Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko teille tuputettu hormonaalista ehkäisyä terveydenhuollossa?

Vierailija
19.07.2021 |

Yhä edelleen on joku oletus, että kaikki naiset käyttävät hormonaalista ehkäisyä..

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuputettu. Pahin oli kun olin hankkimassa kuparikierukkaa, ja joka välissä kysyttiin että josko nyt kuitenkin ottaisinkin sen hormonikierukan. Saako terveydenhoidon ammattilaiset jotain bonuksia ja palkkioita jokaisesta hormonillisen ehkäisyn "myynnistä"? Siltä vaikuttaa.

Minullekin tuputettiin sitä, mutta asensivat sitten kuparin hyvin nyrpeällä naamalla.

Näin minullakin ja sairastan aurallista migreeniä!

Vierailija
42/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että miksi lääketieteessä naisen normaalista kierrosta on tehty tämänkaltainen ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

What tycker du om att herrar tar effekt om det sexualitet?

Vierailija
44/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että näin monelle muullekin on kuparikierukan sijaan tuputettu hormonikierukkaa!

Minulla oli nuorena vaikea akne, ja edelleen saan herkästi hormonaalisia näppyjä menkkojen aikaan. Söin yli vuoden minipillereitä, mutta niistä lehahtanut akne ei rauhoittunu (kuten vakuuteltiin), vaan levisi selkään kuin teininä. Kun halusin vaihtaa kuparikierukkaan, niin vastaanotto oli tosi nihkeä. Olisi pitänyt ainakin kokeilla alkuun hormonikierukkaa, kun se ei ehkä välttämättä saisi aikaan ihan yhtä pahaa reaktiota. Tosi painavasti piti kieltäytyä ja vaatia, että haluan sen kuparikierukan ja piste.

Jokainen oikeasti pahasta aknesta kärsinyt tietää, kuinka sen vähättely ärsyttää. Olen ollut tosi tyytyväinen kuparikierukkaan, vuoto ja kivut ovat pysyneet likimain ennallaan. Ja akne poissa!

Ihmettelen, miksi juuri synnyttämättömille niin nihkeästi laitetaan kuparikierukka, vaikka hormonierukoita laitetaan kyllä? Tietääkö joku, onko tähän mitää järkevää syytä?

Vierailija
45/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut tuputtaa. Itse olen pyytänyt ja hyvin on sopinut.

Vierailija
46/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pari kertaa. En lotkauttanut korviani. Tosin nykyään mulla on hormonikierukka, koska se on ainoa ehkäisykeino, jolla en ole tullut raskaaksi :D tavallisella kuparikierukalla ja pillereillä olen tullut raskaaksi. Kortsu ei ole vaihtoehto meillä. Haluaisin hormonittoman vaihtoehdon, mutta en halua taas tulla raskaaksi.

Tuolla hedelmällisyydellä kannattaa ihan luovuttaa munasoluja ja tehdä joku toinen iloiseksi.

Vierailija
47/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä on! Ekaa kertaa lukiossa, kun menin terkkarille juttelemaan yhtäkkisistä vatsaongelmista (ibs paljastui sitten vuosia myöhemmin). Terkka tuunasi että laitetaanpa sulle noi pillerit, vaikka en puhunut seksistä, menkoista tai muustakaan pillereihin etäisesti liittyvästä. No ujona 16v:nä otin pillerireseptin hain ihan apteekistakin, mutta en ikinä niitä syönyt. Terkka vaati että syön ne ja tulen kahden viikon välein raportoimaan hänelle että miltä tuntuu. Oli myös helkkarin vihainen kun totesin että toista pakettia en hae enkä ala käyttämään. Siis ämmä seurasi mua lukion käytävillä kuin hai ja jankutti siitä että mun pitäis tulla käymään hänellä pillereiden tiimoilta.

Uskon että joku diili jonkun tahon kanssa siten, että terkka sai rahaa aina kun määräsi jollekin pillerit. Muuta syytä tohon käytökseen en keksi.

Toinen kerta oli ihan normi gynetarkastuskäynnin yhteydessä, vaati että otan kierukan. Ei ottanut kuuleviin korviinsa sitä etten halua, tarvi, ja lapsiakin on suunniteltu tässä parin vuoden sisällä. No, kyllä se siihen kierukkaankin jonkun reseptin kirjoitti mutta nyt aikuisena naisena oli sentään reippautta ns. haistattaa vtut ja marssia pois.

Vierailija
48/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitä se tosiaan lääkäriä haittaa, jos nainen ei käytä hormonaalista ehkäisyä?

Vierailija
49/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
50/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin oikein ensometrioosiin erikoistuneen kehutun gynekologin vastaanotolla.

Vastaus oli: pilleriresepti kun en kerran kierukkaa laita. Ja turha soitella mahdollisista ongelmista (joita ei siis tule) ennen kuin olen syönyt niitä vähintään kolme kuukautta ovatko auttaneet. Tai ”vuoda kuoviin”.

En hakenut pillereitä. Vaihdoin gyneä. Harvinaisen tympeä oli asiantuntija gynekologi.

Vierailija
51/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että näin monelle muullekin on kuparikierukan sijaan tuputettu hormonikierukkaa!

Minulla oli nuorena vaikea akne, ja edelleen saan herkästi hormonaalisia näppyjä menkkojen aikaan. Söin yli vuoden minipillereitä, mutta niistä lehahtanut akne ei rauhoittunu (kuten vakuuteltiin), vaan levisi selkään kuin teininä. Kun halusin vaihtaa kuparikierukkaan, niin vastaanotto oli tosi nihkeä. Olisi pitänyt ainakin kokeilla alkuun hormonikierukkaa, kun se ei ehkä välttämättä saisi aikaan ihan yhtä pahaa reaktiota. Tosi painavasti piti kieltäytyä ja vaatia, että haluan sen kuparikierukan ja piste.

Jokainen oikeasti pahasta aknesta kärsinyt tietää, kuinka sen vähättely ärsyttää. Olen ollut tosi tyytyväinen kuparikierukkaan, vuoto ja kivut ovat pysyneet likimain ennallaan. Ja akne poissa!

Ihmettelen, miksi juuri synnyttämättömille niin nihkeästi laitetaan kuparikierukka, vaikka hormonierukoita laitetaan kyllä? Tietääkö joku, onko tähän mitää järkevää syytä?

Ei aavistustakaan. Kysyin kerran lääkäriltä muun käynnin yhteydessä, kumpi olisi parempi: kuparikierukka vai hormonikierukka. Hän tokaisi että hormoni on parempi. Ei perusteluja. Sanoin että hormonit epäilyttää. Lääkäri selitti että niitä on paljon vähemmän kuin e-pillereissä. Ei sitten kertonut, miksi minun pitäisi ollenkaan tunkea itseeni ylimääräisiä hormoneja.

Vaihdoin lääkäriä ja hain kuparikierukan.

Vierailija
52/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aina, kun ferritiini on matalalla, lekurit alkaa tuputtaa hormonikierukkaa tai e-pillereitä. Onneksi luin itse netistä ja selvitin, että traneksaamihappo niukentaa kuukautisia. Pyysin tähän reseptin, mutta yths lekuri ei innostunut vaan marisi, että kun se on niin kallis lääke, ota e-pillerit mielummin. Hahaa en ota!

Vierailija
53/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö nämä hormoniehkäisyn kammoajat miten paljon rokotevastaisten kanssa samaan joukkoon, pitäisi tutkia.

Asutteko kenties niissä Keski-Pohjanmaan ja rannikon kunnissa, joissa myöskin HPV-rokotetta kammotaan? Hopeavesialueella?

Siellä ilmeisesti on harvassa yleissivistäviä oppilaitoksia. Mitäs likka lukiolla kun kumminkin kohta naimisiin mänöö.

Minä ainakin asun Tampereella ja olen maisteri koulutukseltani. Todennäköisesti hyvin moni muukin meistä on korkeakoulutettu.

Vierailija
54/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on käsittämätöntä, että yläasteikäisille tytöillekin tyrkytetään pillereitä, vaikkei olisi edes seksielämää vielä. Varma tapa saada oma hormonitoiminta ja tunne-elämä aivan sekaisin heti alusta alkaen - onkohan kukaan lääkäri miettinyt, mikä inhimillinen hinta tällä sekoilulla on? Teini-ikä on muutenkin vaikeaa hormoneineen ja sitten nuoren kroppa sekoitetaan vuosiksi synteettisillä hormoneilla.

Vierailija
55/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin oikein ensometrioosiin erikoistuneen kehutun gynekologin vastaanotolla.

Vastaus oli: pilleriresepti kun en kerran kierukkaa laita. Ja turha soitella mahdollisista ongelmista (joita ei siis tule) ennen kuin olen syönyt niitä vähintään kolme kuukautta ovatko auttaneet. Tai ”vuoda kuoviin”.

En hakenut pillereitä. Vaihdoin gyneä. Harvinaisen tympeä oli asiantuntija gynekologi.

lääkärin etunimen ekakirjain?

Vierailija
56/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
57/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
58/70 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/70 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuputettu. Pahin oli kun olin hankkimassa kuparikierukkaa, ja joka välissä kysyttiin että josko nyt kuitenkin ottaisinkin sen hormonikierukan. Saako terveydenhoidon ammattilaiset jotain bonuksia ja palkkioita jokaisesta hormonillisen ehkäisyn "myynnistä"? Siltä vaikuttaa.

Mulle kans tuputettiin hormonikierukkaa kuparikierukan sijasta. Sanottiin mm. että kuparikierukka runsastuttaa kuukautisia, että josko hormonikierukka kuitenkin...? En ottanut. Valitsin mieluummin ne runsaammat kuukautiset kuin hormonit. Nuorempana olen kyllä käyttänyt monta vuotta pillereitä ja just siksi en ole enää halunnut hormoniehkäisyä - koin etten ollut "oma itseni" sen kanssa.

No, myöhemmin jäin leskeksi alle 40-vuotiaana ja menin heti muutaman viikon sisällä poistattamaan kuparikierukan kun ehkäisytarvetta ei enää ollut. Terkka tai mikä lie olisi väkisin tuputtanut mulle tilalle jonkun muun ehkäisymenetelmän (eli varmaan hormonikierukan), "koska pitäähän joku ehkäisy olla"?! Täh? Tokaisin terkalle että olen just leskeytynyt eikä ehkäisytarvetta todellakaan ole! Ja olisihan yhtä hyvin voinut olla poistattamassa kierukkaa tullakseni raskaaksi, eikö se käynyt terkalla mielessä? Vähän hämmentävää - kai mä nyt aikuisena ihmisenä tiedän tarttenko ehkäisyä vai en. 😂

Vierailija
60/70 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö nämä hormoniehkäisyn kammoajat miten paljon rokotevastaisten kanssa samaan joukkoon, pitäisi tutkia.

Asutteko kenties niissä Keski-Pohjanmaan ja rannikon kunnissa, joissa myöskin HPV-rokotetta kammotaan? Hopeavesialueella?

Siellä ilmeisesti on harvassa yleissivistäviä oppilaitoksia. Mitäs likka lukiolla kun kumminkin kohta naimisiin mänöö.

Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää, että hormonaalinen ehkäisy häiritsee / lopettaa ovulaation, joka on naiselle seksuaalisesta nautinnollista aikaa? Miksi naisen pitäisi luopua seksuaalisesta nautinnosta? Miksi edes pitäisi käyttää hormonaalista ehkäisyä?

Jotta miehen ei tarvitsisi pelätä että joutuu maksumieheksi ja muutenkin miehelle kivempi. MInä en muutenkaan halua touhuta ilman kumia, sitä eritettä valuu ulos vielä seuraavana päivänäkin.. yök.

No ei minua kiinnosta mitä mieltä joku random mies on kondomin käytöstä. Aina löytyy miehiä, joille kondomi ei ole ongelma. Miksi miehen nautinto menisi oman nautintoni edelle? Eli kun jomman kumman nautinto vähenee niin se on automaattisesti naisen nautinto? Kuivat limakalvot ja ei ovulaatiota...?

Niinpä. Hormoniehkäisy vaikuttaa naiseen 24/7. Eli koko elämään, ei rajoitu mitenkään vain seksiin. Kondomi vaikuttaa mieheen sen muutaman minuutin kerrallaan seksin aikana.

Toki hormoniehkäisy on tehokasta kun seksiä ei tee edes mieli. Mutta samalla elämä latistuu monella muullakin tavalla. Kiitos ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan