Valion mustikkakeitto, uskaltaako syödä raskaana?
Kun neuvolassa sanottiin, että kaikki kaupan valmisruoat ja myös kotona valmistetut ruoat pitää kuumentaa kiehuviksi. Niin koskeeko tämä myös esim. Valion mustikka- ja muita keittoja? Pitääkö ne kuumentaa vai voiko syödä kylmänä?
Entä kaupan karjalanpiirakat. Riittääkö paahtaminen? Siinä ne tuskin on 75 asteessa yli kaksi minuuttia. Pitääkö mun laittaa ne uuniin? Voiko niitä syödä kylmänä?
Pelkään myös kaikkia raakoja vihanneksia ja hedelmiä. Kun kuulemma vesimelonistakin on saatu listeriaa. Riittääkö muka peseminen puhdistamaan niistä listerian? Miksi sitten esim. juustot pitää kuumentaa?
Yritin kysyä näitä neuvolassa, mutta se täti siellä ei tiennyt asiasta enempää kuin mitä luki siinä monisteessa, jonka minulle antoi. Tutkin sitten asiaa ja Eviran sivuilta paljastui, että sitä listeriaa voi olla ihan joka paikassa.
Apua. :( Skitsoan syömisiä nyt ihan liikaa. Marja-aika parhaimmillaan, mutta mansikoitakaan en oikein uskalla syödä kuumentamatta niitä ensin... :(
Kommentit (92)
Vinkki: Sido itsesi kuplamuoviin raskauden ajaksi ja nauti vain keittosuolaliuosta.
Eiku oikeesti. Mistä näitä uusavuttomia oikein tulee?!
Voi taivas! Et sitten varmaan voi juoda vissyäkään ja syödä jäätelöä? Vai kuumennatko nekin ensin kiehuviksi? Entäs hanavesi? Keitätkö senkin?
Pakko olla provo... Toivottavasti.
Hei oikeesti. Toivottavasti tämä oli vitsi. Miten ne muut naiset synnyttää ihan terveitä lapsia ja syövät ihan normaalisti? Miten ne ulkomailla saavat terveitä lapsia?
Olen raskaana viikolla 18 ja syön kaikkea mitä ennenkin, paitsi ne muutamat kielletyt mitä neuvolan ohjeissa lukee: alkoholi, merilevä (sushi), homejustot yms pästaroimattomat juustot, graavilohi. Lihaa en syö muutenkaan joten maksaa ei tule syötyä. Ulkomailla tilasin lohta ja kokki ei ymmärtänyt kysymystäni, onko lohi paistettua joten sain pöytään graavilohta ja söin silti annokseni. Lisäaineita olen hieman karsinut, eli jos juon esim. limua niin mielummin sokerilla kuin aspartaamilla.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:11"]
Siis mitä vittuu mä just luin? Siis miksi hemmetissä et voisi syödä kaupan mustikkakeittoo? Saat siitä minkä taudin? Neuvolantätis on puhunu täyttä paskaa.
[/quote]
Ei se puhunut mitään kaupan mustikkakeitosta. Mutta sehän on valmisruoka? Saamassani lapussa käsketään kuumentamaan kaikki valmisruoka JA kotona valmistettu, kylmennyt ruoka kiehuvan kuumaksi ennen syömistä. Miten mustikkakeitto eroaa esim kaupan lihapullista?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:14"]
Siis mitä vittuu mä just luin? Siis miksi hemmetissä et voisi syödä kaupan mustikkakeittoo? Saat siitä minkä taudin? Neuvolantätis on puhunu täyttä paskaa.
[/quote]
Ei se puhunut mitään kaupan mustikkakeitosta. Mutta sehän on valmisruoka? Saamassani lapussa käsketään kuumentamaan kaikki valmisruoka JA kotona valmistettu, kylmennyt ruoka kiehuvan kuumaksi ennen syömistä. Miten mustikkakeitto eroaa esim kaupan lihapullista?
[/quote]
Samalla periaatteella lämmität myös maidonkin? Entä voi? Ketshuppi?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:12"]
Voi taivas! Et sitten varmaan voi juoda vissyäkään ja syödä jäätelöä? Vai kuumennatko nekin ensin kiehuviksi? Entäs hanavesi? Keitätkö senkin?
[/quote]
No, olen juonut... Jäätelöä syönyt vähän, mutta sekin arveluttaa. Kun mistä esim. pingviinijäätelöiden maito tulee? Niissä lukee, että valmistettu Suomessa, mutta pääraaka-aineiden alkuperämaa eri kuin Suomi. Joten mitä, jos se maito on vaikka Puolasta?
Hanavettä en voi juoda. Asumme talossa, jossa on porakaivo ja siitä tulee rautapitoista vettä, jossa on tutkimusten mukaan joukossa kolibakteeria. Juon siis kaupan lähdevesiä. :(
Jos et ole porvoosta niin sitten olet todennäköisesti hoidon tarpeessa. Jos edellä mainittu oli liian ilkeästi sanottu niin kannattaa miettiä miten ihmeessä ihmiset ovat voineet syödä ennen? Tottakai voi fiksu olla ja vältää ulkomaisi pakastemarjoa (mutta näitä ei kukaan fiksu syö raakana) ja tyhjiö pakattua ruokaa mutta aika neuroottiselta kuulostat.
Entä leipä?
Voi hyvää päivää, nyt rauhoitut. Kotimaiset marjat ja vihannekset parhaimmillaan, voit syödä ja kannattaakin syödäniitä mielin määrin (kuumentamatta). Samoin meloneita, nektariineja yms mitkä on nyt niin ihania. Eikä juustoja tarvi kuumentaa, hassuhan sinä olet.
Eli voit syödä mustikkakeittoa. Ja karjalanpiirakoita
.
Onko ihmisten ravintotietous näin hukassa???
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:14"]
[/quote]
[/quote]
Samalla periaatteella lämmität myös maidonkin? Entä voi? Ketshuppi?
[/quote]
Ketsuppia en ole käyttänyt, koska se purkkihan voi olla avattu vaikka koska... En vaan uskalla. No, mä en ketsuppia muutenkaan juuri syö koskaan paitsi makaronilaatikon kanssa ja sehän on muutenkin epäterveellinen ruoka.
Maidosta sanottiin, että purkki ei saa olla jääkaapissa auki kahta vuorokautta pidempään. Tuon voin suhteen olenkin miettinyt, että kuinka usein se purkki pitäisi vaihtaa...
Ajatella, ne puolalaisetkin naiset synnyttää ihan terveitä lapsia.
Mitähän ajattelit sille lapselle sitten myöhemmin syöttää, kun omakin syöminen on noin vaikeaa?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:17"]
Jos et ole porvoosta niin sitten olet todennäköisesti hoidon tarpeessa. Jos edellä mainittu oli liian ilkeästi sanottu niin kannattaa miettiä miten ihmeessä ihmiset ovat voineet syödä ennen? Tottakai voi fiksu olla ja vältää ulkomaisi pakastemarjoa (mutta näitä ei kukaan fiksu syö raakana) ja tyhjiö pakattua ruokaa mutta aika neuroottiselta kuulostat.
[/quote]
Tiedän. :( :( Olisi vaan parempi, kun saisin asiallisia vastauksia, enkä vaan mollausta. En oikeasti uskalla kohta syödä mitään, mitä ei ole kuumennettu ja käy aika raskaaksi.
Olen yrittänyt selvittää, että miten voi olla, että listeria ei häviä esim. juustosta pesemällä, mutta mansikasta tai salaatista kyllä? Joku voisi antaa tieteellisesti perustellun vastauksen tähän. Ja miten esim- se kaupan mustikkakeitto eroaa kaupan valmislihapullista.
Lopeta lukeminen ja hysteria. Noita muutamia jo em tuotteita voit vältellä. Ja ei ole kuin parikymmentä vuotta kun noistakaan ei varoiteltu, eli se siitä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:17"]
Entä leipä?
Voi hyvää päivää, nyt rauhoitut. Kotimaiset marjat ja vihannekset parhaimmillaan, voit syödä ja kannattaakin syödäniitä mielin määrin (kuumentamatta). Samoin meloneita, nektariineja yms mitkä on nyt niin ihania. Eikä juustoja tarvi kuumentaa, hassuhan sinä olet.
Eli voit syödä mustikkakeittoa. Ja karjalanpiirakoita
.
[/quote]
Mutta miksi sitten esim- Yhdysvalloissa varoitetaan raskaana olevia syömästä melonia ja mansikoita? Näin kyläilemässä ollut tuttavani sanoi. Myöskään leikkeleitä ei saisi syödä kylmänä - ja niistä alkanut listeriaepidemia Suomessa onkin ollut 2012.
Haluaisin niin syödä esim. noita nektariineja. Mutta uskallanko? Jos pesen sen ensin ja vaikka kuorinkin, mistä voin olla varma, että jos siinä oli listeriaa, se listeria oli vaan siinä kuoressa?
Ap on pakko olla provo. Siis ei kukaan voi olla näin idiootti!!!!
Jos olet oikeasti vain tyhmä niinn minäpä selvennän mitä ne valmisruuat neuvolanlapussa tarkoittavat: eli kaikki einesruuat eli esim saarioisten kinkkukiusaus on kuumennettava. Ja eikai kukaam muutenkaan einesruokia kylmiltään syö? (pois lukien ap) :D Lapussa pitäisi ilmeisesti lukea einesruuat että tyhmempikin tajuaa.
Suomessa myytävät jäätelöt ovat pästöroituja samoin valion mustikka yms. marjakeitot.
Oon aina ollut sitä mieltä että enne lasten hankkimista tulis suorittaa joku kurssi ja homma ois luvanvaraista. Autettaisiin luontoa ja estettäisiin jo tyhmien lisääntyminen jo alunperinkin...
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:19"]
Ajatella, ne puolalaisetkin naiset synnyttää ihan terveitä lapsia.
[/quote]
Mutta miksi sitten meillä kielletään syömästä puolalaisia pakastevadelmia kylmänä, jos ne kerran on ihan turvallisia?