Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko teille tuputettu hormonaalista ehkäisyä terveydenhuollossa?

Vierailija
19.07.2021 |

Yhä edelleen on joku oletus, että kaikki naiset käyttävät hormonaalista ehkäisyä..

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö nämä hormoniehkäisyn kammoajat miten paljon rokotevastaisten kanssa samaan joukkoon, pitäisi tutkia.

Asutteko kenties niissä Keski-Pohjanmaan ja rannikon kunnissa, joissa myöskin HPV-rokotetta kammotaan? Hopeavesialueella?

Siellä ilmeisesti on harvassa yleissivistäviä oppilaitoksia. Mitäs likka lukiolla kun kumminkin kohta naimisiin mänöö.

Vierailija
22/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillerit lyötiin käteen synnytyksen jälkitarkastuksessa vaikka nimenomaan painotin etten halua hormonaalista ehkäisyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö nämä hormoniehkäisyn kammoajat miten paljon rokotevastaisten kanssa samaan joukkoon, pitäisi tutkia.

Asutteko kenties niissä Keski-Pohjanmaan ja rannikon kunnissa, joissa myöskin HPV-rokotetta kammotaan? Hopeavesialueella?

Siellä ilmeisesti on harvassa yleissivistäviä oppilaitoksia. Mitäs likka lukiolla kun kumminkin kohta naimisiin mänöö.

Sivistynyt ihminen tietää, että hormonaalisesta ehkäisystä on rutkasti haittoja naisen elimistölle.

Vierailija
24/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää, että hormonaalinen ehkäisy häiritsee / lopettaa ovulaation, joka on naiselle seksuaalisesta nautinnollista aikaa? Miksi naisen pitäisi luopua seksuaalisesta nautinnosta? Miksi edes pitäisi käyttää hormonaalista ehkäisyä?

Vierailija
25/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minipillerit lyötiin käteen synnytyksen jälkitarkastuksessa vaikka nimenomaan painotin etten halua hormonaalista ehkäisyä.

Tekisin tuosta kyllä huomautuksen...

Vierailija
26/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuputettu. Pahin oli kun olin hankkimassa kuparikierukkaa, ja joka välissä kysyttiin että josko nyt kuitenkin ottaisinkin sen hormonikierukan. Saako terveydenhoidon ammattilaiset jotain bonuksia ja palkkioita jokaisesta hormonillisen ehkäisyn "myynnistä"? Siltä vaikuttaa.

Minullekin tuputettiin sitä, mutta asensivat sitten kuparin hyvin nyrpeällä naamalla.

Vierailija
27/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää, että hormonaalinen ehkäisy häiritsee / lopettaa ovulaation, joka on naiselle seksuaalisesta nautinnollista aikaa? Miksi naisen pitäisi luopua seksuaalisesta nautinnosta? Miksi edes pitäisi käyttää hormonaalista ehkäisyä?

Jotta miehen ei tarvitsisi pelätä että joutuu maksumieheksi ja muutenkin miehelle kivempi. MInä en muutenkaan halua touhuta ilman kumia, sitä eritettä valuu ulos vielä seuraavana päivänäkin.. yök.

Vierailija
28/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta miehen ei tarvitsisi pelätä että joutuu maksumieheksi ja muutenkin miehelle kivempi. MInä en muutenkaan halua touhuta ilman kumia, sitä eritettä valuu ulos vielä seuraavana päivänäkin.. yök.

No ei minua kiinnosta mitä mieltä joku random mies on kondomin käytöstä. Aina löytyy miehiä, joille kondomi ei ole ongelma. Miksi miehen nautinto menisi oman nautintoni edelle? Eli kun jomman kumman nautinto vähenee niin se on automaattisesti naisen nautinto? Kuivat limakalvot ja ei ovulaatiota...?

Vierailija
29/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei minua kiinnosta mitä mieltä joku random mies on kondomin käytöstä. Aina löytyy miehiä, joille kondomi ei ole ongelma. Miksi miehen nautinto menisi oman nautintoni edelle? Eli kun jomman kumman nautinto vähenee niin se on automaattisesti naisen nautinto? Kuivat limakalvot ja ei ovulaatiota...?

Tottakai miehen nautinto on tärkeämpi. Nainen voi silti pyllistää vaikkei yhtään haluaisi.

Ei tietenkään ole tärkeämpi... öö, miksi nainne pyllistäisi? Eihän tuossa ole mitään järkeä. En uhraa omaa seksuaalisuuttani.

Vierailija
30/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tuputettu. Pahin oli kun olin hankkimassa kuparikierukkaa, ja joka välissä kysyttiin että josko nyt kuitenkin ottaisinkin sen hormonikierukan. Saako terveydenhoidon ammattilaiset jotain bonuksia ja palkkioita jokaisesta hormonillisen ehkäisyn "myynnistä"? Siltä vaikuttaa.

Eivät saa, kuten eivät mistän muistakaan valmisteista. Salaliittoteoriaa levität.

Kuparikierukka on epäluotettava ja saattaa lisätä vuotoa ja vuotohäiriöitä. Se lisää myös tulehdusriskiä.

Se on antiikkinen romu verrattuna hormonikierukkaan, jota myöskin endometrioosin ja vuotohäiriöiden hoitona käytetään.

Kyseessä oli humoristinen heitto terveydenhuollon asenteita kohtaan, kuten varmaan ymmärtäisit jos ei olisi polla niin kireänä hormoneista.

Kuparikierukan luotettavuus on 99,4 %. Hormonikierukan 99,6 %. Eli eipä siinä mikään merkittävä ero ole.

Kuparikierukka ei aiheuta kaikilla sivuvaikutuksia. Eikä sitä ole edes tutkittu luotettavasti. Tutkimuksissa lähtötaso on ollut lähes aina hormoneita käyttävä nainen. Tottakai tulee enemmän vuotoja ja kipuja, jos ei vertaa luonnolliseen tilaan. Minulle kuparikierukka sopii hyvin. Itse asiassa menkat ovat sen kanssa siedettävämmät kuin ilman.

Mitä se sun persettä hiertää, minkä ehkäisymuodon muut ihmiset valitsevat? Kunhan huolehtivat ehkäisystään.

Vierailija
31/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai miehen nautinto on tärkeämpi. Nainen voi silti pyllistää vaikkei yhtään haluaisi.

Ei tietenkään ole tärkeämpi... öö, miksi nainne pyllistäisi? Eihän tuossa ole mitään järkeä. En uhraa omaa seksuaalisuuttani.

Tottakai uhraat, se on naisen tehtävä.

Vierailija
32/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuputettu, koska lääkärit toivovat että saisin pian lisää lapsia.

Hämmästelen kyllä tätä hormonaalisen ehkäisyn tunkemista kaikille, jopa ihan alaikäisillekin. Järkyttävää yrittää kasvaa aikuiseksi ja yrittää tutustua siihen mitä itse on, kun samalla käyttää lääkkeitä jotka muuttavat täysin sen, mitä tunnet ja mitä haluat.

Itse kokeilin nuorena hormonaalista ehkäisyä kerran. Se opiskeluvuosi meni penkin alle. Ala on vaativa, ja hormonit veivät kykyni keskittyä. Ehkäisyllekään ei ollut mitään tarvetta, kun en halunnut enää ja lähinnä itkin.

Jokainen ”kokeillaanpas sitten tätä toista merkkiä” maksaa naiselle sen 3-4 kk laidasta laittaan heitteleviä tunteita ja pilattua elämää.

Vierailija
33/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri kävin hakemassa jälkiehkäisypillerin kun ensimmäistä kertaa vuosiin meni kortsu rikki mieheni kanssa. En enää käytä hormonaalista ehkäisyä rajujen sivuvaikutusten vuoksi (useampi valmiste kokeiltu). Kun menin hakemaan pilleriä apteekista, minulta kysyttiin, käytänkö hormonaalista ehkäisyä. Luulin, että tätä kysyttiin siksi että jos olisin vastannut kyllä, minut olisi käännytetty pois, koska enhän silloin tarvitsisi pilleriä (enkä kortsujakaan oman mieheni kanssa...). Mutta kun vastasin että ei, en ole nyt syönyt e-pillereitä, minulle vastattiin hyvin nuivasti ja tuomitsevasti että no kannattaisi syödä, ei tätä jälkiehkäisyä ole tarkoitettu ehkäisyksi! Olin ihan sanaton ja sopersin siinä vaan että en ole vuosiin tätä tarvinnut, mutta jälkikäteen olin tosi pahastunut. Miten joku random apteekkityöntekijä voi tuputtaa minulle ehkäisyä noin, tietämättä minusta mitään - ehkä minulla on ihan syyni sille, etten niitä e-pillereitä enää syö! Edelleen ketuttaa, kun ei se jälkiehkäisyn hakeminen muutenkaan kivaa ole, niin sitten vielä saarnataan ikään kuin en mitään tietäisi, en edes ole mikään teini vaan aikuinen nainen kuitenkin!

34/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukkaa kyllä. Lapsiluvun täyttymisen ja vaihdevuosien välille ei mahdu mitään muuta kuin hormonikierukka, lääkärien mielestä. Asiasta on vaikeaa edes keskustella, kun heille vaihtoehtoja on yksi. Turhauttavaa.

Vaihda lääkäriä. Minä olen saanut pillerit halutessani. Tosin sitten myöhemmin hankin sterilisaation

35/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa ymmärtää, että hormonaalinen ehkäisy häiritsee / lopettaa ovulaation, joka on naiselle seksuaalisesta nautinnollista aikaa? Miksi naisen pitäisi luopua seksuaalisesta nautinnosta? Miksi edes pitäisi käyttää hormonaalista ehkäisyä?[/quote

Hah ! Eipä pillerit haluja vieneet 

Vierailija
36/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ehdotettiin että voisin aloittaa e-pillerit koska kuukautiseni ovat niin runsaat. Th ei kuitenkaan tuputtanut yhtään vaan uskoi kerrasta kun sanoin ei <3

N24

Vierailija
37/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Päinvastoin tiukasti kielletään aina kaikki, vaikka perusteita ei pitäisi olla. Kumit ei sovi, eikä pääse gynelle katsomaan, onko syöpähoitojen jälkeen mahdollisuuksia tulla raskaaksi. 

Vierailija
38/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukkaa kyllä. Lapsiluvun täyttymisen ja vaihdevuosien välille ei mahdu mitään muuta kuin hormonikierukka, lääkärien mielestä. Asiasta on vaikeaa edes keskustella, kun heille vaihtoehtoja on yksi. Turhauttavaa.

Vaihda lääkäriä. Minä olen saanut pillerit halutessani. Tosin sitten myöhemmin hankin sterilisaation

Tämähän on kuin e-pillerien kokeilu (tietäjät tietää); ai ei sovi, kokeilen jotain toista!

Olisin halunnut ensin *keskustella* vaihtoehdoista. Kuulla kaikkien hyvät ja huonot puolet ja sitten päättää, itse. Jos lääkäristä irtoaa vain hormonikierukan kehumista ja muut menetelmät kuitataan, lauseella "ei nää oo yhtä hyviä", niin onko silloin mahdollista tehdä aidosti valintaa? Ei. Onko potilas saanut tarpeellista tietoa päätöksenteon tueksi? Ei.

Voin toki vaihtaa lääkäriä, koska käyn yksityisellä, se on aina pari satasta lisää. Ja se on myös turhauttavaa. En tajua miksi lääkärit on kautta linjan niin paskoja asiakaspalvelussa. Tieteellinen koulutus muka, mutta neutraali tiedon tarjoaminen ei onnistu.

Vierailija
39/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli taistelun takana saada kuparikierukka nuorena synnyttämättömänä naisena, horminaalista ehkäisyä olisi vaan haluttu antaa. Olin kokeillut useita eri valmisteita 2 vuoden aikana ja kaikista tuli todella ikäviä sivuoireita (tulehduskierre, kuivat limakalvot yms). Lääkärien mukaan oireet eivät missään nimessä voineet johtua hormonaalisesta ehkäisystä. Jännästi kahden vuoden oireet loppuivat kuin seinään kun lopetti pillerit.

Vierailija
40/70 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli taistelun takana saada kuparikierukka nuorena synnyttämättömänä naisena, horminaalista ehkäisyä olisi vaan haluttu antaa. Olin kokeillut useita eri valmisteita 2 vuoden aikana ja kaikista tuli todella ikäviä sivuoireita (tulehduskierre, kuivat limakalvot yms). Lääkärien mukaan oireet eivät missään nimessä voineet johtua hormonaalisesta ehkäisystä. Jännästi kahden vuoden oireet loppuivat kuin seinään kun lopetti pillerit.

Sama homma ja kuparikierukka on todella hyvä ja ollut useampi nyt vuosikausia ja ei mitään muuta haittaa kuin hiukan lisääntynyt vuoto. Suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi