Kissalla pinttynyt tapa herättää joka yö - olen ihan väsynyt ja ärsyyntynyt
Epätoivoinen kysymys: onko kenelläkään antaa vinkkejä miten toimia joka yö maukuvan/riehuvan kissan kanssa? Olemme yrittäneet jättää huomiotta, leikittää ja väsyttää illalla ennen nukkumaanmenoa. Ostettiin jopa automaattinen ruokintalaite, jonka kellonaikaa ollaan säädetty vuosien varrella jo ties mihin kun ollaan haluttu nähdä, että auttaako kylläisyys pitämään kissan hiljaisena.
Lopulta nyt ollaan tehty niin, että kissa on pakko sulkea makkarista ulkopuolelle. Kissa siis hyppi jatkuvasti rintakehän/vatsan päälle, jos ei muulla tavoin saanut hereille. Toki ymmärrän ettei kissat pidä suljetuista ovista, mutta tuo on jo niin moneen otteeseen todettu, että tämä on käytännössä ainut keino saada nukuttua edes VÄHÄN. Käytännössä tämä vähän tarkoittaa sitä, että olen nukkunut jo vuodet sellaisissa pätkissä. Nyt kun aloitin uuteen ammattiin opiskelun niin alkaa käydä voimat aika vähille. Nukun pari tuntia, herään kissan maukumiseen, sitten se on ehkä hetken hiljaa ja taas sama juttu.
Yksi outo juttu tässä muuten on myös: monesti kun kissa huutaa täällä, niin siinä vaiheessa kun meistä jompi kumpi kääntää kylkeä (ja tästä lähtee tietysti ääntä) niin kissa hiljenee. Toisin sanoen ihan kuin aina odottaisi että saa meidät hereille. Kuitenkin siinä vaiheessa kun me noustaan ylös ja yritetään vaikka leikittää tätä niin SE MENEE ITSE NUKKUMAAN. Oikeasti... Ja siinä sitä sitten ihmetellään kun toinen vetäytyy tyytyväisen näköisenä jonnekin koloonsa ja makaa siellä koko päivän keräämässä energiaa, jotta jaksaa taas ensi yönä saman rumban. Varmaan sanomattakin selvää, että alkaa nyt vähän kypsyttää. Huomaan olevani jo kireä joka päivä ja se näkyy varmaan tekstistäkin.
Kissaa on käytetty eläinlääkärissä ja se on jo 6-vuotias eli ei pitäisi olla mitään muuta syytä herättämisille kuin v*ttumaisuus. Feliwaytakin kokeiltu ja kissakaveria, joka päätyi siihen että meuhkasivat kahdestaan yöllä ja riitelivät ja lopulta toinen oli pakko luovuttaa uuteen kotiin ettei toiselle käy huonosti - ei toista kissaa meille enää.
Kommentit (44)
Se haluaa teidät hereille, että voi itse nukkua rauhassa. Ota hamsteri. Se pitää meteliä häkissään koko yön joten voi rauhoittaa kissasikin.
Ainakin kissalla on jotakin ihmeteltävää ... mutta älä anna sen syödä hamsteria.
minä minä minä. On sussa kissalla jaksamista.
Itse antaisin kissan pois. Lemmikin tulisi aiheuttaa iloa, ei stressiä ja huonoja yöunia. Ei todellakaan kuulosta mukavalta.
Vielä ap.
Eniten minua siis tässä harmittaa nyt se miten tämä näkyy näissä opinnoissa :( Tietysti kun olen väsynyt niin tuntuu etten jaksa kunnolla keskittyä lukemaani ja alkaa jo vakavasti näyttää siltä, että jään jopa jonkin verran opinnoista jälkeen kun en kerta kaikkiaan pysty lukemaan ja keskittymään väsyneenä vaikka olisin kuinka kiinnostunut siitä opiskeltavasta asiasta. Olisi paikallaan saada kouluttautua uudelleen kun nykyinen työ vaihtunut osa-aikaiseksi ja alan vaihto kiinnostanut jo pitkään.
Olen yrittänyt pitää yöllä korvatulppia ja sellaista korvavahaakin minkä voi muotoilla yöksi, mutta mun korvatkin alkaa olla jo niin kipeät niiden jatkuvasta pitämisestä ja välillä ne lähtee kesken yötä irti, ettei tääkään toimi...
No meidän kissa oppi, että jos sille ei vastaa mitään, niin haluan nukkua edelleen. Jos vastaan, niin sinnikkäästi maukuu, kunnes nousen. Jos aamulla käännän kylkeä, silloin kissa maukaisee, että nytkö herätään, täytyy olla vain hiljaa, jos haluaa vielä nukkua.
Jos tämä ei toimi, niin aika hankala tilanne on kyllä sinulla.
Itselläni on ollut yli 20 vuotta kissoja, ja niin se vain valitettavasti on, että kissat öisin enemmän tai vähemmän kumuavat. Kesällä varmaankin vielä enemmän kuin talvella. Ei auta suljettu makkarin ovikaan, sitä sitten kuoputetaan. Jokin aika sitten tosiaan mietin, etten ole kovin usein yötäni heräämättä nukkunut. Tämä kissojen öinen elämä olisi kissanottajien kyllä hyvä tietää, niin kissan ottamista tulisi monen ehkä harkittua toisenkin kerran.
Mun kissa keksi vaikka minkälaisia keinoja saadakseen minut hereille, mutta yksinkertaisesti vain kieltäydyin nousemasta ylös aikaisemkin kuin tarvitsi.
Siitä seurasi mm. pilalle kynsityt nahkakengät eteisessä ja muutamat lattialle leviytetyt kukkamullat, kaatuneet viherkasvit ja paljon muuta pikkujäynää.
Hieman aikaa siinä meni, mutta kissa viimein lopetti kun tajusi ettei saa tahtoaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Itse antaisin kissan pois. Lemmikin tulisi aiheuttaa iloa, ei stressiä ja huonoja yöunia. Ei todellakaan kuulosta mukavalta.
Niin että kissat kiertoon vaan, voi äly ja väläys. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi kissoja on eläinsuojat täynnä, kun ihmiset hetken mielijohteesta kissoja ottavat ja sitten niiden kanssa ei jaksetakaan olla, kun ne jopa öisin liikkuvat ja ääntä aiheuttavat. Kissa ei ole mikään koristetyyny sohvan nurkassa.
Meillä oli noin 15 vuotta kaksi rotukissaa. Ihania rakkaita perheenjäseniä. Nukuimme aika huonosti vuosikausia, kavereita nauratti, kun kerroin aamuyön herätyksistä. Olimme silloin 35+ joten ei niin paljon häirinnyt, tosin katkonaiset yöunet aiheutti ärtymystä ym. Kun toinen kissamme lähti paremmille metsästysmaille, jäi toiselle kova ikävä. Siitä alkoi ihan uusi ongelma. Kissa istui joka aamu 5 aikaan keittiön tasolla itkemässä kovaan ääneen sekä pesi turkkinsa niin että tuli isoa karvanlähtöä. Lopulta suruksemme jouduimme lopettamaan kissan, ikää oli silloin kisulla 14 vuotta. Kissat on yöeläimiä ja helposti ne ottaa omistajat ohjiinsa. Jos opiskelet, niin jaksaminen on tärkeää ja sitten vaan pitää keksiä keinot miten se onnistuu. Voisiko joku ottaa kissasi sijoitukseen muutamiksi ajoiksi, esim. opintojen ajaksi? Tsemppiä.
Meillä koira alkaa ulvomaan ja menee hätäiseksi, jos päivällä nukkuu.
Miten olisi extremeratkaisu että odotat kissan herättävän, ja tästä reaktiona suihkaiset kissaa naamaan suihkupullolla? Luulisi ihmisen yöllisen reaktion kalastelun loppuvan jos reaktiona onkin kylmä kylpy itselle.
Oma kissani nukkui aina sänkyni jalkopäässä, mutta lopetti kuin seinään kun kerran vahingossa potkaisin sitä nukkuessani. Heräsin itsekin kun tunsin jalkani survaisseen karvamyttyä ja tuon jälkeen kissa ei ole ikinä enää nukkunut samassa paikassa. Negatiivinen reaktio oikeasti upposi syvälle kertalaakista.
Pidä kissa päivällä hereillä, jotta se oppisi nukkumaan öisin. Tuo makuuhuoneeseen tuoli, jolla kissa voi nukkua. Jos kissa kaipaa ääntä, niin auttaisiko jos radio olisi päällä hiljaisella?
Näissä tilanteissa on tärkeää ettei reagoi mitenkään. Meillä on 6 kissaa ja ne ovat oppineet meidän päivärytmin. Illalla mennään nukkumaan ja aamulla herätään. Monesti aamulla kissat nukkuvat täsmälleen samoissa paikoissa kuin missä niiden on nähnyt illalla nukkuvan. Kun ihmiset lähtee liikkeelle herää kussakin aamupalalle.
Meillä toimi, kun kissa pistettiin ulos makkarista ja ovi kiinni, kun aloitti yöelämän. Pari yötä jatkoi, kunnes loppui yöherättelyt.
Minä pitäisin kissan väkisin hereillä koko päivän, että yöllä sitten nukkuu. Jos näet että kissa menee makamaan päivällä, menet sitten leikittämään, nostelemaan ja lällättelemään sille. yöllä nukutaankn.
Teeskentelin ymmärtäväni, että kissa haluaa huomiota ja paijausta, kun herättää minut yöllä. Nappasin aina kissan syliini, otin sen peiton alle kainaloon, lässytin sille ja pussailin sitä. Aika äkkiä kissa oivalsi, että jos tuon kahjon naisen herättää keskellä yötä, joutuu taas peiton alle pussailtavaksi. Ja kas, sain nukkua yöni rauhassa.
Mulla on hoidossa kissa, joka ei herätä öisin. Odottaa aamulla kohteliaasti, että herään ja sitten tulee tervehtimään. On kuulemma kasvatettu jättämällä herättelyt ilman huomiota. Vaatii itsekuria ja sinnikkyyttä.
Nukkuu kuin tukki auringon nousuun. Talvella ei ongelmaa mutta kesäaikaan yöt ulkoruokinnassa. Odottelee sitten rappusilla aamukaffeen juojaa. Tämä ei tosin onnistuisi taajamissa.
Kuvailit kuuri ihan normaalin kissan käyttäytymistä. Ongelma on sinussa, ei kissassa.