Miksi suomalaisilla on joku omistusasuntofetissi?
Mikä pakko on ostaa asunto? Mistä tällainen toimintatapa juontaa juurensa ja miksi vuokralla asuvia pidetään köyhinä ja huonompina? Hyvin voi myös asua vuokralla ja pääsee paljon helpommalla. Ylimääräiset säästöt laittaa osakkeisiin, niin tuottavat varmasti yhtä hyvin kuin se asunto jota et ehkä saa edes koskaan myytyä.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ihmiset saavat asuntonsa lainan maksettua ennen eläkeikää. Eläkkeellä heidän asumismenonsa ja myös tulonsa ovat pienemmät. Vuokralla asujat joutuvat maksamaan kallista vuokraa edelleen, vaikka tulit laskevat.
Juuri näin. Mulla on kavereita, jotka ovat joutuneet muuttamaan pienempiin vuokra-asuntoihin aina sitä mukaa, kun lapsia on muuttanut pois kotoa. He siis niitä, jotka ovat saaneet asumistukea. Samoin ovat joutuneet tekemään eläkkeelle jääneet, koska eläkkeestä menisi kohtuuttoman suuri osa vuokraan.
Mikä idea on asua ylisuuressa asunnossa ja lämmittää tyhjiä huoneita?
Miksi omistusasujat laskevat kuluiksi vain lainanlyhennyksen ja vastikkeet? Missä remontit, hajonneet kodinkoneet, Muut pikkuviat mitä ei voi itse korjata jne. Helposti tulee hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin oma talo hyvältä alueelta noin 300k eur, lainakin saatiin jo maksettua viidessä vuodessa. Asunnon arvo tällä hetkellä päälle 500k eur ja nousee sijainnin takia vielä tästäkin. Ihana puutarha, tilaa missä olla vaikka joutuisi olemaan etätöissä koko loppuiän, ei pahemmin muita kuluja kuin kiinteistövero, vakuutukset ja tien- ja jätteidenhoitomaksut, vesi ja sähkö. Eihän me toki tässä lopunikää olla, myydään pois huippuhintaan ja ostetaan tai rakennetaan vähän syrjemmälle. Käteen tulee jäämään useampi satatuhatta käyttörahaa myyntivoitoista ja nyt sijoitetaan lainakuluja vastaava summa kuussa osakkeisiin ja muuhun.
Olen kiinnostunut talousasioista ja haluaisinkin tietää mitä teille vuokrallaolijoille jää käteen esim. 5 vuoden asumisen jälkeen?
Hyvin lyhennetty. 5000€/kk.
Et oo kuullu sellasesta asiasta kuin säästöt? Asunnon hinnasta maksettiin valtaosa ihan käteisellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin Keski-Euroopassa vuosia. Siellä hyvätuloisten vuokra-asuminen oli erittäin yleistä isommissa kaupungeissa. Joku saattoi asua vuosikymmenet vuokralla samassa asunnossa. Varmaan kannattamatonta, mutta todella yleinen tapa siellä.
Ovatko eurooppalaiset niin köyhiä ettei ole varaa ostaa asuntoa? Pohjois-Amerikassa jokainen kynnelläkynevä haluaa omistaa asuntonsa.
Suomessa asutaan pk-seudulla, kun tehdään sitä uraa. Keski-Euroopan maissa niitä isoja kaupunkeja työmahdollisuuksineen on todella monta. Työn perässä muutto on yleistä, eikä voida kuvitella, että jäädään johonkin kaupunkiin loppuiäksi, ei ehkä edes useammaksi vuodeksi. Omistusasunto ei oikein sovi siihen yhtälöön.
Vierailija kirjoitti:
Miksi omistusasujat laskevat kuluiksi vain lainanlyhennyksen ja vastikkeet? Missä remontit, hajonneet kodinkoneet, Muut pikkuviat mitä ei voi itse korjata jne. Helposti tulee hintaa.
Kun nuo "suuret" kulut jyvitetään asumiskuluksi kuukautta kohden, puhutaan yleensä muutamista euroista, ei sadoista euroista.
Vierailija kirjoitti:
Pääomakulut ovat yhteismitallisia ja olennaisin, jopa ideologisin, ero asumismuotojen välillä. Lapsikin ymmärtää, että vuokrakustannus koostuu erilaisista kustannustekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vesi- ja sähkö pitää laskea mukaan. Jos kerrostalossa ei ole asuntokohtaista mittaria, ok-talossa vettä menee per hlö vähemmän.
Pakollisia remontteja tarvitsee 30-50v välein, no ehkä maalausta useammin. Pakolliset hajonneet kodinkoneet - okei, ehkä keskimäärin pari sataa vuodessa.
Vuokra-asunnonkin joku omistaa, ja hänellä nuo kulut on myös. Erotus tulee ahneuden määrästä, joka omistamalla jää pois välistä.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa ei ole vastikkeita, ellei satu haksahtamaan johonkin taloyhtiömuotoiseen viritykseen. Ehkä sen takia ei kauheasti laskeskella korjauksia ja remontteja, kun ei niitä omassa hyvin pidetyssä asunnossa niin kauheasti ole, ellei välttämättä halua jotain seinää maalata ja maalit nyt ei paljon maksa. Kummasti pesukoneet yms pysyy kunnossa, kun ne on omia ja on ostettu alkujaankin laadukkaat laitteet. Meillä esim. pyykkikone on puksuttanut tuossa jo 10 vuotta hajoamatta samoin tiskikone. Ei ne laitteet ihan oikeasti normaalikäytössä niin usein rikki mene, että sitä pitäisi ajatella kustannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Remontteja ei tarvitse tehdä jatkuvasti. Ja ihan samalla tavalla vuokralainen maksaa remonttinsa. Vuokrankorotusten muodossa. Hajonneista kodinkoneista omistusasuja joutuu maksamaan vain hellan, jääkaapin ja kiukaan, jos asunnossa on sauna. Vuokralaisen kohdalla asunnon omistaja eli vuokranantaja maksaa nuo. Muut kodinkoneensa sekä omistusasuja että vuokralla asuja maksaa itse, ellei vuokralaisen vuokrasopimuksessa ole muuta sovittu. Jos asuu taloyhtiössä, ne muut pikkuviat korjaa taloyhtiön valitsema huoltoyhtiö ja rahat siihen on kerätty jo yhtiövastikkeissa. Ei niistä osakkaankaan tarvitse enää erikseen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa ei ole vastikkeita, ellei satu haksahtamaan johonkin taloyhtiömuotoiseen viritykseen. Ehkä sen takia ei kauheasti laskeskella korjauksia ja remontteja, kun ei niitä omassa hyvin pidetyssä asunnossa niin kauheasti ole, ellei välttämättä halua jotain seinää maalata ja maalit nyt ei paljon maksa. Kummasti pesukoneet yms pysyy kunnossa, kun ne on omia ja on ostettu alkujaankin laadukkaat laitteet. Meillä esim. pyykkikone on puksuttanut tuossa jo 10 vuotta hajoamatta samoin tiskikone. Ei ne laitteet ihan oikeasti normaalikäytössä niin usein rikki mene, että sitä pitäisi ajatella kustannuksena.
Omakotitalossa maksetaan kiinteistöveroa, jätehuoltoa, suurempia sähkölaskuja, ruohonleikkureita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä kaupungin vuokra-asunnossa, pieni kaksio 370 € vuokra kuukaudessa. Ei kannata ostaa omaa vaan asua tässä.
Mulla taas 98m2 asunto, saunallinen 4h+k + kaksi kylpyhuonetta. Vantaan puolella toki tämä, mutta maksan yhtiövastiketta noin 350€/kk. Pienessä kaksiossa menee ihan hyvin, jos ei ola lapsia. Mutta jos hankkii lapsia, tarvitsee isomman asunnon. Mulla lapset jo aikuisia, mutta ei ole ollut tarvetta muuttaa pienempään asuntoon. Asuntolaina+yhtiövastike olivat aikoinaan saman verran kuin tällaisesta perheasunnosta olisi pitänyt maksaa vuokraa. Maksoin siis mieluummin pankille kuin vuokranantajalle.
Paljon ollut remonttia ja remonttilainaa?
Asuimme 1,5 vuotta vakuutusyhtiön asunnossa vuokralla, kaksio Vantaalla ja vuokra noin 1000;- / kk. Kova vuokra ilman asumistukia itse maksettavaksi. Nyt asumme omassa ja vastike alle 500,-/kk- Siinä on hoito- sekä rahoitusvastike yhteensä. Jos eläkkeelle jäädessä halutaan myydä asunto niin saadaan hyvä hinta ja rahaa elämiseen. Uusi koti sitten jostain kauempaa ja edullisemmalla hinnalla. Toki täytyy olla omaa pääomaa kun asunnon ostaa, ei ole pankkilainaa tarvittu enää tässä iässä. Oma koti on useimmin hyvä sijoitus. Kerran saimme voittoa noin 30,000 eur kahden vuoden aikana. Siitä ei mene veroa, kun on itse asunut asunnossa. Ei ole fetissi, vaan fiksua jos on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remontteja ei tarvitse tehdä jatkuvasti. Ja ihan samalla tavalla vuokralainen maksaa remonttinsa. Vuokrankorotusten muodossa. Hajonneista kodinkoneista omistusasuja joutuu maksamaan vain hellan, jääkaapin ja kiukaan, jos asunnossa on sauna. Vuokralaisen kohdalla asunnon omistaja eli vuokranantaja maksaa nuo. Muut kodinkoneensa sekä omistusasuja että vuokralla asuja maksaa itse, ellei vuokralaisen vuokrasopimuksessa ole muuta sovittu. Jos asuu taloyhtiössä, ne muut pikkuviat korjaa taloyhtiön valitsema huoltoyhtiö ja rahat siihen on kerätty jo yhtiövastikkeissa. Ei niistä osakkaankaan tarvitse enää erikseen maksaa.
Paitsi jokaisen vuokralaisen jälkeen pitää tehdä jotain pientä remonttia aina. Vähintään seinän maalaus. Ja kylläpä annat ruusuisen kuvan taloyhtiöiden taloudellisista tilanteista. Toisissa todellakin kerätään ylimääräisiä yhtiövastikkeita korkeiden vuokralaisten aiheuttamien "pikkuvikojen" vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ihmiset saavat asuntonsa lainan maksettua ennen eläkeikää. Eläkkeellä heidän asumismenonsa ja myös tulonsa ovat pienemmät. Vuokralla asujat joutuvat maksamaan kallista vuokraa edelleen, vaikka tulit laskevat.
Juuri näin. Mulla on kavereita, jotka ovat joutuneet muuttamaan pienempiin vuokra-asuntoihin aina sitä mukaa, kun lapsia on muuttanut pois kotoa. He siis niitä, jotka ovat saaneet asumistukea. Samoin ovat joutuneet tekemään eläkkeelle jääneet, koska eläkkeestä menisi kohtuuttoman suuri osa vuokraan.
Mikä idea on asua ylisuuressa asunnossa ja lämmittää tyhjiä huoneita?
Ei varmaan olekaan, jos asuu vuokralla. Teen etätöitä ja pidän siitä, että mulla on erikseen työhuone. Lisäksi olohuoneeni on niin suuri, että sinne mahtuu 14 hengen ruokapöytä. Normaliolosuhteissa (siis ennen pandemiaa) vietetiin aina sukujouluja ja muutenkin järjestin usein päivällisiä. Vierashuone on myös kätevä, kun tulee lastenlapset yökylään. Kun ei maksa kuin yhtiövastikkeen, ei huoneiden lämmityskustannuksetkaan ole mikään kynnyskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jokaisen vuokralaisen jälkeen pitää tehdä jotain pientä remonttia aina. Vähintään seinän maalaus. Ja kylläpä annat ruusuisen kuvan taloyhtiöiden taloudellisista tilanteista. Toisissa todellakin kerätään ylimääräisiä yhtiövastikkeita korkeiden vuokralaisten aiheuttamien "pikkuvikojen" vuoksi.
Tarkoitinkin taloyhtiö-kommentissani omistustaloja, en vuokrataloja. Kun myy omistusasuntonsa, joko tekee myyntiä varten rempan ensin tai myy sen verran halvemmalla, että ostaja remppaa asunnon mieleisekseen. Ei näihin remontteihin yhtiövastikkeita koroteta vaan ainoastaan taloyhtiön omiin remontteihin (ikkunaremontit, julkivuremontit jne). Pikkuviat on esim niitä, ett vessanpönttö alkaa vuotaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotien jälkeinen Suomi on tuonut mukanaan kaupunkeihinkin oma tupa oma lupa -ajattelun. Nyt raha kasvaa nopeammin sijoituksina kuin asunnossa. Omistusasunnon ongelma on siinä, että myydessä sen arvo laskee. Arvon lasku pitää myös huomioida.
Ongelmallista on, että sijoitusten arvo kasvaa voimakkaasti sijoituskaupan vilkkauden vuoksi, ei sen vuoksi, että yritykset tekisivät hyvää tulosta.
Tuo ei ole sijoittajan ongelma
.
Vierailija kirjoitti:
Asunto-osakeyhtiössä nuo kulut maksetaan vastikkeissa ja vuokralaiset maksavat tietysti osan kuluista korkeimpina vuokrina. Itse ainakin laitan omakotitalossa joka kuukausi 300 euroa ”talinhoitotilille”. Noista rahoista maksan huoltotyöt, vakuutukset ja verot. Tilille kertyy koko ajan rahaa ja sieltä voi ottaa suurempaan remonttiin. Vaikka kuinka todistelette, omistaminen tulee vuokraamista halvemmaksi. Googlaamalla löytyy tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa maksetaan kiinteistöveroa, jätehuoltoa, suurempia sähkölaskuja, ruohonleikkureita jne.
Tässä puhut näköjään asiasta josta et tiedä mitään. Juuri maksoin tiemaksun koko vuodelta, kustannus huimat 55 euroa. Samalla maksoin 3 kk:n jätehuoltomaksun joka oli myös 50e, senkin voisi puolittaa vähentämällä jäteastian tyhjennyskertoja. Sähkölasku omakotitalossa on sähkön osalta noin 10-15 euroa, siirto toki päälle tähän. Kiinteistövero on noin 1000e / vuosi. Ruohonleikkurin käyttöikä on noin 15 vuotta, joten jos jyvitetään ostohinta 250e tälle ajalle, niin kulut käytännössä hukkuvat taustakohinaan. Kerrostalossa maksat samat asiat, ne vaan piilotetaan yhden otsikon taakse jota kutsutaan vastikkeeksi, usein tähän sisältyy erilaisia asioita kuten tontin vuokrat, parkkimaksut, nettimaksut, vesimaksut jne, huoltokulut/miehet. Vastike on myös usein suurempi, kuin todelliset kulut, koska taloyhtiö kerää remonttipuskuria ja vastikkeista maksetaan myös esim. kiinteistönhoitajan/isännöitsijän kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä kaupungin vuokra-asunnossa, pieni kaksio 370 € vuokra kuukaudessa. Ei kannata ostaa omaa vaan asua tässä.
Mulla taas 98m2 asunto, saunallinen 4h+k + kaksi kylpyhuonetta. Vantaan puolella toki tämä, mutta maksan yhtiövastiketta noin 350€/kk. Pienessä kaksiossa menee ihan hyvin, jos ei ola lapsia. Mutta jos hankkii lapsia, tarvitsee isomman asunnon. Mulla lapset jo aikuisia, mutta ei ole ollut tarvetta muuttaa pienempään asuntoon. Asuntolaina+yhtiövastike olivat aikoinaan saman verran kuin tällaisesta perheasunnosta olisi pitänyt maksaa vuokraa. Maksoin siis mieluummin pankille kuin vuokranantajalle.
Paljon ollut remonttia ja remonttilainaa?
Taloyhtiön tämän hetkisestä mahdollisesta remonttilainasta en nyt tiedä, mutta sitä maksetaan yhtiövastikkeessa asunnon koon mukaan. Oli se summa yhtiökokouksen papereissa, mutta en siis muista summaa. Putkiremontille ei ole vielä ollut tarvetta ja kuntotarkistuksen mukaan ei vielä vähään aikaan tarvitakaan. Asunnon sisäiset remontit on sitten jokaisen asukkaan vastuulla. Keittiöremontti on just menossa, en ottanut sitä varten lainaa, koska olin säästänyt siihen tarvittavan summan. Sain asuntoni maksettua jo yli 10 vuotta sitten, joten hyvin on ehtinyt säästää ja sijoittaa.