Miksi osa ihmisistä saa maskeista oireita ja osa ei?
Minua alkoi pyörryttää ja hengästyttää muutamia minuutteja maskin laittamisen jälkeen. Ajattelin, että siihen tottuu ja sinnittelin 20min. Tila vain paheni ja tajuntani hämärtyi hetkeksi. Meinasin kaatua, mutta sain itsestäni kiinni ja poistuin ulos hengittelemään. Tämä tapahtui alkuvuodesta. Kokeilin sen jälkeen kankaisia ja eri kertakäyttöisiä, mutta joka kerta sama. Pystyn noin 10 minuuttia olla maskin kanssa, mutta olo sen jälkeen on aivan hirveä. Minulla oli lapsena astma, mutta en ole käyttänyt lääkkeitä kymmeniin vuosiin. Voiko se silti liittyä tuhon oloon? Lääkäri ei tuntunut uskovan tarinaani, mutta teki silti kokeet. Röngteneissä tai veritesteissä ei näkynyt mitään poikkeavaa.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikkikohtaukselta kuulostaa. Maskia voi käyttää ihan jokainen. Ja ennen kuin joku tulee kertomaan keuhkoahtaumastaan tai yksikeuhkoisuudestaan, niin tämä on yleistys.
Mitä väliä vaikka olisikin paniikkikohtaus? Silloinhan ei voi maskia käyttää.
Vesikidutukseenkaan ei oikeasti huku, mutta se aiheuttaa hukkumisen tunteen, ja saa aikaan paniikin. Maskeilla on joillekin ihmisille sama vaikutus.
Käytä itse naamavaippaa jos tahdot, mutta jätä muut rauhaan. Ja hae ammattiapua jos koronapelko ottaa vallan.
😅 Joopa joo, paniikkipelko on susta normaalia ja maskinkäyttö muka pelkoa ja epänormaalia. Ol, kukahan sitä ammattiapua tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikkikohtaukselta kuulostaa. Maskia voi käyttää ihan jokainen. Ja ennen kuin joku tulee kertomaan keuhkoahtaumastaan tai yksikeuhkoisuudestaan, niin tämä on yleistys.
Vesikidutukseenkaan ei oikeasti huku, mutta se aiheuttaa hukkumisen tunteen, ja saa aikaan paniikin. Maskeilla on joillekin ihmisille sama vaikutus.
Käytä itse naamavaippaa jos tahdot, mutta jätä muut rauhaan. Ja hae ammattiapua jos koronapelko ottaa vallan.
Ai mitä väliä? Sitä, että paniikkikohtaus syntyy pelosta, jolle ei ole totuuspohjaa. Tällöin todellakin voi käyttää maskia, sen käytölle ei siis ole estettä. Koskaan ei ole turhaa prosessoida omaa pelokoa ja vääristyneitä ajatuksia. Paniikkihäiriötä ei hoideta välttämiskäyttäytymisellä, painvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä itse naamavaippaa jos tahdot, mutta jätä muut rauhaan. Ja hae ammattiapua jos koronapelko ottaa vallan.Ai mitä väliä? Sitä, että paniikkikohtaus syntyy pelosta, jolle ei ole totuuspohjaa. Tällöin todellakin voi käyttää maskia, sen käytölle ei siis ole estettä. Koskaan ei ole turhaa prosessoida omaa pelokoa ja vääristyneitä ajatuksia. Paniikkihäiriötä ei hoideta välttämiskäyttäytymisellä, painvastoin.
Kannattaa prosessoida omaa pelkoa ja vinksahtaneita ajatuksia ammattiauttajalla, jos
terve naamavaipaton ohikulkija pelottaa. Toki voit itse hikoilla vaipassa niin paljon kuin tahdot, mutta kuten sanoin, jätä muut rauhaan. Siksi suosittelen fobiaasi hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä itse naamavaippaa jos tahdot, mutta jätä muut rauhaan. Ja hae ammattiapua jos koronapelko ottaa vallan.Ai mitä väliä? Sitä, että paniikkikohtaus syntyy pelosta, jolle ei ole totuuspohjaa. Tällöin todellakin voi käyttää maskia, sen käytölle ei siis ole estettä. Koskaan ei ole turhaa prosessoida omaa pelokoa ja vääristyneitä ajatuksia. Paniikkihäiriötä ei hoideta välttämiskäyttäytymisellä, painvastoin.
Kannattaa prosessoida omaa pelkoa ja vinksahtaneita ajatuksia ammattiauttajalla, jos
terve naamavaipaton ohikulkija pelottaa. Toki voit itse hikoilla vaipassa niin paljon kuin tahdot, mutta kuten sanoin, jätä muut rauhaan. Siksi suosittelen fobiaasi hoitoa.
Miksi mua maskiton pelottaisi? Mistä sä revit tällaista? Et edes tiedä käytänkö maskia ja jos, kuinka paljon. Aplle totesin, että hän kyllä voi tasan tarkkaan käyttää maskia, jos haluaa, hän pelkää jotakin mitä ei ole. Sulla tota käsiteltävää on paljonkin nähtävästi, passiivisaggressiivisuudestakin voi päästä eroon. Olet selvästi hukassa.
Komppaan aiempaa, ehkä syynä on käytön tapa. Oletko koittanut asetella maskin niin, että henki kulkee paremmin? Esim, laittamalla korvan taaksen ruksiin saa sivuille aukon, joten hengitys on paljon helpompaa.
Voisiko joku maski-intoilija vastata, että jos kerran maskin kanssa voi täysin normaalisti hengittää ja happea saa normaalisti vaikka käyttäisi sitä 10h päivässä, miksi keuhkosairaat, yksikeuhkoiset ja astmaatikot eivät sitten voi käyttää maskia?
Mäkin koen ffp2n mukavammaksi kuin kirurgisen. Ja käytän oikein ja on tiivis. Mutta ffp2 ei osu sieraimiin, koska se kuppi on ikäänkuin koholla, eikä siksi imeydy kiinni naamaan (paitsi reunoistaan) kun hengittää sisäänpäin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku maski-intoilija vastata, että jos kerran maskin kanssa voi täysin normaalisti hengittää ja happea saa normaalisti vaikka käyttäisi sitä 10h päivässä, miksi keuhkosairaat, yksikeuhkoiset ja astmaatikot eivät sitten voi käyttää maskia?
Astmaatikot voi, muut mainitut ehkä ei, kun kyllähän se hieman hengitysvastusta lisää. Onko joku väittänyt ettei lisää? Siitä hyvin pienestä hengitysvastuksen lisääntymisestä on todella pitkä matka siihen, että siihen tukehtuu tai ei voisi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Maskissa on sekin hyvä puoli, ettei haista työkavereiden ja muiden hajua. Parantaa huomattavasti viihtyvyyttä. Aion ehdottomasti jatkaa käyttämistä, myös suositusten loppumisen jälkeen. :D
Kyllä!
Lisään myös että voi käyttää nuuskaa huoletta päiväkotityössä.
Hirveä puuskutus kun kaupassa joku reilusti ylipainoinen käveli maski päässä , näytti olevan hiki myös.
Verikoe tai puhda röngten ei sulje pois kaikkia fyysisiä syitä. Voisi kuvitella, että astmaatikko on herkempi huomaamaan hapenpuutteen oireet.