Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kissalla pinttynyt tapa herättää joka yö - olen ihan väsynyt ja ärsyyntynyt

Vierailija
19.07.2021 |

Epätoivoinen kysymys: onko kenelläkään antaa vinkkejä miten toimia joka yö maukuvan/riehuvan kissan kanssa? Olemme yrittäneet jättää huomiotta, leikittää ja väsyttää illalla ennen nukkumaanmenoa. Ostettiin jopa automaattinen ruokintalaite, jonka kellonaikaa ollaan säädetty vuosien varrella jo ties mihin kun ollaan haluttu nähdä, että auttaako kylläisyys pitämään kissan hiljaisena.
Lopulta nyt ollaan tehty niin, että kissa on pakko sulkea makkarista ulkopuolelle. Kissa siis hyppi jatkuvasti rintakehän/vatsan päälle, jos ei muulla tavoin saanut hereille. Toki ymmärrän ettei kissat pidä suljetuista ovista, mutta tuo on jo niin moneen otteeseen todettu, että tämä on käytännössä ainut keino saada nukuttua edes VÄHÄN. Käytännössä tämä vähän tarkoittaa sitä, että olen nukkunut jo vuodet sellaisissa pätkissä. Nyt kun aloitin uuteen ammattiin opiskelun niin alkaa käydä voimat aika vähille. Nukun pari tuntia, herään kissan maukumiseen, sitten se on ehkä hetken hiljaa ja taas sama juttu.

Yksi outo juttu tässä muuten on myös: monesti kun kissa huutaa täällä, niin siinä vaiheessa kun meistä jompi kumpi kääntää kylkeä (ja tästä lähtee tietysti ääntä) niin kissa hiljenee. Toisin sanoen ihan kuin aina odottaisi että saa meidät hereille. Kuitenkin siinä vaiheessa kun me noustaan ylös ja yritetään vaikka leikittää tätä niin SE MENEE ITSE NUKKUMAAN. Oikeasti... Ja siinä sitä sitten ihmetellään kun toinen vetäytyy tyytyväisen näköisenä jonnekin koloonsa ja makaa siellä koko päivän keräämässä energiaa, jotta jaksaa taas ensi yönä saman rumban. Varmaan sanomattakin selvää, että alkaa nyt vähän kypsyttää. Huomaan olevani jo kireä joka päivä ja se näkyy varmaan tekstistäkin.

Kissaa on käytetty eläinlääkärissä ja se on jo 6-vuotias eli ei pitäisi olla mitään muuta syytä herättämisille kuin v*ttumaisuus. Feliwaytakin kokeiltu ja kissakaveria, joka päätyi siihen että meuhkasivat kahdestaan yöllä ja riitelivät ja lopulta toinen oli pakko luovuttaa uuteen kotiin ettei toiselle käy huonosti - ei toista kissaa meille enää.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teeskentelin ymmärtäväni, että kissa haluaa huomiota ja paijausta, kun herättää minut yöllä. Nappasin aina kissan syliini, otin sen peiton alle kainaloon, lässytin sille ja pussailin sitä. Aika äkkiä kissa oivalsi, että jos tuon kahjon naisen herättää keskellä yötä, joutuu taas peiton alle pussailtavaksi. Ja kas, sain nukkua yöni rauhassa.

Olin tulossa vinkkaamaan tätä samaa. Meillä ne välttelee makkaria öisin kun kaappaan kainaloon pusuteltavaksi. On vähentynyt merkittävästi noita mouruiluja vaikka toki välillä tulevat yhä sinne ulisemaan.

Kissa on tosiaan yöeläin niin tuo kukkuminen on ihan normaalia. Pitää vaan jotenkin saada se valvominen niin että viihtyvät vaikka tuijottelemassa ikkunasta öistä pihaa vaanien. Päivällä kannattaa aktivoida ja leikittää myös, kyllä ne jonkin verran oppii päivärytmiin.

Kokonaan et kissasta helpooa lemmikkiä kyllä mitenkään saa. Ne on ainutlaatuisia :)

Vierailija
22/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli isohko wc/sauna, lauteille kissan petikolo, lattialle kakkos wc, toiseen kulmaan vettä ja raksuja ja jokunen pehmolelu. Oppi nopsasti, sieltä ei pääse ennen aamua, ja oli ihan onnellinen kun omistaja aamulla oven avasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kissat osaa jopa avata makkarin oven niin että ne pääsee hyppimään mun päälle öisin. leiki kissan kanssa illalla, kunnolla! niin että se on saanu energiat veks ja toivon mukaan nukkuu yön. myös ihan kylmä ignorointi auttaa, niin kissa oppii ettei kannata häiritä nukkuvaa tylsää ihmistä. mut joo, tämä nyt kuuluu kissanomistajan elämään. rakastan mun kissoja mut kyllä aina välillä hermot on TODELLA kireällä ja naapurit varmaan tykkää kun huudan kolmelta yöllä et "nyt saatana annatte mun nukkua tai teen teistä karvalakkeja". 😂 (ja sit pyyteken kissoilta anteeksi ilkeitä sanojani aamulla)

Vierailija
24/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissat on yöeläimiä

Itse asiassa hämäräeläimiä (englanniksi crepuscular) eli virkeimmillään aamu- ja iltahämärän aikaan.

Vierailija
25/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna sen nukkua päivällä. Mulla oli myös kissa, joka rynysi yöllä aivan liikaa. Päivällä yksinkertaisesti pakotettiin se pysymään hereillä ja lopulta sen rytmi kääntyi siihen, että se aika pitkälti nukkui yöllä. Päivällä alettiin imuroida ja kolistella tai otettiin se valjaissa ulos. Annettiin vaan torkkua välillä mutta ei nukkua kunnon unia ei sallittu, että se nukkui sitten yöllä. Yöllä ei myöskään annettu mitään huomiota, jos se koetti sitä hakea. Toki tää kissa oli nuori, alle 2 vuotias, eli helposti vielä koulutettavissa.

Vierailija
26/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli isohko wc/sauna, lauteille kissan petikolo, lattialle kakkos wc, toiseen kulmaan vettä ja raksuja ja jokunen pehmolelu. Oppi nopsasti, sieltä ei pääse ennen aamua, ja oli ihan onnellinen kun omistaja aamulla oven avasi.

Meillä sama käytäntö. Usein aamulla molemmat nukkuvat vielä, toinen lauteilla omassa pömpelissään, toinen pyykkikopassa. Tyytyväisenä sieltä lopulta tepastelevat ulos.

Olen myös sitä mieltä, että lemmikit on iloksi otettu. Jos alkaa kohtuuton häirintä, keinot on kokeiltu ja eläin terveeksi todettu, on ihan oikeus luopua eläimestä ilman, että saa hylkääjän leiman ottaansa.

Vierailija
27/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöksi pistetään pihalle kun muutoin herättää viideltä aamulla.

Vierailija
28/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nyt jo edesmennyt kissa teki tuota. Lisäksi hyppi öisin pöydille ja tiputteli tavaroita niiltä alas. Siinä vaiheessa kun alakerran naapuri valitti öisistä kolahduksista ja metelistä jo toisen kerran, ostettiin isolle koiralle tarkoitettu häkki johon sitten iltaisin kissa laitettiin. Oli siellä siis yön, aamulla veti vielä aina sikeitä, kun itse heräsimme. Meillä ei ollut mahdollisuutta laittaa sitä esim. saunaan tai kylpyhuoneeseen joten tämä oli ainoa vaihtoehto. Valitettavasti kissa ei koskaan oppinut olemaan öisin vapaana hiljaa vaikka häkin ostamisen jälkeen sitä kokeiltiinkin. Häkissä kuitenkin nukkui yönsä.

Vierailija
29/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset sietää elukoita?

Vierailija
30/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuo reagoimattomuus kitkee tuon tavan kissalta, mutta sun tapauksessa ei sitten sekään näköjään auta.

Mun kissa on nyt vanhuuttaan (19) aloittanut saman, eikä vanhan kikat enää tehoa. Käytän korvatulppia.

Kannattaa testauttaa eläinlääkärissä kissan kilpirauhasarvot. Niiden heittely aiheuttaa kissoilla turhaa ulinaa.

Vierailija
31/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä anna sen nukkua päivällä. Mulla oli myös kissa, joka rynysi yöllä aivan liikaa. Päivällä yksinkertaisesti pakotettiin se pysymään hereillä ja lopulta sen rytmi kääntyi siihen, että se aika pitkälti nukkui yöllä. Päivällä alettiin imuroida ja kolistella tai otettiin se valjaissa ulos. Annettiin vaan torkkua välillä mutta ei nukkua kunnon unia ei sallittu, että se nukkui sitten yöllä. Yöllä ei myöskään annettu mitään huomiota, jos se koetti sitä hakea. Toki tää kissa oli nuori, alle 2 vuotias, eli helposti vielä koulutettavissa.

Kissan pitää saada nukkua 12-16 tuntia päivässä, eli hienosti rääkätty jos annoitte nukkua vain yöt.

Vierailija
32/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan tiedoksi AP: lle:

Useimmat kissat on yöeläimiä.

En pystynyt lukemaan edes AP textiä niin ala-arvoista minäminää se taas oli😡

Kissaa käy sääliksi on aivan väärässä osotteessa; kissat tarvitsevat rakkautta ja kärsivällissyyttä❤️😻ja AP EI ole kumpaakaan.

Kissaressukka😿

Vierailija
33/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissaa käy sääliksi on aivan väärässä osotteessa; kissat tarvitsevat rakkautta ja kärsivällissyyttä❤️😻ja AP EI ole kumpaakaan.

Kissaressukka😿

Valvotko yöt ja nukut päivät kissasi kanssa? Harvalla opiskelijalla tai töissä käyvällä tuollainen onnistuu. Toisaalta tuollainen vuorokausirytmi syrjäyttää ihmisen normaalilla aikataululla toimivasta ympäristöstä.

Vierailija
34/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissaressukka😿

Juurihan AP kertoi kuunnelleensa kissan yöllisiä konsertteja jo monta vuotta, yrittäneensä leikittää sitä iltaisin sun muuta juttua ottanut huomioon, mutta nyt on jaksaminen varmasti kortilla kun koittaa opiskella (eikä siitä kyllä omallakaan kokemuksella tule mitään, jos on ihan väsynyt eikä saa nukuttua öitä kunnolla). Olen vähän eri mieltä tuosta, etteikö aloittajalla olisi ollut rakkautta ja kärsivällisyyttä. Eikö aika moni nimenomaan vippaa kissansa uuteen osoitteeseen jo heti alkumetreillä, jos se yhteiselo ei onnistu?

En tiedä neuvoista, mutta tsemppiä kovasti

Vierailija
35/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää rumbaa kotieläimien takia.

Vierailija
36/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanha kissa, joka ulvoi todella kovaa ja korkealta yöllä, ei auta korvatulpatkaan kun pistävät maukaisut tulee niistä läpi. Nykyään herättää vain kerran yössä tai ei sitäkään, kun ollaan ruvettu aamulla ja illalla lenkittämään sitä pihalla valjaissa. Väsyy ilmeisesti sen verran ulkoilusta, että nukkuu sitten itsekin koko yön tai ei kaipaa muuta virikettä enää. Tämä maukumisongelma on vain kesäisin, vaikka kissa leikattu. 

Vierailija
37/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on välittömästi kissalle moro ja näkemiin.

Vierailija
38/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutko muutenkin huonosti? Kissa saattaa nimittäin huomata että alat heräilemaan unesta ja siitä syystä tulla tökkimään kun luulee että olet heräämässä.

Vierailija
39/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Oma kissani yleensä öisin nukkui jalkopäässäni. Heräsi tietenkin aiemmin ja alkoi jahtaamaan joitain omia lelujaan mutta aika hiljaa oli, huomasin vain jos itse heräsin esim vessaan. Viideltä yleensä halusi ruokaa mutta sen jälkeen piti kuonon tukossa ja antoi nukkua. Vanhempana oli hiljaa illasta aamuun.

Vierailija
40/44 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ulkohäkki johon kulkee keittiön ikkunasta ja siellä sitten maukuu öisin kovaan ääneen, aluksi luulimme että sillä on jokin hätä mutta on ilmeisesti vain innoissaan ja huutelee siksi :D  Päivisin on hiljaa mutta öisin hyppää ikkunasta ja MEOWWWW.

Naapurin reaktio huoletti, mutta ei kuulema kuulu heille sisään asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän