.
rv36
Eiköhän suomalaiset maitotuotteet ym.ole pastöroituja, joten huoletta voi syödä ihan kylmänä, raakatuotteita kuten graavilohi, ulkomaiset marjat kannattaa kiehauttaa tämmösis voi olla riski, varsinki näin kesällä, jos ei ole säilytetty tarpeeks viileessä, kotimaisia tuotteita ja hygieenia käyttäen ei mitään vaaraa. Neuvolan täti takas koulunpenkille opiskelemaan, jos ei sen vertaa maalaisjärkeä ole.